شناسهٔ خبر: 49088571 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نشست شورای امنیت با موضوع یمن

هشدار سازمان ملل: ۵ میلیون یمنی در یک قدمی قحطی

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه در نشست شورای امنیت گفت بندر الحدیده و فرودگاه صنعای یمن باید بازگشایی شوند.

صاحب‌خبر -

سازمان ملل: ۵ میلیون نفر در یک قدمی قحطی قرار دارندبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره؛ مارتین گریفیتس معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه در نشست شورای امنیت گفت: با دشواری‌هایی برای رساندن کمک به یمنی‌ها روبرو هستیم. برای جلوگیری از قحطی در یمن از طرف‌های کمک کننده می‌خواهیم، میزان کمک‌های خود را افزایش دهند.

گریفیتس افزود: بیش از ۱۲۰۰ غیر نظامی از ابتدای امسال (۲۰۲۱) تاکنون در یمن کشته شدند و وضعیت موسسات و خدمات عمومی در یمن رو به وخامت است به طوری که میلیون‌ها نفر در این کشور از خدمات آموزشی، بهداشتی ‏‏ و آب آشامیدنی محرومند که این امر به شیوع بیماری‌هایی مانند وبا و کووید ۱۹ در یمن کمک می‌کند.

وی خاطرنشان کرد که جنگ باعث فروپاشی اقتصادی یمن شده است و مردم این کشور در معرض خطر قحطی و گرسنگی قرار دارند و بیش از ۲۰ میلیون یمنی که تقریبا دوسوم جمعیت این کشور را شامل می‌شود، به دریافت کمک‌های بشردوستانه و انواع کمک‌های دیگر نیازمندند.

مارتین گریفیتس تاکید کرد: در حال حاضر اولویت ما باید جلوگیری از وقوع قحطی و گرسنگی در یمن باشد، چون بیش از پنج میلیون یمنی در آستانه آن، و ۱۰ میلیون یمنی دیگر هم پشت سر آنان هستند.

این مقام سازمان ملل در جلسه شورای امنیت بر لزوم بازگشایی فرودگاه بین المللی صنعا برای ورود کمک‌های بشردوستانه به یمن و موافقت با سفر هزاران یمنی به خارج از این کشور برای درمان بیماری هایشان تاکید کرد. وی همچنين گفت: بندر الحدیده باید بدون هیچ قید و شرطی بازگشایی شود. 

در همین حال؛ شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: جنگنده‌های ائتلاف متجاوز سعودی روز دوشنبه شانزده بار شهرستان‌های صرواح و مدغل الجدعان در استان مأرب واقع در شمال شرق یمن را بمباران کردند.

شبکه تلویزیونی المسیره نیز از شهادت یک شهروند یمنی در حمله توپخانه‌ای عربستان به منطقه الرقو در شهرستان مرزی منبه در استان صعده خبر داد

در خبری ديگر؛ رئیس پارلمان در حکومت دست نشانده عربستان در یمن، از آغاز تلاش‌های آمریکا برای انتقال اختیارات عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن خبر داد.

به گزارش پایگاه اینترنتی الواقع السعودی، سلطان البرکانی پس از دیدار روز جمعه با کاترین وستلی کاردار سفارت آمریکا در یمن، گفت: آمریکا تدابیری برای انتقال اختیارات عبد ربه منصور هادی اتخاذ کرده است.

 

نظر شما