روحالله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در نشست علنی نوبت دوم امروز (شنبه، ۳۰ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم، گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس درخصوص برنامههای عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم را قرائت کرد.
متن گزارش به این شرح است:
«هیئت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی با سلام احترام
مستند به ماده (۲۰۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست گزارش کمیسیون صنایع و معادن در خصوص بررسی صلاحیت و برنامههای ارائه شده آقای عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات به منظور قرائت در صحن علنی ارائه میشود.
عزت الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن
شرح استعلامات، مدرک و سابقه ایثارگری
در راستای صحت مدرک تحصیلی آقای عیسی زارع پور وزیر محترم پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات به استناد نامه شماره ۴۳۵۱۰ مورخ ۲۳/۵/۱۴۰۰ از وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری استعلام گردید در پاسخ به نامه فوقالذکر وزارت مربوطه نامه شماره ۷/۱۱۳/۱۹۶ مورخ ۲۵/۵/۱۴۰۰ مراتب فارغالتحصیلی نامبرده در مقطع دکتری مهندسی کامپیوتر از دانشگاه نیوساوت ولز را مورد تأیید قرار گرفت.
بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی
برنامههای ارائه شده با مسائل و مشکلات و واقعیتهای موجود متناسب و واقعگرایی لازم را دارا است، همچنین شفافیت و انسجام لازم برای هماهنگی و همراستای مسئولیت و آیندهنگری برای افق زمانی ۴ ساله را دارا است.
انطباق برنامههای ارائه شده با اسناد بالادستی
تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۵۴ درصد برنامههای پیشنهادی با احکام فوقالذکر منطبق و ۳۴ درصد موارد نیز همسو است، نتایج حاصله نشان میدهد ۱۲ درصد به احکام اشارهای نشده است.
بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی
سوابق اجرایی و تجربیات عملی وزیر پیشنهادی در حوزه ارتباطات قابل قبول و قابل اتکاء است، در زمینه زیرساختها و شبکههای ارتباطی و توسعه فناوریها و کاربردهای خدمات فضایی لازم است از قابلیتها و توانمندیهای افراد با تجربه و متخصصان و مدیران باسابقه استفاده شود، تعهد به ایجاد و تکمیل شبکه ملی اطلاعات برابر مصوبات شورای عالی فضای مجازی شرط لازم جهت تصدی وزارتخانه لازم است که باید به آن توجه شود.
نتیجهگیری و نظر نهایی کمیسیون
در مجموع وزیر پیشنهادی دارای نگاه جامع و همهجانبه به موضوعات مختلف و متنوع در حوزه مأموریتهای وزارتخانه بوده و ایشان فردی جوان، متخصص، باتجربه، شناخته شده و دارای حسن سابقه در حوزه کاری میباشد و اشراف کامل به چالشها و مشکلات این حوزه دارد و برای حل آنها دارای برنامههای راهبردی و کاربردی میباشد. کمیسیون ایشان را برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مناسب تشخیص داد.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی پس از پایان قرائت گزارش کمیسیون متبوعش تصریح کرد: در مجموع کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با توجه به ظرفیتهای علمی ایشان و نخبه بودن در این رشته و با توجه به دانشآموخته در این حوزه و همچنین با عنایت به شناخت از مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به احسن وجه و آشنایی با چالشهای پیش رو، مطالبات رهبر انقلاب در حوزه اجرایی شدن شبکه ملی اطلاعات، وزیر پیشنهادی تأکید کرده است ظرف مدت ۴ سال شبکه ملی اطلاعات را اجرایی کند و از آنجایی که در هر موقعیتی که قرار گرفته، چه در قوه قضائیه و چه در وزارت ارشاد و همچنین در موقعیتهای دیگر تحولگرا و تحولخواه بوده، موقعیتهای بسیار خوب و مناسبی را در مسئولیتهایش ایجاد کرده است.
نصیرایی: موافقت کمیسیون فرهنگی با برنامههای «زارعپور»
"مجید نصیرایی" در نشست علنی نوبت عصر امروز (شنبه، ۳۰ مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت عیسی زارعپور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم گزارش کمیسیون فرهنگی درخصوص برنامههای وی را قرائت کرد.
متن گزارش کمیسیون فرهنگی مجلس به این شرح است:
«هیئت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی با سلام احترام
مستند به ماده (۲۰۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست گزارش کمیسیون فرهنگی در خصوص بررسی صلاحیت و برنامههای ارائه شده آقای عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات به منظور قرائت در صحن علنی ارائه میشود.
مرتضی آقاطهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی
گزارش کمیسیون فرهنگی در خصوص بررسی صلاحیت و برنامههای ارائه شده آقای عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات
مقدمه:
در راستای اجرای ماده (۲۰۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی برنامه کاری بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بر اساس زمان بندی ارائه شده از سوی هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی طی روزهای شنبه ۲۳ لغایت سه شنبه ۲۹ مرداد ماه طی ۲۲ ساعت کاری و ملاقات با ۱۹ نفر از وزرای محترم پیشنهادی به انجام رسید. بر اساس ماموریت کمیسیون فرهنگی برای بررسی صلاحیت وزرای تخصصی، از وزارت خانههای فرهنگ و ارشاد اسلامی»، «ورزش و جوانان»، «میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری» «ارتباطات و فناوری اطلاعات» هر کدام ۲ ساعت و ۱۹ وزارت خانه دیگر هر کدام به میزان یک ساعت مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. مهمترین موضوعات و محورهای مورد توجه اعضای کمیسیون فرهنگی در محورهای زیر صورت گرفت.
برنامه پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پس از ارائه چشم انداز، مروری بر اسناد بالادستی این حوزه داشته و سپس برنامههای خود را ذیل ۸ محور ماموریتی این وزارتخانه ارائه کرده است. در هر یک از این ۸ قسمت ابتدائا مروری بر مسئله داشته و پس از بیان چالش ها، راهبردهای آن حوزه را ارائه کرده است. برنامه ارائه شده در بعضی بخشها به کلیات و در بعضی بخشها به جزئیات پرداخته است. در برخی از بخشها به حوزه سیاست گذاری ورود کرده است که آن از وظایف شورای عالی فضای مجازی است.
بعضی از بخشهای برنامه اقدام عملیاتی قابل سنجشی است که این مسئله رصد میزان تحقق برنامه را از سوی نهادهای ناظر همچون مجلس شورای اسلامی در طول مدت تصدی وزارت تسهیل خواهد کرد.
برنامه اکثر محورهای برنامه از شفافیت لازم برخوردار است، اما در بعضی بخشها به دلیل پیچیدگیهای موضوع و ذوابعاد بودن مسئله به خوبی برنامه را توصیف نکرده است.
به نظر میرسد در کلیه راهبردهای ارائه شده در محورهای ۸ گانه، اولویت بندی رعایت نشده بنابراین زمان بندی صورت نگرفته است.
انطباق برنامههای ارائه شده با اسناد بالادستی تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۵۴ در صد برنامههای پیشنهادی با احکام فوق الذکر «منطبق» و ۳۴ درصد موارد نیز «همسو» است. همچنین موردی مبنی بر مغایرت برنامهها با اسناد بالادستی یافت نشد. از سوی دیگر در برنامه وزیر پیشنهادی به ۱۲ درصد احکام اشارهای نشده است که این میزان به تفکیک اسناد بالادستی عبارتند از سیاستهای کلی نظام و بیانیه گام دوم انقلاب ۲ درصد، شورای عالی انقلاب فرهنگی ۴ درصد، قانون برنامه ششم توسعه ۵ درصد، و در نهایت قانون بودجه ۱۴۰۰ هم ۱ درصد. بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی تخصص و دورههای دانش افزایی در کنار روحیه جهادی، انقلابی، تحول گرائی و توجه به توسعه دولت الکترونیک مبنی بر تجربیات اجرایی حوزههای فن آوری در کنار لزوم بهره مندی از نظر مشاورین و کارشناسان عملکردی قابل اطمینان از وی را رقم میزند.
نتیجهگیری (نظر نهایی کمیسیون)
نظر قریب به اتفاق اعضای کمیسیون در موافقت با وزارت ارتباطات منبعث از تحصیلات و خلاقیت و سلامت و نوگرایی علی رغم تجربه محدود اجرایی ایشان میباشد. امید است نامبرده با توجه به سلامت و پاکدستی و عدم تعلق مادی به ذینفعان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و توجه لازم به اجرای طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی بتواند منافع عموم مردم و دولت را تضمین نماید.»
عنابستانی: «زارعپور» راهکار عملیاتی برای شبکه ملی اطلاعات ندارد
در ادامه جلسه علنی امروز (شنبه، ۳۰ مرداد) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی کابینه پیشنهادی رئیسجمهور، علیاصغر عنابستانی نماینده مردم سبزوار در مخالفت با عیسی زارعپور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: آقای زارعپور برنامه کامل و جامعی را ارائه کردند و نگرانی های ما مثل حکرمانی در فضای دیجیتال، شبکه ملی اطلاعات، دولت هوشمند و شتابدهی به صنعت فضایی را برطرف کرد.
عنابستانی گفت: اشکال اساسی به برنامه آقای زارعپور درباره شبکه ملی اطلاعات این است که وی تنها به چالشهای این حوزه اقدام کرده است و راهکاری عملیاتی برای آن ندارد.
وی گفت: وی باید مشخص کند که چه زمانی شبکه ملی اطلاعات را که زیرساخت فضای مجازی است، ایجاد خواهد کرد.
نماینده مردم سبزوار گفت: آقای زارعپور نظر خود را نسبت به طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی اظهار نکرده است. او باید مشخص کند که چگونه میخواهد از حقوق کاربران و صاحبان کسب و کار در فضای مجازی محافظت کند.
حاتمی: «زارعپور» در هیچ شبکه اجتماعی عضویت ندارد
حسین حاتمی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس در نشست علنی نوبت دوم امروز (شنبه، ۳۰ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی برنامهها و صلاحیت عیسی زارعپور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در وهله اول خطاب به رئیس جمهور گفت: باید درباره تبعیض موجود در کابینه و عدم پیشنهاد گزینه مناسب توضیح ارائه کنید و امیدواریم حداقل از آذربایجانیها در لایههای مدیریتی کابینه استفاده شود.
نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برنامههای زارعپور ابهام دارد، افزود: وی در زمان تصدی معاونتی در وزارت ارشاد با تندروی باعث عدم دریافت مجوز از سوی بسیاری از کسب و کارهای مجازی شد که منجر به تعطیلی آنها شد.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه فضای مجازی با همه حواشی بخشی از زندگی روزمره مردم است، ادامه داد: وی به پلتفرمها هیچ اعتقادی ندارد و در هیچ فضای مجازی عضو نیست و برنامههای وی نیز صرفا ابعاد پژوهشی داشته و عملی نیست.
حاتمی با تأکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت اقتصاد در فضای ارتباطات که وزیر پیشنهادی اطلاعی از آن نداشته و یا در برنامههای خود از آن نام نبرده است، گفت: مزیتهای فناورانه وزارت ارتباطات با دایره عمل حوزه فناوری قوه قضائیه تفاوت دارد و این موضوع نباید ملاکی بر تصدی این وزارتخانه شود ضمن اینکه برنامههای وی فاقد اهداف کیفی و کمی بوده و قابلیت ارزشگذاری ندارد.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مسائل جاری و حاشیهای وزارت ارتباطات، مشکل کارمندان و کارکنان روستایی و همچنین شرح وظایف مخابرات هیچ جایگاهی در برنامههای وی ندارد. همچنین تعدد تصمیمگیران در بخش ICT که باعث بروز مشکل شده در برنامه وی نبوده و برای حل مشکلات دفاتر پیشخوان برای مثال مشکل ۵۷۰ دفتر آذربایجان شرقی، برنامهای ذکر نشده است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به کلاهبرداریهای اخیر برخی پلتفرمها و تعطیلی آنها نظیر روبیکا گفت: وزیر پیشنهادی برنامهای کاربردی برای جلوگیری از تخلف برنامههای ایرانی ارائه نکرده است.
شریعتینیاسر: وزیر پیشنهادی ارتباطات نخبه و هوشمند است
مالک شریعتی نیاسر، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس در نشست علنی نوبت عصر امروز (شنبه، ۳۰ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامههای عیسی زارعپور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: مایه خوشحالی و مباهات است که گزینه پیشنهادی رییس جمهور برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، جوانی متخصص، انقلابی، متعهد و دغدغهمند از خطه مقاوم و شهیدپرور کرمانشاه است که از کودکی و نوجوانی تاکنون همواره به نخبگی و هوشمندی شناخته شده و مراحل رشد حرفهای خود را منطقی و البته پرافتخار طی کرده است و علیرغم جوان بودن، دارای کارنامه بوده و کاملا عملگراست.
وی در تشریح نقاط قوت و صلاحیت این وزیر پیشنهادی و همچنین مطالبات مجلس شورای اسلامی، گفت: ارتباط گسترده با شبکه حرفهای فناوری اطلاعات و بدنه اپراتورهای مخابراتی در راستای توسعه زیرساختهای سخت و نرم در حوزه فناوری اطلاعات و تلکام کشور، به اذعان خبرگان صنعت ارتباطات کشور، موفقیت در توسعه شبکه ملی اطلاعات که وظیفه مغفول مانده دو دولت گذشته بوده است در گرو ایجاد کیفیت برای مشتریان این شبکه یعنی آحاد مردم ایران است.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یادآور شد: در سند معماری شبکه ملی اطلاعات، برای دسترسی عموم مردم به خدمات ICT در شبکه ملی، اهدافی با دو شاخص رسیدن به پوشش ۱۰۰% و رسیدن به پهنای باند ۲۵ مگابیت بر ثانیه تعیین شده که با وضع موجود فاصله بسیار دارد و همین عدم تحقق پوشش و سرعت دسترسی مردم، باعث کاهش کیفیت مورد انتظار شده است که بالتبع عدم اقبال مردم به شبکه ملی اطلاعات را رقم خواهد زد و این مهم نیز جز با تمرکز بر "توسعه زیرساختهای نرم و سخت حوزه تلکام" از جمله ایجاد دیتاسنترهای بزرگ و فراگیر برای توسعه خدمات میزبانی در کشور، تکمیل شبکه فیبر نوری کشور جهت ارتقاء اتصال کاربران (Conectivity) و توسعه سرویسهای پایه نظیر موتور جستجوی بومی رقم نخواهد خورد.
شریعتی نیاسر ادامه داد: در رابطه با تجربه موفق در توسعه خدمات دولت الکترونیک؛ مفهوم دولت الکترونیک یکی از ابعاد هوشمندسازی است که کشور لاجرم باید به سمت آن با شتاب بیشتری حرکت کند و بروز همه گیری کرونا بر اهمیت و فوریت آن بیش از پیش افزوده و خلا و فقدان وجود زیرساختهای دولت الکترونیک در این بلیه طبیعی، خودنمایی کرده است از سوی دیگر، شعار فسادستیزی دولت سیزدهم نیز جز با ایجاد شفافیت محقق نخواهد شد و شفافیت نیز در گرو ایجاد زیرساختهای دولت الکترونیک و دستیابی آزاد به اطلاعات ملی است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: تجربه ارزنده زارع پور در قوه قضائیه در راستای افزایش سطح رضایتمندی مردم با تکمیل خدمات قضایی الکترونیک و کاهش مراجعات حضوری به ویژه در شرایط کرونا نویدبخش تسلط ایشان بر مفاهیم و زیرساختهای دولت الکترونیک و نشانگر تجمیع سه مولفه "دانستن، خواستن و توانستن" در ایشان است. همچنین در رابطه با تسلط بر فناوریهای نوین حوزه IT و ICT و روندهای آینده صنعت در دنیا؛ همگان واقفیم که چالش امروز و فردای کشور چالش فناوری است و تفوق و سیطره آینده از آن ملت و کشوری است که دست برتر در فناوری داشته باشد.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بدون بهره مندی از ظرفیتهای تکنولوژی بومی، سایر اقدامات مثل ایجاد پیام رسان ملی و نظایر آن اگرچه مطلوب است، اما روبنایی است و اگر در حوزه تکنولوژی اطلاعات و تلکام به سرعت خودمان را به قافله رشد عمومی دنیا نزدیک نکنیم محکوم به شکست هستیم؛ زارع پور با بهره گیری از ظرفیتهای دانشگاهی در دسترس و با عنایت به اینکه خود نیز از بدنه دانشگاهی کشور است، میتواند ظرفیتهای دانشگاههای فنی کشور را برای تحقق این موضوع بسیج نماید.
وی یادآور شد: در مورد آشنایی و دغدغه مندی در حوزه تولید محتوای فاخر در شبکه ملی اطلاعات؛ بی شک زمانی میتوانیم مردم کشورمان را به بهره مندی از شبکه ملی اطلاعات خرسند کنیم که علاوه بر زیرساخت کافی، محتوای غنی در حوزههای مختلف نظیر محتوای دیجیتال، فیلم و بازی و سرگرمی داشته باشیم و وزارت ارتباطات در این حوزه و بسترسازی آن نقش کلیدی برعهده دارد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم افزود: در این راستا تاسیس و راهبری "مرکز رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی"، اجرای "قانون حمایت از حقوق سازندگان نرم افزارهای رایانه ای"، شناسنامه دار شدن درگاههای اینترنتی، فعال کردن شرکتهای محتوای دیجیتال و مشاوره به چندین مرکز و دستگاه کشور در این حوزه از جمله سوابق پربار ایشان است.
شریعتی نیاسر ادامه داد: در مورد تسلط به مفاهیم اقتصاد دیجیتال و اعتقاد ایشان به پرچم داری وزارت ارتباطات در این حوزه؛ سهم اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد دنیا در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۵درصد بوده است در حالی که این سهم در ایران در حدود ۵درصد درصد از کل اقتصاد کشور است و بزرگ شدن سهم اقتصاد دیجیتال، آسیب پذیری جامعه را در بحرانها کاهش داده و اقتصاد را مردمیتر میکند و لیکن اقتصاد دیجیتال، مفهومی فراتر از یک وزارتخانه است و بنابراین باید انسجامی بین چند دستگاه با محوریت وزارت ICT ایجاد شود و توانمندی زارع پور ما را امیدوار کرده است تا افزایش سهم اقتصاد دیجیتال از ۵ درصد GDP کشور به ۲.۵ برابر آن را مطالبه کنیم.
وی افزود: در مورد برنامه و نگاه منسجم در حوزه پیشبرد صنعت فضایی کشور؛ متاسفانه یکی از اقدامات اسف بار دولت قبلی، تعطیل کردن صنعت فضایی کشور بوده است و سیطره کشورها در حوزه فضایی در دهه گذشته روندی فزاینده داشته و سرعتی چند برابر گرفته و بدیهی است تلاش مضاعف برای جبران این عقب ماندگی و رسیدن به جایگاه در خورشان جمهوری اسلامی در منطقه در حوزه فناوری فضایی لازم است و زارع پور با بهره مندی از ظرفیتهای علمی و مراکز پژوهشی کشور میتواند این خلا را با اهتمام خود و تیم کاری آینده وزارت ارتباطات پوشش دهد که برنامه خوب ایشان در این حوزه نویدبخش تحولی جدی در حوزه فضایی خواهد بود.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اهمیت مضاعف فضای مجازی گفت: رهبر حکیم انقلاب در اهمیت فضای مجازی کشور تاکید فرمودند: «اگر من مسئولیت رهبری کشور را نداشتم حتما مسئول فضای مجازی کشور میشدم». متاسفانه تاکنون فضای مجازی کشور یله و رها بوده است و وزیر سابق که با تعهد و قول پیگیری این مهم از مجلس گذشته رای اعتماد گرفت، خلف وعده کرد و دغدغه رهبری و مصلحت عمومی را بر زمین گذاشت و به سیاسی کاری پرداخت.
شریعتی نیاسر با بیان اینکه فضای مجازی مانند هر پدیدهای دارای فرصت و تهدید است، گفت: فرصتهایی بی بدیل برای تمدن سازی، رشد اقتصادی، حل مشکل بیکاری و صدور فرهنگ غنی ایرانی اسلامی دارد و حاوی تهدیدهایی، چون اقتصاد و فرهنگ وابسته، آسیبهای اجتماعی و امنیتی نیز هست و ضعف عملکرد گذشته و کنونی باعث شده، با قاطعیت بگوییم «امروز فضای مجازی کشور، صاحب و متولی ندارد» وزیر سابق صرفا خود را متولی زیرساختهای ارتباطی فضای مجازی دانسته و شانه از زیر بار مسوولیت سایر حوزهها خالی میکرد، اما خوشبختانه، وزیر پیشنهادی در کمیسیونها اظهار داشته که مسوولیت فضای مجازی کشور را هم در سخت افزار هم در نرم افزار به عنوان بازوی اجرایی نهادهای سیاستگذار مجلس شورای اسلامی و شورای عالی فضای مجازی پذیرفته است تا به طور همزمان اقتصاد و کسب و کار دیجیتال مردم رونق یابد و خدمات تخصصی پیشرفته مبتنی بر نیازهای اقشار مختلف مردم در سنین مختلف و با حفظ کامل امنیت اخلاقی و دینی تامین و ارائه شود.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: زارع پور نماد دولت جوان حزب اللهی است؛ اما حمایت و اعتماد مجلس منوط به کارآمدی و حفظ سلامت اقتصادی مدیران ارشد دولت به ویژه در وزارتخانه کلیدی و ثروتمند ارتباطات و فناوری اطلاعات است.
ایران هوشمند در اولویت برنامههای وزیر پیشنهادی
"مصطفی طاهری" در نشست علنی نوبت عصر امروز (شنبه، ۳۰ مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم به عنوان دومین موافق با اشاره به مزیتهای فردی و جمعی برنامههای این وزیر پیشنهادی گفت: معیارهای من برنامه، کارنامه و صحبتهای وی بوده است. زارع پور تحصیلات خود را در تمامی مقاطع تا فوق دکتری مرتبط با حوزه ارتباطات بوده است.
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس یازدهم ادامه داد: وزیر پیشنهادی ارتباطات بعد از عضویت در هیات علمی دانشگاه با اساتید و دانشجوها و نخبگان همچنان در حوزه ارتباطات ادامه دارد. وی در حوزه سوابق اجرایی نیز اقدامات قابل توجهی در حوزههای سیاستگذاری و اجرایی انجام داده است، در بحث سیاستگذاری عضو کمیسیون راهبردی شورای فناوری اطلاعات بوده است. همچنین بخشی از اقدامات اجرایی وی نیز مرتبط با بحث محتوا از جمله مرکز فناوری اطلاعات و رسانه دیجیتال وزارت ارشاد و رئیس مرکز آمار و اطلاعات قوه قضائیه بوده است.
وی تاکید کرد: ارزیابیهای من از برنامههای این وزیر پیشنهادی در دو حوزه کمی و کیفی بوده است، کسب عناوین متعدد مانند مدیر نمونه و لوحهای متعدد و همچنین رضایت عمومی و کاهش مراجعات مردمی در زمان شیوع کرونا در دستگاه قضا از افتخارات زارع پور بوده است.
طاهری با اشاره به موضوع ایران هوشمند در برنامه وزیر پیشنهادی ارتباطات گفت: این حوزه بسیار گسترده بوده و تنها برعهده یک وزارتخانه نیست. بر این اساس زارع پور در برنامههای خود برای اجرای این موضوع درخواست اختیارات بیشتری در قالب اصل ۱۲۷ داشته است تا حکمرانی داده و دیجیتال را در تمام دولت جاری کند. در بحث دولت الکترونیک در میان حدود ۱۹۰ کشور ما جایگاه ۱۸ را داریم که نشان از یک عقب ماندگی جدی دراین حوزه دارد و نیاز به یک کار جمعی برای رفع این مشکل وجود دارد.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ۳۲ سامانه پایه در این حوزه وجود دارد که بخشی از آنها دارای ایراداتی است و نیاز به اقدامات تخصصی و کمکهای مشورتی برای رفع مشکلات و راه اندازی این سامانهها وجود دارد، بنابراین برای حکمرانی دادهها این اقدامات باید صورت بگیرد و با توجه به اختیارات و فهم زارع پور از این موضوع و طرح مجلس درخصوص تبادل دادهها و مدیریت دادهها و اطلاعات ملی امید میرود تا حکمرانی دیجیتال و دادهها در کشور رشد چشمگیری پیدا کند.
وی تصریح کرد: اگر این بخش از اقدامات توسط وزیر پیشنهادی ارتباطات صورت بگیرد، به طور حتم شفافیت در بخش اقتصادی از جمله جلوگیری از قاچاق و فرار مالیاتی و مبارزه هوشمند با فساد اقتصادی، توزیع یارانهها و بسط عدالت، هوشمندانه و درست اجرا خواهد شد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توسعه زیرساخت ارتباطی و مخابرات بر مبنای محصولات داخلی و بومی در برنامههای وزیر پیشنهادی ارتباطات اظهار کرد: سال گذشته بیش از ۲.۵ میلیارد تنها گوشیهای هوشمند به کشور وارد شده و به همین مقدار نیز تبلت، مودمها و دیگر ابزارهای ارتباطی مورد نیاز برای وزارت ارتباطات و مخابرات وارد کشور شده است؛ بنابراین یکی از الزامات کلیدی برای رشد اقتصاد دیجیتال در کشور توسعه زیرساخت ارتباطی است که متاسفانه توجه چندانی از سوی وزارت ارتباطات به آن نشده است.
طاهری ادامه داد: شبکه ملی اطلاعات و توسعه زیرساختها یکی دیگر از مسائل مهمی است که در سخنان و برنامههای زارع پور به چشم میخورد، رشد شبکه ملی اطلاعات این چند ساله نامتوازن بوده و حدود ۴۰ تکلیفی که از سوی شورای عالی در طرح کلان معماری برعهده وزارت گذاشته شده مختص به رشد همین شبکه است که برای اجرای ۱۳ تکلیف باقیمانده نیز نیاز به همکاری وزارت ارتباطات و فناوری وجود دارد و وزیر پیشنهادی ارتباطات قول داده تا تمامی این برنامهها را به صورت جدی پیگیری کند.
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس یازدهم بیان کرد: علاوه بر زیرساختها که تکلیف اصلی حوزه وزارت ارتباطات است، در بحث امنیت فضای مجازی و حفظ حریم خصوصی برنامههای خوبی توسط زارع پور ارائه شده است. در موضوع اقتصاد دیجیتال نیز وزیر پیشنهادی ارتباطات قول افزایش ۲۵۰ درصدی را داده است و درخصوص محتوا در فضای مجازی نیز دغدغههای خانوادهها مانند حفاظت از کودکان و نوجوانان در این فضا برنامههای خوبی ارائه کرده است.
نظر شما