شناسهٔ خبر: 48563080 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

مجلس برای کنکور قانون تصویب خواهد کرد/باید برای ورود به کنکور هم شرط معدل گذاشت!

صاحب‌خبر -

علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در سی و پنجمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش، اظهار کرد: در بررسی قانون مدارس غیردولتی یکی از مباحث الحاق گروه سنی مهدکودک‌ها به آموزش و پرورش است که طی روزهای آینده در مجلس تصویب خوهد شد. همچنین در بودجه امسال 70 میلیارد تومان برای سازمان نوپای تعلیم و تربیت کودک پیش بینی کردیم.

وی افزود: بنده به عنوان استاد دانشگاه و ویروس‌شناس پیش‌بینی می‌کنم آذرماه به سمت سقوط منحنی شیوع کرونا برویم و با توجه به رکورد 500 هزار واکسیناسیون در روز، آذرماه بیشتر مردم واکسینه شده و مرگ و میر افت خواهد کرد بنابراین از هم‌اکنون باید آماده برگزاری کلاس‌های حضوری مدارس باشیم.

برنامه‌ریزی برای برگرداندن 3.5 میلیون بازمانده از تحصیل 

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: بزرگترین مصیبت خروج 3.5 میلیون دانش‌آموز از چرخه تحصیل به دلیل نداشتن وسایل هوشمند برای آموزش مجازی است و بخش عمده‌ای نیز به دلیل شرایط خاص آموزش مجازی از چرخه تحصیل خارج شدند بنابراین باید برای بازگرداندن 3.5 میلیون دانش‌آموز به مدارس برنامه‌ریزی کرد.

منادی با اشاره به رتبه‌بندی معلمان عنوان کرد: لایحه رتبه‌بندی از دولت به مجلس آمد که لایحه جانداری نبود و براساس آن متوسط حقوق معلمان 25 درصد بیشتر از متوسط حقوق کارمندان می‌شد و آن را در سه سال پیش‌بینی کرده بودند فاصله بین رتبه‌ها هر 6 سال و سابقه لازم برای کسب رتبه 5، 26 سال بود.

اختلاف نظر برای بودجه مورد نیاز رتبه‌بندی

وی افزود: در کمیسیون آموزش مجلس، لایحه رتبه‌بندی معلمان را تغییرات اساسی دادیم و مباحثی همچون مربی معلم، آموزشیار معلم و استادیارمعلم مصوب و مقرر شد حقوق معلمان 80 درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و 25 درصد بالاتر از حقوق کارمندان دولت باشد؛ آقای نوبخت اعلام کرد برای این موضوع 61 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است و ما 20 هزار میلیارد تومان بیشتر در بودجه نداریم. همچنین هیئت رئیسه مجلس گفت بار مالی این موضوع زیاد شده و به 160 هزار میلیارد تومان نیاز است، اعلام کردیم برای امسال هرچقدر که نیاز است اجرا شود و کمیسیون آموزش مصرانه روی مصوبه خود ایستاده است و در حال پیگیری هستیم.

خبرهای خوش درباره رتبه‌بندی اعلام خواهد شد

وی با بیان اینکه درباره رتبه‌بندی به زودی خبرهای خوشی از مجلس به گوش خواهد رسید، گفت: همه تلاش ما این است که معلمان روزگار خوشی داشته باشند.

خارج کردن معلمانی که یأس ایجاد می‌کنند 

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس عنوان کرد: هدف رتبه‌بندی پول دادن به معلم نیست بلکه کیفیت بخشی مدنظر است و قد معلمان از جهت علمی باید مشخص شود، معلمانی داریم که یأس‌ ایجاد و دانش‌آموزان را ناامید می‌کنند این افراد باید از دور آموزش خارج شوند و معلمان امیدآفرین امتیاز بالاتری بگیرند.

منادی درباره موضوع مهارت آموزشی در مدارس، اظهار کرد: هم‌اکنون 30 درصد دانش‌آموزان به هنرستانها می‌روند که طبق قانون این رقم باید به 50 درصد برسد.

وی در ادامه با اشاره به موضوع کنکور، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای را دست اقدام دارد که کنکور را دچار تغییراتی می‌کند، در مجلس نیز برای کنکور قانون داریم اما چند بند مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی برخلاف قانون مجلس است به عنوان مثال دروس عمومی را از کنکور حذف کرده و سهم سوابق تحصیلی را به 60 درصد افزایش داده‌اند.

مجلس برای کنکور قانون تصویب خواهد کرد

منادی عنوان کرد: باید کاری کنیم که همه افراد کنکور ندهند و ملاک معدل باشد تا صرفا عده‌ای محدود بتوانند در ماراتن نفس‌گیر 10 هزار صندلی طلایی حضور یابند این اقدام باعث می‌شود دانش آموزان در دوران مدرسه خوب درس بخوانند و به جای یک میلیون و 400 هزار داوطلب 20 هزار نفر متقاضی صندلی‌های پرطرفدار باشند.

وی متذکر شد: درباره کنکور مجلس هم ورود خواهد کرد و قانونی را تصویب خواهد کرد.

رشد 8.8 درصدی بودجه آموزش و پرورش 

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه معلمان غیررسمی چندین سال است در مدارس درس می‌دهند اما وقتی نوبت استخدام آنها می‌رسد مسئولان آموزش و پرورش می‌گویند این افراد سواد کافی ندارند، گفت: این سوال مطرح است اگر این افراد سواد ندارند چرا آنها را در کلاس درس به کار گرفتید ، بسیاری از آنها مهارت خوبی در روش‌های تدریس دارند.

منادی در پایان با ذکر اینکه 10 هزارمیلیارد تومان بودجه برای سازمان نوسازی مدارس اختصاص دادیم و دو هزار میلیارد دیگر نیز اضافه کردیم، افزود: رشد بودجه آموزش و پرورش در سال 1400، 8.8 درصد بود و سر ما کلاه رفت چرا که یکباره کل بودجه دولت افزایش یافت و باید به همان نسبت نیز بودجه آموزش و پرورش بالا می رفت.

برچسب‌ها:

نظر شما