شناسهٔ خبر: 48689702 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

بازگشت «عسکر آقایف»به قرقیزستان؛ برگزاری نخستین جلسه در کمیته امنیت ملی

رئیس جمهور سابق قرقیزستان و متهم به همکاری در چند پرونده قضایی، به این کشور بازگشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «عسکر آقایف» رئیس جمهور سابق قرقیزستان به  همراه پسرش «ایلیم» به این کشور بازگشت.

خاطر نشان می شود آقایف به سبب گشایش پرونده قضایی علیه خانواده وی از سال 2005 از این کشور خارج شده و تاکنون به میهن بازنگشته بود.

بیش از 30 پرونده قضایی تحت فعالیت‌های بنیاد «مریم»، به ریاست «مریم آقایوا» همسر رئیس جمهور سابق قرقیزستان تشکیل شده و خسارت وارده به دولت بالغ بر 64 میلیون صوم برآورد شده است.

در 8 ژوئیه، «قمچی بیک تاشی  اف» ، رئیس کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان، اعلام کرد «عسکر آقایف» به واسطه پرونده «کومتار» تحت تعقیب است.

به گفته وی، آقایف به دلیل نقض توافقنامه‌ای با سرمایه گذاران در مورد «کومتار» در دهه 1990 و 2003 تحت تعقیب است و پرونده قضایی برای وی تشکیل شده است.

در 4 نوامبر 2020 «قربان قلی ژولوشف» دادستان کل نیز گفت که تیمی برای استرداد «عسکر آقایف» و «قربان بیک باقی اف» دو رئیس جمهور اسبق قرقیزستان در تلاش هستند.

دادستان کل در مورد احتمال بازگشت آقایف گفت در صورت بازگشت رئیس جمهور سابق به کشور قطعا در مورد پرونده‌های مورد اتهام بازجویی خواهد شد.

امروز «عسکر آقایف» رئیس جمهور سابق قرقیزستان به سوالات کمیته دولتی امنیت ملی پاسخ داد.

وی از «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان تشکر کرد که به او فرصت بازگشت به وطن را داده است.

آقایف گفت: من برای همکاری و شهادت در پرونده معدن «کومتار » به وطن بازگشتم. همچنین از رئیس کمیته امنیت ملی سپاسگزارم.

وی افزود: امروز اولین مرحله بازجویی در این پرونده انجام شد. من به اینجا آمدم تا صادقانه به شما بگویم که چگونه و چرا ما کومتار را ساختیم. البته جلسات ادامه خواهد داشت و من همه مسائل را خواهم گفت.

رئیس جمهور سابق خاطرنشان کرد بسیار خوشحال است که پس از 16 سال به سرزمین مادری خود بازگشته است.

وی پس از ورود با جباراف دیدار کرد و اطلاع داد که به مدت یک هفته در این کشور خواهد ماند.

انتهای پیام/ح

نظر شما