شناسهٔ خبر: 67963906 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

چگونه می‌توان زمان را مدیریت کرد؟ / برنامه‌ریزی باید منعطف باشد

روانشناس و مشاور خانواده با بیان اینکه در مدیریت زمان افراد تصمیم می‌گیرند که به هر فعالیت چه اولویتی دهند، چه زمانی نسبت به انجام آن اقدام کنند و چه زمانی آن را به پایان برسانند، گفت: برنامه‌ریزی باید به گونه‌ای باشد که در صورت بروز اتفاقی ناگهانی، وقفه به وجود آمده قابل جبران باشد.

صاحب‌خبر -

شیوا قادری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه زمان مهم‌ترین سرمایه و دارایی انسان است، اظهار کرد: در واقع مدیریت زمان به افراد کمک می‌کند که فعالیت‌ها و وظایف خود را در بازه زمانی مشخص، با بالاترین بهره‌وری انجام دهند و بدون استرس به نتایج مطلوبی دست یابند.

وی با اشاره به اینکه در مدیریت زمان افراد تصمیم می‌گیرند که به هر فعالیت چه اولویتی بدهند، چه زمانی نسبت به انجام آن اقدام کنند و چه زمانی آن را به پایان برسانند، افزود: افراد به منظور مدیریت زمان خود به بهترین شکل، در ابتدا باید استرس و اضطراب خود را مدیریت کنند.

روانشناس و مشاور خانواده تصریح کرد: در مدیریت زمان، اقدام بعدی که باید صورت گیرد مد نظر داشتن تمام فعالیت‌هایی است که در یک بازه زمانی مشخص مانند یک روز باید انجام شود و سپس باید به فعالیت‌های مد نظر قرار گرفته، جایگاهی بر اساس اولویت آنها داده شود.

قادری با بیان اینکه داشتن برنامه‌ریزی مؤثر منوط به این است که اهداف این برنامه قابل دسترس و واقعی باشند و برای رسیدن به اهداف برنامه‌ای صحیح در نظر گرفته شده باشد، ادامه داد: افراد در حیطه مدیریت زمان باید از انجام چندین کار به صورت همزمان پرهیز کنند، چراکه این اقدام میزان تمرکز آنها را روی فعالیت انجام شده کاهش می‌دهد و کاهش بهره‌وری را به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه افرادی که برای انجام فعالیت‌های خود انگیزه‌ای ندارند می‌توانند در پایان برنامه‌ریزی انجام شده بخشی را تحت عنوان جایزه برای خود در نظر بگیرند، گفت: جایزه در نظر گرفته شده می‌تواند استراحت، انجام دادن فعالیت مورد علاقه، وقت گذراندن با خانواده یا دوستان و حتی خواب باشد.

روانشناس و مشاور خانواده با بیان اینکه برنامه‌ریزی انجام شده در عین حال که دقیق و شفاف است، باید انعطاف‌پذیر نیز باشد، اضافه کرد: در واقع برنامه‌ریزی باید به گونه‌ای باشد که در صورت بروز اتفاقی ناگهانی و برنامه‌ریزی نشده، خدشه‌ای به آن وارد نشود و وقفه به وجود آمده قابل جبران باشد.

قادری با تاکید بر اینکه مدیریت زمان مهارتی اکتسابی است، خاطرنشان کرد: افراد با آزمون و خطا و کسب تجربه می‌توانند به بهترین شکل مدیریت زمان برای خود دست یابند، همچنین در این مسیر می‌توانند از راهنمایی افراد متخصص نیز استفاده کنند.

نظر شما