شناسهٔ خبر: 49117571 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

صلاحیت وزیر پیشنهادی «نفت» در صحن مجلس/ موافقان و مخالفان چه گفتند؟

با اتمام بررسی صلاحیت عزت الله ضرغامی، وزیر پیشنهادی وزارت «گردشگری و میراث فرهنگی»، مجلس وارد بررسی صلاحیت جواد اوجی، وزیر پیشنهادی «نفت» شد.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری میزان - با اتمام بررسی صلاحیت عزت الله ضرغامی، وزیر پیشنهادی وزارت «گردشگری و میراث فرهنگی»، مجلس وارد بررسی صلاحیت جواد اوجی، وزیر پیشنهادی «نفت» شد.

سخنگوی کمیسیون «انرژی» گزارش این کمیسیون پیرو برنامه گزینه پیشنهادی وزارت «نفت» را در صحن مجلس قرائت کرد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گزارش این کمیسیون پیرو برنامه گزینه پیشنهادی وزارت «نفت» را در صحن مجلس قرائت کرد.
 
وی گفت: این کمیسیون اوجی را برای تصدی وزرات نفت مناسب تشخیص داد.
 
هاجر چنارانی در مخالفت با صلاحیت وزیر پیشنهادی نفت در صحن علنی مجلس، گفت: حرکت جهان به سمتی است که تولید نفت محدود شده و در نتیحه ثروت زیرزمینی تجدیدناپذیر به ثروت روزمینی تجدیدپذیر تبدیل می‌شود. برنامه وزیر پیشنهادی نفت در این خصوص چیست؟

چنارانی ادامه داد: شما - وزیر پیشنهادی نفت -  برای مناطقی که منابع نفت و گاز فراوان دارند، اما هیچ سودی به مردم منطقه نمی‌رساند، چه برنامه‌ای دارید؟ شما برای بی‌عدالتی شرکت ملی نفت و شرکت نفت و گاز غرب مرکزی و… چه برنامه‌ای دارید؟

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی خطاب به جواد اوجی گفت: مجلس در راستای فسادستیزی و عدالت‌محوری در زمینه قیر برای رفع محرومیت در مناطق روستایی برنامه‌هایی را ارائه داد. صادرات قیر در چند سال اخیر افزایش چشم گیری داشته است. برنامه شما برای در مورد قاچاق قیر یا نوسانات نرخ ارز چیست؟

چنارانی گفت: هنوز بعد از ۴۳ سال، در بعضی حوزه‌های انتخابیه روستا‌هایی وجود دارد که هزار جمعیت دارد، اما کیلومتر‌ها جاده آسفالت نشده است. این مسئله فقط در ساحت اجرا به وزارت راه و شهرسازی ربط دارد. ما وزیری می‌خواهیم که بتواند قیر مورد نیاز برای آسفالت را تأمین کند. فکر نکنید تهران محروم نیست. آسفالت بعضی کوچه‌های جنوب تهران دغدغه آمیز است.

مهدی عسگری در مخالفت با صلاحیت «جواد اوجی» وزیر پیشنهادی نفت در صحن مجلس گفت: برخی از وزارتخانه‌ها نقش تأمین منابع را برای دولت دارند و بقیه وزارتخانه‌ها سر سفره آن‌ها می‌نشینند؛ وزارت نفت چنین نقشی را دارد.

وی افزود: اوجی مثل اغلب وزرا دارای تعهد و تخصص است. تجربه وی در حوزه گاز بوده، اما مشکلات کشور تحریم نفتی است. دولت باید پاسخ دهد این نقص را چطور جبران خواهد کرد؟

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اوجی گزارش دهد که امروز چه مقدار نفت می‌فروشیم، چه زمانی طول می‌کشد تا پول فروش نفت به کشور بازگردد و برای فروش نفت و بازگشت سریع پول آن به کشور چه برنامه‌ای دارد؟

حسین حسین‌زاده در موافقت با صلاحیت وزیر پیشنهادی نفت در صحن مجلس گفت: بنده اوجی را خوب می‌شناسم. او مدیر من بوده، اوجی کار را از دانشکده نفت شروع کرده و بعد از فارغ التحصیلی کارآموزی کرده، یعنی کار را از کارگری آغاز کرد.  
این نماینده مجلس افزود: هرگاه هر فردی از هر مجموعه‌ای وارد وزارتخانه‌ای شود موفق خواهد بود. اوجی اصلا از بدنه صنعت نفت بوده و می‌تواند در این حوزه موفق باشد.

وی افزود: وزارت نفت از افرادی پاکدست و متخصص در حوزه‌های مختلف تشکیل شده که قطعا به اوجی کمک می‌کنند. وزیر نفت وزیر اول اقتصاد کشور ما است و اوجی می‌تواند با پاکدستی و مظلومیت اش بهترین رأی را از مجلس بگیرد.  چالش اصلی ما تأمین گاز در زمستان است. نقطه قوت اوجی این است که در بخش‌های مختلف حوزه نفت کار کرده و می‌تواند این چالش‌ها را رفع کند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: اوجی قرارداد‌های گازی با عراق، پاکستان و ترکمنستان را منعقد کرد و ایده تهاتر کالا را مطرح کرد و سپس تحریم شد. این‌ها همه نشان از انقلابی بودن و کارآمدی اوجی است.

الیاس نادران در مخالفت با صلاحیت «جواد اوجی» وزیر پیشنهادی نفت در صحن علنی مجلس گفت: آنچه برای ما در سال‌های اخیر اهمیت پیدا کرد این است که مردم به جریان انقلابی و پاکدست اعتماد کردند و انتظار دارند جریانات اداره کشور بر همین مدار حرکت کند، بنابراین بنده در موافقت‌ها و مخالفت‌ها بیش از آنکه به کارآمدی وزرای پیشنهادی نگاه کنم به سلامت و پاکدستی این افراد حساسیت نشان دادم.

وی افزود: در مجلس گذشته با دوستان بحثی داشتم مبنی بر اینکه، حیف بدتر است یا میل؟ بنده معتقدم تا میل نباشد حیف نمی‌شود. نفوذ از پنجره فساد وارد می‌شود اگر فخری زاده‌ها را می‌زنند به دلیل نفوذ از نقطه‌های فساد است.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: به وزیر پیشنهادی اطلاعات عرض کردم آنچه دوستان در مورد فتنه ۸۸ و قم می‌گویند به کنار، با فساد در وزارت اطلاعات چه خواهید کرد، ما مدیران پاکدست می‌خواهیم. نهاد‌های اطلاعاتی باید سالم‌ترین افراد را داشته باشند. به بقیه وزرا هم همین نکته را گفتم.

نادران بیان داشت: بنده با اوجی جلسه‌ای گذاشتم و گفتم قصد من راستی آزمایی است نه اقرار به چیزی. از اوجی سوال کردم لیست اموالش در شبکه‌های اجتماعی را دیده است؟ پاسخ داد چه می‌گویید؟ نمایندگان در شبکه‌های اجتماعی لیست اموال وی را دیده‌اند، اما وزیر پیشنهادی که در معرض انتخاب است ندیده است؟ سوال کردم چه دارید؟ گفت ۳ آپارتمان. یکی خانه هروی، یک خانه به همسرم ارث رسیده و یک خانه پسرم دارد، از مراجع ذیربط سوال کردم ۹ مورد اموال وی را لیست کردند. دو برگه اموال «اوجی» بود لذا کسی که به این صراحت خلاف واقع می‌گوید در مواقع دیگر هم همین است.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد:در خصوص موضوع دیگر نیز آقای اوجی گفت که آقای رستم قاسمی و کس دیگری کاری کرده‌اند، اما فرد شاکی علیه من صحبت کرده است و من گفتم اگر قرار بود داستان‌پردازی می‌کردند باید علیه آقای قاسمی صحبت می‌شد، اما وی به گزارش‌های اطلاعاتی استناد می‌کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: به آقای مخبر نیز گفتم پرونده دیمیتریس کامبیس وقتی رو شد که دکل‌ها گم شد و کشتی‌ها را خوردند، این پرونده وقتی رو شد که او از فرودگاه حضرت امام (ره) از کشور خارج شد، نهاد‌های اطلاعاتی و امنیتی آن زمان کجا بودند؟  

حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی در مخالفت با صلاحیت وزیر پیشنهادی نفت در صحن مجلس گفت: ما دیدیم کسانی که اقتصاد کشور را به برجام گره زدند فروش روزانه نفت را به ۳۰۰ هزار بشکه رساندند، اما خوشبختانه با گام‌های مجلس شورای اسلامی و به کمک قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها فروش نفت به حدود یک میلیون بشکه رسید، اکنون نیز کسی که سکاندار وزارت نفت می‌شود باید توانایی فروش نفت را داشته باشد.

وی تاکید کرد: در برنامه وزیر پیشنهادی تجربه و سابقه ایشان از نقاط قوت است. همچنین ایشان در زمان تحریم نیز توانسته است گاز را به خوبی صادر کند، اما مسئله‌ی نفت تفاوت داشته و سخت‌تر از فروش گاز و فرآورده‌های نفتی است.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از سویی دیگر در برنامه ایشان محوری برای بهبود وضع معیشتی کارکنان صنعت نفت به ویژه کارکنان عملیاتی آن ندیدم که برای ما بسیار حائز اهمیت است. هنوز بنده اطمینان کافی برای توانایی آقای اوجی جهت تصدی بر این وزارتخانه را به دست نیاوردم.
 
جواد اوجی در دفاع از برنامه‌های خود جهت تصدی وزارت نفت در صحن علنی مجلس گفت: از دکتر رئیسی که به اینجانب اعتماد کردند و مرا به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی کردند، سپاسگزاری می‌کنم. همانطور که استحضار دارید صنعت نفت مهمترین صنعت در کشور است که بیش از ۹۵ درصد سهم در اقتصاد و تولید ناخالص داخلی دارد.

وی افزود: چالش‌های امروز صنعت نفت عبارتند از فروش نفت و میعانات گازی که به دلیل تحریم‌ها به مشکل خورده است. توسعه میادین نفت و گاز، سرمایه گذاری در صنعت نفت، حفظ تولید و افزایش نفت، بالا بودن شدت انرژی، پرهیز از خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش به خصوص صنایع تکمیلی، بازسازی تأسیسات نفتی که از عمر آن‌ها گذشته است، یارانه پنهان حامل‌های انرژی، توجه جدی به نیروی انسانی و ارکان ثالث، توجه جدی به مسئولیت اجتماعی، استفاده از توان تولید داخلی، توسعه پایدار، مبارزه با فساد و استفاده از مدیران انقلابی فساد ستیز، ارتقا و اثربخشی دانشگاه صنعت نفت و پژوهشکده‌های مرتبط با این صنعت. این موارد دغدغه‌های شما بوده که به درستی چالش‌های صنعت نفت نیز می‌باشد.

وی افزود: در صورت اخذ رأی اعتماد از مجلس، اولین اولویت بنده، تلاش برای فروش حداکثری نفت و میعانات گازی خواهد بود. پس از تحریم‌های نفتی، فروش نفت و میعانات کاهش یافته است؛ احیای بازار‌های از دست رفته مستلزم اقدامات جهادی و جدی است که به کمک مجلس محترم و شورای عالی امنیت ملی می‌توان این بازار‌ها را احیا کرد.

اوجی تصریح کرد: با استفاده از شیوه‌های موجود و جدید، برای فروش نفت اقدام خواهیم کرد. مانند روش تهاتر نفت با کالا و سرمایه در کشور؛ و در این مسیر از ظرفیت بخش خصوصی و تمام دستگاه‌های اجرایی استفاده خواهم کرد.

اوجی ادامه داد: بازار‌های جدید برای نفت خواهیم یافت. این کار نیاز به اصلاح بندی از قانون بودجه ۱۴۰۰ دارد که در صورت کسب رأی اعتماد، لایحه مورد نظر را به مجلس تقدیم خواهم کرد.

وی به ظرفیت‌های مغفول وزارت نفت اشاره کرد و گفت: چهار شرکت زیرمجموعه این وزارت بیش از ۶۰ سال قدمت دارند که ظرفیت بسیار بزرگی است و تحریم‌ها را دور خواهیم زد. امیدوارم روزی فروش نفت و خام‌فروشی را متوقف کنیم و نفت خام به ارزش افزوده تبدیل شود.

وزیر پیشنهادی نفت تأکید کرد: استفاده حداکثری از میادین مشترک نفتی و گازی از مهم‌ترین برنامه‌های ما است. من در توسعه ده‌ها میادین مشترک گازی مشارکت داشته‌ام. از انجام هر اقدامی که مبنی بر تولید صیانت شده نفت شود، دریغ نخواهم ورزید.

اوجی اظهار داشت: برنامه دیگر من، جمع‌آوری گاز‌های همراه با میادین نفتی است. همچنین پایداری سوخت مورد نیاز کشور، پیگیری گازرسانی به برخی روستا‌ها و افزایش ذخیره‌سازی گاز که در این چند سال از آن غفلت شده، مورد تأکید است. من زمانی که شرکت گاز بودم، ۱۵ هزار روستا گازرسانی شد.

وزیر پیشنهادی نفت درباره شفافیت و مبارزه با فساد گفت: ایجاد سامانه‌های شفافیت، توجه جدی به گلوگاه‌های فساد، حذف تعارض منافع، راه‌اندازی سامانه شفاف‌سازی مناقصات، سامانه مدیریت عملکرد اندازه‌گیری دقیق تبادلات نفتی، حذف امضا‌های طلایی، جلوگیری از قاچاق فرآورده‌های نفتی و به‌روزرسانی کارت هوشمند سوخت جزو خواسته‌های اصلی رئیس دولت سیزدهم است که در وزارت نفت اجرایی خواهد شد.

وزیر پیشنهادی نفت بیان کرد: از شرکت‌های دانش‌بنیان با هدف ساخت داخل تجهیزات نفتی حمایت خواهیم کرد. همچنین برای خدمات فنی و مهندسی به بازار داخل توجه خواهیم کرد. امروز بازار خدمات فنی و مهندسی صنعت نفت در دنیا پنج میلیارد دلار است. امیدواریم عمده این خدمات را از شرکت‌های فنی و مهندسی داخلی خرید خدمت کنیم. برنامه خرید تضمینی کالا‌های مورد نیاز صنعت نفت از شرکت‌های دانش‌بنیان را اجرایی خواهیم کرد.

اوجی درباره دیپلماسی نفت گفت: تقویت دیپلماسی صنعت نفت، حضور جدی در اوپک و بازپس‌گیری سهم ایران از تولیدات کشور‌های عضو اوپک، تقویت حضور ایران در اوپک گازی، همکاری بیشتر با کشور‌های همسایه و حاشیه دریای خزر برای توسعه میادین مشترک نفت و گاز، از دیگر برنامه‌های من در بخش دیپلماسی صنعت نفت است.
 
 
انتهای پیام/

نظر شما