شناسهٔ خبر: 49035357 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

نوبت عصر از روز نخست بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی؛

تاکید رئیس جمهور بر هماهنگی تیم اقتصادی دولت

رئیس جمهور بر هماهنگی تیم اقتصادی دولت به ویژه در حل مشکلات معیشتی مردم تاکید کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

جلسه علنی نوبت عصر مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف، جهت بررسی برنامه‌ها و بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم آغاز شد.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در بخش دوم سخنانش در این جلسه ضمن تشکر از نمایندگان موافق و مخالف کلیات کابینه پیشنهادی، تصریح کرد: یکی از مشکلات کشور به غیر از معیشت و کسب و کار، مسئله مهم اعتماد آسیب دیده مردم است.

رئیس جمهور افزود: این اعتماد باید بازگشته و بازسازی شود، برگشت آن نیز در گرو عمل به وعده هاست، لذا بنای بنده به عنوان یک خدمتگزار و همچنین دولت آن است که به وعده‌ها عمل کنیم.

رئیسی خطاب به نمایندگان گفت:​ شما در مجلس، کمیسیون‌ها و صحن، با نقطه نظرات ارزشمندتان مساعدت کنید تا دولت موفق به عمل به وعده هایش شود؛ این جلوه‌ای از صداقت است که مردم می‌بینند که به آن چه گفته می‌شود، عمل می‌شود و اعتماد بازسازی خواهد شد.

رئیس جمهور تصریح کرد: بدانید بنای من درباره آن چه در دوره انتخابات و پس از آن گفتم، عمل کردن به وعده هاست که آن را با یک ادعا نمی‌توان ثابت کرد، بلکه باید مردم عزیزمان در هر کوی و برزنی ببینند که دولت و وزرا و مسئولان مربوطه به وعده هایشان عمل می‌کنند، من به این امر اعتقاد دارم و از خداوند متعال برای عمل به وعده‌ها نیز مدد می‌گیرم.

رئیسی افزود:​ کسی تصور نکند که وعده‌ها برای ایجاد هیجان در دوره انتخابات بوده است، بلکه ما در محضر خداوند متعال و ارواح مطهر شهدا هستیم، لذا باید به سخنی که می‌گوییم باور و بنای عمل داشته باشیم.

رئیس جمهور بر هماهنگی تیم اقتصادی دولت به ویژه در حل مشکلات معیشتی مردم تاکید کرد.

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در ادامه سخنانش در جلسه بعدازظهر بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه سیزدهم در مجلس شورای اسلامی، به موضوع مسئولیت هر کدام از اعضای دولت به صورت عام و تیم اقتصادی به صورت خاص اشاره کرد و افزود: هر کس دارای مسئولیتی است و باید نسبت به مسئولیت خود پاسخگو باشد، بنابراین گفتیم تیم اقتصادی و هماهنگی‌های آن رفع مسئولیت از احدی نسبت به مسئولیت خودش نمی‌کند.

رئیس جمهور گفت: وزیر، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت خانه‌های جهاد کشاورزی و صمت همه مسئولیت دارند و باید در مقابل خداوند متعال، در مقابل قانون، مجلس و رئیس جمهور پاسخگو باشند.

رئیسی افزود:، اما این جمع به یک هماهنگی و همکاری نیازمند دارند و ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت یکی از دغدغه‌های شما هم هست.

رئیس جمهور با تاکید بر این که دولت نسبت به سفره همه مردم مسئولیت دارد گفت: من، معاون اول و وزرا و مسئولان هر بخشی در این باره مسئولیت داریم، لکن به دلیل ضرورت هماهنگی بین تیم اقتصادی و جلوگیری از چند آهنگی و برای این که یک هماهنگی صورت بگیرد، در این باره تعریف مشخصی صورت گرفت.

رئیسی افزود: هر کدام از وزراء صاحب نظر هستند و در حوزه کاری خودشان اختیار قانونی دارند، اما این یک همکاری، هم افزایی و هماهنگی را با هم رقم خواهد زد.

استفاده از حضور بانوان در وزرا خلاصه نمی‌شود

رئیس جمهور گفت: استفاده از حضور بانوان در وزرا و کابینه خلاصه نمی‌شود بلکه استفاده از این ظرفیت در جای جای کشور به عنوان زنان نقش آفرین انجام خواهد شد.

رئیسی افزود: قرار بود صندوق‌های بازنشستگی در کشور چه جایگاهی داشته باشند، اما امروز کجا هستند؟ این‌ها موضوعات مهمی است که می‌طلبد هم برنامه داشت و هم اجرا و اقدام داشت که با همکاری دولت و مجلس کار دنبال خواهد شد.

وی اضافه کرد: نسبت به شاخص‌های اقتصادی بعضاً تردید و یا ابهام وجود دارد و ما باید در این شاخص‌های اقتصادی حتماً بازنگری داشته باشیم.

رئیس جمهور گفت: شاخص‌های اقتصادی بعد از اصلاح و راستی آزمایی باید معلوم شود که این شاخص‌ها می‌تواند هم مورد استناد مجلس قرار گیرد و هم مورد استناد دولت و دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی باشد.

رئیسی افزود: حضور بانوان و استفاده از این ظرفیت ارزشمند حتماً مورد توجه دولت قرار دارد این ظرفیت که می‌تواند در زمینه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و تولید نقش آفرین باشد حتماً مورد توجه دولت خواهد بود و این امری است که ما از آن غفلت نکردیم.

وی تصریح کرد: استفاده از حضور بانوان خلاصه در وزرا نخواهد شد و خلاصه در کابینه هم نخواهد شد بلکه استفاده از این ظرفیت در جای جای کشور به عنوان زنان نقش آفرین و با توجه به ظرفیت قابل توجه فرهیختگی از ظرفیت علمی آن‌ها در حوزه‌های مختلف مورد توجه و استفاده قرار خواهد گرفت.

نقش نظارتی بانک مرکزی باید از توصیه کننده خارج شود

رئیس جمهور، اصلاح نظام بانکی را از ضرورت‌ها و دستور کار دولت دانست و تاکید کرد: بانک مرکزی باید از حالت توصیه کننده به بانک‌ها خارج شود و جایگاه نظارت جدی پیدا کند.

حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در دومین بخش از سخنانش در جلسه رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی در صحن علنی مجلس خطاب به نمایندگانی که از نافرجام ماندن اصلاح نظام بانکی در دولت‌های گذشته سخن گفته بودند، اظهار داشت: شما حق دارید که بگویید دولت‌های مختلف این را مطرح کردند؛ همین طور است، مسئله بانک‌ها بسیار مهم، محوری و از دغدغه‌هایی است که باید آن را حل کنیم.

رئیس جمهور افزود: ما برای اصلاح نظام بانکی اعم از بانک‌های خصوصی و غیر خصوصی راهکار‌هایی را بررسی کردیم و حتماً وزیر اقتصاد، بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت هم نگاه‌هایی در این خصوص دارند.

رئیسی لازمه اصلاح نظام بانکی را همکاری مجلس و کمیسیون اقتصادی برای رسیدن به نظرات مشترکی دانست که به اقدام و عمل تبدیل شود.

رئیس جمهور اصلاح نظام بانکی را دیدگاه مشترک دولت و متخصصان اقتصادی دانست و تاکید کرد: برای تحقق این هدف در کشور حتماً باید مجلس، دولت، صاحب نظران اقتصادی و مدیران نظام بانکی با یکدیگر مشارکت کنند.

رئیسی افزود: باید گام‌های مؤثری برای اصلاح نظام بانکی برداریم و برای این کار بانک مرکزی باید از حالت توصیه کننده به بانک‌ها خارج شود و جایگاه نظارتی جدی پیدا کند و نظارتش با پیگیری‌های جدی همراه شود.

رئیس جمهور بار دیگر تاکید کرد: وقتی جدیت بانک مرکزی در میدان عمل روشن شود معلوم می‌شود که نظارت بانک مرکزی بر نظام بانکی صرفاً توصیه نیست، بلکه همراه با اقدام و عمل است و این از ضرورت‌هایی محسوب می‌شود که حتماً باید بر بانک‌ها اعمال شود.

 رئیسی ابراز اطمینان کرد، اصلاح نظام بانکی جزو برنامه‌های دولت خواهد بود و حتماً پیگیری خواهد شد.

<div id="video-display-embed-code_415275" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/824186/415275?width=400&height=300"></script></div>

تقدیم برنامه تحول دولت سیزدهم به مجلس در روز‌های آینده

رئیس جمهور گفت: برنامه مفصلی به عنوان برنامه تحولی دولت سیزدهم تا چند روز آینده تقدیم مجلس خواهد شد.

سید ابراهیم رئیسی با اشاره به سخنان نماینده مشهد و کلات در مخالف با کلیات کابینه پیشنهادی و نبود برنامه جامعه از سوی دولت، تصریح کرد: مجلس به ما گفت که یک برنامه خلاصه پنج یا شش صفحه‌ای به نمایندگان ارائه دهیم و برنامه کلان دولت را بعداً تقدیم مجلس کنیم، لذا تمامی آنچه در برنامه کلان دولت است، در این چند صفحه گنجانده نمی‌شد و تنها رویکرد‌های اجمالی برنامه دولت در این پنج یا شش صفحه آورده شده است.

رئیس جمهور افزود: برنامه کوتاه مدت و آنی دولت شامل ۶۰ الی ۶۵ صفحه و با محوریت مسائل پیش روی دولت، چون کرونا، بازار سرمایه، کسری بودجه و از این دست موضوعات است که خدمت رهبر معظم انقلاب نیز به عنوان برنامه فوری و کوتاه مدت عرض کردم.

رئیسی گفت: برنامه کلان دولت سیزدهم شامل ۳۰ مسئله کشور است که برخی از آن‌ها فرا وزارتخانه‌ای و فرا بخشی است، مشکلات و مسائل بدرستی روشن شده و راهکار‌های برون رفت از مشکلات نیز احصاء شده، با قید اینکه یک مسئول مستقیم نیز برای آن شناخته شده و زمانبدی آن هم مشخص شده است.

رئیس جمهور افزود: برنامه مفصلی به عنوان برنامه تحولی دولت سیزدهم تا چند روز آینده تقدیم مجلس خواهد شد که در مرحله پیش نویس قرار دارد و با اخذ نظرات نمایندگان، متخصصان و خبرگان، نهایی خواهد شد.

رئیسی ادامه داد: در این برنامه مانند سند تحول در قوه قضائیه اقدام کردیم، منتهی با توجه به گستردگی دولت و تنوع موضوعات سند تحول دولت نیز باید مشروح‌تر و مفصل‌تر باشد.

اجرای واکسیناسیون سراسری؛ تا قبل از رسیدن فصل سرما

رئیس جمهور با اشاره به اولویت اصلی دولت در موضوع سلامت گفت: به صورت روزانه پیگیر آن هستیم که تا قبل از رسیدن فصل سرما واکسیناسیون سراسری اجرا شود.

رئیسی در ادامه سخنان خود در جلسه بعداز ظهر بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه سیزدهم در مجلس شورای اسلامی افزود: مسئله تولید واکسن را در دولت سیزدهم به صورت جدی در دستور کار داریم، اما همزمان واکسن هم از خارج وارد می‌کنیم.

رئیس جمهور در خصوص بحث شفاف سازی اموال و دارایی‌های مسئولان گفت: ما در قوه قضاییه آیین نامه این موضوع را تهیه و تنظیم کرده بودیم، اما مواردی از آن دارای ابهام بود، ولی سعی شد این ابهام منجر به تعطیلی آن نشود و بنده به عنوان رئیس قوه قضاییه لیست دارایی‌ها و اموال را هم به مقام معظم رهبری و هم در زمان انتخابات به صورت رسانه‌ای اعلام کردم.

رئیسی در ادامه به رفع ابهامات در این قانون تاکید کرد و افزود: نمایندگان باید این ابهامات را برای اجرای بهتر رفع کنند.

رئیس جمهور با بیان این که در دولت سیزدهم بر بحث دولت هوشمند تاکید ویژه شده است افزود: به طور مثال مباحث اقتصادی از جمله بنادر، گمرک، مالیات و سیستم بانکی باید به صورت ویژه شفاف سازی شود و پشت ویترین قرار گیرد که این امر کار را برای مردم و ناظران تسهیل می‌کند.

رئیسی در ادامه به مسئله منابع طبیعی و اراضی دولت پرداخت و گفت: همان طور که در دستگاه قضایی با بضاعتی که داشتیم کار را دنبال کردیم، این مسئله را به عنوان یکی از منابع ذخایر کشور در دستور کار جدی دولت قرار دادیم که وزارت کشاورزی و سازمان محیط متولیان اصلی آن هستند.

رئیس جمهور اشاره‌ای هم به مناطق محروم کرد و افزود: حتما در برنامه هفتم توسعه، بحث رسیدگی به مناطق محروم مورد تاکید قرار خواهد گرفت.

رئیسی گفت: رسیدگی و حل معضل موازی کاری در ادارات به عنوان یکی از اولویت‌های موضوع تشکیلات در دولت است و دولت اهتمام جدی برای حل این مشکل دارد.

رئیس جمهور افزود: متناسب سازی حقوق و مزایا در دستگاه‌ها از جمله هدف‌های رسیدگی به این موضوع است که پیگیری خواهد شد.

نسبت همه افراد جامعه مسئول هستیم

رئیس جمهور گفت:​ ما نسبت به افرادی که به این دولت رای داده و یا نداده اند مسئول هستیم و باید نسبت به حقوق همه توجه داشته باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در بخش دوم سخنانش در نشست نوبت بعد از ظهر مجلس به منظور بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی افزود: ما باید از همه ظرفیت‌ها برای اداره کشور استفاده کنیم.

رئیس جمهور ادامه داد: در استان ها، مناطق مختلف و قومیت‌های مختلف، ​ ظرفیت‌های بسیار ارزشمندی وجود دارد از جمله ظرفیت قابل توجه اهل سنت و وجود جوانان تحصیل کرده و برومند که بایداز آن‌ها به خوبی استفاده شود.

رئیسی تصریح کرد: چه یک خانواده مستمند و فقیر اهل سنت و چه یک خانواده شیعه فقیر در یک گوشه‌ای از کشور باشند، ما مورد سوال هستیم که چرا توجه نکردید.

رئیس جمهور ادامه داد: چه فرق دارد یک جوان برومند کارآمد با مدرک فوق لیسانس و دکتری بیکار، از چه قوم و گویشی باشد، تفاوتی ندارد، زیرا دولت، دولت مربوط به جمهور است و جمهور هم ۸۰ میلیون جمعیت با گویش‌های مختلف و اقوام، ترک، فارس، بلوچ، ترکمن، عرب، عجم و شیعه و سنی است.

رئیسی با بیان اینکه ما نسبت به همه این افراد مسئول هستیم اظهار داشت: ما نسبت به افرادی که به این دولت رای داده و یا نداده اند مسئول هستیم و وظیفه داریم به حقوق آن‌ها توجه کنیم.

رئیس جمهور در ادامه در خصوص ایرانیان خارج از کشور گفت: ایرانیان خارج از کشور از حقوقی برخوردار هستند و دولت نسبت به آن‌ها تکلیف دارد، زیرا آن‌ها هموطنان ما هستند.

رئیسی افزود: این وطن بهترین جایی است که ایرانیان خارج از کشور می‌توانند در آن سرمایه گذاری کنند، اینجا خاک پدر و مادری و اجدادی آن‌ها است و ما زمینه سرمایه گذاری ایرانیان خارج از کشور را حتماً فراهم خواهیم کرد، نسبت به مسائل ایرانیان خارج از کشور از جمله امنیت، حقوق اساسی، اموال شخصی آن‌ها مانند ایرانیان داخل کشور مسئولیت وجود دارد که باید وزارت خارجه و شورای عالی ایرانیان آن را دنبال کنند که حتماً آن‌ها بدانند ارتباط و حضور و سرمایه گذاریشان در کشور نسبت به بسیاری از جا‌های دنیا بهتر خواهد بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه این وظیفه دولت نسبت به همه آحاد خواهد بود اظهار داشت: استفاده از ظرفیت عظیم نیرو‌های جوان و کارآمد کشور مورد توجه خواهد بود و توصیه من به همه مدیران در کشور این است که از همه ظرفیت‌ها با همه وجود استفاده کنیم که ان شاءالله استفاده خواهیم کرد.

رئیسی همچنین درباره انتخاب کابینه دولت گفت: در سامانه‌ای که ما فعال کرده ایم مردم بسیاری از اسامی را بار‌ها تکرار کردند و برخی از اسامی ۵۰ تا ۶۰ بار تکرار شده اند از جمله آقای دکتر زلفی پور، عبدالملکی و عین الهی که افراد پیشنهادات مختلفی نسبت به این افراد داشتند البته پیشنهادات در مدیریت‌های مختلفی بود، زیرا ما گفته بودیم که پیشنهادات برای مدیریت‌های مختلف مطرح شود.

رئیس جمهور در خصوص سابقه ایثارگری وزرای پیشنهادی افزود: برخی نمی‌خواهند ریا شود، برخی از همکاران ما از ایثارگران و خانواده شهدا هستند و این یک افتخار برای دولت است و برخی از این افراد جزء خانواده‌های معظم شهدا و چهره‌های ارزشمند هستند.

رئیسی در ادامه درباره دکتر عین الهی گفت: نام آقای عین الهی نیز در سایت شاید حدود ۵۰ بار برای قسمت‌های مختلف تکرار شده است، ایشان از چهره‌های انقلابی و کارشناس هستند و جامعه پزشکی در ارتباطی که با من داشت در موارد مختلف از شخصیت علمی و اجرایی ایشان دفاع می‌کرد، از همه مهم‌تر دلدادگی ایشان به انقلاب، نظام و ارزش‌ها است که حاضر هستند خطر کنند، ​ از آبروی خود مایه بگذارند و پای کار انقلاب بایستند که از نکته‌های بارز در شخصیت ایشان بوده و ایشان مورد تایید بسیاری در جامعه پزشکی و پرستاری کشور است.

رئیس جمهور همچنین در خصوص برنامه پیشنهادی دولت افزود: برنامه‌ها هم کیفی و هم به صورت کمی قابل پایش و اندازه گیری است، برنامه، مسئول برنامه، زمان برنامه و هم همکاران مشخص شده است و کار به گونه‌ای دنبال شده که ما در این دوره آزمون و خطا نداشته باشیم و بتوانیم با استفاده از همه تجربیات همه مواردی که پیگیری می‌شود، دنبال کنیم.

رئیسی گفت: هم متولی و هم زمانبندی روشن است مانند آنچه در دستگاه قضایی دنبال کردیم و به عنوان یک برنامه تحولی مورد عنایت رهبر معظم انقلاب و بسیاری از فرهیختگان قرار گرفت.

 

<div id="video-display-embed-code_415278" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/824186/415278?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما