شناسهٔ خبر: 48587944 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس جمهوری تاتارستان: همکاری با کشورهای اسلامی اولویت روسیه است

مسکو - ایرنا رستم مینیخانف رئیس جمهوری تاتارستان در جلسه عمومی روسیه و کشورهای اسلامی در کنفرانس کازان - ۲۰۲۱ گفت که همکاری با کشورهای اسلامی از اولویت‌های روسیه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از کازان. مینیخانف عصر روز پنجشنبه  در ادامه نشست دوازدهمین کنفرانس اقتصادی‌ روسیه و جهان اسلام که با حضور سفرای کشورهای اسلامی مفیم روسیه  از جمله کاظم جلالی سفیر کشورمان و همچنین فعالان اقتصادی برگزار شد، افزود: همکاری در زمینه بانکداری اسلامی و سایر عرصه‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی تصریح کرد من خودم ریاست همایش "روسیه و کشورهای اسلامی: بینش راهبردی" را بر عهده دارم.

او تاکید کرد که ولادیمیر پوتین توجه خاصی به همکاری روسیه با کشورهای اسلامی دارد.  

در این نشست جمعی از مقامات و فعالان اقتصادی دیدگاه‌های خود را برای تقویت روابط اقتصادی کشورهای اسلامی و روسیه بیان کردند.  

 روز گذشته نیز سفرای ۲۸ کشور اسلامی از جمله جمهوری اسلامی ایران با حضور رستم مینیخانف رئیس جمهوری تاتارستان، درباره روابط ضرورت تقویت روابط کشورهای اسلامی در حوزه مختلف بحث و تبادل نظر شد.  

مینیخانف رئیس جمهوری تاتارستان در این نشست گفت: همکاری با کشورهای اسلامی از اولویت های سیاست خارجی روسیه است.  

وی تصریح کرد: تاتارستان آمادگی همکاری با کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی را دارد.

رئیس جمهوری تاتارستان روسیه افزود، در عرصه های مختلف نفت، ماشین سازی، تولید کامیون و محصولات کشاورزی آمادگی همکاری داریم.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز در سخنانی ضمن اشاره به ارتقای روابط روز افزون ایران و روسیه اظهار امیدواری کرد در دولت جدید جمهوری اسلامی ایران به ریاست حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی  روابط دو کشور مستحکم شود.

جلالی با بیان اینکه ولادیمیر پوتین اولین رهبر جهان بود که برای حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری منتخب ایران پیام تبریک فرستاد، تصریح کرد: این به معنای اراده جدی فدراسیون روسیه برای گسترش بیش از پیش روابط با جمهوری اسلامی ایران است

وی با اشاره به سفر حجت‌الاسلام رئیسی به جمهوری تاتارستان در سال‌های پیش  روابط تهران و جمهوری تاتارستان را مطلوب ارزیابی کرد.  

وی گفت: جمهوری تاتارستان از گذشته تاریخ  افتخار آمیزی داشته است و خوشحالیم که الان هم بستر ساز همکاری های کشورهای اسلامی است.   

بخش عمده این نشست که از روز چهارشنبه آغاز بکار کرد به صورت مجازی برگزار می‌شود

اجلاس اقتصادی بین المللی "روسیه - جهان اسلام تا ۸ مرداد ادامه دارد. در این اجلاس نمایندگان ۴۸ کشور و ۲۵ منطقه روسیه حضور دارند. این نشست با هدف توسعه همکاری و حفظ گفتگو بین روسیه و کشورهای شرکت کننده در سازمان همکاری اسلامی در حوزه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی برگزار شده است.

نظر شما