شناسهٔ خبر: 51397176 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

بازگشت مجدد «آقایف» به قرقیزستان

نخستین رئیس جمهور قرقیزستان برای ادای شهادت در پرونده «کومتار» به کشورش برگشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «عسگر آقایف» نخستین رئیس جمهور قرقیزستان پس از برگشت از روسیه، امروز در کمیته امنیت ملی مورد بازجویی قرار گرفت.

آقایف امسال در تاریخ 2 آگوست به قرقیزستان آمده بود تا برای تحقیقات پرونده «کومتار» همکاری کند و پس از یک هفته بازجویی در بیشکک به روسیه بازگشت.

پس از شهادت وی، اداره اطلاعات اعلام کرد فساد در تمام قراردادهای مربوط به معدن شناسایی شده و مقامات سابق تحت پیگرد قانونی قرار گرفته‌اند.

به گفته مقامات، آنها تلاش خواهند کرد تا ثابت کنند شرکت «سنترا گلد» به رؤسای جمهور سابق در یک دعوای بین المللی بر سر معدن طلای کومتار رشوه داده و اتهامات قضایی علیه «عسگر آقایف»، «کورمان بیک باقی اف» و «الماس بیک آتامبایف» رؤسای جمهور سابق وارد شده است.

شایان ذکر است که پیش از این، «آقایف» در حین انعقاد یک توافقنامه عمومی در مورد پروژه «کومتار» در سال 1992، اصلاحات در آن در سال 1994 و همچنین در جریان بازسازی قرارداد عمومی با شرکت Cameco در سال 2003، متهم به فساد بود.

«آقایف» که از سال 1990 تا 2005 بر قرقیزستان حکومت می‌کرد، در مارس 2005 از این کشور فرار کرد و از آن زمان او در روسیه زندگی می‌کند.

انتهای پیام/ح

نظر شما