شناسهٔ خبر: 48824399 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

یادداشت/

فلسطین‌ستیزیِ آل‌سعود

صدور احکام سنگین و بی‌اساس علیه فعالان مقاومت فلسطین در دادگاه سعودی، بار دیگر ماهیت ضدفلسطینی و صهیونیسم‌پرورِ رژیم آل‌سعود را برملا کرد.

صاحب‌خبر -
«فلسطین‌ستیزی»؛ این شاید مناسب‌ترین تعبیر برای اقدام دو روز قبلِ دادگاه عربستان درخصوص فعالان مقاومت فلسطین در این کشور باشد. آنگونه که روزنامه لبنانی الاخبار به نقل از رسانه‌های عربستانی خبر داد، پس از گذشت دو سال از بازداشت کادر جنبش حماس در عربستان و ناکامی میانجیگری‌های عربی و پیشنهادات برای آزادی بازداشت شدگان، دادگاه ویژه «جرائم تروریستی»! سعودی، با صدور احکامی سنگین و بدون در دست داشتن هرگونه اسناد و قرائنی، ۶۶ نفر از فعالان وابسته به جنبش‌های مقاومت فلسطین از جمله حماس را به حبس‌های طولانی مدت محکوم کرد.
 
بنابر اعلام منابع فلسطینی، دادگاه کیفری عربستان برای محمد العابد ۲۲ سال، محمد البنا ۲۰ سال، جمال الداهودی ۱۵ سال، ایمن صلاح ۱۹ سال، محمد ابوالرب ۱۸ سال، موسی ابوحسین چهار سال، شریف نصرالله ۱۶ سال، باسم الکردی هفت سال، صالح فقه پنج سال و برای ایمن العقاد هم چهار سال حکم حبس صادر کرد. همچنین برای محمد الخضری، نماینده حماس در عربستان ۱۵ سال حکم زندان صادر شده که البته به خاطر وضعیت سلامتی وی، این حکم بعد از تعویق شش ماهه، اجرایی خواهد شد. در جریان محاکمه این بازداشتی‌ها نیز تنها یک نفر از اعضای خانواده هر بازداشتی اجازه حضور داشت.
 
پیش از این گروه‌های فلسطینی و اردنی حامی مقاومت، فراخوان‌هایی را برای آزادی بازداشتی‌ها و مختومه شدن پرونده آن‌ها صادر کرده بودند. تلاش دیگر در این راستا، درخواست اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس از شاه سعودی بود که ریاض پاسخی به آن نداد و هرگونه مذاکره میان حماس و سعودی‌ها عملا به بن‌بست رسید. آنگونه که مسئولان مقاومت فلسطین می‌گویند، بیش از هرچیز این احکام آن‌ها را شوکه کرده، زیرا آن‌ها پس از این درخواست‌ها، منتظر تخفیف در صدور حکم و حتی تبرئه اکثر افرادی بودند که تنها به جرم فعالیت در راه آزادی فلسطین، به زندانِ سعودی‌ها افتاده بودند.
 
سعودی و خنجر از پشت بر مسأله فلسطین
 
خضر حبیب از رهبران جهاد اسلامی احکام دادگاه سعودی علیه فعالان مقاومت فلسطین و بازداشت آن‌ها را اقدامی سیاسی و باطل خواند که هیچ پایه و اساس قانونی ندارد و خنجری از پشت بر ملت و مساله فلسطین است. بگفته این مسئول فلسطینی؛ رویکرد‌ها و اقدامات سعودی‌ها تنها تامین کننده منافع رژیم اشغالگر قدس است. 
 
جنبش حماس هم در بیانیه‌ای با محکوم کردن این احکام اعلام کرده؛ افراد فلسطینی و اردنی بازداشت شده، هیچ جرمی مرتکب نشده‌اند که مستوجب چنین احکام سفت و سختی باشند، آن‌ها فقط از ملت و مسأله فلسطین حمایت کرده‌اند، بدون آنکه کوچکترین اهانت و یا اقدامی علیه دولت عربستان مرتکب شده باشند. 
 
نکته قابل تامل دیگر علت صدور این احکام بود که دادگاه عربستان آنرا با عنوان «حمایت از تروریسم» و در دادگاه ویژه جرائم تروریستی صادر کرده است! با تورق مواضع و اقدامات رژیم سعودی در قبال مسأله فلسطین و همچنین حمایت‌هایش از رژیم صهیونیستی می‌توان به عمق رویکرد و اقدامات این روز‌های مقامات ریاض پی برد.
 
سعودی، جاده صاف‌کن عادی‌سازی با صهیونیست‌ها
 
جدای از نقش برجسته و علنی سعودی‌ها در عادی‌سازی یا به عبارت دقیق‌تر، آشکارسازی روابط امارات و بحرین با رژیم جعلی صهیونیستی، چندی قبل بود که بن فرحان وزیر خارجه سعودی در گفتگو با شبکه امریکایی سی‌ان‌ان، بار دیگر به نقش ریاض در مساله عادی سازی اذعان کرد، البته آنچه که بن‌فرحان بر زبان آورد به پیشینه تلاش‌های ال‌سعود برای عادی سازی با غاصبان سرزمین فلسطین هم اشاره دارد. 
 
بن‌فرحان گفته: پادشاهی سعودی از ۳۹ سال قبل یعنی از سال ۱۹۸۲ درپی عادی‌سازی روابط خود و کشور‌های عرب با رژیم صهیونیستی بوده و اولین طرح سعودی‌ها در این زمینه حدود چهار دهه قبل کلید خورده است.
 
وزیر خارجه سعودی‌ها، کسب منافع اقتصادی، اجتماعی و امنیتی برای ریاض و همردیفانش را از دیگر عواید عادی‌سازی با اشغالگران قدس دانسته است. بن‌فرحان در اظهاراتی وقیح‌تر، عربستان را نه فقط کشور پذیرای مسلمانان، بلکه پذیرای همه ادیان خوانده و گفته است: «ریاض باید میزبان شهرک‌نشینان صهیونیست هم باشد! ما به ساکنان اسرائیل هم برای ورود به مکه خوشامد می‌گوییم.»
 
با یک بررسی و جمع‌بندی نه‌چندان پیچیده از اقدامات و مواضع رژیم سعودی درقبال رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر، می‌توان فلسطین‌ستیزیِ مقامات سعودی را بطور کامل تبیین کرد.
 
سعودی‌ها در دوره‌ای حرف از حل و فصل مسئله فلسطین بدون کوچکترین محکومیتی علیه صهیونیست‌ها می‌زدند و حالا با روشن‌تر شدن حدود و ثغور حامیان و دشمنان مسأله فلسطین و نقش‌آفرینی روشنگرانه و تمام‌کننده محور مقاومت در این عرصه، دیگر مجالی برای پنهان ماندن صهیونیسم پرستی‌های آل‌سعود باقی نمانده و از این روست که مقامات سعودی، چشم در چشم کشور‌های مسلمان و در هنگامه بالا گرفتن جسارت‌های اشغالگران صهیونیست علیه قدس شریف، با دستان خود این‌چنین بر طبل رسوایی‌شان می‌کوبند و صهیونیست‌ها را شریک و رفیق راهبردی خود می‌خوانند.
 
از سوی دیگر رخداد‌های سه ماه اخیر فلسطین هم از حمایت سعودی‌ها از صهیونیست‌ها در تعرض به قدس و کشتار و آوارگی فلسطینیان حکایت دارد. در نبرد شمشیر قدس (سیف‌القدس) که درپی هجوم صهیونیست‌های نظامی و شهرک‌نشین به محله‌های قدیمی بیت‌المقدس از جمله شیخ جراح صورت گرفت، هیچ‌گاه محکومیت و یا موضع ضدصهیونیستی -حتی خفیف- هم از حاکمان و مقامات سعودی شنیده نشد، بلکه برعکس در سایه همین سکوت و در پسِ آن دلار‌های نفتی سعودی در حمایت از رژیم صهیونیستی بود که صهیونیست‌ها پس از تجاوز به مسجدالاقصی، جنگ غزه را کلید زدند، اما تغییر موازنه قدرت و بازدارندگی به‌نفع جبهه مقاومت، هرگونه اثرگذاری را از تجاوزگری صهیونیست‌ها گرفت و این‌بار رژیم صهیونیستی به‌همراه امریکا، سعودی و غربی‌ها، جملگی از گفتمان مقاومت و حامیان فلسطین و قدس شکست خوردند.
 
نویسنده: وحید امیدی موحد خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری صدا و سیما

برچسب‌ها:

نظر شما