شناسهٔ خبر: 48759247 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تابستان داغ حزب الله برای اشغالگران!

پاسخ دیروز حزب الله لبنان به دشمن صهیونیستی، بار دیگر اشتباه محاسباتی صهیونیست‌ها در برآورد توان واقعی مقاومت را برجسته کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ ساعت ۱۱:۱۵ ظهر دیروز جمعه به وقت بیروت بود که یگان‌های شهیدان «علی کامل محسن» و «محمد الطحان» با اجرای یک عملیات موشکی ممتد و شلیک ده‌ها گلوله ۱۲۲ میلی‌متری، مواضع ارتش رژیم صهیونیستی را در مزارع اشغالی شبعا هدف قرار دادند، رخدادی که کارشناسان آنرا آغاز بخشی از یک معادله بازدارندگی از سوی حزب‌الله لبنان علیه دشمن صهیونیستی می‌دانند، معادله‌ای در پاسخ به تجاوز‌های اخیر صهیونیست‌ها به حریم زمینی و هوایی لبنان.

بر اساس بیانیه مقاومت اسلامی لبنان، این عملیات در منطقه‌ای باز و دور از مناطق مسکونی و در پاسخ به حملات پنجشنبه شب ارتش رژیم اشغالگر قدس به مناطقی در جنوب لبنان انجام شد.

صهیونیست‌ها پیشتر هم منطقه مرجعیون در جنوب شرق لبنان را هدف گلوله توپخانه قرار داده بودند که واکنش‌هایی را در داخل و خارج لبنان درپی داشت. برخی سیاسیون و شخصیت‌های لبنانی از نیرو‌های حافظ صلح سازمان ملل موسوم به یونیفل مستقر در ناقوره خواسته بودند که اقدامی عملی برای توقف تجاوز‌های زمینی و هوایی صهیونیست‌ها به حریم کشورشان انجام دهد، اما سکوت تنها واکنش نیرو‌های این نهادِ به اصطلاح حافظ صلح بود!

 رسانه مقاومت، در خط مقدم نبرد

یکی از ابعاد این عملیات، پای کار بودن یگان رسانه‌ای مقاومت لبنان در میدان بود. شبکه تلویزیونی المنار با پوشش کامل این حمله و حتی نمایش نام و محل اصابت موشک‌ها در ویدئوی حمله، هرگونه ابتکار عمل را از رسانه‌های صهیونیستی گرفت تا راه به روی هرگونه پنهان‌کاری و یا تحریف این عملیات توسط صهیونیست‌ها بسته شود.

به گزارش شبکه المنار؛ در این عملیات دو پایگاه نظامی «زبدین» و «رَمتا» هدف دقیق حملات راکتی مقاومت قرار گرفتند.

اعتراف بعد از تجاوز: دنبال درگیری با حزب‌الله نیستیم!

به اعتراف رسانه‌های صهیونیستی ازجمله شبکه ۱۳ این رژیم، سرعت واکنش حزب‌الله و سطح بالای غافلگیری مقامات صهیونیستی نشان داد که مقاومت در نخستین گام، هرگونه تقلای دشمن برای نقض قواعد درگیری را ناکام گذاشته؛ از سوی دیگر حزب الله اعلام کرد؛ این حمله، فقط بخشی از معادله بازدارندگی در برابر دشمن صهیونیستی است که هدفش حمایت از مردم لبنان و حقوق مشروع و سرزمینیِ آنان در مقابل دشمن متجاوز بود.

واکنش سریع و غافلگیر کننده مقاومت لبنان به تجاوز صهیونیست‌های اشغالگر بقدری برای مقامات این رژیم دردناک بود که الون بن داوید کارشناس برجسته نظامی صهیونیست‌ها بلافاصله در روزنامه صهیونیستی معاریو این‌گونه نوشت: «۱۵ سال بود که آرامش دلپذیری داشتیم، اما نوار موشک‌های حزب الله و فرود آمدنشان در حوالی شهرک کریات شمونه آنرا به‌هم زد، هرگونه رویاروییِ آینده با حزب‌الله برای اسرائیل دردناک و البته متفاوت خواهد بود.»

بعد از این عملیات رژیم صهیونیستی از شدت هراس، در حملات توپخانه‌ای کور، مناطقی از کفرشوبا در نوار مرزی لبنان و سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داد که جز آتش سوزی مراتع کم پوشش، هیچگونه خسارتی نداشت و ساعتی بعد هم آتش مهار شد.

واکنش قابل تامل دیگر صهیونیست‌ها، هراس از درگیری دوباره با حزب‌الله بود، به گونه‌ای که سخنگوی ارتش این رژیم با دستپاچگی از پاسخ موشکی مقاومت اینطور توئیت زد: «اسرائیل تمایلی به تشدید تنش‌ها ندارد.»

ابعاد یک پاسخگویی

اعلام مسئولیت صریح و بلافاصله این عملیات از سوی حزب الله علیه سرزمین‌های اشغالی حاوی چند پیام مهم بود:
- این صراحت علاوه بر اینکه استقبال مسئولان، شخصیت‌ها و احزاب لبنانی در داخل و همچنین موجی از خرسندی‌ها و تبریک‌ها از سوی گروه‌های مقاومت در منطقه را به همراه داشت، بیانگر اقدام قاطع و سریع حزب‌الله در راستای تثبیت موازنه بازدارندگی و قدرت واکنش در برابر صهیونیست‌های متجاوز بود.
- به صدا درآمدن آژیر‌های هشدار در جولان و الجلیل اشغالی و اعتراف صهیونیست‌ها به هدف قرار گرفتن پایگاه «هاردوف» در مناطق شمالی سرزمین‌های اشغالی.
بار دیگر ناکارآمدی سامانه پدافندی این رژیم موسوم به گنبد آهنین را برجسته کرد، خصوصا وقتی رسانه‌های صهیونیستی مدعی شدند این سامانه نهایتا توانسته نیمی از موشک‌های شلیک شده را رهگیری کند، یعنی نیمی از موشک‌های این حمله به اهداف مدنظر اصابت کرده است!
این در حالیست که رژیم صهیونیستی بعد از شکست در جنگ «سیف‌القدس» در برابر مقاومت فلسطین و موشکباران تقریبا همه شهرک‌ها و شهر‌های صهیونیست‌نشین از جمله تل‌آویو، با کمک آمریکا و همچنین صرفه هزینه سنگین به تقویت و ارتقای دقت رهگیریِ این سامانه اقدام کرده بود و حالا به فاصله کمتر از سه ماه از پایان جنگ غزه، راکت‌های ۱۲۲ میلی‌متری حزب‌الله لبنان، پوشالی بودن گنبد آهنین را بار دیگر به صهیونیست‌ها یادآور شدند.
- هراس از جنگ بر سر یک کابینه شکننده!
در پی پاسخ حزب‌الله لبنان به صهیونیست‌ها، رسانه‌های این رژیم از جلسه اضطراری نفتالی بنت نخست وزیر و بنی گانتس وزیر جنگ خبر دادند و اینکه «نفتالی بنت» درخصوص هرگونه ورود به رویارویی مستقیم با حزب‌الله و تاثیر این رویارویی بر کابینه‌اش به‌شدت هراس دارد، کابینه‌ای که شکننده‌ترین دولت، از ابتدای شکل‌گیری این رژیم جعلی به‌شمار می‌رود و توان سرپا ماندن حتی در برابر مشکلات داخلی را هم ندارد.
رسانه‌های رژیم صهیونیستی همچنین اعلام کردند: در این جلسه رایزنی‌هایی درخصوص نحوه واکنش به حملات حزب‌الله بررسی شده، بدون اینکه کار به درگیریِ مستقیم با حزب‌الله کشیده شود؟!
ارتش رژیم صهیونیستی هم در تکمیل ناتوانی‌های این رژیم در برابر مقاومت لبنان اعلام کرد: رویارویی و جنگ با حزب‌الله اصلا به نفع اسرائیل نیست و نباید لبنان به خط درگیری تبدیل شود.

باز هم اشتباه محاسباتی...

روزنامه یدیعوت آحارانوت بلافاصله پس از عملیات هشداریِ حزب‌الله علیه اشغالگران اینگونه نوشت: «بر عهده گرفتن مسؤولیت حمله راکتی روز جمعه به منطقه الجلیل از سوی حزب‌الله، نخستین آزمون حقیقی بود که نفتالی بنت آنرا به چشم دید.»
روزنامه اسرائیل هیوم هم نوشت: مقامات صهیونیستی برآورد کرده بودند که حزب‌الله درخصوص حمله اسرائیل به خاک لبنان واکنشی نشان نخواهد داد.
این موضع یعنی رژیم صهیونیستی با تحلیل رسانه‌هایش، بار دیگر در دام اشتباه محاسباتی و درماندگی از شناخت قدرت مقاومت لبنان افتاد. پیشتر و در نبرد سیف القدس هم، همین روزنامه در تحلیلی گفته بود حماس به حوادث مسجدالاقصی واکنشی نشان نخواهد داد، اما نتیجه به طرز هولناکی عکسِ تحلیل کارشناسان نظامی و قلم بدست صهیونیست بود، این ناتوانی در برآورد قدرت حزب الله در حالیست که رژیم اشغالگر قدس حتی نمی‌تواند برداشت درستی از راه و روش مقابله با ۱۵۰ هزار موشک نقطه زنِ حزب‌الله (آمار اعلامی توسط صهیونیست‌ها) داشته باشد.

آینده ماجراجویی اشغالگران؟!

به نظر می‌رسد نخست وزیر رژیم صهیونیستی درپی کسب یک تجربه جدید درخصوص برآورد قدرت این رژیم در برابر حزب الله لبنان بود تا بتواند در صورت موفقیت مقطعی و حتی کوتاه مدت، عرصه‌ای از قدرت در عرصه خارج از سرزمین‌های اشغالی را برای خود خلق کند تا با این عرض اندام، اندکی از شکنندگی و تزلزل کابینه صهیونیست‌ها را کاهش دهد.‌
می‌توان دلیل دیگر تجاوز‌های اخیر صهیونیست‌ها به خاک لبنان را در برخی نابسامانی‌های اقتصادی در لبنان و همچنین خلاء یکساله دولت در این کشور بعد از انفجار در بندر بیروت ارزیابی کرد، اما محاسبات غلط صهیونیست‌ها باز هم به تحلیلی غلط از میزان اقتدار مقاومت در لبنان منجر شد.
محاسبات غلط و البته پرهزینه برای اشغالگران در ساعات گذشته به‌حدی بوده که در جریان عملیات ظهر دیروز حزب‌الله و در لحظات ابتدایی این حمله، شبکه ۱۳ این رژیم، مقاومت فلسطین و غزه را عامل حمله معرفی کرد! زیرا گمان نمی‌کرد حزب‌الله به این سرعت و در این سطح، به تغییر موازنه قدرت در میدان بپردازد.
به نظر می‌رسد عدم شناخت دقیق و حساب‌های غلط مقامات صهیونیست از پیوستگی محور مقاومت، دلیل اصلی شکست در حمله دیروز حزب الله و راکت‌باران پایگاه‌های صهیونیست‌ها در شمال سرزمین‌های اشغالی بود، تجربه‌ای که اگر تکرار شود، کمترین هزینه‌اش، ویرانی‌های بی حد و حصر در تل‌آویو و حیفا و همچنین تکرار ماجرای انحلال کابینه، این بار برای بنت خواهد بود.
شاید بهترین تحلیل درباره پیامد‌های تکرار این قبیل تجاوز‌ها توسط رژیم صهیونیستی جمله سرتیپ ابونوار، تحلیلگر نظامی اردنی باشد که به الجزیره گفت: اگر صهیونیست‌ها در آینده هرگونه حمله‌ای به کشور‌های منطقه انجام دهند، این تجاوز برای اشغالگران، مصداق بارز یک خودکشی است!

نویسنده: وحید امیدی موحد

برچسب‌ها:

نظر شما