شناسهٔ خبر: 49105557 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری:

مقررات حوزه فناوری را به روز می‌کنیم

تهران- ایرنا- وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در جلسه رای اعتماد مجلس شورای اسلامی گفت: مقررات فعلی حوزه فناوری کارآمد نیست و با حمایت نمایندگان تلاش می کنیم در برنامه توسعه هفتم خلأهای قانونی اصلاح ، قوانین لازم الحاق و حمایت ویژه از فناوری مقدور شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا،‌ محمدعلی زلفی گل بعدازظهر سه شنبه (۲ شهریور) در جلسه رأی اعتماد مجلس، اظهار داشت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صلاحیت شرکت های دانش بنیان را احراز می کند، یعنی شرکت دانش‌بنیان باید به یک پتانسیل برسد و محصولی تولید کند تا ارزیابی و بعد حمایت شوند. در حالی که نیاز است از شرکت‌های دانش پایه‌ای که در حال رشد هستند حمایت بکنیم. ما باید دنبال نوآوری باز باشیم که در دستور کار ما قرار خواهد گرفت.

وی درباره بعدنظارتی هیات های امنای دانشگاه ها نیز گفت: اکنون از ظرفیت قانون‌گذاری هیأت‌های امنا بیشتر استفاده می‌شود اما در صورت اخذ رأی اعتماد ، بُعد نظارتی آنها را فعال خواهم کرد.

وی ادامه داد:‌ یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی، داشتن رتبه اول علمی در منطقه است. اکنون برج تولید علم کشور در منطقه خودنمایی می کند. در برخی از سال ها رشد علمی ایران ۱۳ برابر متوسط رشد علمی دنیا بود. قدر دانشمندان، دانشجویان و پژوهشگران که این افتخار را رقم زدند، باید بدانیم همانطور که مقام معظم رهبری بارها این موفقیت علمی را افتخار ایران اعلام کرده اند.

او با بیان اینکه اجازه نداریم نتیجه زحمات دانشمندان را زیر سوال ببریم، با ذکر مثالی تاکید کرد: مثل این است که سوال بپرسند علم بهتر یا ثروت؛ هر ۲ یعنی علم و فناوری خوب است اما باید بدانیم زیربنای فناوری و تکنولوژی، علم است. پس خواهش می کنم قدردان زحمات استادان،‌ دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دانشمندان باشیم.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی، گفت: فرمایش شما نمایندگان هم به حق است؛ این تولید علم برای چیست؟ آثار تولید علم باید در جامعه بروز و ظهور یابد و علت اینکه چرا تاکنون بروز پیدا نکرده، این است که ما سه دسته تحقیقات بنیادی، کاربردی و توسعه ای داریم. تمام قوانین و مقررات ما تاکنون بیشتر برای تحقیقات بنیادی بوده است. نظام های سنجشی و انگیزشی ما برای تحقیقات بنیادی است که خروجی آن برون دادهای علمی و مقالات علمی بود. اگر دنبال این هستیم که نقش دانشگاه را در جامعه بروز دهیم، راهش این است که برای سطح دوم تحقیقات، برنامه ریزی کنیم.

زلفی گل با بیان اینکه نظام های سنجشی و انگیزشی شایسته ای ایجاد می کنیم، افزود: با این کار، دانش پژوهان، دانشمندان و اعضای هیأت علمی انگیزه لازم برای تحقیقات کاربردی خواهند داشت و با افتخار اعلام می کنم برای این کار برنامه دارم. علاوه بر این، شیوه نامه ای برای نظام پیشنهادات تدوین کرده ام و اگر مورد اعتماد شما نمایندگان باشم، در چهار سال این نظام را برای کاربردی کردن تحقیقات به ویژه در بخش پایان نامه و رساله های دکتری ایجاد می کنم. از سوی دیگر، نظام سنجشی و انگیزشی لازم را برای ترغیب دانشمندان و اعضای هیأت علمی ایجاد می کنیم که بخش قابل توجهی از پژوهش خود را در راستای نیازهای جامعه تعریف کنند.

به گفته وی، دانشگاه های ما هیچ مقصر نیستند. استادان و دانشجویان ما کار خود را به خوبی انجام داده اند و بیشتر از آن، از آنان نخواسته ایم اما اکنون با ایجاد سیستم جدید باید بستر نرم افزاری و سخت افزاری برای هدفمندی پژوهش ایجاد کنیم.

با  دشمنان نظام در یک خط نیستیم

وزیر پیشنهادی علوم گفت: به عنوان سرباز علمی نظام مقدس جمهوری اسلامی، الگوی خود را شهید دکتر چمران و شهدای هسته ای می دانم و الگوی نظامی خود را، مصداق گذشت، ایثار و شهادت، ‌سردار دل ها شهید قاسم سلیمانی قرار می دهم؛ این عزیزان عاقبت بخیر شدند چرا که مسیرشان در راستای اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی بود. 

زلفی گل در بیان بخشی از سابقه خود خاطرنشان کرد: اولین حکم ریاست دانشگاه را از محمدمهدی زاهدی، وزیر پیشین علوم در سن ۴۰ سالگی دریافت کردم. بخشی از دوران ریاست بنده بر دانشگاه بوعلی سینای همدان در دوران فتنه ۸۸ بود و همه می دانند این دانشگاه بین ۱۳ تا ۱۵ هزار دانشجو دارد.

و با بیان اینکه دانشگاه بوعلی سینای همدان یکی از سیاسی ترین دانشگاه های کشور است، یادآور شد: فتنه ۸۸ را به گونه‌ای مدیریت کردیم که کسی آسیب ندید. همه می دانیم و مردم ما می دانند فتنه ۸۸ سرآغاز مشکلات خارجی برای کشور شد چگونه می توانیم با کسانی که این ضرر را به نظام و کشور زدند، در یک خط باشیم. اگر کسی از طریق نظام و ساختارهای نظام آبرو به دست می آورد، مردانگی حکم می کند آبروی خود را برای نظام هزینه کند.

او تصریح کرد: چگونه با کسانی که از نظام و انقلاب دفاع نکرده و آبروی خود را هزینه نمی‌کنند، هم خط باشیم. به شفافیت اعلام می کنم، سیاستمداران آمریکا بدانند دست سردار ما را قطع کردند و کمترین هزینه اش قطع دست آنان از این منطقه است.
 

سه اصل برای برنامه های کاربردی
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: برای داشتن برنامه کاربردی و عملیاتی، باید  سه اصل را مد نظر قرار بدهیم؛ اصل نخست این است که سرمایه های کشور اعم از مادی، انسانی و معنوی دچار افت نشود بلکه هم‌افزایی داشته باشد. در اصل دو، آیندگان در برآوردن نیازهای شان با مشکل مواجه نشوند، یعنی علاوه بر نیازسنجی، نیاز آفرینی هم در آن وجود داشته باشد، به عبارت بهتر، علاوه بر مزیت های نسبی به مزیت های ایجادی نیز توجه شود.
زلفی گل درباره اصل سوم، گفت: به محیط زیست مادی، معنوی، مذهبی و اجتماعی آسیب وارد نشود؛ با توجه به این مباحث برنامه های خود را در اختیار نمایندگان قرار داده ام. 
دانشگاه باعث تحقق آرمان جامعه می شود
وی با طرح این سوال که دانشگاه ها چه ارتباطی با آرمان های جامعه دارند، تاکید کرد: این دانشگاه ها هستند که باعث تحقق آرمان های یک جامعه می‌شوند، تحقق آرمان های جامعه بدون علم و دانش مقدور و میسور نیست و به همین دلیل است که دانشگاه ها مورد توجه ویژه هستند.
زلفی گل ادامه داد: برای اینکه دانشگاه‌ها بتوانند آرمان های یک جامعه را محقق کنند باید بر اساس اسناد بالادستی، سند چشم انداز، نقشه جامع علمی کشور، بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری و از همه مهم تر سند دانشگاه اسلامی حرکت کنند؛ این سند در دستور کار بنده قرار می گیرد چرا که عملیاتی و کارشناسی است.
وزیر پیشنهادی علوم در ادامه دفاع از برنامه های خود نسبت به قدرتی که مجلس به دانشگا ها داده است ابراز قدر دانی کرد و ادامه داد:‌  قانون هیأت‌های امنا استقلال خاصی در اختیار دانشگاه‌ها گذاشته است، دانشگاه‌ها به خاطر اعتمادی که نظام به آنها کرده است باید به بهترین نحو از این امر استفاده کنند و موجب دوام و قوام بیشتر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شوند.
زلفی گل در ادامه سخنان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در وزارت علوم و دانشگاه ها پلشتی و ناراستی نباید وجود داشته باشد، گفت: لازم است شفافیت را در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توسعه بدهیم و به جای توسعه فرهنگ مچ گیری، فرهنگ پیشگیری را توسعه دهیم.
زلفی گل بر تعامل هم افزا با مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی و استفاده از ظرفیت شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان راه های رسیدن به اهداف وزارت علوم یاد کرد 
 

توزیع نشدن نامتوازن رشته ها
وزیر پیشنهادی علوم در حضور نمایندگان مجلس یازدهم خاطرنشان کرد:  استعدادهای برتر به طور متناسب در رشته های مختلف توزیع نمی شود که در آینده برای کشور ما مشکل ایجاد خواهد کرد.تقاضا برای رشته های علوم پایه و علوم انسانی کم شده است در حالیکه پایه و اساس علم، ‌رشته های علوم انسانی و علوم پایه است. اینجاست که سیاست‌های فرابخشی مورد نیاز خواهد بود که به زودی طی تعامل با کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و وزارت علوم باید راه چاره اندیشید؛ این موضوع فقط در اختیار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار ندارد.
 

سرفصل ها به روز نیست
وی تاکید کرد: سرفصل ها باید به روز رسانی شود؛ ما باید آموزش‌های مهارتی را جدی بگیریم چون جامعه  فقط به تحصیلات تکمیلی نیاز ندارد بلکه به تکنسین و آموزش های مهارتی نیازمند است. به همین دلیل دانشگاه های علمی کاربردی و فنی حرفه‌ای مورد توجه ویژه ما خواهند بود.
به گفته زلفی گل  برای توسعه دانشگاه های علمی کاربردی و فنی حرفه‌ای، امکانات و ظرفیت های سنگینی لازم نیست.
وی  از رصد نشدن دانش‌آموختگان پس از تحصیل به عنوان معضل دیگر جامعه علمی نام برد و توضیح داد:‌ جزو برنامه های من این است که ماموریت هایی برای موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی تعریف شود و از مهندسی آمار استفاده بکنیم باید بدانیم دانش آموختگان شغل دارند یا ندارند یا شغل آنها مرتبط با تخصص شان است یا نه که بر اساس آن بتوان هدایت تحصیلی انجام داد. 
وی با بیان اینکه در کشور ما از آمار و مهندسی آمار به خوبی در برنامه‌ریزی‌ها استفاده نمی شود، تاکید کرد: وزارت علوم باید در این زمینه الگو باشد و از این دانش برای برنامه‌ریزی صحیح، عملیاتی و کاربردی به نحو احسن استفاده بکند.

او یکی دیگر از مشکلات آموزش عالی را توجه ناشایست به رشته های بین رشته ای و چند رشته ای عنوان کرد.
وزیر پیشنهادی علوم در جلسه امروز اظهار داشت: یکی از مشکلات جدی که مورد سوال نمایندگان مخالف بود این است که نقش دانشگاه های ما در جامعه کمرنگ است. در این زمینه از پتانسیل پایگاه استنادی علوم جهان اسلام برای نظام پیشنهادات استفاده خواهیم کرد و سعی می‌کنیم تحقیقات را کاربردی کنیم. در بخش پژوهشی مشکل دیگری هم وجود دارد و برای رشته‌ها مأموریت عام و خاص تعریف نکرده‌ایم که این مأموریت تعریف می شود.
 

علم جدید فرهنگ جدید ایجاد می کند
وی درباره بخش فرهنگی گفت: علم وفناوری جدید همراه با خود فرهنگ جدید ایجاد می کند. فضاهای مجازی فرهنگ خاص خود را به همراه دارد. اگر در پی پویش، پالایش و پیرایش فرهنگی باشیم باید روی علم و فناوری سرمایه گذاری کنیم. اگر می خواهیم قدرت نرم نظام جمهوری اسلامی را توسعه دهیم و کشورهای مسلمان ایران اسلامی را برای خود الگو قرار بدهند بر روی علم و دانش سرمایه گذاری کنیم. 
وزیر پیشنهادی علوم ادامه داد: علم و دانش، فرهنگ سالم همراه خود دارد. می گویند اگر خواستید سرمایه گذاری جاودان کنید، فرهنگ سالم ایجاد کنید. از پتانسیل تشکل های اسلامی، کانون های فرهنگی و انجمن های علمی نهایت اسفاده را می کنیم تا فرهنگ علمی در قلب و ذهن جوانان ماندگار شود. 
زلفی گل در پایان با خواندن یک بیت شعر گفت: خراب می کند ایام هر بنایی را به جز بنای محبت که دائم آباد است.

نظر شما