حسین باغگلی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جریان جلسه علنی عصر مجلس و بررسی صلاحیت وی جهت تصدی وزارت آموزش و پرورش گفت: بر خود لازم میدانم از رئیس جمهور تشکر کنم که بنده را برای این وزارتخانه پیشنهاد دادند انتخاب وی نشان میدهد که به طور جدی به دنبال تحول هستند.
وی بیان کرد: تحول در آموزش و پرورش نیازمند فردی جرئتمند است. از نمایندگان مجلس که زمینه بحث و بررسی در خصوص برنامههای پیشنهادی در کمیسیونها و فراکسیونهای مجلس فراهم کردند تشکر میکنم. پیش فرض ذهنی من این است که تمام موافقان و مخالفان بنده به دنبال کمک به نظام آموزش کشور بوده و بنده از همه آنها سپاسگزارم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: پیش فرض قلبی و ذهنی من این است که تمام اظهاراتی که در کمیسیونها و صحن پیرامون برنامه ارائه شده بیان شد برای کمک به ارتقاء نظام آموزشی کشور است لذا به همه دوستانی که اظهارنظر کرده اند به ویژه مخالفان تشکر میکنم.
کمیسیون آموزش در این مدت کوتاه چطور گزارشی تفصیلی و مستحکم آماده کرده است
باغگلی از کمیسیون آموزش برای قرائت گزارش مربوط به ارزیابی برنامه خود به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تشکر کرد و گفت: اجازه دهید یک شوخی با دوستان کمیسیون داشته باشم که چطور در این مدت زمانی که به بحث و گفتگو نشستیم این چنین گزارشی آن هم با این استحکام برای من عجیب بود، این موضوع را از منظر پژوهشی عرض میکنم، اما در عین حال به جمع بندی کمیسیون احترام میگذارم.
پاسخ باغگلی به دلخوش درباره فعالیتش در مهدکودک
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خطاب به دلخوش نماینده مردم صومعه سرا در مجلس گفت: خواهش من این است به صحبتهای رئیس جمهور اطمینان کنید، آقای رئیس جمهور در مورد من عنوان کرد که مربی و مدیر پیش دبستان، مدرسه و دانشگاه بودم، هرچند اگر بخواهید میتوانم در مشهد به شما آدرس دهم که چندین پیش دبستانی پسرانه با کادری تماما آقا اداره میشود.
وی ادامه داد: من در حوزه پیش دبستانی مدلی طراحی کرده ام که در رابطه با این مدل ادعا دارم؛ در پیش دبستانی امام رضا (ع) مدلی پیش بینی کرده ام که والدین را هم درگیر میکند و میتواند به صورت پایلوت در کشور اجرا شود.
باغگلی با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از والدین بیننده مذاکرات ما از طریق رسانهها هستند، گفت: باید به والدین، دانش آموزان و معلمان این اطمینان را دهم که من اینجا هستم تا کمک کنم نظام آموزش و پرورش ما جنس تعلیم و تربیت پیدا کند.
وی تاکید کرد: انقلاب اسلامی ایران حاصل پرورش یافتگان نهضت امام خمینی (ره) بود و گام دوم نیز محقق نمیشود مگراینکه یک سرمایه گذاری ویژهای روی نسل کودک و نوجوان داشته باشیم.
باغگلی با بیان اینکه ما در گام دوم کار مهمی باید انجام دهیم و این کار مهم را باید به انسانهای توانمند بسپاریم، افزود: اگر قرار است این کارمهم را به سرانجام برسانیم باید تمام ظرفیتهای نظام از دولت تا نظام پای کار بیایند.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه از مجموعه بحثهایی که در مورد نظام آموزش و پرورش انجام دادم به این نتیجه رسیدم که در حال حاضر با پیچیدگیهایی مواجه هستیم، گفت: برای حل این پیچیدگیها باید به صورت جرات مندانه وارد روشهای جدید شویم، تکرار تجربههای گذشته باز تولید روشهای گذشته است لذا باید اقدام جدید انجام دهیم.
باغگلی با تاکید بر اینکه دولت این آمادگی را دارد پای کار بیاید و مشکلات آموزش و پرورش را حل کند، گفت: من نیز به عنوان فردی انتخاب شدم که جرات مندی لازم برای مطالبه گری در این حوزه را دارم. هنوز من کار خود را آغاز نکرده ام، ولی در جلسهای که روز گذشته با آقای زاکانی شهردار تهران داشتم عنوان کردم که در قانون سهمی وجود دارد که شهرداریها باید به آموزش و پرورش عوارضی پرداخت کنند همان جا از آقای زاکانی قولی گرفتم که این عوارض را به آموزش و پرورش پرداخت کند.
وی با بیان اینکه ما نیازمند افرادی هستیم که این چنین پیگیر مسائل باشند و موضوعات را در بخشهای مختلف به نتیجه برسانند، ادامه داد: اصلیترین کار من این است که سند تحول را اجرایی کنیم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: برداشت من از صحبتهای شما این است که آقای باغ گلی جوان و کم تجربه است پس در اجرای تحول ناتوان است، اما وزیر قرار است یک مدیریت تیمی برای انجام ماموریتهای خود داشته باشد.
وی افزود: نخستین کار وزیر باید این باشد که حلقه بسته مدیریتی در آموزش و پرورش را بشکند تا نیروهای تازه نفس اجازه نفس کشیدن در آموزش و پرورش را داشته باشند. متاسفانه سیستم محافظه کار آموزش و پرورش اجازه تنفس به بسیاری از این معلمان را نمیدهد.
باغگلی گفت: ما در آموزش و پرورش با دوگانههایی مواجه هستیم که یک جایی باید در برابر آنها بایستیم و جانب یک گروه را بگیریم ما باید آموزش و پرورش را با نگاه تربیتی پیش ببریم.
با توسعه مدارس غیردولتی موافق نیستم
باغگلی با بیان اینکه هر چه به مدیریت سطوح بالا میرویم، مدیریت ادراکی حرف اول را میزند، گفت: آموزش و پرورش، سیستم تربیتی است و باید وزیر آن را بفهمد و صرفاً درباره تجهیزات، حقوق و چاپ کتاب صحبت نکند.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به اینکه وضع جدید با محافظهکاری متحول نمیشود و فرصت آزمون و خطا نداریم، اظهار داشت: باید بعد از ۴۰ سال وارد تجربه جدیدی شویم و بدانیم مسئله امروز ما مافیای حفظ وضع موجود است و همین که میگویند کسی باغگلی را نمیشناسد و با او همراهی نمیکنند و از همه استانها برای عدم رأی اعتماد به او پیامک زده میشود خود حاکی از این است که گروهی نگران بوده و نمایندگان را تحریک میکنند.
باغگلی اضافه کرد: امیدوارم بتوانم با گرفتن رأی اعتماد نمایندگان آموزش و پرورش متفاوتی را ایجاد کنم و از معلمان خواهش میکنم که به نمایندگان پیامک مثبت هم ارسال کنند.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه با توسعه مدارس غیردولتی موافق نیستم چرا که زمینهساز عدول از اجرای قانون اساسی است، یادآور شد: باید علت تمایل به ثبتنام دانشآموزان در مدارس غیردولتی را جستجو کرد که البته کم بودن کیفیت مدارس دولتی است و راه علاج آن تقویت این مدارس بوده که ما نیز قصد داریم به این نوع از آموزشها کیفیت ببخشیم.
وی در ادامه با اشاره به این مطلب که مافیای کنکور داریم، اما مشکل ما تنبلی و کار نکردن و صرفا ارائه گزارش است.
عقبماندگی در اجرای سند تحول مبناییترین چالش آموزش و پرورش است
باغگلی بیان کرد: باید قاعده را تغییر دهیم و بدانیم مبناییترین مسئله و چالش امروز، عقبماندگی در اجرای سند تحول آموزش و پرورش است، گفت: مقام معظم رهبری درباره اجرای برخی از بندهای این سند دستور مستقیم صادر کردهاند، اما ما نتوانستهایم اهداف ۱۳۱ گانه آن را اجرا کنیم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش نیازمند عمل جراحی است، اظهار کرد: باید فعالیتها را گام به گام پیش برده و همه آنها را بر اساس سند راهبردی اجرا کنیم؛ در دولت قبل باید برای ایجاد تحول ریلگذاری میشد که من قول میدهم این ریلگذاری را به مجلس ارائه کنم، همچنین لوایح اصلاح قوانین مربوط به اهداف آموزش و پرورش، بازگشایی مدارس و تقویم آموزشی، جذب و به کارگیری فرهنگیان و اصلاح اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان را طی چند ماه آتی به مجلس ارائه کنم.
تربیت اسلامی و معنوی را سرلوحه وزارت آموزش و پرورش قرار میدهم
وی با بیان اینکه سند ۲۰۳۰ به دلیل خلأ ایجاد سند تحول ایجاد شد، گفت: این سند باید به گونهای اجرا شود که کارایی آن به همگان اثبات شده لذا متعهد میشوم موارد مربوط به سند ۲۰۳۰ را از بین برده و تربیت اسلامی و معنوی را سرلوحه قرار دهم و بزرگترین آرزوی من اجرای آن است.
باغگلی افزود: هنوز جرئت نکردهایم حرفهای خود را به صورت جذاب به دنیا تحویل دهیم که به کمک معلمان این فرصت را برای ایران فراهم میکنیم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به ارتباط خود با نیروهای جوان آموزش و پرورش بیان کرد: شرایط لازم برای توانمندسازی جهت زیست مومنانه کافی نیست و علاوه بر جریان آموزش، تربیت هم نادیده گرفته شده که بنده به این موضوع و در کنار آن هنر، ورزش و دانشهای کاربردی که درجه ۲ و ۳ شدهاند، توجه خواهم کرد.
وی ادامه داد: برای برنامه ریزی آموزشی باید شاخصهها و رشتههای تحصیلی را اصلاح و بسترهای یادگیری متنوع، غنی و حساس جنسیت پسرانه و دخترانه را تنظیم کنیم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با انتقاد از اینکه امروزه تربیت دخترانه در جامعه ما از قدرت لازم برخوردار نیست، تصریح کرد: حذف جنسیت یکی از موضوعاتی است که سند ۲۰۳۰ بر آن تاکید دارد و میگوید آموزش باید یکسان باشد در حالی که ما هم اکنون این موضوع را انجام میدهیم؛ امروزه به شدت نیازمند تربیت دخترانه هستیم و تحقق این مهم نیازمند فعالتر شدن جامعه معلمان زن در آموزش و پرورش است.
باغگلی با انتقاد از اینکه تصمیم گیریها در آموزش و پرورش جنس مردانه دارد، گفت: نیازمند سازمان سنجش و ارزیابی تنظیم کیفیت خدمات آموزشی و تربیتی هستیم.
وی با بیان اینکه معلم ستون خیمه آموزش و پرورش و قلب تپنده نظام تعلیم و تربیت است، ادامه داد: راه اصلی و درست به اعتماد به معلمان است و اگر تربیت را تخصصی بدانیم معلمان ما متخصص هستند و باید به تخصص آنها احترام بگذاریم و معلمان خوب کمبودها و همچنین ضعفهای این حوزه و همچنین کتابها را تا حدود زیادی میتوانند حل کنند؛ باید به جامعه معلمان توجه کرد، زیرا انگیزه لازم برای تلاش را ندارند.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اجرای منطقی طرح رتبه بندی معلمان را راهگشای مناسبی برای رفع مشکلات معلمان دانست و گفت: یکی از وظایف و تعهدات مهم دولت، اجرای این طرح برای ارتقای کیفیت آموزش و پرورش و بهبود معیشت معلمان است.
باغگلی با تاکید بر اینکه دانشگاه فرهنگیان به فرموده رهبر معظم انقلاب باید تنها درگاه ورودی نیروی انسانی در آموزش و پرورش باشد، افزود: این دانشگاه با ۸۵۰ عضو هیات علمی کفاف ۱۳۰ هزار دانشجو و معلم را ندارد و باید نسبت به تقویت آن اقدام و همچنین به مدرسان و اعضای هیات علمی توجه کرد تا آموزشها با کیفیت مطلوب ارائه شود.
وی یادآور شد: همچنین علاوه بر جذب و تربیت معلمان باید برای نگاهداشت آنها تدبیر کنیم؛ صندوق ذخیره فرهنگیان قرار بود معیشت معلمان را بهبود ببخشد، اما سوءاستفاده و بی تدبیری در مدیریت آن دردآور بوده و نیازمند بازنگری و اصلاح است و فرهنگیان به عنوان سهامداران باید از سود آن بهره ببرند نه اختلاس گران.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با یادآوری اینکه موج بازنشستگی ۲۷۰ هزار نفری تا پایان دولت سیزدهم هم فرصت است هم تهدید، گفت: فرصت از آن جهت که میتوانیم با برنامه مطلوب فرصت شغلی و تضمین کیفیت آموزشی را ایجاد کنیم و تهدید است اگر استخدامهای بی حساب و کتاب داشته باشیم و آینده ۳۰ ساله تعلیم و تربیت را بفروشیم به طور قطع هرکسی صلاحیت نشستن بر کرسی تعلیم و تربیت فرزندان من و شما را ندارد و آموزش و پرورش دچار تمرکزگرایی شدید و مزمن است ما برای شرایط کرونا و پسا کرونا برنامههای ویژه داریم.
وی یادآور شد: علاوه بر آموزشهای برخط باید فرصتهای دیگری فراهم و همچنین بهره وری لازم از داشتههایمان را داشته باشیم. باید به تمامی مناطق توجه کرد نه تنها به تهران یا پایتخت و موظف هستیم به همه استانها خدمات یکسان ارائه کنیم.
«باغگلی» صلاحیت تصدی وزارت آموزش و پرورش را ندارد
رضا حاجیپور، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در نشست علنی نوبت عصر امروز (شنبه، ۳۰ مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم، گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درخصوص برنامههای حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت سیزدهم را قرائت کرد.
متن گزارش به این شرح است:
«هیئت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی با سلام احترام
مستند به ماده (۲۰۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در خصوص بررسی صلاحیت و برنامههای ارائه شده آقای حسین باغگلی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش به منظور قرائت در صحن علنی ارائه میشود.
علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری
گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در خصوص بررسی صلاحیت و برنامههای ارائه شده آقای حسین باغکلی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش مقدمه: وزارت آموزش و پرورش از مهمترین وزارتخانههای کشور از نظر تعداد ادارات مستقل شهر ستان و منطقه (۹۳۰ مورد) و حجم بالای نیروی انسانی مشغول بکار و همچنین حساسترین وزارتخانه در تربیت فرزندان جامعه و آینده سازان کشور است. پر واضح است مدیریت مجموعهای با حدود یک میلیون نیروی انسانی فرهیخته که به تعلیم و تربیت فرزندان جامعه مشغول میباشند، امری بسیار مهم و حساس است.
خوشبختانه با تاکیدات مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین و تصویب شده است و در واقع ریل گذاری لازم برای ارتقاء آموزش و پرورش فراهم گردیده است. نیاز امروز اجرای سند تحول به طور متوازن، با در نظر گرفتن شرایط روز است که نیازمند مجریان هوشمند و با تجربه و توانمند است.
لازم است مدیریت آموزش و پرورش کشور، با سرعت و دقت به ارائه برنامههای اجرایی و عملی بپردازد و با شناسایی موانع، در جهت رفع آنها گام بردارد. از سوی دیگر، با توجه به آسیبهای محیطی که ممکن است بر جسم و روح فرزندان این مملکت صدمه وارد نماید، وزارت آموزش و پرورش به عنوان نهاد رسمی متولی آموزش و پرورش، موظف است نسبت به تعمیق تربیت صحیح و پرورش مناسب از سن خرد سالی تا سن جوانی، اهتمام جدی داشته باشد و این سنگینی وظیفه وزیر مربوطه را نشان میدهد. با شیوع بیماری کرونا کودکان ما بدترین تاثیرات را بخاطر دوری از اجتماعات و تعطیلی بلند مدت مدارس متحمل شدند که جبران آن نیازمند چاره اندیشی عاجل است. محرومیت حدود سه میلیون دانش آموز از ابزار هوشمند ارتباطی، بار سنگینی بر تن رنجور آموزش و پرورش کشور میباشد.
با توجه به اهمیت موضوع، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با دقت و وسواس خاص، صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت مهم آموزش و پرورش را بررسی نمود که نتیجه این بررسی، مطالعه و استعلام مدارک تحصیلی ایشان از وزارت عتف، به شرح زیر تقدیم میگردد:
بخش اول: انطباق مدارک و سوابق وزیر پیشنهادی
جناب آقای حسین باغگلی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش مدرک دکتری خود را در رشته علوم تربیتی از دانشگاه فردوسی مشهد أخذ نموده اند. اگر چه تحصیلات دانشگاهی ایشان مرتبط با وزارت آموزش و پرورش است، ولی به دلیل فقدان سوابق اجرایی و مدیریتی در آموزش و پرورش رسمی کشور و عدم ارتباط استخدامی و کاری با آن و عدم آشنایی، توانایی و تخصص لازم را در مدیریت و راهبری وزارت آموزش و پرورش دارا نمیباشد.
در سوابق ایشان تدریس در مقاطع مختلف تحصیلی آموزش و پرورش وجود ندارد و فقط سه سال مدیر عامل بنیاد فرهنگی رضوی در مشهد مقدس بوده اند. دستاوردهای تحقیقاتی و اجرای طرحهای پژوهشی که ایشان در برنامه ارائه شده خود به مجلس ذکر نموده است، محدود به بنیاد فرهنگی رضوی و مدارس امام رضا میباشد. در حالی که این مدارس خاص بوده و به صورت هیات امنایی اداره شده و با توجه به حمایت و نگاه ویژه به این مدارس، نمیتوانند نمونه جامعی برای پیاده سازی الگوهای تعلیم و تربیت در کل کشور باشند.
بخش دوم: شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون
مباحث مطروحهای شان در کمیسیون، ناظر به انتقاد از وضعیت موجود بوده و در مباحث مطروحه، تعهدات و راهکارهای اجرایی مناسب برای رفع این مشکلات ارائه نگردیده است. همچنین برای ارتقاء منزلت اجتماعی و بهبود معیشت معلمان بطوری که جوانان موفق فارغ التحصیل آموزش و پرورش، انگیزه داشته باشند که معلمی را با شوق و علاقه به عنوان شغل آینده خود انتخاب کنند، نظر و برنامه خاصی نداشتند.
بخش سوم: بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی
انتظار میرفت برنامه وزیر پیشنهادی مفصل، دقیق و جامع باشد، اما متاسفانه آنچه که بعنوان برنامه به مجلس ارائه شد، بسیار مختصر و بدون ورود به جزئیات است. از نقاط ضعف برنامه ایشان میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
١- عدم سنجش پذیری و قابل رصد نبودن برنامههای اجرایی ارائه شده:
یکی از شاخصها و مولفههای یک برنامه، قابلیت رصد و نظارت توسط نهادهای نظارتی به ویژه مجلس شورای اسلامی است و این امر مهم از مسیر ارایه اقدامات مبتنی بر شاخصهای کمی و دقیق میسر میشود. اما متاسفانه هیچ اقدام و فعالیت دارای شاخص کمی و کیفی در برنامه آقای باغگلی وجود ندارد و اساسا از آمار و اطلاعات و عدد و رقمی استفاده نشده است.
۲- عدم توجه به تأمین نیروی انسانی:
مسئله کمبود شدید نیروی انسانی در مهر ماه ۱۹۰۰ و سالهای آتی یکی از مسائل نگران کننده آموزش و پرورش است که ایشان با یک نگاه بسیار سطحی نسبت به آن، برنامه خود را این گونه اعلام داشته اند: «جبران کمبودهای فوری نیروی انسانی مورد نیاز از روشهای تأمین زودبازده و کم آسیب کوتاه مدت». از آنجا که مسئله کمبود نیروی انسانی و طراحی راهکارهای مناسب و بهینه علمی برای تأمین نیروی انسانی شایسته در طی چند سال آینده یکی از مسائل مهم و راهبردی است، عدم برنامه ریزی و چاره اندیشی این مسئله، آموزش و پرورش را با بحرانهای سختتر و طولانی مدت، بیش از پیش گرفتار خواهد کرد.
۳- عدم آشنایی با نظام بودجه ریزی آموزش و پرورش:
ساختار ناصحیح بودجه آموزش و پرورش که نتیجه هر ساله آن کسری بودجه و مطالبات معوق معلمان است یکی از مسائل مهم آموزش و پرورش است که باید اصلاح گردد و بدون اصلاح آن عم ارتقاء کیفی و کمی امور ناممکن خواهد بود. این موضوع باعث تفاوت حقوق دریافتی فرهنگیان با سایر کارکنان و نارضایتی شدید معلمان از تبعیض موجود شده است. اما ایشان نسبت به این مسئله نیز برنامهای ارائه ندادند که حکایت از عدم آشنایی کافی ایشان با ساختار و کلیات نظام بودجه ریزی در آموزش و پرورش دارد.
۴- عدم ارائه برنامه خاص برای مدیریت و هدایت استفاده از بستر فضای مجازی:
استفاده از بستر مجازی یک موضوع راهبردی و همچنین تکلیف قانونی برنامه ششم است. رفع تهدیدات فضای مجازی موضوع مهمی است که در مورد چگونگی مواجهه با آن بویژه در شرایط کرونایی کشور، مطلبی بیان نشده است.
بخش چهارم: انطباق برنامههای ارائه شده با اسناد بالادستی
بخش مهمی از مواردی که ایشان از آنها به عنوان برنامه یاد کرده، در واقع برنامه نیستند، بلکه اهداف تعیین شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هستند که ایشان با همان ادبیات یا اندکی تغییر آنها را ذکر نموده اند. ایشان در بسیاری از موارد تفاوت میان هدف، وظیفه و برنامه را نادیده گرفته و بسیاری از اهداف و وظایف ذکر شده در سند تحول را به همان صورت کلی به عنوان برنامه ذکر نموده اند.
بخش پنجم: بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی
آنچه که میتواند برای آموزش و پرورش کشور مفید باشد، مدیری است که علاوه بر تسلط بر مفاهیم و مبانی نظری، با شناخت کافی از مسائل و چالشها، چگونگی عبور از بحران و تحقق اهداف و راهکارهای سند تحول را آگاهی داشته باشد. آموزش و پرورش امروز نیروی قوی میدانی میخواهد که چگونگی اجرای نظریات و راهکارها را تمرین کرده و تجربه داشته باشد که آقای باغگلی فاقد چنین ویژگی است.
ایشان سابقه معلمی و تدریس در مدارس دولتی را ندارند. حتی در دانشگاه فردوسی مشهد نیز عضو هیأت علمی آموزشی نبوده و عضو پژوهشی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی آن دانشگاه محسوب میشوند. به عبارتی ایشان از میان جامعه بزرگ معلمان نبوده و صرفا به عنوان مدیر عامل در بنیاد فرهنگی رضوی و مدارس ذیل آن اشتغال داشته اند.
تغییر مکرر دیدگاههای ایشان در روزهای اخیر در خصوص محورهای برنامهها و اهداف نیز نگرانی زیادی در بین نمایندگان در کمیسیون و جلسات نموده است که فقدان یک منظومه فکری و اجرایی را تداعی میکند.
نتیجهگیری (نظر نهایی کمیسیون)
با توجه به اهمیت وزارت آموزش و پرورش و مسائل و چالشهای اساسی که بعضا نیاز به اقدام فوری دارند، در برنامه آقای باغ گلی، پیشنهادهای مناسبی برای حل این چالشهای اساسی دیده نشد. هر چند تحصیلات دانشگاهی ایشان با وزارت آموزش و پرورش مرتبط است و شناخت فلسفه تعلیم و تربیت از اندوختههای لازم برای معلمی میباشد، اما ایشان تجربه و شناخت کافی از وزارت آموزش و پرورش نداشته و توان اجرایی لازم را ندارند.
بنابر این ضمن احترام به شخصیت و سوابق علمی آقای دکتر باغگلی و احترام به رئیس جمهور محترم جناب آقای دکتر رئیسی نسبت به معرفی ایشان، با توجه به برنامههای ارائه شده و سوابق وزیر پیشنهادی، در مجموع کمیسیون با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت آموزش و پرورش، موافقت ننمود و ایشان را فاقد صلاحیت لازم برای مدیریت در این وزارتخانه مهم میداند.»
باغگلی تخصص و تجربه لازم برای تصدی وزارت آموزش و پرورش را ندارد
جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در نشست علنی نوبت دوم امروز (شنبه، ۳۰ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامههای باغگلی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: در وهله اول ای کاش طرح شفافیت آرای نمایندگان به تصویب میرسید تا مزایای آن برای کشور مشخص شود.
نماینده مردم مرودشت و پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی در ادامه وزارت آموزش و پرورش را از بزرگترین و کلیدیترین وزارتخانههای کشور دانست و گفت: مشکلات این وزارتخانه به اندازه خود آن حساس و بزرگ است و نیروهای فرهیخته و دانشمندی در آن فعالیت دارند که مشکلات آنها بر کسی پوشیده نیست.
وی در ادامه رتبهبندی فرهنگیان، معیشت و عزت آنها را از مهمترین مشکلات حوزه آموزش و پرورش دانست و افزود: کمبود ۳۰۰ هزار نفر معلم، عدم اجرای سند تحول و عدم ارتقاء و استقلال دانشگاه فرهنگیان و همچنین مصرفگرا شدن این وزارتخانه نیز از مهمترین مشکلات است که به خواسته حق فرهنگیان باید برای حل آنها، فردی بزرگ، با تجربه و متخصص معرفی میشد که نشد.
رشیدی کوچی ادامه داد: انتظار داشتیم فردی از بدنه آموزش و پرورش برای تصدی پست این وزارتخانه معرفی شود که سلسله مراتب را طی کرده باشد و به همه ابعاد آن تسلط کافی داشته باشد لذا امروز چشم صدها هزار نفر فرهنگی به این جلسه است و باید دغدغه اقشار مختلف فرهنگیان دیده شود.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه تا پیش از معرفی باغگلی شناختی از وی نداشتم، گفت: اما اکنون وی را جوانی انقلابی یافتم که البته این خصوصیات برای اداره وزارتخانه کافی نیست و علیرغم اینکه قطعا وی یکی از رویشهای انقلاب است، اما باید در جایگاه خود از او استفاده شود.
وی در ادامه خطاب به باغگلی اظهار کرد: شما تجربه و تخصص لازم را برای اداره وزارت آموزش و پرورش ندارید و اگر بر مسند این وزارتخانه تکیه بزنید بدنه آن با شما همکاری نخواهد کرد چرا که شما تنها مدیریت مجموعهای با ۸ هزار دانش آموز را داشتهاید در حالی که تنها در مرودشت نزدیک به ۸ هزار معلم و کادر آموزشی فعال است.
عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس با بیان اینکه خود شخص آقای باغگلی باید از این معرفی کنار میکشید، گفت: مجلس انقلابی با قدرت در برابر وزرایی که احتمال میدهد در آینده ناکارآمد باشد، میایستد و به آنها رأی اعتماد نمیدهد.
«باغگلی» نمیتواند منشأ تحولات موثر در نظام تعلیم و تربیت باشد
صدیف بدری در نشست علنی نوبت عصر امروز (شنبه، ۳۰ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مخالفت با برنامههای وی، گفت: امیدواریم مجلس با دقت و سرعت بررسی وزرای پیشنهادی را در دستورکار قرار دهد، زیرا جامعه بی صبرانه چشم انتظار تغییرات مثبت در حوزههای مختلف است و مجلس نقشی بی بدیل در تشکیل کابینه کارآمد دارد.
نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس یازدهم ادامه داد: جایگاه وزارت آموزش و پرورش به عنوان وزارتخانهای پرمخاطب و عریض و طویل بر همگان آشکار و این وزارتخانه مامن سرمایههای فکری جامعه و محل رشد توسعه پایدار است و تردیدی نیست که کوچکترین اخلال در نظام تعلیم و تربیت کشور میتواند بزرگترین خسارات را متوجه جامعه کند.
وی با تاکید بر اینکه نگاه دولت به حوزه آموزش و پرورش باید ویژه باشد تا شاهد ثبات و برنامه ریزی درآن باشیم، ادامه داد: متاسفانه وزارت آموزش و پرورش طی دهه اخیر به وزارتخانهای بی ثبات از نظر مدیریتی تبدیل شده و در حال حاضر نیز در انتخاب وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نیز به این مهم توجه نشده است البته باغ گلی جوان خوش فکر و با دانشی است، اما سوابق بسیار محدود ایشان با جایگاه حساس تعلیم و تربیت به هیچ وجه تناسب ندارد.
بدری با بیان اینکه باغ گلی سابقه اجرایی در حد مدیریت خرده دولتی هم ندارد، گفت: نباید وزارت آموزش و پرورش را به محلی برای آزمون و خطا تبدیل کنیم؛ اظهارات اخیر ایشان در مورد پرداخت حقوق به معلمان و زیر سوال بردن کیفیت آموزشی آنها خاطر فرهنگیان را مکرر کرده است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: آموزش و پرورش با مشکلات زیادی مواجه است، در حال حاضر سهم مدارس دولتی از دهها رتبه برتر کنکور صفر است و باید پاسخ داد که چرا هیچ دانش آموزی موفق به قرار گرفتن در جمع نفرات برتر کنکور نمیشود در حالی که رهبر معظم انقلاب فرمودند نباید تفاوتی میان سطح تحصیل در این مدارس باشد.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تغییرات در هر مجموعهای باید از درون آن شکل گیرد، ادامه داد: باغ گلی هرگز نمیتواند منشأ تحولات موثر در نظام تعلیم و تربیت باشد؛ وزیر آموزش و پرورش باید از بطن فرهنگیان کشور باشد و با گوشت و پوست و استخوان مشکلات آنها را درک کند در این رابطه از نمایندگان انتظار داریم با رأی مخالف به وزیر پیشنهادی زمینه معرفی وزیری توانمند را فراهم کنند.
اجازه دهیم افرادی با فکر نو، آموزش و پرورش را سامان دهند
«جعفر راستی» در جریان بررسی صلاحیت حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت سیزدهم در موافقت با برنامههای وی، با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه جابهجایی قدرت در قوه مجریه، امیدآفرین است، گفت: حضور افراد جدید با اراده و ابتکارات نو برای همه به ویژه جوانان امیدآفرین است و این امیدآفرینی بسیار مغتنم است.
نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: این جابهجایی دولت برای صاحبان فکر و اندیشه فرصتی است که با دقت خطاهای دوران گذشته را پیدا و راه حل آن را ارائه کنند. خدا را شاکرم بعد از چند دهه فرصت داد تا مردم ایران بتوانند یک رئیس جمهور انقلابی، جهادی و پاک دست داشته باشند. به جرأت میتوان گفت که در هیچ دورهای فرزندان راستین انقلاب در متن حکومت نبودند.
وی ادامه داد: کمتر زمانی بود که قوای مقننه، قضائیه و مجریه به اتفاق انقلابی و جهادی باشند، بنابراین از مجلس انقلابی میخواهم که گل به خودی نزند. امتیازات کابینه رئیس جمهور؛ جوان بودن، غیرجناحی بودن، جهادی، پاک دست، انقلابی، ولایی و آشنا به کشور است. آنهایی که میگویند جوان بودن باغگلی مشکل ایجاد میکنند، دقت کنند پیامبر اکرم (ص) در ۴۰ سالگی به رسالت مبعوث شدند و حضرت علی (ع) در ۳۶ سالگی به امامت رسیدند.
راستی بیان کرد: عمده مسئولان منصوب شده توسط امام راحل جوان بودند، همانگونه که مقام معظم رهبری در زمان در اختیار گرفتن ریاست جمهوری کشور ۴۲ سال بیشتر نداشتند و حتی دارای تجربه قبلی هم نبودند، بیش از ۲۰ نفر از فرماندهان موثر جنگ تحمیلی کمتر از ۲۶ سال سن داشتند و از دانشگاه و مدرسه و محل کار بدون تجربه به حوزه جنگ وارد شدند، آنها نان صلابت خود را خوردند. ۸۰ درصد فرماندهان جبهه مقاومت سوری، عراقی، لبنانی، افغانی، ایرانی از جوانان بودند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم خطاب به نمایندگان مجلس اظهار کرد: این اشکالاتی که شما میگیرید، گل به خودی است، مگر شهید رجایی در زمان حضور در وزارت آموزش و پرورش بیشتر از ۴۵ سال سن داشت؟ ضمن اینکه هیچگونه تجربه قبلی هم در این عرصه نداشت. یک سال وزارت این شهید با طول دوران حضور دوستان در آموزش و پرورش برابری میکند. تکه کلام حاج قاسم این بود که خدا به اخلاص، برکت میدهد و شهادت این شهید بزرگوار تفسیر این جمله بود.
نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی گفت: از زمان مطرح شدن نام باغگلی برای وزارت آموزش و پرورش تمام شبکههای معاند به وی حمله کردند، امام راحل (ره) همیشه میفرمودند هر زمان در میدان جنگ گم شدید، نگاه کنید که دشمن به کجا تیراندازی میکند، بدانید که آنجا خاکریز خودی است. آن آقایی که از بدنه وزارت آموزش و پرورش ایراد میگیرند، در این ۱۲ دوره کجا بودند؟ همانها معاون و مدیر در این وزارتخانه بودند.
وی افزود: اجازه دهید یک بار هم فرزندان راستین انقلاب با فکر نو، وزارت آموزش و پرورش را سامان دهند، مراقب باشیم تسلیم توطئه دشمن نشویم. آنها نسل آینده را هدف قرار داده اند. آن دوستانی که اعتراض میکنند، کدام یک از آنها علیه سند ۲۰۳۰ اعتراض کرده است؟ اکنون به یک فکر نو و جوان نیاز داریم، زیرا نسلی که در زیر بیرق ۲۰۳۰ پرورش پیدا کند، نمیتواند مانند جوانان ۸ سال دفاع مقدس مبارزه کند و هزاران کیلومتر دورتر از اینجا در منطقه صفر مرزی رژیم صهیونیستی، روز اشغالگران را به شب تبدیل کند.
راستی خطاب به معلمان و کارکنان وزارت آموزش و پرورش گفت: بدانید جوانی مانند باغگلی میتواند تحولی باورنکردنی در این وزارتخانه ایجاد کند. وی طبق قولهایی که داده است، میتواند مشکلات را مرتفع کند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم همچنین در ادامه خطاب به نمایندگان مجلس اظهار کرد: ما ضمن آنکه با دولت سیزدهم، همکاری خواهیم کرد، اما از جایگاه مجلس نیز دفاع خواهیم کرد. وزرای پیشنهادی بدانند با بودن نمایندگان انقلابی نمیتوانند ۴ یا ۸ سال بر قدرت تکیه بزنند، اگر اکنون نظر مساعد نسبت به وزارت آنها میدهید، احتمالا بعد از یک سال در صورت عدم به وعدههایی که داده اند و اینکه متوجه شویم دولت آقای رئیسی از محور خدمت رسانی خارج شده، حتما اقدام لازم را انجام خواهیم داد و شخص من به عنوان نخستین نفر علیه دولت صحبت خواهم کرد.
وی تاکید کرد: مصلحت مجلس انقلابی این است که بتواند انسانهایی با فکر نو، فارغ از جریانات قبلی را انتخاب کند. متاسفانه برخی به مغزشان ویروس افتاده و ول نمیکنند.
مجلس به وزیر جوان انقلابی، کارآمد و با اراده اعتماد کند
علیاصغر عنابستانی در جریان بررسی صلاحیت حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت سیزدهم ضمن موافقت با برنامههای وی گفت: برنامههای باغگلی قابل دفاع است، اما باید بیان کرد وی و نسلی که به آن متعلق است مظلوم مانده است.
نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ۱۵ سال سن داشتم که جوانان ۲۰ ساله در جبههها بدون سابقه وزارت و وکالت از میهن دفاع کردند؛ سابقه شهید کاوه را نمیدانم، اما مدیریت و قدرت تصمیمگیری وی را دیدهام؛ مگر همتها و باکریها جز عشق و ایثار چیزی در کولههای خود داشتند.
وی ادامه داد: ژنرالهای پرمدعا چه بر سر ملتها آوردهاند؟ آیا وقت آن نرسیده که از پیله بسته مدیریتی ۴۰ ساله خارج شویم.
عنابستانی افزود: برخی میگویند کشور در شرایط حساسی است و فرصت آزمون و خطا وجود ندارد، باید به آنها گفت آیا در زمان جنگ شرایط بحرانی نبود؛ در این شرایط نیاز به افرادی شجاع، جوان، غیرمحافظهکار و کاری وجود دارد تا کشور را به سمت تغییر سوق دهند، وقتی نسیم تغییر بوزد، طوفان شجاعت شکل میگیرد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نسل جوان گذشته ۴۰ سال در مسند وزارت نشسته است، اما نسل کنونی که دارای برنامه است خون دلهایی از اصحاب صندلی و ژنرالهای پرمدعا دیده است که میخواهند دست آنها از قدرت کوتاه باشد و این در حالی است که این نسل سکوت کرده است و چشمشان به بازماندگان خیبر است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: مجلس انقلابی مملو از زخم خوردگان جنگ است بنابراین باید به نسلی که ایده دارد و فردایی که عاری از ژنرالهای پرمدعا است فرصت دهد.
وی بیان کرد: در زمان مسئولیتم در شهرداری مشهد به دانشجویان اعتماد کردم و نتیجه خوبی دریافت کردم. باغگلی دارای برنامه بوده و متخصص است و باید در مظلومیتش گفت زمانی که کسی وی را نمیشناخت و برنامههایش را نشنیده بود تخریبها علیهاش شروع شد، رهبر انقلاب تأکید کردند فرصتها را در اختیار جوانان بگذارید بنابراین باید تلاش کنیم نخستین دولت گام دوم در اختیار جوانها باشد.
جامعه فرهنگیان به ناخدایی باتجربه نیاز دارند
«سید کاظم دلخوش اباتری» در جریان بررسی صلاحیت حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت سیزدهم در مخالفت با برنامههای وی خطاب به سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور گفت: اگر امروز نمایندگان و مردم درخصوص وزرای پیشنهادی دغدغه دارند، به دلیل این است که مسئول اول اجرایی کشور را به عنوان ناجی در مسائل اجرایی و اقتصادی کشور میدانند. اگر درخصوص وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مخالفت میکنیم به دلیل جوانی وی نیست، مگر در میان وزرای پیشنهادی فرد جوان وجود ندارد؟
نماینده مردم صومعه سرا در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه برای رخ دادن بهترینها برای دولت و جلوگیری از سوءاستفاده دشمنان و بهبود اقتصاد و فرهنگ مردم با برخی وزرا مخالفت میکنیم، ادامه داد: هیچ مخالفتی با معرفی وزیر جوان نداریم و به حضور جوانان افتخار میکنیم.
وی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش خانواده ۵۰ میلیون نفری دارد، گفت: ۵۰ میلیون نفر از مردم به جایگاه وزیر آموزش و پرورش چشم دارند. باید برای آموزش و پرورش و فرهنگ کشور در دولت جایگاه ویژهای مدنظر قرار بگیرد. وزیر آموزش و پرورش با دارا بودن خانواده ۵۰ میلیون نفزی باید جایگاه بالایی در هیات دولت داشته باشد. آیا فرد آموزش ندیده را به جبهه میفرستادند؟ در حال حاضر افراد پخته تری هستند که میتوان از آنها برای این تصدی استفاده کرد.
وی با بیان اینکه نمیتوان از فردی برای وزارت آموزش و پرورش استفاده کرد که در بدنه این وزارتخانه نبوده است، ادامه داد: زمانی که وزارت آموزش و پرورش دارای افراد پخته است، رأی به فردی خارج از این مجموعه توهین به وزارتخانه محسوب میشود. اعلام شد که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مهدکودک و کودکستان تدریس کرده و مربی بوده است، تا جایی که ما میدانیم مهدکودکها را بانوان اداره میکنند.
دلخوش با اشاره به اینکه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش میتواند مشاور خوبی برای رئیس جمهور و وزرا باشد، ادامه داد: برای انتخاب مدیرکل در وزارت آموزش و پرورش به سابقه افراد نگاه میکنیم، در حال حاضر وزارت آموزش و پرورش در زمینه مطالبات فرهنگیان، معلمان و بازنشستگان عملکرد مناسبی نداشته و موفق نبوده است. مجلس قصد دارد به هر میزان که اساتید دانشگاه حق و حقوق دریافت میکنند، معلمان نیز دریافت کنند و از حقوق عادی برخوردار باشند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه آقای باغگلی نمیتواند در رفع مشکلات و تامین نیاز معلمان عملکرد مناسبی داشته باشد، گفت: مقام معظم رهبری اسناد و برنامههایی ارائه کردند که باید براساس آن عمل کنیم، اسناد بالادستی ۱۲۶ شاخص دارد که ۴۸ شاخص برنامه وزیر پیشنهادی با آنها منطبق، ۳۶ شاخص همسو و ۴۲ مورد نیز ذکر نشده است.
وی با تاکید بر اینکه وزیر پیشنهادی از سوی معاونت نظارت امتیاز ۵۰ و نیم را دریافت کرده که کمترین نمره دریافتی در میان وزرای پیشنهادی است، عنوان کرد: در بررسی معیارهای کیفی که ۹ شاخص دارد، تنها ۲ مورد آن در برنامه وزیر پیشنهادی کامل است و مابقی آن وجود ندارد. از نظر انطباق برنامهها با شرح وظایف وزارت آموزش و پرورش، از ۴۲ شاخص تنها ۱۵ شاخص تطابق دارد، ۸ مورد همسو است و ۱۹ شاخص ذکر نشده است. مجموعاً ۲۷ وظیفه منطبق نیست.
نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: میزان انطباق برنامهها با سیاستهای کلی نظام و سیاستهای رهبری ۴۹ شاخص دارد که ۲۰ شاخص برنامه تطابق دارد، ۱۶ مورد همسو است و ۱۳ مورد ذکر نشده است. همچنین سند تحول بنیادین ۱۵ شاخص دارد که ۷ مورد منطبق، ۵ مورد همسو و ۳ مورد ذکر نشده است.
دلخوش با بیان اینکه کشتی بزرگ جامعه فرهنگیان که بیش از ۲ میلیون فرهنگی و ۱۵ میلیون دانش آموز دارد، ناخدایی با تجربه کافی میخواهد، گفت: مردم و معلمان مطالبات بحقی از مجلس و دولت دارند و امروز نظاره گر عملکرد ما هستند که ببینند مجلس به کدام سمت حرکت میکند. ما باید در مسیر رسیدن به اهداف اسناد بالادستی حرکت کنیم.
وی با اشاره به اینکه آیا در میان خانواده آموزش و پرورش و فرهنگیان کسی دیگر وجود ندارد، ادامه داد: در شرایط فعلی براساس شرایط احراز در وزارت آموزش و پرورش، وزیر پیشنهادی نمیتواند جایگاه یک مدیر مدرسه را داشته باشد، ضمن احترام به وزیر پیشنهادی و آقای رئیسی در برخی از موارد برداشت درستی صورت نگرفته است. اگر یک فرهنگی از آقای باغگلی حمایت کند، ما نیز به وی رأی میدهیم.
آموزش و پرورش جای آزمون و خطا نیست
«جعفر قادری» در نشست علنی نوبت دوم امروز (شنبه، ۳۰ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامههای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: وزارت آموزش و پرورش در عین اینکه یک وزارتخانه اقتصادی نیست، ولی در عین حال گردش مالی بسیار بالایی به نسبت سایر وزارتخانهها دارد.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود صندوق ذخیره فرهنگیان، وجود کلاسهای کنکور و تقویتی، تأکید کرد: ساماندهی این حوزه حداقل به مدیری نیاز دارد که در حوزههای مختلف سابقه مدیریت داشته باشد.
وی تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش این ادعا را دارد که نیروی انسانی سایر دستگاهها را تأمین میکند، چطور این وزارتخانه نباید یک نیرو از درون خود داشته باشد.
قادری با بیان اینکه وزیر پیشنهادی حرفی در زمینه آموزش و پرورش ندارد، گفت: آقای باغگلی در دانشگاه دارای رتبه استادیاری است و حتی نتوانسته طی چند سال گذشته پایه سنواتی خود را بگیرد چطور میتواند ادعا کند که در تعلیم و تربیت حرف برای گفتن دارد.
عضوکمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یادآور شد: حتی هیأت مدیره مجتمع رضوی نسبت به همکاری آقای باغگلی مخالفت داشته و ادامه کار آقای باغگلی در هیأت مدیره مجتمع رضوی نیز با وتو ممکن شده است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: برخی موافقان عنوان میکنند که آقای باغگلی به آقای رئیسی نزدیک است، این مسئله ممکن است که شرط لازم باشد، ولی شرط کافی نیست و وزیر پیشنهادی باید دارای حداقلها بوده و به مسائل آموزش و پرورش مشرف و مسلط باشد.
وی اضافه کرد: اجرای رتبهبندی معلمان، سند تحول بنادین آموزش و پرورش و جذب نیروی انسانی از جمله مسائلی است که وزیر پیشنهادی باید برای آن برنامه داشته باشد. وزارت آموزش و پرورش یک وزارتخانه عیالوار است و خانواده بسیاری با این وزارتخانه در ارتباط هستند.
قادری افزود: مجموعه فرهنگیان افراد نکتهسنجی بوده و از هر کاهی در آموزش و پرورش کوه میسازند؛ کوچکترین اشتباه وزیر آموزش و پرورش میتواند برای کشور هزینهساز باشد.
عضوکمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در پاسخ به برخی منتقدان که چرا با یک وزیر جوان مخالفت میکنید، گفت: مگر ما با وزارت آقای زارعپور برای وزارت ارتباطات یا وزارت آقای خاندوزی برای وزارت اقتصاد مخالفت کردیم. اینجا محل آزمون و خطا نیست و صحنه مهم و حساسی است که با معیشت و زندگی جامعه بزرگ فرهنگیان سر و کار دارد.
وی اظهار امیدواری کرد که وزیر پیشنهادی در سایر جایگاهها بتواند سلسله مراتب را طی و مثمر باشد.
قادری در پایان به حواشی به وجود آمده پس از معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اشاره و از ارسال پیامکهای انتقادی نسبت به معرفی وزیر پیشنهادی خبر داد.
جوان بودن یکی از امتیازات وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش است
«عبدالجلال ایری» در جریان بررسی صلاحیت باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مخالفت با معرفی وی، گفت: آموزش و پرورش بعد از گذشت ۴۲ سال در نقطهای قرار دارد که فرهنگیان، دانش آموزان، اولیا و جامعه از آن ناراضی است.
نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز، گمیشان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: لازم است فکر، دیدگاه و رویکردی جدید توام با تحول و تغییر ایجاد شود که در حوزه زیرساخت و اقتصاد نیز به آن رسیده ایم و نیازمند تغییر اساسی هستیم که این امر به دست جوانانی صورت میگیرد که وارد کار میشوند.
وی با بیان اینکه طرح رتبهبندی فرهنگیان بیش از ۱۰ سال معطل مانده بود، یادآور شد: همچنین ۲ سال است شیوع ویروس کرونا باعث ترک تحصیل تعداد زیادی از دانش آموزان شده و وضعیت بازنشستگان نیز رضایت بخش نیست.
ایری در ادامه چالش اساسی وزارت آموزش و پرورش را کسری بودجه همیشگی آن دانست و افزود: این وزارتخانه بدون تجهیزات آموزش میدهد و در وضع بودجهای موجود ۹۵ درصد منابع اعتباری آن برای فرهنگیان و تنها ۵ درصد آن برای مدارس است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: تاکنون در هیچ مقطعی شخص رئیس جمهور اعلام حمایت از وزیر خود نکرده و نگفته است که در شورای عالی فرهنگیان حضور مییابد که این حاکی از حمایت تام وی از وزیر پیشنهادی است که باید به این انتخاب رئیس جمهور اعتماد کنیم.
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پایان جوان بودن وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را یکی از امتیازات وی دانست و افزود: رسالت ما تبعیت از رهبری و قدم برداشتن در مسیر گام دوم انقلاب است و ما باید این فرصت را به وزیر پیشنهادی دهیم.
در ادامه جلسه علنی نوبت عصر امروز (شنبه، ۳۰ مرداد) و در جریان بررسی رای اعتماد به «حسین باغگلی» وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، بیژن نوباوه وطن نماینده تهران در مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی، گفت: وضعیت وزارت آموزش و پرورش ناخوشیاندو نابسامان است. آموزش و پرروش دچار چه نقصی است که برنامههای تحولی در این وزارتخانه اجرایی نشده است؟
وی افزود: بعد از انقلاب ۱۵ وزیر و ۵ سرپرست اداره این وزارتخانه را برعهده داشته اند. نجفی با ۹ سال سابقه بیشترین حضور را در وزارت آموزش و پرورش داشته و بقیه وزرا هر کدام حدود ۲سال در این وزارتخانه حضور داشته اند.
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان این که ۷۰۰ درصد بودجه این وزارتخانه ارتقا یافته، اما مشکلات معیشتی فرهنگیان حل نشده است گفت: مشکل آموزش و پرروش، مشکل معیشتی صرف نیست، مشکل عدم تحول است. ۸۰ میلیون جمعیت کشور با این وزارتخانه سروکار دارند.
نوباوه ادامه داد: میانگین سن وزرای این دولت ۵۲ سال است در حالی که میانگین سن هیئت دولت در اروپا و آمریکا ۳۲ سال است. در سند گام دوم، رهبری بر ضرورت استفاده از نسل چهارم تاکید میکنند.
وی تصریح کرد: بسیاری از افراد حاضر در این وزارتخانه بر «اداره پنداری» آموزش و پرورش اعتقاد دارند و به دنبال «تحول محوری» نیستند. با این فرمان نمیتوان به جایی رسید.
نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اظهارات دلخوش، گفت: آقای دلخوش هم شوخی کردند. بنده هم مهد کودک داشتم، اما همسرم آن را اداره میکردند.
نوباوه گفت: چرا به فردی که برنامه تحولی دارد اعتماد نمیکنید؟ آیا سند ۲۰۳۰ در این وزارتخانه اجرا نشد؟ آیا سند تحول در این وزارتخانه روی زمین نمانده است؟ آیا صندوق فرهنگیان در این وزارتخانه زمین نخورد و دارایی فرهنگیان بر باد نرفت.
وی افزود: فرماندهان جنگ، جوانان بودند، شهید دیالمه در این همین مجلس در کنار شهید آیت و شهید بهشتی نشت.
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: از باغگلی سوال کردم که چگونه در کمیسیون آموزش و پرورش صحبت کرده اید که موجب مخالفت اعضای کمیسیون با حضور شما در وزارت آموزش و پرورش شدند؟
نوباوه گفت: یک ساعت و ۴۰ دقیقه نمایندگان در کمیسیون آموزش صحبت کردند و ۲۰ دقیقه به من وقت صحبت دادند.
نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: عملیات رسانهای و روانی علیه این وزیر پیشنهادی انجام شده است و از طرف برخی رسانهها هدایت شد. هیچ اعتراضی به برنامه تحولی باغگلی انجام نگرفت و این برنامه مطرح نشد.