شناسهٔ خبر: 48647154 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی:

اهمیت بسته‌های تحولی در اجرایی سازی سند تحول بنیادین

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست با شورای راهبردی سند تحول بنیادین وزرات آموزش و پرورش، درباره اجرای بسته‌های تحولی مدرسه انطباقی، مداخلات بهنگام طلایی و توسعه مشارکت ها، گزارش داد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، آقای سید جواد حسینی در این نشست با اشاره به اهمیت بسته‌های تحولی در اجرایی سازی سند تحول بنیادین در سال ۱۳۹۹ گفت: سند تحول بنیادین دست کم از سه منظر توجه به آموزه‌های نوآورانه و تأسیسی، نگاه به آموزه‌های مدرسه ای، معلمان، دانش آموزان و اولیا و ابعاد مشارکت جویانه و مشارکت طلبانه باید مود توجه بیشتر قرار بگیرد و بسته‌های تحولی آن‌ها بایدموردتوجه قرار داده شوند.
 
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: یکی از ابعاد مربع طلایی اهداف بلند مدت سند در کنار ارتقا کیفیت، تعمیق هویت و توسعه عدالت، بسط مشارکت است و این موضوع با تدوین بسته تحولی توسعه مشارکت‌ها در سازمان آموزش و پرورش استثنایی مورد توجه جدی قرار گرفته است.
 
آقای حسینی با بیان این که بسته‌های تحولی سازمان آموزش و پرورش استثنایی مشتمل بر ۸ برنامه و ۳۶فعالیت است، گفت: از نکات قابل توجه این بود که ۹۳.۳ درصد فعالیت‌های این بسته‌ها جنبه‌های نوآورانه و تاسیسی داشته، و برنامه‌های تدوین شده نیز نشان از رشد ۱۶۰ درصدی داشته اند.
 
وی افزود: تمام شاخص‌ها و اهداف بسته‌های تحولی آموزش و پرورش استثنایی محقق گردیده است، و در ارزیابی وزارت این بسته‌ها جزء بسته‌های موفق قرار گرفته اند.
 
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تشریح بسته تحولی مدرسه انطباقی گفت: در راستای تحقق بسته‌های تحولی مدرسه انطباقی سال گذشته ۶۴مدرسه مناسب سازی الگویی شده اند و ۱۶۰ مدرسه دیگر نیز در سال جاری مناسب سازی الگویی خواهند شد.
 
آقای حسینی با بیان این که ۱۰۵قلم وسایل آموزشی، پرورشی، توانبخشی و ورزشی برای دانش آموزان با نیاز‌های ویژه نیاز است، گفت: تامین این تجهیزات در قالب نهضت توان افزایی پیگیری می‌شود و سال گذشته در همین قالب ۱۴۵میلیارد تومان کمک‌های مردمی، عمومی و دولتی جذب شد همچنین قرار بود ۱۰هزار نفر از دانش آموزان از برخی از این وسایل برخوردار شوند که در عمل بیش از ۳۰هزار دانش آموز از این تجهیزات برخوردار شده اند.
 
وی تصریح کرد: برای اولین بار ۵۰میلیارد تومان اعتبار برای نهضت توان افزایی از سوی مجلس در سال جاری در نظر گرفته شده است.
 
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان این که در قالب نهضت زبان اشاره و آموزش خط بریل قرار بود ۵ هزار معلم، مدیر، اولیا دانش آموزان و برخی از نهاد‌ها آموزش ببینند، گفت: در عمل ۸هزار نفر از این آموزش‌ها برخوردار شدند و برای سال ۱۴۰۰نهضت آموزش جهت یابی و حرکت هدف گذاری شده است.
 
‏وی افزود: آموزش مهارت‌های چندگانه به معلمان کودکان با نیاز‌های ویژه ذهنی به منظور تحقق عدالت آموزشی و پوشش تحصیلی برای ۱۰درصد معلمان هدف گذاری شده بود که خوشبختانه ۱۵درصد محقق گردید و ۴۶دوره توانمندسازی معلمان برگزار شد.
 
معاون وزیر با بیان این که یکی از ابعاد بسته تحولی مدرسه انطباقی، مناسب سازی فناوری‌های نوین بود اظهار کرد: ایجاد اپلیکیشن جامع آموزش و اطلاع رسانی و سامانه ندای همراه، راه اندازی پایگاه جامع آموزش مجازی، گسترش آموزش‌های منزل محور، مناسب سازی شبکه شاد و در نهایت اجرای طرح هدایت از جمله فعالیت‌های انجام شده سازمان آموزش و پرورش استثنایی در حوزه مناسب سازی فناوری‌های نوین بود.
 
آقای ‏حسینی با بیان این که در حوزه مداخلات بهنگام طلایی سند جامع مداخلات بهنگام طلایی تدوین شد، گفت: ابتدا هدف گذاری شده بودکه پوشش نوآموزان پیش دبستان به ۱۰ هزار و ۸۰۰نفر برسد، ولی در مجموع به ۱۰ هزار و ۹۹۱ نفر رسید.
 
‏وی افزود: ارائه خدمات توانبخشی به کودکان پیش دبستان ۱۵درصد هدف گذاری شده بود که ۶۱.۷درصد محقق شد و برای دوره ابتدایی این هدف ۴۵درصد در نظر گرفته شده بود که ۵۰درصد آن محقق شد.
 
‏معاون وزیر با بیان این که خدمات مشاوره‌ای برای دانش آموزان ۵درصد هدف گذاری شده بود و در عمل به ۸ و ۹ دهم درصد رسید، گفت: غربالگری و ارزیابی نوآموزان بدو ورود به دبستان ۹۸.۵درصد هدف گذاری شده بود که با وجود کرونا به بالاترین حد خود یعنی ۹۸.۸در طول دوره‌های سنجش رسید.
 
‏رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه به تشریح نحوه تدوین، اجرا و دستاورد‌های بسته تحولی توسعه مشارکت‌ها پرداخت و گفت: تبیین مسئله و ضرورت تدوین بسته، توصیف شاخص‌های مشارکت و مزایای مشارکت، احصای نظریات اندیشمندان در حوزه مشارکت، بررسی مدل سه وجهی مشارکت و مولفه‌های مشارکت واقعی پایدار و چگونگی شکل گیری چنین مشارکتی در نظام آموزشی وپرورش از جمله اقدامات ابتدایی تدوین بسته توسعه مشارکت‌ها بود.
 
وی ادامه داد: تدوین دلالت‌ها و استنادات مشارکت در اسناد بالادستی از جمله سند تحول بنیادین، احصا اضلاع و ابعاد مشارکت درون سازمانی شامل معلمان، مدیران، کارشناسان، بازنشستگان، مدارس، دانش آموزان و مناطق و ادارت کل از یک سو و اضلاع مشارکت برون سازمانی شامل دانشگاهیان و حوزویان، اولیاء، دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی، عمومی و تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد از سوی دیگر و تدوین ساختار لازم برای توسعه مشارکت‌ها از جمله دیگر مراحل تدوین بسته تحولی توسعه مشارکت‌ها بود.
 
آقای حسینی به نتایج حاصل از بسته توسعه مشارکت اشاره کرد و گفت: در قالب طرح جمع آوری ایده‌های مطلوب ۶۳طرح در سال ۱۳۹۹به سازمان ارسال شد و مشارکت معلمان در قالب طرح گروه‌بندی حرفه‌ای معلمان به ۵هزار و ۲۵۳معلم رسید در صورتی که مشارکت ۲۰درصد معلمان برنامه ریزی شده بود و در عمل ۳۰ درصد مشارکت محقق شد.
 
وی افزود: در بسته توسعه مشارکت‌ها شرکت ۱۰درصد مدارس درقالب طرح نظارت همتا با رویکرد تجربه گردانی سیستم مدیریتی از یک مدرسه به مدرسه دیگر مدارس هدف گذاری شده بود که ۲۵درصد تحقق یافت.
 
آقای ‏حسینی گفت: درحوزه اولیاء نیز پارلمان مشورتی اولیا شکل گرفت و مشارکت ۳۰درصدی اولیا در طرح مدرسه یاری اولیا هدف‌گذاری شده بود که ۶۷.۴ درصد محقق شد همچنین طرح اولیای همیار معلم نیز به مدارس ابلاغ شد. 
 
‏وی افزود: ۷پایگاه آموزش و اطلاع رسانی جامع اولیاء درگروه‌های ۷گانه شکل گرفت و درسال ۱۴۰۰بسته تحولی مشارکت اولیا در دستور کار قرار گرفته است.
 
‏ معاون وزیر ادامه داد: همچنین درحوزه دانش آموزی مجلس دانش آموزان در سطح ملی و استانی راه اندازی شد. در قالب طرح هر دانش آموز حداقل یک نقش و یک تشکل، مشارکت ۷۰درصد دانش آموزان دوره دوم ابتدایی در این طرح تحقق عملی یافت و ۴۶درصد مدارس در طرح هر مدرسه یک سرود شرکت کردند.
 
آقای ‏حسینی به طرح مدام با رویکرد مدیریت مدرسه از سوی دانش آموزان نیز اشاره کرد و ادامه داد: این طرح نیز در ۱۰درصد مدارس هدف گذاری شده بود، که خوشبختانه ۴۱.۷ درصد محقق شد.
 
وی گفت: در حوزه مشارکت پیشکسوتان و تشکل‌های مردمی، طرح گنجینه مدیریتی طراحی شد و ۲۱۰باشگاه پیسکسوتان با استفاده از ظرفیت فضای برخی از مدارس در دسترس و با امکانات در ساعات غیرآموزشی با تحقق ۶۵.۱درصدی راه اندازی شد.
 
‏رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی با بیان اینکه در قالب طرح ۱۰۰ دبیرخانه ۱۰۰ مدرسه ۵۰۰ مدرسه دبیرخانه فعالیت‌های مشارکت جویانه با دستگاه‌های دولتی شدند، گفت: در قالب توسعه کمی و کیفی تشکل‌های مردم نهاد ۱۰ سازمان مردم نهاد ایجاد شد و با ۴۸ تشکل همکاری‌های نزدیک شکل گرفت.

برچسب‌ها:

نظر شما