شناسهٔ خبر: 48733957 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان:

مردم و مسئولان ساده انگاری را کنار بگذارند و موضوع بیماری را جدی بگیرند

سلمان زاده با بیان اینکه همتی برای مبارزه با کرونا در مردم و مسئولان دیده نمی شود گفت: برای پیشگیری از بیماری باید دستورالعمل های اصلی که همانا استفاده از ماسک، عدم برگزاری تجمعات، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شستشوی مرتب دست ها است، انجام شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری شبستان از منطقه آزاد اروند، «شکرالله سلمان زاده» در نشست ستاد کرونا جنوب غرب خوزستان که با حضور روسا و مدیران دستگاه های مختلف سه شهرستان آبادان، خرمشهر و شادگان در محل سرسرای اجتماعات فرمانداری ویژه شهرستان خرمشهر برگزار شد، با بیان اینکه واکسیناسیون مردم در حال انجام است اظهار کرد: تا زمانی که کار واکسیناسیون به طور کامل و یا حداقل 80 درصد آن به پایان نرسد واکسیناسیون تعداد اندکی از مردم به تنهایی نمی تواند از ابتلا به بیماری و حتی انتقال آن به دیگران پیشگیری کند.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان رعایت دستورالعمل های ستاد مقابله با کرونا و پروتکل های بهداشتی را تنها راه پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید 19 دانست و افزود: واکسن تنها از مرگ و ابتلای شدید به بیماری کووید 19 جلوگیری می کند لذا درخواست ما تاکید ویژه بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی از سوی مردم است؛ روش برخورد با ویروس کرونا اعم از چینی، انگلیسی دلتا یا غیره یکی است و فرقی ندارد.

 

وی تصریح کرد: برای پیشگیری از بیماری باید دستورالعمل های اصلی که همانا استفاده از ماسک، عدم برگزاری تجمعات، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شستشوی مرتب دست ها است انجام شود و این موارد در راس تمام راه های پیشگیری از ابتلا به بیماری قرار دارند.

 

سلمان زاده خطاب به مسئولان اضافه کرد: در حال حاضر ما به عنوان کادر بهداشت و درمان در چندین جبهه اعم از واکسیناسیون، درمان، پیشگیری و ... در حال مبارزه و خدمتیم، لذا از مسئولان می‌خواهیم تا در زمینه رعایت پروتکل ها و اجرای دستورالعمل ها در بازار، ادارات و در میان مردم به ما کمک کنند.

 

وی با ابراز تاسف از رعایت 40 درصدی دستورالعمل های ستاد مقابله با کرونا از سوی مردم و مسئولان ابراز کرد: از مردم و مسئولان می خواهیم که پای کار باشند و به منظور کمک به کادر بهداشت و درمان در شرایط بسیار خطرناک و سخت قرمز منطقه ناشی از گسترش ویروس کرونا در خانه بمانند و از برپایی دورهمی ها و جشن ها به طور جدی پرهیز کنند و در صورت خروج ضروری از منزل به طور حتم از ماسک استفاده کنند؛ تهدید بسیار جدی است و لذا از خود و اطرافیان تان به طور جدی محافظت کنید.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان با بیان اینکه همتی که برای مقابله با ویروس چینی (آغاز اپیدمی در کشور) بود اکنون به هیچ وجه در میان مردم و مسئولان دیده نمی شود عنوان کرد: متاسفانه حتی رعایت دستورالعمل های ساده و ابتدایی هم بسیار کم رنگ شده لذا درخواست ما همان رعایت دستورالعمل های ساده یعنی زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و شستن مرتب دست ها است. رعایت این موارد به میزان زیادی می تواند به ما در پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید 19 کمک کند.

 

وی خطاب به مسئولان دستگاه های اجرایی بیان کرد: در حال حاضر نیروهای ما به شدت در چندین جبهه اعم از طرح شهید سلیمانی، رهگیری بیماران، رهگیری نظارت، بیماریابی، درمان و ... مشغول فعالیت و فراهم سازی امکانات برای درمان بیماران هستند ضمن اینکه نیروهای بهداشتی ما در مبادی ورودی و پنج بندر تحت پوشش این دانشگاه برای جلوگیری از ورود بیماری به کشور در تلاش هستند و این امر سوای از فعالیت بخش های آموزشی و بسیج جامعه پزشکی ما است.

 

سلمان زاده اذعان کرد: اکنون تقاضای اصلی و اساسی ما از دستگاه های اجرایی آن است که در کنار ما باشند و در زمینه نظارت بر رعایت و حسن اجرای دستورالعمل های بهداشتی از سوی اصناف به ما کمک کنند. در شرایط کنونی که ادارات با یک سوم از نیروهایشان فعالیت دارند و جمع زیادی از نیروهایشان در خانه به سر می برند به میدان بیایند و به ما در اجرای برنامه‌ها کمک کنند این کار می تواند از طریق فراخوان توسط خود دستگاه ها نیز انجام شود.

 

وی گفت: دستگاه های مختلف اجرایی شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان جای خالی تبلیغات محیطی در ارائه آموزش های لازم به شهروندان در زمینه لزوم رعایت دستور العمل های بهداشتی، حداقل هر کدام دو بنر با هماهنگی مراکز بهداشتی برای در اختیار قرار دادن محتواهای آموزشی را تهیه و در نقاط مختلف شهر نصب کنند که در این راستا همراهی شهرداری ها در تهیه و نصب بنرها در استندهای مربوطه شان ضرورت دارد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان با بیان اینکه مردم بدانند کرونا هنوز تمام نشده و این ویروس منحوس همچنان در حال پرسه زنی است، وجود دارد و جان انسان ها را می گیرد به آغاز دهه محرم نیز اشاره کرد و ادامه داد: دستورالعمل های مربوط به چگونگی برگزاری آئین های ماه محرم نیز مشخص و ابلاغ شده که برگزاری مراسم ها در فضای باز، پذیرش حداکثر 70 نفر، وجود چهار مترمربع فضا به ازای هر نفر، 60 دقیقه حداکثر زمان برگزاری مراسم، رعایت کامل پروتکل های بهداشتی مهمترین آنها هستند.

 

وی خاطر نشان کرد: نظارت بر این امور بر عهده ستادهای منطقه‌ای نهاد شده و ائمه جمعه و جماعات، سازمان تبلیغات اسلامی، امور مساجد و سازمان اوقاف مسئولان نظارت بر این قضیه هستند و بایستی تمامی موارد به موکب داران، هیات داران، حسینیه داران و تکیه داران جهت رعایت به شکل جدی، ابلاغ شود.

 

سلمان زاده با بیان اینکه از تمامی دستگاه های اجرایی انتظار می‌رود تا همان همت و جدیتی که در ابتدای آغاز اپیدمی کرونا وجود داشت کماکان باشد و ادامه پیدا کند یاد آور شد: زمانی بر سر کمبود ماسک و الکل در منطقه جدال وجود داشت اما اکنون ماسک و الکل بسیار فراوان است اما کمتر کسی از آنها استفاده می کند و این جای تاسف بسیار دارد لذا می بایست از تمام ظرفیت های شهرستان ها برای آموزش مردم و دعوت از آنها برای رعایت دستورالعمل ها و پای کار آمدن بهره ببریم.

 

وی از شهروندان خواست تا ساده انگاری را کنار بگذارند و موضوع بیماری را جدی بگیرند و ابراز کرد: سرعت انتشار بیماری در منطقه بسیار بالاست، چنانچه وضع به همین منوال ادامه یابد و شهرها تعطیل نشوند، فاجعه رخ خواهد داد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان از تکمیل ظرفیت بیمارستان آیت الله طالقانی آبادان به عنوان بیمارستان مرکزی بستری بیماران کرونایی خبر داد و اضافه کرد: این بیمارستان دیگر جایی برای پذیرش بیماران جدید ندارد. بخش های بستری و درمان سرپایی بیماران در تمامی بیمارستان های تابعه نیز افزایش یافته و هیچ بیمارستان سفیدی نداریم.

 

وی خواستار کمک بسیج جامعه پزشکی استان خوزستان برای برپایی بیمارستان صحرایی در منطقه شد و تصریح کرد: شرایط بوجود آمده در منطقه، ناشی از کاهش رعایت دستورالعمل های بهداشتی و عادی انگاری مردم و مسئولان است و غیبت مدعوین جلسه امروز شاخص گویایی برای عادی انگاری مسئولان و تنها ماندن مجموعه بهداشت و درمان در این شرایط بحرانی است.

 

پایان پیام/660

نظر شما