شناسهٔ خبر: 66798104 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

اسرائیل ، غزه را به جهنم بر روی زمین تبدیل کرده است

عبیر عطفا، سخنگوی برنامه جهانی غذای سازمان ملل (WFP) هشدار داد که عملیات بشردوستانه در غزه در آستانه فروپاشی است. او گفت که اگر مواد غذایی و دیگر آذوقه‌ها وارد غزه نشود «شرایط قحطی در سطح انبوه گسترش خواهد یافت.»

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران، سازمان ملل توزیع مواد غذایی در شهر رفح در جنوب غزه را به دلیل کمبود آذوقه و ناامنی متوقف کرده است. این سازمان اعلام کرده در دو روز گذشته هیچ کامیون کمکی از طریق یک اسکله شناور که توسط ایالات متحده برای تحویل دریایی راه اندازی شده وارد قلمرو غزه  نشده است . این سازمان در ادامه هشدار داد که این پروژه 320 میلیون دلاری (250 میلیون پوند) شکست می خورد مگر اینکه اسرائیل شرایط مورد نیاز گروه های بشردوستانه را فراهم کند. پس از حمله شدید ارتش اسرائیل به رفح در 6 مه، صدها هزار نفر در رفح باقی مانده اند، اما آژانس های امدادی می گویند که ارسال کمک های غذایی کاهش یافته است.

عبیر عطفا، سخنگوی برنامه جهانی غذای سازمان ملل (WFP) هشدار داد که عملیات بشردوستانه در غزه در آستانه فروپاشی است. او گفت که اگر مواد غذایی و دیگر آذوقه‌ها وارد غزه نشود «شرایط قحطی در سطح انبوه گسترش خواهد یافت.»

آژانس اصلی آوارگان فلسطینی، اونروا، بدون اشاره به کمبود تدارکات، در پستی در شبکه ایکس از تعلیق توزیع کمک در رفح خبر داد. استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد گفت که مرکز توزیع آنروا و انبارهای برنامه جهانی غذا  در رفح ، به دلیل عملیات نظامی در حال انجام، غیرقابل دسترس است. وقتی از دوجاریک در مورد عواقب تعلیق توزیع کمک سؤال شد، پاسخ داد: مردم غذایی برای خوردن نخواهند داشت.

ایالات متحده اسکله شناور خود را در سواحل غزه به عنوان یک مسیر بالقوه برای تحویل سریع کمک ها راه اندازی کرده است. 10 کامیون اول روز جمعه از یک کشتی به اسکله وارد شده و محصولات آنها به انبار برنامه جهانی غذا منتقل شد. اما تحویل 11 کامیون در روز شنبه متوقف شد و فقط 5 کامیون به انبار رسیدند. این آژانس سازمان ملل اکنون در حال ارزیابی مجدد اقدامات لجستیکی و امنیتی و جستجوی مسیرهای جایگزین در داخل غزه است . سازمان ملل می گوید حدود 1.1 میلیون نفر در غزه - تقریباً نیمی از جمعیت - با سطوح فاجعه باری از گرسنگی روبرو هستند و این سرزمین در آستانه قحطی قرار دارد.

بحران در تدارکات بشردوستانه در دو هفته از زمانی که اسرائیل در 6 مه حمله به رفح را آغاز کرد و قول داد جنگجویان حماس را ریشه کن کند، بدتر شده است. سربازان گذرگاه رفح به مصر را که از آن زمان بسته شده را اشغال کردند. سازمان ملل می‌گوید تا تاریخ 10 مه، تنها حدود 32 کامیون از طریق گذرگاه کرم شالوم از اسرائیل وارد غزه شدند، زیرا درگیری‌ها دسترسی امدادگران را به غزه دشوار می‌کند.

مقامات اسرائیلی می گویند هیچ محدودیتی برای میزان کمک های ارسالی از این گذرگاه ها قائل نیستند. تعداد کمی از کامیون‌های کمک‌رسانی همچنان از اسرائیل وارد شمال غزه می‌شوند، اما گروه‌های امدادی می‌گویند که آنها تنها بخشی از تجهیزات مورد نیاز را تشکیل می‌دهند.

نیویورک تایمز در گزارشی در این باره می نویسد: آخرین موج آوارگی در غزه در 6 ماه مه زمانی آغاز شد که اسرائیل اخطارهای تخلیه فرستاد و عملیات نظامی را در شرق رفح، که در امتداد مرز با مصر است، آغاز کرد. بیش از نیمی از غیرنظامیان در این منطقه محاصره شده برای چندمین بار در چندماه اخیر مجبور به فرار شدند.

علی جبریل، 27 ساله، یک بازیکن بسکتبال با ویلچر، به نیویورک تایمز گفت که او و خانواده اش 600 دلار پرداخت کردند تا 35 نفر را در اوایل ماه جاری از شرق رفح به خان یونس با اتوبوس ببرند. جبریل می گوید که ویلچرش نمی تواند در مناطق شنی کنار ساحل که بسیاری از آنها در آنجا  اسکان یافته اند حرکت کند، پس آنها به ناچار به چادری در محوطه بیمارستانی در خان یونس نقل مکان کرده است.او گفت: «ما زندگی آبرومندانه ای نداریم. ما با یک فاجعه روبرو هستیم. جنگ باعث شده  احساس کنم که باری بر دوش جامعه شده ام و مکرراً از دیگران می خواهم که به من برای هر رفت و آمدی کمک کنند.»

یکی از مقامات دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل متحد، روز دوشنبه در جلسه ای به شورای امنیت گفت: از زمان تهاجم اسرائیل به رفح، پناهگاه‌ها و روستاهای چادری در شهر که زمانی مملو از جمعیت بود، تا حد زیادی خالی شده‌اند. او گفت که مردم به مناطق نزدیک خان یونس و دیرالبلاح نقل مکان و کمپ های موقتی را ایجاد کرده اند که فاقد سرویس بهداشتی، آب، زهکشی یا سرپناه هستند.

او در ادامه گفت که ما این وضعیت جاری در نوار غزه را به  عنوان یک فاجعه، یک کابوس و یا جهنم بر روی زمین توصیف می کنیم اما واقعیت این است که وضع از همه اینها بدتر است.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل در آخرین گزارش به روزرسانی شده به توصیف وضعیت افرادی پرداخته که در جمعیت های 500 تا 700 نفری در چادرهایی که بسیاری از آنها از پتو، نایلون یا هر چیز دیگری ساخته شده، زندگی می کنند. بر اساس این گزارش، برخی از چادرها در یک شیب ساحلی ناپایدار مستقر شده و زباله‌های مناطق مرتفع از سراشیبی از کنار خانه‌ها به داخل دریا ریخته می شوند. برخی از ساکنان غزه به نیویورک تایمز می گویند که غذا در بازار وجود دارد اما بسیاری از خانواده ها پولی برای خرید غذا ندارند.

 

 

اخبار مرتبط

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما