به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، آقای سید جواد حسینی در این نشست با اشاره به اهمیت بستههای تحولی در اجرایی سازی سند تحول بنیادین در سال 1399 گفت: سند تحول بنیادین دست کم از سه منظر توجه به آموزههای نوآورانه و تأسیسی، نگاه به آموزههای مدرسه ای، معلمان، دانش آموزان و اولیا و ابعاد مشارکت جویانه و مشارکت طلبانه باید مود توجه بیشتر قرار بگیرد و بستههای تحولی آنها بایدموردتوجه قرار داده شوند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: یکی از ابعاد مربع طلایی اهداف بلند مدت سند در کنار ارتقا کیفیت، تعمیق هویت و توسعه عدالت، بسط مشارکت است و این موضوع با تدوین بسته تحولی توسعه مشارکتها در سازمان آموزش و پرورش استثنایی مورد توجه جدی قرار گرفته است.
آقای حسینی با بیان این که بستههای تحولی سازمان آموزش و پرورش استثنایی مشتمل بر 8 برنامه و 36فعالیت است، گفت: از نکات قابل توجه این بود که 93.3 درصد فعالیتهای این بستهها جنبههای نوآورانه و تاسیسی داشته، و برنامههای تدوین شده نیز نشان از رشد 160 درصدی داشته اند.
وی افزود: تمام شاخصها و اهداف بستههای تحولی آموزش و پرورش استثنایی محقق گردیده است، و در ارزیابی وزارت این بستهها جزء بستههای موفق قرار گرفته اند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تشریح بسته تحولی مدرسه انطباقی گفت: در راستای تحقق بستههای تحولی مدرسه انطباقی سال گذشته 64مدرسه مناسب سازی الگویی شده اند و 160 مدرسه دیگر نیز در سال جاری مناسب سازی الگویی خواهند شد.
آقای حسینی با بیان این که 105قلم وسایل آموزشی، پرورشی، توانبخشی و ورزشی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه نیاز است، گفت: تامین این تجهیزات در قالب نهضت توان افزایی پیگیری میشود و سال گذشته در همین قالب 145میلیارد تومان کمکهای مردمی، عمومی و دولتی جذب شد همچنین قرار بود 10هزار نفر از دانش آموزان از برخی از این وسایل برخوردار شوند که در عمل بیش از 30هزار دانش آموز از این تجهیزات برخوردار شده اند.
وی تصریح کرد: برای اولین بار 50میلیارد تومان اعتبار برای نهضت توان افزایی از سوی مجلس در سال جاری در نظر گرفته شده است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان این که در قالب نهضت زبان اشاره و آموزش خط بریل قرار بود 5 هزار معلم، مدیر، اولیا دانش آموزان و برخی از نهادها آموزش ببینند، گفت: در عمل 8هزار نفر از این آموزشها برخوردار شدند و برای سال 1400نهضت آموزش جهت یابی و حرکت هدف گذاری شده است.
وی افزود: آموزش مهارتهای چندگانه به معلمان کودکان با نیازهای ویژه ذهنی به منظور تحقق عدالت آموزشی و پوشش تحصیلی برای 10درصد معلمان هدف گذاری شده بود که خوشبختانه 15درصد محقق گردید و 46دوره توانمندسازی معلمان برگزار شد.
معاون وزیر با بیان این که یکی از ابعاد بسته تحولی مدرسه انطباقی، مناسب سازی فناوریهای نوین بود اظهار کرد: ایجاد اپلیکیشن جامع آموزش و اطلاع رسانی و سامانه ندای همراه، راه اندازی پایگاه جامع آموزش مجازی، گسترش آموزشهای منزل محور، مناسب سازی شبکه شاد و در نهایت اجرای طرح هدایت از جمله فعالیتهای انجام شده سازمان آموزش و پرورش استثنایی در حوزه مناسب سازی فناوریهای نوین بود.
آقای حسینی با بیان این که در حوزه مداخلات بهنگام طلایی سند جامع مداخلات بهنگام طلایی تدوین شد، گفت: ابتدا هدف گذاری شده بودکه پوشش نوآموزان پیش دبستان به 10 هزار و 800نفر برسد، ولی در مجموع به 10 هزار و 991 نفر رسید.
وی افزود: ارائه خدمات توانبخشی به کودکان پیش دبستان 15درصد هدف گذاری شده بود که 61.7درصد محقق شد و برای دوره ابتدایی این هدف 45درصد در نظر گرفته شده بود که 50درصد آن محقق شد.
معاون وزیر با بیان این که خدمات مشاورهای برای دانش آموزان 5درصد هدف گذاری شده بود و در عمل به 8 و 9 دهم درصد رسید، گفت: غربالگری و ارزیابی نوآموزان بدو ورود به دبستان 98.5درصد هدف گذاری شده بود که با وجود کرونا به بالاترین حد خود یعنی 98.8در طول دورههای سنجش رسید.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه به تشریح نحوه تدوین، اجرا و دستاوردهای بسته تحولی توسعه مشارکتها پرداخت و گفت: تبیین مسئله و ضرورت تدوین بسته، توصیف شاخصهای مشارکت و مزایای مشارکت، احصای نظریات اندیشمندان در حوزه مشارکت، بررسی مدل سه وجهی مشارکت و مولفههای مشارکت واقعی پایدار و چگونگی شکل گیری چنین مشارکتی در نظام آموزشی وپرورش از جمله اقدامات ابتدایی تدوین بسته توسعه مشارکتها بود.
وی ادامه داد: تدوین دلالتها و استنادات مشارکت در اسناد بالادستی از جمله سند تحول بنیادین، احصا اضلاع و ابعاد مشارکت درون سازمانی شامل معلمان، مدیران، کارشناسان، بازنشستگان، مدارس، دانش آموزان و مناطق و ادارت کل از یک سو و اضلاع مشارکت برون سازمانی شامل دانشگاهیان و حوزویان، اولیاء، دستگاهها و سازمانهای دولتی، عمومی و تشکلها و سازمانهای مردم نهاد از سوی دیگر و تدوین ساختار لازم برای توسعه مشارکتها از جمله دیگر مراحل تدوین بسته تحولی توسعه مشارکتها بود.
آقای حسینی به نتایج حاصل از بسته توسعه مشارکت اشاره کرد و گفت: در قالب طرح جمع آوری ایدههای مطلوب 63طرح در سال 1399به سازمان ارسال شد و مشارکت معلمان در قالب طرح گروهبندی حرفهای معلمان به 5هزار و 253معلم رسید در صورتی که مشارکت 20درصد معلمان برنامه ریزی شده بود و در عمل 30 درصد مشارکت محقق شد.
وی افزود: در بسته توسعه مشارکتها شرکت 10درصد مدارس درقالب طرح نظارت همتا با رویکرد تجربه گردانی سیستم مدیریتی از یک مدرسه به مدرسه دیگر مدارس هدف گذاری شده بود که 25درصد تحقق یافت.
آقای حسینی گفت: درحوزه اولیاء نیز پارلمان مشورتی اولیا شکل گرفت و مشارکت 30درصدی اولیا در طرح مدرسه یاری اولیا هدفگذاری شده بود که 67.4 درصد محقق شد همچنین طرح اولیای همیار معلم نیز به مدارس ابلاغ شد.
وی افزود: 7پایگاه آموزش و اطلاع رسانی جامع اولیاء درگروههای 7گانه شکل گرفت و درسال 1400بسته تحولی مشارکت اولیا در دستور کار قرار گرفته است.
معاون وزیر ادامه داد: همچنین درحوزه دانش آموزی مجلس دانش آموزان در سطح ملی و استانی راه اندازی شد. در قالب طرح هر دانش آموز حداقل یک نقش و یک تشکل، مشارکت 70درصد دانش آموزان دوره دوم ابتدایی در این طرح تحقق عملی یافت و 46درصد مدارس در طرح هر مدرسه یک سرود شرکت کردند.
آقای حسینی به طرح مدام با رویکرد مدیریت مدرسه از سوی دانش آموزان نیز اشاره کرد و ادامه داد: این طرح نیز در 10درصد مدارس هدف گذاری شده بود، که خوشبختانه 41.7 درصد محقق شد.
وی گفت: در حوزه مشارکت پیشکسوتان و تشکلهای مردمی، طرح گنجینه مدیریتی طراحی شد و 210باشگاه پیسکسوتان با استفاده از ظرفیت فضای برخی از مدارس در دسترس و با امکانات در ساعات غیرآموزشی با تحقق 65.1درصدی راه اندازی شد.
رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی با بیان اینکه در قالب طرح 100 دبیرخانه 100 مدرسه 500 مدرسه دبیرخانه فعالیتهای مشارکت جویانه با دستگاههای دولتی شدند، گفت: در قالب توسعه کمی و کیفی تشکلهای مردم نهاد 10 سازمان مردم نهاد ایجاد شد و با 48 تشکل همکاریهای نزدیک شکل گرفت.
نظر شما