شناسهٔ خبر: 48591731 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

لاوروف بر توسعه مشارکت راهبردی روسیه با کشورهای اسلامی تاکید کرد

سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه بر توسعه مشارکت راهبردی و روابط دوستانه روسیه و کشورهای اسلامی تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ لاوروف روز پنجشنبه در پیامی به دوازدهمین نشست بین المللی اقتصادی روسیه و جهان اسلام با حضور ایران در کازان پایتخت جمهوری تاتارستان روسیه گفت: این نشست به میدان مهمی برای گسترش همکاری‌های عملی روسیه و کشورهای جهان اسلام تبدیل شده است.  

وی افزود: هر ساله صدها نفر از محافل رسمی، تجاری، علمی و کارشناسی از بیش از ۷۰ کشور جهان در آن شرکت می‌کنند و مایه خرسندی است که مناطق روسیه نیز در این نشست مشارکت فعال دارند.

وزیر خارجه روسیه گفت: پایه و اساس روابط روسیه و کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی را روابط سنتی دوستانه و مشارکت بین مذاهب و گفت‌وگوهای تمدنی و تلاش‌های مشترک برای حفظ و برقراری امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی با پایبندی به اهداف و اصول منشور ملل متحد تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: به همین خاطر طبیعی است که ما بطور تنگاتنگ و موفق در فرمت‌های متفاوت با یکدیگر همکاری می‌کنیم.  

وی خطاب به شرکت کنندگان نشست کازان تصریح کرد: این نشست شما باید در گسترش همکاری‌ها و روابط سهم داشته باشد.

وزیر خارجه روسیه گفت: اطمینان دارم این نشست در فضای موفق و کاری برگزار می‌شود و اجرای برنامه گسترده آن به شرکت کنندگان نشست امکان می‌دهد تا ظرفیت همکاری‌ها را تحکیم بخشیده و به برقراری تماس‌های سودمند کمک کرده و ابتکارهای جدید یافت شود.  

بخش عمده برنامه های نشست بین المللی اقتصادی روسیه و جهان اسلام به صورت مجازی برگزار شد و در آن سفرای ۲۸ کشور اسلامی ازجمله جمهوری اسلامی ایران شرکت کردند.  

در جلسه‌های عمومی و تخصصی این نشست،  نمایندگانی از ۶۰ کشور و ۳۳ جمهوری و استان روسیه شرکت داشتند.     
 در چارچوب این نشست نمایشگاه محصولات برپا شد که فرصتی برای شرکت‌های کشورهای اسلامی برای معرفی و ارایه صنعت حلال و همچنین دیدار و انجام گفت‌وگوهای تجاری و بازرگانی بین تولید کنندگان، توزیع کنندگان و تجار صنایع غذایی، مد و پوشاک، پزشکی و بهداشتی، آرایشی و گردشگری بود.

 رستم مینیخانف رئیس جمهوری تاتارستان در جلسه عمومی روسیه و کشورهای اسلامی در کنفرانس کازان - ۲۰۲۱ گفت که همکاری با کشورهای اسلامی از اولویت‌های روسیه است.

به گزارش ایرنا از کازان، مینیخانف عصر روز پنجشنبه  در ادامه نشست دوازدهمین کنفرانس اقتصادی‌ روسیه و جهان اسلام که با حضور سفرای کشورهای اسلامی مفیم روسیه  از جمله کاظم جلالی سفیر کشورمان و همچنین فعالان اقتصادی برگزار شد، افزود: همکاری در زمینه بانکداری اسلامی و سایر عرصه‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز در سخنانی ضمن اشاره به ارتقای روابط روز افزون ایران و روسیه اظهار امیدواری کرد در دولت جدید جمهوری اسلامی ایران به ریاست حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی  روابط دو کشور مستحکم شود.

جلالی با بیان اینکه ولادیمیر پوتین اولین رهبر جهان بود که برای حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری منتخب ایران پیام تبریک فرستاد، تصریح کرد: این به معنای اراده جدی فدراسیون روسیه برای گسترش بیش از پیش روابط با جمهوری اسلامی ایران است

وی با اشاره به سفر حجت‌الاسلام رئیسی به جمهوری تاتارستان در سال‌های پیش  روابط تهران و جمهوری تاتارستان را مطلوب ارزیابی کرد.  

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما