شناسهٔ خبر: 49121235 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش|

اوجی: تلاش می‌کنم فروش نفت خام به صفر برسد/ جنجال در مجلس بر سر اموال جواد اوجی/ موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی نفت چه گفتند؟ +فیلم

وزیر پیشنهادی نفت در جلسه بررسی صلاحیتش در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه فساد را از وزارت نفت برخواهم کند، گفت: صنعت نفت در بخش‌های مختلف دارای چالش‌هایی شده که ناشی از بی‌تدبیری و ناکارآمدی‌ درمقابل تحریم‌های دشمن است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، جلسه بررسی صلاحیت جواد اوجی وزیر پیشنهادی وزارت نفت در مجلس شورای اسلامی انجام شد.

 

اوجی دارای مدرک تحصیلی لیسانس مهندسی نفت از دانشگاه صنعت نفت اهواز بوده و در سال ۶۹ در صنعت نفت استخدام و مشغول به کار شد و هم‌اکنون عضو هیأت امنای دانشگاه صنعت نفت است و پیش از این سمت معاونت وزیر و مدیرعاملی شرکت ملی گاز ایران را بر عهده داشته است.

 


وزیر پیشنهادی مشخص کند چه میزان فروش نفت افزایش خواهد یافت


در ابتدای جلسه بعد از قرائت گزارش کمیسیون انرژی و همچنین کمیسیون صنایع مجلس و اعلام موافقت آن‌ها با تصدی وزارت نفت توسط جواد اوجی، مهدی عسگری نماینده مردم کرج در مجلس به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی نفت گفت: امروز یکی از مهم‌ترین تصمیمات مشترک مجلس و دولت رقم خواهم خورد، انتخاب وزرا با رییس جمهور و اعتماد به آن‌ها با مجلس می‌باشد، محصولات آنچه امروز می‌کاریم و می‌گماریم، مردم در ۴ سال آینده برداشت خواهند کرد. امروز نفت تحریم است و موضوع دیگر سهم ۱۴.۵ درصدی شرکت نفت و انتقال گاز است. اکنون اولویت اصلی تجارت و فروش نفت و بازگشت ارز است. آقای اوجی دارای تخصص است، اما مهم سنجش تناسب با شرایط موجود است. ایشان در حوزه گاز تجربه دارد، اما موضوع اصلی تحریم است. اگر فروشنده نفت و گاز هستیم قیاس آن‌ها مع الفارق است، این تفاوت را ایشان چگونه جبران می‌کند. باید مشخص شود اکنون چه میزان نفت می‌فروشیم و قرار است چه میزان افزایش پیدا کند. همچنین باید مشخص شود، سرمایه گذاری در نفت گاز و پتروشیمی چه میزان افزایش خواهد یافت.

 

وزارت نفت قرارگاه جنگی کشور است/ «اوجی» از بدنه نفت بوده و هست


حسین حسین زاده عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی نفت گفت: وزرات نفت نه تنها یکی از بزرگترین بنگاه‌های اقتصاد کشور بلکه قرارگاه جنگی کشور است. وزارت نفت، وزارت اقتصاد، اشتغال و حتی وزارت فرهنگ ما هم هست و اکنون ۱۱۳ سال از عمر آن و وابستگی ما به نفت می‌گذرد و باید فرمانده این قرارگاه فردی توانمند، متخصص، جهادی و انقلابی باشد. من فرزند نفت هستم و آقای اوجی (وزیر پیشنهادی نفت) را دو دهه است که می‌شناسم. روند رشد مهندس اوجی در نفت از پایین به بالا بوده است و شخصی از بدنه نفت بوده و هست. اوجی کار در وزارت نفت را از کارگری شروع کرده است. معیشت کارکنان وزارت نفت آن چیزی نیست که در جامعه مطرح می‌شود.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1476087" ><script type="text/JavaScript" src="snn.ir/fa/news/play/embed/958812/1476087?width=400&height=300"></script></div>

 

برنامه وزیر پیشنهادی نفت برای مناطق محروم پر نفت و گاز چیست؟


هاجر چنارانی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی نفت در ادامه جلسه اظهار داشت: ادغام وزارت‌خانه‌های نفت و نیرو ابرچالشی است که در همه دولت‌ها به آن پرداخته شده است. وقتی دولت روی کار می‌آید، این موضوع به کلی فراموش می‌شود. حرکت جهان به سمتی است که تولید نفت محدود شده و در نتیحه ثروت زیرزمینی تجدیدناپذیر به ثروت روزمینی تجدیدپذیر تبدیل می‌شود. برنامه وزیر پیشنهادی نفت در این خصوص چیست؟ آقای اوجی، شما برای مناطقی که منابع نفت و گاز فراوان دارند، اما هیچ سودی به مردم منطقه نمی‌رساند، چه برنامه‌ای دارید؟ شما برای بی‌عدالتی شرکت ملی نفت و شرکت نفت و گاز غرب مرکزی و… چه برنامه‌ای دارید؟ تکلیف صنابع آب بر نفتی پالایشگاه اصفهان، تهران، شازند و… چیست؟ چه برنامه‌ای برای پروژه‌های نیمه تمام آب در مناطق بحرانی بر دارید؟ مجلس در راستای فسادستیزی و عدالت‌محوری در زمینه قیر برای رفع محرومیت در مناطق روستایی برنامه‌هایی را ارائه داد. صادرات قیر در چند سال اخیر افزایش چشم گیری داشته است. برنامه شما برای در مورد قاچاق قیر یا نوسانات نرخ ارز چیست؟ هنوز بعد از ۴۳ سال، در بعضی حوزه‌های انتخابیه روستا‌هایی وجود دارد که هزار جمعیت دارد، اما کیلومتر‌ها جاده آسفالت نشده است. این مسئله فقط در ساحت اجرا به وزارت راه و شهرسازی ربط دارد. ما وزیری می‌خواهیم که بتواند قیر مورد نیاز برای آسفالت را تأمین کند. فکر نکنید تهران محروم نیست. آسفالت بعضی کوچه‌های جنوب تهران دغدغه آمیز است. منتظرم ببینیم تیمی که با شما وارد مجلس می‌شود، از جنس شما هستند یا خیر. ما شما را جهادگر مخلصی می‌دانیم، اما عملکرد تیم شما برایمان مهم است. به دنبال ارائه دیپلماسی مهندسی شده از سمت شما هستیم. شما چه سهمی از نفت برای آیندگان در برنامه چشم انداز خودتان دیده‌اید؟ آیا بهتر نیست وزارت نفت با اولویت قرار دادن اصل پیش‌گیری به جای اصلاح به همه فعالیت حوزه نفت بپردازد؟ چرا برنامه زیست محیطی در برنامه پیشنهادی وجود ندارد؟

 

توانایی اوجی در فروش نفت به من ثابت نشده/ اوجی لیست اموال خود را اعلام کند


محمدتقی نقدعلی به عنوان مخالف جواد اوجی، وزیر پیشنهادی نفت بیان کرد: ما دیدیم کسانی که اقتصاد کشور را به برجام گره زدند، فروش روزانه نفت را به ۳۰۰ هزار بشکه رساندند، اما خوشبختانه با گام‌های مجلس شورای اسلامی و به کمک قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها فروش نفت به حدود یک میلیون بشکه رسید. اکنون نیز کسی که سکاندار وزارت نفت می‌شود باید توانایی فروش نفت را داشته باشد. در برنامه وزیر پیشنهادی تجربه و سابقه ایشان از نقاط قوت است. همچنین ایشان در زمان تحریم نیز توانسته است گاز را به خوبی صادر کند، اما مساله‌ی نفت تفاوت داشته و سخت‌تر از فروش گاز و فرآورده‌های نفتی است.  فروش نفت و گشایش راه آوردن ارز به کشور نیازمند جرأت و جسارت ویژه است. غالب نمایندگان آقای رستم قاسمی را برای وزارت نفت مناسب می‌دیدند و دیدیم که ایشان نیز در حال ارائه برنامه‌های خود چندین بار از روی اشتباه کلامی به جای وزارت راه و شهرسازی نام وزارت نفت را بر زبان آوردند. هنوز توانایی آقای اوجی برای فروش نفت به بنده ثابت نشده است.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1476088" ><script type="text/JavaScript" src="snn.ir/fa/news/play/embed/958812/1476088?width=400&height=300"></script></div>

 

نقدعلی ادامه داد: برخی از مطالب از صبح در بین نمایندگان در حال شنیده شدن است و بنده از آقای اوجی می‌خواهم لیست تمام اموال خود را به صورت شفاف از پشت تریبون اعلام کند. ما وزیری با ثروت یک هزار میلیاردی و یا وزیر دیگری با ۱۲۰ شرکت که مرتبط با وزارت آن بود را از یاد نبرده‌ایم. وزارت نفت بخش مهمی است و ما ثروت کشور را به دست یک وزیر می‌سپاریم. از سوئی دیگر در برنامه ایشان محوری برای بهبود وضع معیشتی کارکنان صنعت نفت به ویژه کارکنان عملیاتی آن ندیدم که برای ما بسیار حائز اهمیت است. هنوز بنده اطمینان کافی برای توانایی آقای اوجی جهت تصدی بر این وزارتخانه را به دست نیاوردم.

 

نادران: اوجی درباره اموالش خلاف واقع سخن گفته است


الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز پارلمان، در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نفت در مخالفت با این گزینه پیشنهادی، طی سخنانی اظهار داشت: آنچه که برای ما در این سال‌های اخیر بیش از همه اهمیت پیدا کرده است، این است که مردم به یک جریان انقلابی پاکدستی اعتماد کردند و از مجلس، دولت و شورا‌ها انتظار دارند که جریانات اداره کشور بر این مدار حرکت کنند. به همین دلیل دوستان اگر ملاحظه فرموده باشند بنده در مخالفت و موافقت‌ها بیش از آنکه به کارآمدی افراد نگاه کنم که طبیعتاً این‌ها در کمیته‌های تخصصی دولت بررسی شده است- به سلامت افراد و پاکدستی آن‌ها حساسیت نشان داده‌ام. در مجالس گذشته بحث جدی بین ما و دوستان ما وجود داشت که این حیف و میل، حیفش بدتر است یا میلش؟ تا میل نباشد حیف نیز اتفاق نخواهد افتاد. امروز در کشور «نفوذ» از پنجره فساد به کشور وارد شده است؛ اگر امروز فخری زاده‌های ما را می‌زنند به دلیل فساد در نقطه‌هایی است که باید روی آن رصد کرد و هیچ تعارفی هم نکنیم. بنده چند نکته را به وزیر پیشنهادی نفت گفتم برای اینکه بدانند من چه می‌دانم، اما متاسفانه ایشان نگرفتند.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1476082" ><script type="text/JavaScript" src="snn.ir/fa/news/play/embed/958812/1476082?width=400&height=300"></script></div>

 

نادران افزود: به محرابیان گفتم لیست اموال شما در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است، دیدید؟ که گفت خیر ندیدم! به او گفتم چه دارید؟ گفت شما چه می‌دانید؟ گفتم من می‌پرسم شما چرا می‌گویید؟ گفت سه آپارتمان در هروی که یکی آپارتمان همسرم است از ارث پدر ایشان بوده و یکی هم برای پسرم است. گفتم من از مراجع ذیصلاح استعلام گرفتم و ۹ مورد از اموال ایشان را در دو برگه کاغذ استعلام گرفتم. کسی که به این صراحت خلاف واقع می‌گوید در جا‌های دیگر هم همین گونه خواهد بود.

 

اوجی از بدنه صنعت نفت و آشنا به مشکلات آن است


 انور حبیب‌زاده نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی در موافقت با جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت اظهار داشت: اوجی فردی توانمند بوده و از شجاعت فوق‌العاده‌ای در مدیریت صنعت نفت برخوردار است. وزیر پیشنهادی نفت خودش از بدنه صنعت نفت و آشنا به مشکلات آن است و به دلیل تجربه طولانی در این حوزه می‌تواند مؤثر واقع شود. در حال حاضر بیش از ۹۷ درصد انرژی اولیه مورد نیاز در داخل از نفت و گاز تامین می‌شود. اهداف و استراتژی‌های مهم این بخش اهمیتی بالا دارد و در روابط خارجی کشور نیز تأثیر گذار است. بر این اساس، رسیدن به اهداف مهم این حوزه مستلزم برنامه‌ریزی درست و اصولی است که وزیر پیشنهادی نفت دارای برنامه و توانمند برای اجرای آن است.

 

اوجی، تجربه مدیریتی و روحیه جهادی دارد


 علی بابایی کارنامی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی نفت گفت: ساختار سازمانی برای وزارت نفت بسیار مهم است. یکی از موضوعات این وزارت خانه مسئله کارکنان آن است که نیرو‌های متخصصی هستند که در شرایط سختی روزگار می‌گذرانند. بی‌عدالتی در ساختار سازمانی باید رخت بربندد. اصل ۴۴ قانون اساسی یکی از بند‌های مورد توجه رهبری است. وزارت نفت یکی از بخش‌هایی است که می‌تواند به این بند عمل کند. نقش مردم در سرمایه‌گذاری نفتی بسیار حائز اهمیت است. وزیر پیشنهادی باید هوشمندی زیادی به تجارت خارجی داشته باشد. ما باید میادین مشترک نفت و گاز را در شمال و جنوب کشور افزایش دهیم. وزارت نفت فقط خام‌فروشی نیست. باید از خام فروشی فاصله بگیریم و به سمت تولید فراورده‌های نفتی برویم. مهندس جواد اوجی، از بدنه وزارت نفت است. تخصص ایشان کاملا مرتبط با سِمت پیشنهادی است. اوجی، تجربه مدیریتی و روحیه جهادی دارد.

 

جواد اوجی، وزیر پیشنهادی نفت امروز (چهارشنبه سوم شهریور ماه) در جلسه رأی اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم، ضمن تشکر از نمایندگان و با اشاره به سخنان الیاس نادران درباره اموال شخصی‌اش گفت: در پیشگاه خداوند و شما اعلام می‌کنم جز آنچه به عنوان دارایی به دکتر رئیسی اعلام کردم، دارایی دیگری ندارم و هر گونه دارایی دیگری که در این کره خاکی به بنده نسبت داده شده است را به خودشان واگذار می‌کنم.

وی تصریح کرد: بنده ۳۵ سال در صنعت نفت بودم. ۲۵-۲۴ سال در صنعت نفت و پیش از آن در دانشگاه صنعت نفت بودم و در سال‌های اخیر در ستاد اجرایی و بنیاد مستضعفان خدمت کردم؛ در این مدت به پاک دستی و فساد ستیزی معروف هستم و به کمک خداوند و یاری شما نمایندگان قصد قربت کردم فساد را از این وزارتخانه برکنم.

وزیر پیشنهادی نفت افزود: از دکتر رئیسی که به اینجانب اعتماد کردند و مرا به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی کردند، سپاسگزاری می‌کنم. همانطور که استحضار دارید صنعت نفت مهمترین صنعت در کشور است که بیش از ۹۵ درصد سهم در اقتصاد و تولید ناخالص داخلی دارد.


چالش‌های صنعت نفت ناشی از بی‌تدبیری و ناکارآمدی مقابل تحریم‌هاست


وی ادامه داد: صنعت نفت در عرصه‌های فروش نفت و میعانات و فرآورده‌های پتروشیمی و تأمین منابع مالی داخلی و خارجی اهمیت دارد. این صنعت در بخش‌های مختلف دارای چالش‌هایی شده است که ناشی از بی تدبیری و ناکارآمدی‌ها در مقابل تحریم‌های دشمن بوده است. بازگرداندن لوکوموتیو صنعت نفت به ریل مناسب خود نیازمند تصمیمات جهادی و اعمال تغییرات در سطوح مختلف است و راهکار دیگری جز این نیست.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1476078" ><script type="text/JavaScript" src="snn.ir/fa/news/play/embed/958812/1476078?width=400&height=300"></script></div>



اوجی تأکید کرد: امید ملت ایران همیشه به حرکت‌های جهادی و اعتقاد به اصل «ما می‌توانیم» بوده است. با استفاده از ظرفیت‌های فراوان کشور، جوانان انقلابی بخش خصوصی و حمایت شما نمایندگان محترم می‌توان از مشکلات عبور کرد. در این روز‌ها به بنده توفیق داده شد در کمیسیون‌ها، فراکسیون‌ها و جلسات مختلف، برنامه خود را ارائه دهم. دغدغه‌های شما مشکلات امروز و چالش‌های امروز صنعت نفت است.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1476077" ><script type="text/JavaScript" src="snn.ir/fa/news/play/embed/958812/1476077?width=400&height=300"></script></div>



وزیر پیشنهادی نفت تصریح کرد: چالش‌های امروز صنعت نفت عبارتند از فروش نفت و میعانات گازی که به دلیل تحریم‌ها به مشکل خورده است. توسعه میادین نفت و گاز، سرمایه گذاری در صنعت نفت، حفظ تولید و افزایش نفت، بالا بودن شدت انرژی، پرهیز از خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش به خصوص صنایع تکمیلی، بازسازی تأسیسات نفتی که از عمر آن‌ها گذشته است، یارانه پنهان حامل‌های انرژی، توجه جدی به نیروی انسانی و ارکان ثالث، توجه جدی به مسئولیت اجتماعی، استفاده از توان تولید داخلی، توسعه پایدار، مبارزه با فساد و استفاده از مدیران انقلابی فساد ستیز، ارتقا و اثربخشی دانشگاه صنعت نفت و پژوهشکده‌های مرتبط با این صنعت. این موارد دغدغه‌های شما بوده که به درستی چالش‌های صنعت نفت نیز می‌باشد.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1476075" ><script type="text/JavaScript" src="snn.ir/fa/news/play/embed/958812/1476075?width=400&height=300"></script></div>


وی افزود: البته زحمات پرسنل خدوم صنعت نفت را نباید در این سال‌ها که این صنعت با بحران درگیر بوده است را نادیده گرفت.

اوجی در ادامه گفت: در صورت اخذ رأی اعتماد از مجلس، اولین اولویت بنده، تلاش برای فروش حداکثری نفت و میعانات گازی خواهد بود. پس از تحریم‌های نفتی، فروش نفت و میعانات کاهش یافته است؛ احیای بازار‌های از دست رفته مستلزم اقدامات جهادی و جدی است که به کمک مجلس محترم و شورای عالی امنیت ملی می‌توان این بازار‌ها را احیا کرد.


شیوه‌های جدید فروش نفت را فعال خواهیم کرد


وی افزود: هرچند که زحمات پرسنل خدوم صنعت نفت را نباید در این بحران نادیده گرفت، اما این اقدامات اولویت‌های بنده است اگر از شما رأی اعتماد بگیرم. اهم اقدامات این جانب عبارتند از: تلاش برای فروش حداکثری نفت و میعانات گازی. پس از تحریم‌های نفتی، فروش نفت و میعانات کاهش یافته و برای احیای بازار‌های از دست رفته مستلزم اقدامات جهادی و جدی است که به کمک مجلس محترم و شورای عالی امنیت ملی می‌توان این بازار‌ها را احیا کرد.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1476076" ><script type="text/JavaScript" src="snn.ir/fa/news/play/embed/958812/1476076?width=400&height=300"></script></div>



اوجی افزود: وزیر نفت برای مقابله با این تحریم‌ها باید موضع فعال بگیرد یا منتظر محافل سیاسی باشد؟! باید برای رفع تحریم‌ها به دشمن دل ببندد یا برای بی اثر کردن تحریم‌ها به جوانان؟!

وی تصریح کرد: با استفاده از شیوه‌های موجود و جدید، مانند روش تهاتر نفت با کالا و سرمایه‌گذاری خارجی در کشور برای فروش نفت اقدام خواهیم کرد.

 

بررسی صلاحیت اوجی صحن مجلس را غیر علنی کرد


نمایندگان برای بررسی اسناد الیاس نادران علیه صلاحیت وزیر پیشنهادی نفت جلسه غیر علنی تشکیل می‌دهند. قرار است تا دقایقی دیگر و بعد از پایان فرصت تنفس مجلس، نمایندگان در یک جلسه غیر علنی و غیر رسمی اسناد الیاس نادران، نماینده تهران علیه اوجی وزیر پیشنهادی نفت را بررسی کند. نادران از مخالفان وزارت اوجی است و او را به عدم شفافیت و فساد متهم کرده است. نادران در نطق مخالفتش با وزیر پیشنهادی نفت در نشست صبح مجلس اعلام کرد که به توصیه رییس مجلس بخشی از صحبت هایش را در نشست دیگری با نمایندگان مطرح خواهد کرد.

نظر شما