شناسهٔ خبر: 49106895 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

موضع وزیر پیشنهادی علوم درباره فتنه 88

محمدعلی زلفی‌گل درباره موضعش درباره فتنه 88 گفت: فتنه 88 آغاز مشکلات خارجی برای ما شد؛ چگونه می‌توانیم با کسانی که این ضرر را به نظام و کشورمان زدند، در یک خط باشیم؟

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان»، محمدعلی زلفی گل امروز (سه‌شنبه ۲ شهریور ماه) در جلسه رأی اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم با عرض تسلیت ایام سوگواری سیدالشهدا و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا گفت: در جمهوری اسلامی هر مدیر و مسولی در هر رده و سطحی چنانچه در راستای راه امام شهدا و شهدا حرکت نکند عاقبت بخیر نمی شود.

وی افزود: به عنوان یک سرباز علمی نظام مقدس جمهوری اسلامی الگوی من شهید دکتر چمران و شهدای هسته ای و الگوی نظامی سردار سلیمانی را قرار می دهم چرا که عاقب به خیر شدند. چون مسیرشان در راستای اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی بود.

وی گفت: آنها مردمی بودند و همه را خودی می شمردند و خادم مردم بودند. دیدید که بیش از ۳۵ میلین نفر در مراسم سردار دل ها شرکت مردند دلیل اصلی اش این بود که آنها مردم را از خود می پنداشتند. نهایت تلاش ام را خواهم کرد و مشی و منش شهید چمران و سردار سلیمانی را منش خود قرار دهم.

زلفی گل با اشاره به سوالات نمایندگان مجلس گفت: ادب حکم می کند در خصوص سوالات به جای نمایندگان مخالف پرسیدند پاسخ دهم. دغدغده های بسیاری جالبی داشتند و سوالات مناسبی پرسیدند. در طی مدیریت ام در سن ۴۲ سالگی دکتر زاهدی اولین حکم ریاست دانشگاه را برای من صادر کردند.

در ایام فتنه دانشگاه را به گونه ای مدیریت کردم که به کسی آسیب نرسید

وی افزود: بخشی از دوران فتنه رئیس دانشگاه بوعلی بودم در حالی که ۱۳ تا ۱۵ هزار جمعیت دانشجویی در این دانشگاه فعال هستند و یکی از سیاسی ترین دانشگاه های کشور است. به لطف خداوند در ایام فتنه ۸۸ دانشگاه را به گونه ای مدیریت کردم که هیچ ضرری به کسی نرسید. همه می دانیم که فتنه ۸۸ سرآغاز مشکلات خارجی برای ما شد. دشمن ما نسبت به براندازی نظام به خیال خام خودش امیدوار شد چگونه می توانیم با کسانی که این ضرر را به ما زدند در یک خط باشیم.

وی گفت: با شفافیت اعلام می کنم سیاستمداران آمریکا بدانند دست سردار ما را قطع کردند کمترین هزینه اش قطع دست آنها از این منطقه خواهد بود.

وزیر پیشنهادی علوم خاطرنشان کرد: باید بگویم که یکی از افتخارات کشور تولید علمی است. برج تولید علم کشور در منطقه خودنمایی می کند در برخی از سال های رشد علمی ایران ۱۳ برابر رشد متوسط علمی دنیا بوده است. باید قدر دانشجویان و استادان و دانشمندان باشیم.

وی گفت: مقام معظم رهبری بارها این موفقیت علمی را افتخار جمهوری اسلامی دانسته اند. ما اجازه نداریم آن را زیر سوال ببریم. این مصداق جمله علم بهتر است یا ثروت. هر دو خوب است. زیربنای فناوری و تکنولوژی علم است و باید قدرددان اساتید و دانشمندان باشیم.

زلفی گل یادآور شد: فرمایش نمایندگان به حق است. این تولید علم برای چه است باید آثارش در جامعه بروز و ظهور پیدا کند چرا نکرده است. علت اش این است که سه دسته تحقیقات بنیادی کاربردی و توسعه ای داریم. تمام قوانین برای تحقیقات بنیادی بوده و نظام های سنجی و انگیزشی کشور برای تحقیقات بنیادی که خروجی آن علم و مقالات علمی است، بوده است.

نظام کابردی کردن تحقیقات را ایجاد می کنم

وی گفت: برای بروز تحقیقات در مسائل کشور راهکار این است که برای سطح دوم تحقیقات برنامه ریزی کنیم و نظام های سنجشی شایسته ای طراحی کنیم تا دانشمندان و دانشجویان و اساتید انگیزه داشته باشند. با افتخار اعلام می کنم که برای این کار برنامه دارم. اگر مورد اعتماد شما نمایندگان باشم سعی خواهیم کرد که در دوره چهار ساله نظام پیشنهادات برای کاربردی کردن تحقیقات به ویژه پایان نامه های و رساله های دکتری را ایجاد کنم.

ایجاد نظام انگیزشی برای ترغیب اساتید به حل مشکلات جامعه

وزیر پیشنهادی علوم گفت: نظام سنجشی و انگیزشی برای ترغیب اعضای هیات علمی ایجاد می کنیم که بخش قابل توجهی از تحقیقاتشان را در راستای نیازهای جامعه تعریف کنند. دانشگاه های ما، استادان و دانشجویان هیچ مقصر نیستند، آنها کار خودشان را به خوبی انجام داده اند ما بیشتر از آنها نخواسته ایم و قوانین و مقررات این اجازه را به آنها نداده است. باید بستر نرم افزاری و سخت افزاری را با ایجاد سیستم جدید برای تحقق و هدف مندی پژوهش ایجاد کنیم.

وی گفت: اگر بخواهیم برنامه کاربردی و عملیاتی داشته باشیم سه اصل را باید مدنظر قرار دهیم. برنامه باید ویژگی های کلیدی داشته باشد سرمایه های کشور از جمله مادی و انسانی و معنوی دچار افت بها نشوند بلکه هم افزایی داشته باشند. آیندگان در برآوردن نیازها با مشکل مواجه نشوند. نیازسنجی و نیازآفرینی هم باید وجود داشته باشد. علاوه بر مزیت های نسبی به مزیت های ایجادی هم توجه شود. اصل دیگر به محیط زیست مادی، مذهبی، معنوی اجتماعی و فرهنگی آسیبی ایجاد نشود.

زلفی گل درباره برنامه پیشنهادی گفت: بسیاری از نمایندگان سوالاتی را پرسیدند که به نظر می رسد نمایندگان برنامه سیاست های کلان راهبردی را مطالعه کردند برنامه تفصیلی که دارای زمان بندی لازم و اقدامات علمی هم داشت، بوده است و نمایندگان مطالعه کنند.

وی افزود: دانشگاه ها چه ارتباطی با آرمان های یک جامعه دارند. این دانشگاه ها هستند که باعث تحقق آرمان های یک جامعه می شوند چرا که تحقق آرمان ها بدون علم و دانش میسر نیست. برای این کار باید بر اساس چه برنامه هایی حرکت کنند. باید بر اساس اسناد بالادستی سند چشم انداز، بیانیه گام دوم و سند دانشگاه اسلامی حرکت کند. سند دانشگاه اسلامی بسیار زیبا و کاربردی و کاملا کارشناسی و علمیاتی است./ مهر

نظر شما