نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت صبح (شنبه) مجلس به بررسی کلیت برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم پرداختند. طبق آیین نامه ۵ نماینده موافق و ۵ نماینده مخالف برای بیان نظراتشان درباره کلیت کابینه پیشنهادی فرصت داشتند که به دلیل انصراف آخرین نماینده مخالف، موضوع بررسی کلیت کابینه پیشنهادی با صحبت های رئیس جمهور برای بار دوم به پایان رسید.
رئیس جمهوری در نوبت صبح مجلس نیز به مدت یک ساعت به دفاع از وزرای پیشنهادی خود پرداخت.
طبق آیین نامه بررسی صلاحیت هر یک از وزرای پیشنهادی طبق الفبا صورت می گیرد، لذا حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اولین وزیری است که صلاحیت آن در مجلس مورد بررسی قرار می گیرد.
بر اساس ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس قبل از صحبت های موافقان و مخالفان هر وزیر پیشنهادی، گزارش کمیسیون تخصصی مربوطه توسط سخنگو قرائت می شود.
مخالفت کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با باغگلی
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از مخالفت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خبر داد.
رضا حاجی پور در جلسه علنی نوبت عصر امروز (شنبه) مجلس شورای اسلامی نظر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را قرائت کرد.
رشیدی کوچی: انتظار بود فردی با تجربه برای آموزش و پرورش معرفی شود
جلال رشیدی کوچی، سخنگوی فراکسیون شفافیت مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تاکید کرد: مشکلات آموزش و پرورش مشکلات بزرگی است، انتظار بود برای رفع این مشکلات فردی بزرگ و با تجربه و با تخصص کافی و لازم در حیطه آموزش و پرورش معرفی شود که متاسفانه این انفاق رخ نداد.
راستی: مجلس انقلابی گل به دروازه خودی نزند
جعفر راستی نماینده شبستر در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، جوان بودن وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را یک امتیاز برای این وزارتخانه خواند و گفت که باغگلی می تواند در وزارت آموزش و پرورش تحول آفرینی ایجاد کند.
نماینده اردبیل: نباید آموزش و پرورش را به محل آزمون و خطا تبدیل کنیم
صدیف بدری نماینده مردم اردبیل در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: سوابق محدود حسین باغگلی با جایگاه حساس تعلیم و تربیت در کشور تناسب ندارد. ایشان سابقه مدیریت خرده دولتی هم ندارند. نباید آموزش و پرورش را به محل آزمون و خطا تبدیل کنیم.
وی گفت: ما باید به افکار عمومی جامعه و خانوادههای ۸۰ درصد دانش آموزانی که در مدارس دولتی تحصیل میکنند، پاسخ دهیم.
عنابستانی: کِی قرار است از پیله بسته مدیریتی خارج شویم؟
علیاصغر عنابستانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تاکید کرد: چه زمانی قرار است از پیله بسته مدیرانی که بالغ بر ۴۰ سال است ما را فراگرفتهاند، خارج شویم. بنده ۱۵ ساله بودم که دیدم ۲۰ سالهها در شلمچه، خرمشهر و در سایر مناطق جنگی چگونه درخشیدند. مگر آنها سابقه وزارت یا وکالت داشتند؟
قادری: رتبه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دانشگاه استادیاری است
جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تاکید کرد: وزارت آموزش و پرورش باید برای دیگر وزارتخانه های دیگر نیروی انسانی تامین کند، یکی از ادعاهای فرهنگیان نسبت به ما این است که چطور نمی توانیم از خود بدنه آموزش و پرورش یک نیرو به کار بگیریم؟ نیروی خارج از آموزش و پرورش تخصص و تجربه کاری را ندارد، رتبه ایشان در دانشگاه استاد یاری است و برای چندین سال نتوانسته پایه سنواتی خود را دریافت کند.
نوباوه: عملیات گسترده روانی علیه باغگلی صورت گرفته است
بیژن نوباوه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت که بعد از معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عملیات گسترده روانی رسانه ای علیه او صورت گرفت که باید به این موضوع توجه شود.
وی گفت: ۵ یا ۶ وزیر جوان در کابینه حضور دارند اما عمده عملیات روانی علیه باغگلی بوده است. مخالفان او هم در مجلس هیچ اعتراضی نسبت به برنامه تحول آفرین او نداشتند پس فرصت را به باغگلی بدهید. مجلس انقلابی هم از تحول آفرینی حمایت می کند. به باغگلی اطمینان کنید و در کنارش کمیسیون های تخصصی مجلس هم حضور دارند. اجازه دهید کار بر زمین مانده به سرانجام برسد.
دلخوش: برای فرهنگ و آموزش کشور باید در هیات دولت جایگاه ویژهای باز شود
سید کاظم دلخوش سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: خانواده آموزش و پرورش ۵۰ میلیون نفر است و نزدیک به ۱۵ میلیون دانش آموز، ۲ میلیون معلم و فرهنگی فرهیخته که شامل بازنشسته و شاغلین است در آموزش و پرورش کار میکنند. لااقل ۵۰ میلیون مردم ما چشمشان به این جایگاه است. حرف ما این است که برای فرهنگ و آموزش کشور در هیات دولت باید جایگاه ویژهای باز شود. مگر میشود آموزش و پرورش با این همه افرادی که دارد جایگاهش در هیات وزیران پایین باشد.
«سید کاظم دلخوش اباتری» در جلسه علنی بعدازظهر مجلس شورای اسلامی در مخالفت با «حسین باغ گلی» وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: هرچند وزیر پیشنهادی آموزش و پرروش جوان بوده و ما نیز طرفدار جوانانیم ولی وی پختگی و سابقه لازم برای این خانواده ۵۰ میلیونی این حوزه را ندارد.
ایری: جوانان برومند میتوانند تغییر ایجاد کنند
عبدالجلال ایری عضو مجمع نمایندگان استان گلستان در موافقت با وزیر پینشهادی آموزش و پرورش گفت: بعد از گذشت ۴۲ سال در نقطهای هستیم که فرهنگیان، دانشآموزان و خانوادههایشان ناراضی هستند. در این برهه از زمان نمیطلبد که فکر جدید یا رویکرد جدیدی اتخاذ کنیم؟ بحثهای اقتصادی و زیرساختی ما همه به اینجا ختم میشود که ما نیازمند تغییر اساسی هستیم.
این عضو مجمع نمایندگان استان گلستان گفت: این تغییر به دست کسانی میتواند انجام بشود که شاکله این کار در آنها وجود دارد. جوانان برومندی که میتوانند تغییر را ایجاد کنند.
پس از بیان اظهارات موافقان و مخالفان با وزیر پیشنهادی، نوبت به باغگلی در دفاع از خودش رسید.
باغ گلی: با محافظه کاری نمیتوان تحول در آموزش و پرورش ایجاد کرد
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تاکید کرد: با حفظ وضع موجود و محافظه کاری نمیتوان انتظار ایجاد تحول در نظام آموزش و تربیتی کشور داشته باشیم.
به گزارش ایسنا، حسین باغ گلی در جریان جلسه علنی بعد از ظهر مجلس و بررسی صلاحیت وی جهت تصدی وزارت آموزش و پرورش گفت: برخود لازم میدانم از رئیس جمهور تشکر کنم که بنده را برای این وزارتخانه پیشنهاد دادند انتخاب ایشان نشان میدهد که به طور جدی به دنبال تحول هستند؛ تحول در آموزش و پرورش نیازمند فردی جرأتمند است. از نمایندگان مجلس نیز که زمینه بحث و بررسی در خصوص برنامههای پیشنهادی در کمیسیونها و فراکسیونهای مجلس فراهم کردند تشکر میکنم. پیش فرض ذهنی من این است که تمام موافقان و مخالفان بنده به دنبال کمک به نظام آموزش کشور بوده و بنده از همه آنها سپاسگزارم.
وی در ادامه گفت: از کمیسیون آموزش بابت گزارشی که در صحن قرائت شد تشکر میکنم اما یک شوخی با اعضای این کمیسیون دارم. در مدت زمان کوتاهی که ما با هم صبحت کردیم چگونه به اینهمه تحلیل مستحکم رسیدند؟ به عنوان یک پژوهشگر میگویم کاش حداقل میگفتند که در خصوص بنده به نتیجه قطعی نمیرسیدند. با آقای دلخوش نیز یک شوخی دارم. رئیس جمهور در صبحتهای خود تاکید داشتند بنده سابقه مربی گری و فعالیت در مدارس پیش دبستانی داشتم هرچند بنده دبستانهایی را در مشهد میشناسم که کار آنها کلنا مردانه است و مربی آنها نیز مرد میباشد. بنده در حوزه پیش دبستانی طرحی دارم و مدعی هستم و سه سال نیز از اجرای طرحم در پیش دبستانی امام رضا میگذرد و دو سال دیگر این طرح میتواند وارد نظام آموزشی کشور شود.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه گفت: بنده به تمام پدران و مادران و دانش آموزان و معلمان اطمینان میدهم که به نظام آموزش تعیلم و تربیت کمک کنم. انقلاب اسلامی حاصل تلاش پرورش یافتگان نهضت امام خمینی بود. امروز نیز اگر ما میخواهیم در گام دوم انقلاب مدفق شویم باید بر روی کودکان و نوجوانان سرمایه گذاری ویژه انجام دهیم باید فردی توانمند سر کار آید که تمام ظرفیتها را بشناسد و به کار گیرد. براساس مجموعه گفت و گوهایی که در این چند روز داشتم همه تاکید داشتند شرایط در آموزش و پرورش پیچیده است و باید فردی سر کار آید که جرأت کند روشهای جدید به کار گیرد؛ تکرار تجربههای گذشته بازتولید وضعیت گذشته را خواهد داشت. امروز دولت پای کار آمده و فردی را به عنوان وزیر آموزش و پرورش پیشنهاد داده که فردی جسور و مطالبه گر است بنده به دنبال تحول در این حوزه هستم.
وی در ادامه تاکید کرد: قرار نیست که وزیر به تنهایی کار را انجام دهد بلکه بنده تیم مدیریتی از افراد جسور خواهم داشت. ما معلمان تازه واردی در آموزش و پرورش داریم که نفسشان در سینه حبس و سیستم محافظه کاران اجازه کار نمیدهد. باید به جوانان فرصت داد تا ابتکارهای خود را نشان دهند. ما در آموزش و پرورش دوگانههای متناقضی داریم که یکجا جسورانه ایستاد و روشن کرد که ما طرفدار کدام بخش هستیم. یکی از این تعارضها گروهی هستند که فکر میکنند آموزش و پرورش با اعداد و ارقام اداره میشود و گروه دیگر که بنده جزو آنها هستم نگاهشان به آموزش و پرورش نگاهی تربیتی است.
وی گفت: در جریان مدیریت اجرایی در سطوح پایین نیازمند مهارت بیشتری هستیم و هرچه مدیریت بالاتر میآید ما به ادارک مدیر نیاز داریم. وزیر آموزش و پرورش نباید نگاهش صرفا به حقوق معلمان، ساخت مدرسه یا چاپ کتاب باشد؛ اینها نیز مسائل مهمی هستند اما باید جهت اصلی ما تربیت فرزندان کشور باشد. دوگانه دیگر در خصوص حفظ وضعیت موجود و محافظه کاری و یا کنار زدن آن و ایجاد تحول است. ما در موقعیتی نیستیم که فرصت ادامه دادن محافظه کاری را داشته باشیم باید یک فردی به میدان آمده و وضعیت را تغییر دهد.
وی در ادامه گفت: از یک طرف میگویند باغ گلی را کسی نمیشناسد و از طرف دیگر از جای جای کشور به ما پیامک آمده تا به ایشان رای ندهیم. گویا عدهای محافظه کار که بنایشان حفظ وضع موجود است نگران شدند. بنده با توسعه مدارس غیردولتی موافق نیستم چرا که زمینه ساز عدول ما از اجرای قانون اساسی میشود اما علت روی آوردن اولیا به این مدارس پایین بودن کیفیت آموزش در مدارس دولتی است. نگاه بنده افزایش کیفیت آموزش در مدارس دولتی است که خود به خود منجر به حذف رقیب غیردولتی خواهد شد. امروز ما صرفا با مافیای کنکور مواجه نیستیم بلکه ما به عدهای مواجه هستیم که با تنبلی و کار نکردن به دنبال جذب شاگرد هستند. متاسفانه نوع مدیریت انگیزه و خلاقیت از معلمان گرفته و به آنها آزادی عمل نمیدهد.
/ ایسنا
جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی؛ نظرات موافقان و مخالفان