شناسهٔ خبر: 49128942 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

بررسی صلاحیت جواد اوجی در بهارستان؛

موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی نفت در مجلس چه گفتند؟

صاحب‌خبر -
موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی نفت در مجلس چه گفتند؟

خبرگزاری آریا- نمایندگان مجلس به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نفت پرداختند.
به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری آریا، بررسی صلاحیت جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت در دستور کار جلسه علنی صبح امروز مجلس قرار گرفت.

موافقان اوجی چه گفتند؟

اوجی از توانمندی بالا برای افزایش صادرات گاز برخوردار است
نماینده مردم ساری و میان‌دورود درمجلس بر این باور است که وزیر پیشنهادی نفت می تواند از عهده حل چالش های این وزارتخانه برآید.
علی بابائی کارنامی در نشست علنی امروز مجلس در موافقت با صلاحیت جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت، گفت: براساس تحلیل های کارشناسی، وزارت نفت با 8 چالش روبه رو است که این موارد در برنامه وزیر پیشنهادی مشاهده می شود. یکی از چالش های اساسی وضعیت کارکنان شرکت نفت است که در سال های گذشته شرایط سختی را طی کرده اند.
نماینده مردم ساری و میان‌دورود درمجلس شورای اسلامی ادامه داد: از جمله مواردی که اوجی برای آن برنامه دارد رفع بی عدالتی در ساختار سازمانی است، با برنامه ای متقن و واضح این بی عدالتی رفع می شود، احیای دانشگاه نفت تحقق می یابد و بر شرکت پتروشیمی و صنایع پایین دستی بازنگری خواهد شد، همچنین وزیر پیشنهادی برای جلوگیری از خام فروشی برنامه دارد.
وی با بیان اینکه اصل 44 قانون اساسی مورد توجه مقام معظم رهبری است، تاکید کرد: وزارت نفت باید به این امر توجه کند و با توجه به ساختار تعاونی ها مردم را پای کار بیاورد. از جمله برنامه های وزیر پیشنهادی باید خنثی سازی تحریم و فروش نفت باشد چرا که تمام بودجه سنواتی کشور متکی به درآمد نفتی است. از این رو وزیر باید توانمندی بالا و هوش مناسبی در روابط خارجی داشته باشد.
این نماینده مجلس با بیان اینکه مدیریت مصرف انرژی و کاهش شدت مصرف برای همه مهم است، بیان کرد: توسعه صنایع پایین دستی از جمله مواردی است که وزیر پیشنهادی در دستورکار دارد تا خام فروشی صورت نگیرد، از سوی دیگر دغدغه فارغ التحصیلان برای اشتغال با توجه به صنایع پایین دستی نفت برطرف می شود.
بابائی کارنامی عنوان کرد: صادرات گاز از مباحث مهمی است که با دیپلماسی انرژی می توان آن را پیش برد از این رو وزیر باید توانمندی لازم برای احیای دیپلماسی انرژی داشته باشد.
این نماینده مردم درمجلس یازدهم تاکید کرد: مجلس یازدهم و سیزدهم محکوم به اراده ای هستند که در جمهوری اسلامی شکل گرفته، ما دور هم جمع شدیم تا فضا را مدیریت کنیم.
وی تاکید کرد: قطعا وزیر از فیلتر دستگاه های نظارتی و امنیتی عبور کرده است و نکاتی که مخالف محترم مطرح کرده است هنوز برای ما اثبات نشده و سند محکمی برای آن ارائه نکرده اند انتظار می رود که ایشان یکی از وزرای موفق باشد.

اوجی دومین وزیر متخصص در حوزه نفت است
عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه اینکه به پاک دستی و جهادی بودن اوجی ایمان دارم، گفت: بعد از انقلاب 9 وزیر نفت داشتیم و ایشان دومین وزیری است که متخصص در حوزه نفت است.
حسین حسین زاده در نشست علنی نوبت صبح امروز مجلس در جریان بررسی صلاحیت جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت دولت سیزدهم در موافقت با برنامه های وی با بیان اینکه وزارت نفت یکی از بزرگترین بنگاه های اقتصادی و قرارگاه جنگی کشور است، گفت: عنوان این وزارتخانه تنها وزارت نفت نیست، بلکه وزارت اقتصاد، اشتغال و فرهنگ است؛ وزارت نفتی که از سال 1287 که اولین چاه نفتی در مسجدسلیمان حفر شد تاکنون که 113 سال از عمر آن می گذرد، وابستگی به نفت داشتیم، بنابراین فرمانده این قرارگاه باید شخصی باشد که متخصص، توانمند، جهادی و انقلابی باشد.
وی با بیان اینکه من فرزند نفت هستم، افزود: 19 سال در شرایط سخت عملیاتی و گرمای بالای 67 درجه سانتیگراد در غرب کشور مرز ایران و عراق، دریا و سرمای 16- درجه در مرز ایران و ترکمنستان کار کردم و آقای اوجی را 2 دهه است که می شناسم و مدیر بنده بوده است و کار را از دانشکده نفت شروع کرده، لباس کار به تن کرده و کارگری کرده و هر زمان شخصی از بدنه مجموعه ای باشد، آن مجموعه موفق خواهد بود.
حسین زاده با تاکید بر اینکه من به پاک دستی، متخصص، امین و جهادی بودن اوجی ایمان دارم و شهادت می دهم، ادامه داد: در حال حاضر اولویت نخست ما معیشت و اقتصاد است و اگر بخواهیم برای جوانان مسکن بسازیم، باید پول وجود داشته باشد و پول آن توسط نفت باید تامین شود. اگر می گوییم اقتصاد بدون نفت، به معنای تعدیل کردن بخشی از نفت نیست، بلکه به معنای آن است که با استفاده از ظرفیت ها و گاز و نفت، فرآورده ها، متنوع سازی اقتصادی را کلید بزنیم.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت نفت، وزارت فرادولت ها است، گفت: پالایشگاه بندرعباس در زمان غرضی کلید خورد و زمان آقازاده به اتمام رسید. همچنین ستاره خلیج فارس در دولت نهم و دهم کلید خورد و در دولت های یازدهم و دوازدهم به تمام رسید؛ بحث معیشت نیروی انسانی در وزارت نفت چیزی نیست که در فضای عمومی جامعه وجود دارد. من از بدنه نفت هستم و 19 سال در شرایط سخت عملیاتی کار کردم و نیروی داخلی و بین المللی هستم. سالانه تعدادی از نیروهای نفت، آسیب می بینند یا جانشان را از دست می دهند و وزارت نفت وزیری می خواهد که استراتژیک محور و تفکرش توسعه ای باشد، در کنار اوجی، رستم قاسمی معمار سازندگی ایران قرار دارد به کابینه کمک خواهد کرد. همچنین در مجموعه وزارت نفت افراد پاک دست و متخصص در حوزه های مختلف گاز، نفت و پالایش پخش ایشان را کمک خواهند کرد. اندک کسانی که حقوق نجومی می گیرند را نباید به حساب کل وزارت نفت بگذاریم.
وی ادامه داد: حدود 288 میلیارد بشکه نفت ذخیره داریم و معادل 13.5 درصد نفت دنیا و مقام سوم دنیا را داریم. همچنین حدود 16.5 درصد منبع ذخیره گازی پس از روسیه، متعلق به ایران و چالش اصلی ما گاز در زمستان است. اوجی  در گذشته مدیرعامل شرکت گاز بود در زمان تصدی ایشان 7 هزار روستا گازکشی شد، یعنی به اندازه کل دوران وزارت و این نقطه قوت اوجی در بحث گاز است. همچنین در شرکت های بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ع) حضور داشتند و شرکت های ضرر ده را به سوددهی رساند.
حسین زاده با بیان اینکه وزیر نفت وزیر اول اقتصاد ما در کشور است، گفت: کابینه رئیسی نیروهای باتجربه ای در کنار نیروهای نخبه انقلابی دارد و با پاک دستی و مظلومیتی که اوجی دارد، بهترین و بالاترین رأی را خواهد آورد. بعد از انقلاب 9 وزیر نفت داشتیم و ایشان دومین وزیری است که متخصص در حوزه نفت است و در حوزه نفت چالش اصلی متخصص نبودن است؛ اگر به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در حوزه جلوگیری از خام فروشی، توسعه صنایع پایین دستی ساخت داخل، استفاده از جوانان و توسعه همه جانبه در حوزه داخل و بین المللی توجه داشته باشیم، نخستین فردی که می تواند این کارها را انجام دهد، آقای اوجی است. در حوزه مسئولیت های اجتماعی وزارت نفت 3 درصد صادرات فروش نفت را باید به مناطق محروم اختصاص یابد و به طور قطع ایشان به محرومیت زدایی ورود خواهد کرد.

اوجی با بدنه صنعت نفت آشنا است
نماینده مردم بوکان در مجلس گفت: وزیر پیشنهادی نفت از بدنه صنعت نفت و آشنا به مشکلات و مسائل حوزه‌های نفت و انرژی است، وی دارای تجربه بسیار خوبی در این حوزه است.
انور حبیب زاده بوکانی در نشست علنی نوبت صبح امروز مجلس در موافقت با برنامه‌های جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت گفت: آقای اوجی فردی توانمند و برخوردار از شجاعت، بصیرت و آگاهی فوق العاده است.
نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی افزود: وزیر پیشنهادی از بدنه صنعت نفت و آشنا به مشکلات و مسائل حوزه‌های نفت و انرژی است، وی دارای تجربه بسیار خوبی در این حوزه است بنابراین می‌تواند در وزارت نفت عملکرد خوب و تأثیرگذار داشته باشد.
وی با بیان اینکه بیش از 97 درصد انرژی اولیه مورد نیاز ایران از نفت و گاز تأمین می‌شود، ادامه داد: درآمد حاصل از فروش نفت نیز نقش موثری در اقتصاد کشور دارد.
حبیب زاده بوکانی تصریح کرد: مسائل نفت و گاز در همه امور از جمله در سیاست خارجی و داخلی و اقتصاد و تجارت خارجی اهمیت ویژه‌ای دارد بنابراین جهت‌گیری و عملکرد این بخش‌ها بر سایر بخش‌ها اثرگذار است و برای به دست آوردن نتیجه مطلوب و رسیدن به اهداف برنامه‌ریزی ضرورت دارد.

مخالفان اوجی چه گفتند؟

وزیر پیشنهادی توضیح دهد اکنون چه میزان نفت می‌فروشیم؟
نماینده مردم کرج در مجلس گفت: اگر چه آقای اوجی مانند اغلب وزرا دارای تخصص و تعهد مطلوبی است اما مسئله اصلی سنجش تناسب گزینه پیشنهادی با شرایط موجود و اولویت‌های این وزارتخانه است در حالی که تجربه ایشان بیشتر در حوزه گاز بوده اما مسئله اصلی ما در حوزه تحریم نفتی است.
مهدی عسگری در نشست علنی نوبت صبح امروز مجلس در مخالفت با جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت گفت: امروز یکی از مهمترین تصمیمات دولت و مجلس رقم خواهد خورد، انتخاب وزرا با رئیس جمهور و اعتماد با آنها با مجلس است، آنچه که ما امروز می‌خواهیم محصول آن را مردم 4 سال آینده برداشت خواهند کرد.
نماینده مردم کرج ، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اهمیت و سنگینی مسئولیتی که بر دوش ما است، بر کسی پوشیده نیست و رسالت امروز مجلس مردمی، نه توجیه تصمیمات دولت و نه تضعیف عملکرد آن است برای تعامل برای تکامل است.
وی اضافه کرد: دسته‌ای از وزارتخانه‌ها دارای عایله‌ سنگین و زیاد هستند مثل وزارت آموزش و پرورش و بهداشت که دقت بالا در رأی به وزرای پیشنهادی را می طلبد، یکسری دیگر از وزارتخانه‌ها نقش تأمین منابع برای تأمین دولت را دارند که سایر وزارتخانه‌ها سر سفره آنها می‌نشینند؛ نفت، اقتصاد و صمت از مهمترین این وزارتخانه‌ها هستند.
‏عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایط جنگ تمام عیار اقتصادی، وضعیت کرونایی و آغاز گام دوم انقلاب، پیشنهاد می ‌شود؛ برای ترازیابی وزرا در کنار شاخص هایی مانند تعهد، تخصص و تجربه معیار «تناسب» نیز لحاظ شود. تناسب با شرایط پیچیده کشور، وضع اقتصادی دولت و مردم، محیط بین‌المللی، شرایط داخلی وزارت مذکور و ورود به قرن جدید با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب در نسبت با توان، تجربه و برنامه وزیر پیشنهادی.
عسگری با بیان اینکه امروز گلوگاه اصلی وزارت نفت بحث تحریم نفتی است، گفت: اگرچه موضوعات فنی – مهندس، اکتشاف، توسعه، میادین مشترک، تعیین تکلیف سهم 14.5 درصدی شرکت ملی نفت و شفافیت آن، انتقال گاز و ظرفیت مردمی سازی این وزارتخانه پس از گذشت ده‌ها سال از ملی شدن صنعت نفت مسئله مهمی است اما اولویت این وزارتخانه بحث تجارت، فروش نفت، بازگشت درآمد حاصل از آن به کشور است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: آقای اوجی مانند اغلب وزرا دارای تخصص و تعهد مطلوبی است اما مسئله اصلی سنجش تناسب گزینه پیشنهادی با شرایط موجود و اولویت‌های این وزارتخانه است در حالی که تجربه ایشان بیشتر در حوزه گاز بوده اما مسئله اصلی ما در حوزه تحریم نفتی است، در حوزه گاز معمولا ما خریدار هستیم و اگر هم فروشنده باشیم بر پایه قراردادهای بلندمدت است که مدل و قیاس آن با نفت یک قیاس مع‌الفارق است بنابراین دولت باید توضیح دهد این تفاوت و نقیصه را چگونه جبران خواهد کرد.
نماینده مردم کرج ، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: وزیر پیشنهادی توضیح دهد؛ اکنون چه میزان نفت می‌فروشیم؟ مشخصاً چه میزان از ارز آن به کشور بازمی‌گردد؟ و ایشان در چه بازه زمانی به چه میزان آن را افزایش می‌دهد؟ و اکنون چه مقدار سرمایه ‌گذاری در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی انجام می‌شود؟ و بر اساس چه برنامه‌ای آن را به چه میزان افزایش خواهند داد.

اوجی چه برنامه ای برای استفاده از میادین مشترک نفت و گاز دارد؟
نماینده مردم نیشابور در مجلس گفت: وزیر پیشنهادی نفت درباره استفاده از میادین مشترک گازی و نفتی، جلوگیری از مصرف انرژی بی رویه که در ایران 2.5 برابر میانگین جهانی است، چه برنامه ای دارد؟
هاجر چنارانی در نشست علنی نوبت صبح امروز مجلس در جریان بررسی صلاحیت جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت دولت سیزدهم در مخالفت با برنامه های وی گفت: ما در مجالس قبلی به دنبال ارائه لایحه از سوی دولت بودیم نه اینکه نمایندگان با تدوین طرح ها، به دنبال رفع دغدغه های مردم باشند، اما امروز مجلس نمی تواند منتظر ارائه لایحه از سوی دولت باشد.
نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی افزود: وزیر پیشنهادی، مناطق محروم را درک می کند، اما دولت باید در اولین فرصت لوایحی که مشکلات مردم را حل می کند را به مجلس ارائه دهد.
وی اضافه کرد: دنیا به دنبال انرژی تجدیدپذیر و سرمایه گذاری در آن است و در دهه های آینده استخراج انرژی های فسیلی موضوعیت خود را از دست می دهد، بنابراین باید حجم ذخایر زیرزمینی به بهترین نحو مورد استفاده قرار گیرد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: وزیر پیشنهادی نفت درباره استفاده از میادین مشترک گازی و نفتی، جلوگیری از مصرف انرژی بی رویه که در ایران 2.5 برابر میانگین جهانی است، چه برنامه ای دارد.
چنارانی تصریح کرد: ادغام وزارتخانه های نفت و نیرو به ابرچالش تبدیل شده و هر چند که همه دولت ها به این موضوع پرداخته اند، اما این موضوع فراموش شده است. هیچ دولتی زیر بار سنگین ادغام این وزارتخانه نمی رود.
وی با بیان اینکه در راستای همگرایی با وزارت نیرو و سازمان محیط زیست، وزیر پیشنهادی چه برنامه ای دارد؟ افزود: برای مناطقی که تمام منابع نفت و گاز ذیل شرکت های بزرگی در آن مناطق به دست می آید، اما هیچ سودی از آن نمی برند، چه برنامه ای دارید؟
این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: برای ظلم ها و بی عدالتی هایی که شرکت های نفت و گاز غرب، نفت و گاز مرکزی، شرکت ملی نفت و... در حق مناطق دارای نفت و گاز انجام می دهند، چه برنامه ای دارید؟ با چه برنامه ای به دنبال محرومیت زدایی و فقرزدایی هستید؟
چنارانی با طرح این پرسش که با توجه به بحران انرژی به ویژه در زمینه آب، تکلیف صنایع آب بر نفتی مانند پالایشگاه های اصفهان، تهران و شازند، چه برنامه ای دارید؟  ادامه داد: مجلس در راستای برنامه های فسادستیزی و عدالت محوری طرح هایی با هدف رفع محرومیت در مناطق روستایی، تدوین کرد، اما متاسفانه در سال های اخیر صادرات قیر افزایش چشمگیری داشته، باید دید برنامه اوجی برای مبارزه با قاچاق این فرآورده نفتی چیست؟
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه در حوزه انتخابیه من برخی روستاها با وجود هزار نفر جمعیت، اما راه روستایی آسفالت شده چندانی ندارند و سیلاب های بهاره و تابستانه راه آنها را از بین می برد، ادامه داد: بیشترین تذکر نمایندگان درباره راه روستایی است.
وی با بیان اینکه نمایندگان قیر را برای خودشان نمی خواهند و با پیمانکاران قرارداد نمی بندند و لابی نمی کنند، تصریح کرد: فریاد من فریاد مردم روستاهای نیشابور، شمال، جنوب و غرب کشور است، حتی برخی نقاط جنوبی تهران نیز از نظر جاده آسفالت با مشکلات بسیاری روبرو است.
چنارانی خطاب به وزیر پیشنهادی نفت با بیان اینکه اگر دیوان محاسبات نمی پذیرد قیر را به صورت تن تحویل دهند، شما چه برنامه ای در راستای تامین این فرآورده دارید؟ گفت: در بودجه 1400 میزان 15 هزار میلیارد تومان برای این موضوع پیش بینی شده ، چه برنامه ای برای خرید قیر از 7 شرکت بزرگ مافیایی تولیدکننده قیر دارید؟ و چگونه قانون مجلس را اجرایی می کنید؟
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که چه افرادی با شما در وزارت نفت همکاری خواهند کرد، به قراردادهای ایران با کشورهای همسایه اشاره و گفت: ما از این قراردادها آسیب بسیاری دیده ایم. آقای اوجی چه برنامه ای برای دیپلماسی بین المللی، توتال، فاز 11 پارس جنوبیو سرماهای سوزناک زمستان و کمبود گاز دارید؟
وی با بیان اینکه ما انتظار ارائه دیپلماسی مهندسی داریم، گفت: چه راهکاری برای سهم صندوق توسعه ملی از سفره های زیرزمینی دارید تا بتوان برای آیندگان برنامه ریزی کرد؟ برنامه شما برای توسعه پایدار صنعت نفت چیست؟ آیا بهتر نیست با اولویت قرار دادن اصل پیشگیری به جای اصلاح در تمام حوزه ها عمل کرد؟
چنارانی با بیان اینه وزیر پیشنهادی برنامه ای برای حوزه زیست محیطی ندارد، گفت: شما چه راهکاری برای مدیریت مصرف گاز، تجارت گاز، سوآپ نفت، تکمیل زنجیره پتروشیمی، بی نیازی از واردات داروهای مرتبط با حوزه نفت، احداث و ایجاد واحدهای پتروپالایشی و به روز رسانی سامانه هوشمند کارت سوخت دارید؟
نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس یازدهم با اشاره به ضرورت ادغام وزارت نیرو و نفت بیان کرد: ایران سرزمین آفتاب و باد است و باید به سمت استفاده از انرژی های نو و جایگزین کردن نیروگاه های آبی و بادی به جای نیروگاه های حرارتی برویم.

ما برای فروش نفت و خروج از بحران به فردی جسور و با سابقه نیاز داریم
نماینده مردم خمینی شهر گفت: ما برای فروش نفت و کسب درآمد ارزی حاصل از این موضوع به فردی جسور و با سابقه در این حوزه نیازمندیم.
محمدتقی نقدعلی در نوبت صبح نشست علنی امروز مجلس در مخالفت با برنامه های جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت، گفت: در مقاطع مختلف پس از انقلاب ما از آموزه های دینی و اسلامی دور مانده ایم در حالی که وعده خداوند این است که ذیل جندالله و اهل ایمان قرار بگیریم و اگر اهل ایمان باشیم در بن بست فرعون پشت سر و رود نیل پیش رو سربلند خواهیم شد.
وی افزود: حالا که از دولتی واگرا که به جای چشم داشتن به خدا به کدخدا امید داشت به مجلس و دولتی خدا باور رسیده ایم، باید برنامه ریزی نوینی داشته باشیم. در باب بودجه و درآمدها سه راه بیشتر نداریم، یک درآمدهای مالیاتی، دوم منابع حاصل از فروش نفت و سوم سایر درآمدها.
نقدعلی تصریح کرد: در باب درآمدهای مالیاتی با توجه به وضع صنوف و مشکلات معیشتی و اقتصادی و درآمد پایین مردم نمی توانیم انتظار بالایی داشته باشیم. سایر درآمدها نیز وزارتی ندارند لذا باید در شرایط تحریمی و مشکلات این چنینی برای درآمد نفتی برنامه ریزی کنیم و وزارت مهم نفت را به کسی بسپاریم که می تواند جسارت فروش نفت را داشته باشد.
نماینده مردم خمینی شهر تاکیدکرد: حال که به برکت مجلس انقلابی و اقدام شجاعانه قانون لغو تحریم ها توانستیم اندکی در بحث فروش نفت نفس بکشیم و به حدود یک میلیون بشکه نفت برسیم، باید برنامه ریزی دقیق تر و صحیح تری بکنیم. من از آقای فتاح رئیس هولدینگ نفت وگاز بنیاد مستضعفان در خصوص آقای اوجی سوال کردم و ایشان تاکید کردند که آقای اوجی در فروش گاز سابقه خوبی دارند اما موضوع فروش نفت مسئله متفاوت است.
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی تصریح کرد: گشایش در فروش نفت و ورود ارز به داخل کشور نیاز اصلی و مسئله اصلی کشور است و باید برای آن برنامه ریزی ویژه ای داشت و اگر جرات و جسارت کافی برای این موضوع نباشد نمی توان موفق بود. نمایندگان برای این مسئولیت آقای رستم قاسمی را مناسب می دانستند و دیدیم که در زمان معرفی و ارائه برنامه ها ایشان دائم از وزارت نفت سخن می گفتند.
وی خاطرنشان کرد: آقای اوجی باید اموال خود را شفاف بگوید و بگوید که چگونه زندگی کرده است، ما وزیر با اموال هزار میلیاردی و وزیری با 120 شرکت را فراموش نکرده ایم. ما در عرصه وزارت نفت سوالات زیادی داریم. ایشان در برنامه های خود مسئله معیشت بدنه وزارت نفت و کارکنان عملیاتی و قشر زحمتکش نیروهای میدان های نفتی را به خوبی تشریح و توضیح نداده بودند و ما از برنامه های ایشان اطمینان کافی را حاصل نکردیم.

اوجی به صراحت درباره اموال و دارایی‌هایش خلاف واقع می‌گوید
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تأکید بر اینکه پاکدستی وزرا از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: با توجه به گفت‌وگویی که با وزیر پیشنهادی نفت داشتم، وی خلاف واقع درباره میزان اموال و دارایی‌هایش صحبت می‌کند.
الیاس نادران در نشست علنی نوبت صبح امروز مجلس در مخالفت با برنامه‌های جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت ضمن تبریک هفته دولت به تمام مدیران اجرایی کشور گفت: آنچه برای ما در سال‌های اخیر اهمیت بسیار پیدا کرده اینکه مردم به جریان انقلابی و پاکدست از مجلس، دولت و شوراها اعتماد کردند و انتظار دارند جریانات اداری نیز بر این مدار حرکت کند.
نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس با بیان اینکه در موافقت و مخالفت با وزرای پیشنهادی بیش از آنکه به جنبه کارآمدی وزرا توجه کنم به موضوع پاکدستی توجه کرده ام، افزود: در مجالس گذشته پیرامون موضوع حیف و میل کردن بیت‌المال بحث می کردیم که آیا حیفش بدتر است یا میل و به این نتیجه رسیدیم که تا میلی نباشد، حیفی اتفاق نمی‌افتد.
وی با تأکید بر اینکه نفوذ از پنجره فساد امروزه وارد کشور می‌شود، اظهار داشت: اگر فخری‌زاده‌‌های ما را مورد هدف قرار می‌دهند به دلیل وجود فساد در برخی بخش‌ها است. خدمت آقای خطیب (وزیر پیشنهادی اطلاعات) نیز گفتم که آنچه درباره فتنه سال 88 یا جریانات قم می‌گویند به کنار، شما با آن فسادهایی که در وزارت شکل گرفته چه خواهید کرد. ما مدیران پاکدست می‌خواهیم و مدیران اطلاعاتی و امنیتی باید از سلامت‌ترین افراد باشند. خدمت آقای اوجی نیز گفتم که قصد من راستی آزمایی است و نه اقرار گرفتن.
نادران یادآور شد: در جلسه‌ای که با وزیر پیشنهادی نفت داشتم به او گفتم که لیست اموال وی در شبکه‌های اجتماعی پخش شده، آیا دیده‌اید اما وی گفت که در جریان این موضوع نیست. سپس از وی پرسیدم که چند خانه داری و آقای اوجی پاسخ داد که 3 خانه؛ یکی در منطقه هروی تهران، یک خانه که از ارث همسرم به ما رسیده و یکی هم خانه پسرم است اما با توجه به استعلامی که از مراجع ذیصلاح گرفتم مشخص شد که وی 9 مورد اموال دارد لذا باید درباره کسی که به این صراحت خلاف واقع می‌‌گوید، تأمل کرد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در خصوص موضوع دیگر نیز آقای اوجی گفت که آقای رستم قاسمی و کس دیگری کاری کرده‌‌اند اما فرد شاکی علیه من صحبت کرده است و من گفتم اگر قرار بود داستان‌پردازی می‌کردند باید علیه آقای قاسمی صحبت می‌شد اما وی به گزارش‌های اطلاعاتی استناد می‌کرد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یادآور شد: به آقای مخبر نیز گفتم پرونده دیمیتریس کامبیس وقتی رو شد که دکل‌ها گم شد و کشتی‌ها را خوردند، این پرونده وقتی رو شد که او از فرودگاه حضرت امام (ره) از کشور خارج شد، نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آن زمان کجا بودند؟

نظر شما