شناسهٔ خبر: 48811070 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در گفتگوی اختصاصی با شبکه العالم،

عبدالسلام: ادامه جنگ دیگر به سود سعودی‌ها نیست

خبرگزاری صداوسیما

محمد عبدالسلام؛ عضو شورای عالی سیاسی یمن تاکید کرد آتش بس راه حل مناسبی برای یمن نیست، زیرا معمولا بعد از هر آتش بس جنگی شدیدتر راه اندازی می‌شود با این حال ادامه جنگ نیز به سود سعودی‌ها نخواهد بود.

صاحب‌خبر -

  به گزارش سرویس بین الملل­ ­­خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه تلویزیونی العالم، محمد عبدالسلام؛ عضو شورای عالی سیاسی یمن در گفتگو اختصاصی با العالم با اشاره به سخنان رهبر جنبش انصارالله در دیدار با هیئت عمانی گفت: اگر جنگ در این لحظه متوقف شود ما نیز آن را متوقف خواهیم کرد. هیچ توجیه و علاقه و مصلحتی برای جنگ وجود ندارد. جنگ ویرانگر است. ما از خود دفاع می‌کنیم و در این راه افرادی را نیز از دست داده ایم، ما نیروی خارجی نیستیم که از جنگ در یمن بهره ببریم و آن را ادامه دهیم. ما در مقابله خود با تجاوز خون می‌دهیم.

وی افزود: متجاوزان خواهان آتش بس واقعی نیستند، آن‌ها به دنبال یک آتش بس به همراه تداوم حملات هوایی و پرواز هواپیما‌های شناسایی و ابقای محاصره و تداوم استقرار نیرو‌های بیگانه در کشور هستند.

مهمترین نکاتی که محمد عبد السلام  در این گفتگو مطرح کردند به این شرح ذیل است. 

متجاوزان عزم جدی برای آتش بس ندارند
- آتش بس راه حل مناسبی برای یمن نیست. زیرا معمولا بعد از هر آتش بس جنگی شدیدتر راه اندازی می‌شود.

- یمن نیاز دارد تا جنگ به طور کامل متوقف شود. اما متاسفانه دشمن و متحدان و حامیانش تصمیمی برای توقف کامل جنگ ندارند.

- بازگشایی بنادر و بازگشایی فرودگاه‌ها حقی از حقوق ملت است.

- راه حل انسانی به معنای بازگشایی فرودگاه‌ها و بنادر و آزادی تردد برای ملت یمن است.

- هیات عمان از یمن رفت و ما در انتظار پاسخ و یا اظهارنظر بودیم، اما تاکنون پاسخ روشن و صریح و شفافی دریافت نکردیم.

- متجاوزان خواهان آتش بس واقعی نیستند، آن‌ها به دنبال یک آتش بس به همراه تداوم حملات هوایی و پرواز هواپیما‌های شناسایی و ابقای محاصره و تداوم استقرار نیرو‌های بیگانه در کشور هستند.

- ما ممکن است به برخی پیشرفت‌ها خوشبین باشیم، اما ناگهان اتفاقی شوک آور رخ می‌دهد. ما در این خصوص تجربه داریم.

- سلطان هیثم بن طارق زمانی که به عربستان سفر کرد، بی تردید یکی از اولویت‌های گفتگو با سران عربستان مساله یمن بوده است. برخی واکنش‌ها دریافت کردیم و ما آن‌ها را به رهبری منتقل کردیم. برخی توضیح و تفسیر‌هایی نیز ارائه دادیم، زیرا آن‌ها ترس و نگرانی‌هایی درباره چگونگی پایان یافتن جنگ داشتند.

- اگر واقعا خواهان صلح هستند، دروازه صلح همان رفع محاصره است.

<div id="video-display-embed-code_6823932"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3188194/6823932?width=350&height=250"></script></div>

ادامه جنگ دیگر به سود متجاوزان نیست

در بنادرمان موافقت کردیم که کشتی‌ها تفتیش و بازرسی شوند، آن‌ها می‌گویند که اگر بنادر را بازگشایی کنیم سلاح را وارد یمن خواهند کرد، ما برای ابراز حسن نیت خود تاکید کردیم که با تفتیش کشتی‌ها برای اطمینان از نبود هرگونه سلاح موافقت می‌کنیم.

- جناب عبدالمالک هنگام دیدار با هیئت عمانی به آن‌ها یادآوری کرد که اگر جنگ در این لحظه متوقف شود ما نیز آن را متوقف خواهیم کرد. هیچ توجیه و علاقه و مصلحتی برای جنگ وجود ندارد. جنگ ویرانگر است. ما از خود دفاع می‌کنیم و در این راه افرادی را نیز از دست می‌دهیم. ما عملا اقدام کرده ایم و هزینه‌های انسانی، اقتصادی و اخلاقی زیادی داده ایم.

- ما نیروی خارجی نیستیم که از جنگ در یمن بهره ببریم و آن را ادامه دهیم. ما در مقابله خود با تجاوز خون می‌دهیم.

- از آغاز جنگ چندین بار با عربستانی‌ها ملاقات کردیم. من در جده، ریاض و ظهران آن‌ها را ملاقات کردم و آن‌ها نیز به صنعا آمده اند.

- عربستان هرچه باشد کشور همسایه ما است و باید روابط خوبی را با آن در چهارچوب حفظ حاکمیت و عدم دخالت در امور یمن برقرار کنیم. در چارچوب اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی و ملی هنوز درحال گفتگو هستیم، اما معتقدیم که عربستان بخاطر پیچیدگی‌های جنگ و فضایی که در آن بوجود آمده، به تنهایی قادر به متوقف کردن آن نیست.

- عربستان تنها مانده و کسی بجز امارات، آمریکا، انگلستان و سودان برایش باقی نمانده است.

- عربستان و آمریکا با سودانی‌ها همانند مزدورانی رفتار می‌کنند که از خود اختیاری ندارند. من با هیئتی بلندپایه از سودانی‌ها در مسقط دیدار کردم و از آن‌ها پرسیدم مشکل شما با ما چیست؟ سعودی‌ها برای تجاوز‌های خود بهانه‌هایی مانند امنیت و مرز دارند، اما شما چه می‌خواهید؟ چه مسئله‌ای میان ما و شما وجود دارد؟

- مقامات آمریکایی هم تاکید کردند که جنگ دیگر به سود عربستان نیست و باید متوقف گردد.

ارتباط  های مستمر با چین و روسیه

- ما با روس‌ها در یک ماه دو بار یا گاهی بیشتر ملاقات می‌کنیم و مستمرا با چینی‌ها در ارتباط هستیم. آن‌ها این جنگ را ویرانگر می‌دانند و نمی‌خواهند روابطشان با یمن به این صورت ادامه پیدا کند.

- مارتین گریفیتس در توافق نامه سوئد نقش موثری داشت، اما نتوانست از آن فراتر رود و به آن بسنده کرد.

- عقب نشینی و شکست در ذهن ما راه ندارد، حتی اگر به قیمت شهادت افرادمان در میدان سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بیانجامد.

- امارات هنوز نیرو‌های خود را از یمن خارج نکرده و هنوز در یمن حضور نظامی دارد.

-موضع امارات جای تاسف دارد. گمان نمی‌کنیم که این مساله فقط به یمن محدود می‌شود. در لیبی و در مناطقی دیگر نیز امارات نقش‌هایی در خصوص تجزیه ایفا می‌کند.

- آنچه که اینک در یمن رخ می‌دهد تلاش برای تجزیه است؛ اما به سرانجام نخواهد رسید و به سبب شکست‌های ائتلاف متجاوز، شکست تلاش‌های امارات نیز قطعی است ویکی از علل حضور نیرو‌های بیگانه در یمن همین مسئله است.

- درخواست‌ها برای جدایی و تجزیه در واقع حاصل حضور اشغالگران سعودی، اماراتی، آمریکایی و انگلیسی در یمن است.

- در مهره و سقطری هیچ جنگ و یا مشکل اجتماعی و یا نظامی وجود ندارد، امارات و عربستان به چه دلیل در آنجا اردوگاه‌های نظامی ایجاد کردند.

پیروزی های مارب متجاوزان را مستاصل کرد

- نبرد در مارب یک نبرد بسیار بزرگی است. شاید بسیار بزرگتر از برخی جبهه‌ها در سوریه باشد.

- به لطف خدا دشمن که از مارب در حال رسیدن به مرز‌های صنعا بود و به نهم نیز نزدیک شده بود، اینک بسیاری از مناطق بازپس گرفته شد و نبرد به درواز‌های شهر مارب رسید. دشمن تلاش بسیاری برای برهم زدن این عملیات می‌کند، اما در ماه مبارک رمضان پیشرفت گسترده‌ای حاصل شد.

- مارب نیز بخشی از مذاکرات است و اینک کسی که علنا از مارب دفاع می‌کند و از آن سخن می‌گوید آمریکایی‌ها هست
- مساله مارب نیز بخشی از مذاکرات است.

- اگر دیدید امریکایی‌ها از صلح سخن می‌گویند، بدانید که فشاری واقعی علیه آن‌ها در مارب اعمال می‌شود؛ برادران نظامی ما طبق یک نقشه نظامی حساب شده حرکت می‌کنند تا پیشروی با کمترین خسارت‌های جانی و مادی در میان صفوف ما محقق گردد.

تجاوز به یمن باید متوقف شود

- عربستان نماینده و خط مقدم این تجاوز است در حالی که امارات در عملکرد پشت جبهه مهارت بیشتری دارد.

- معتقدیم که امارات، نقش منفی دارد و این نقش تا همین الان منفی بوده است.

- از رصد مواضع عربستان و امارات دریافتیم که این عربستان است که فرماندهی را به دست دارد و آمریکا هم همیشه از این کشور حمایت کرده است.

- تجاوز باید متوقف شود و محاصره پایان یابد و اشغالگران چه با ایران توافق بکنند و چه توافق نکنند، باید از یمن خارج شوند؛ این یک مساله داخلی است.

- تجاوزی که به یمن صورت گرفته است مسأله داخلی یمن نیست بلکه یک تجاوز بین المللی علنی و تمام عیار است که ۷ کشور در ابتدا در آن شرکت کردند.

- این همه هزینه‌ای که آمریکا و امارات و رژیم صهیونیستی صرف جنگ در یمن کردند آیا می‌توان باور کرد که چنین پول هنگفتی صرف صلح سیاسی در یمن کنند؟ هرگز!

تشکر از حمایت های ایران 

- روابط خوب و سازنده‌ای با ایران داریم و معتقدیم که مواضع این کشور در قبال یمن، در طول تاریخ حکیمانه و مسئولانه بوده است.

- از ایران به خاطر حمایت‌ها تشکر می‌کنیم و امیدواریم که ادامه پیدا کند.

- صحبت‌های اخیر آقای رئیسی بسیار امیدبخش و برخاسته از نگرشی هوشمندانه هستند و نشان می‌دهند که ایشان دیدگاه‌های مهمی برای اصلاح اوضاع در داخل و خارج دارند.

- ایران مثل سابق، مشی انقلابی و حمایت از مستضعفان را حفظ می‌کند و همان کشور بزرگی است که در مقابل رژیم صهیونیستی و آمریکا ایستاده است و از فلسطین حمایت می‌کند.

نظر شما