شناسهٔ خبر: 48557867 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

منادی خبر داد؛

خبرهای خوشی درباره رتبه‌بندی فرهنگیان به گوش خواهد رسید

آزاده سهرابی

رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه درباره رتبه بندی به زودی خبرهای خوشی از مجلس به گوش خواهد رسید، گفت: همه تلاش ما این است که معلمان روزگار خوشی داشته باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در دومین روز از در سی و پنجمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش که در حال حاضر در اردوگاه شهید باهنر در حال برگزاری است که امکان پوشش آن از طریق شبکه شاد برای خبرنگاران فراهم شده است، گفت: در ابتدا اقدام مهمی که در شورای عالی آموزش و پرورش و سیاست گذاری آغاز شد و منجر به ثبت تاسیس این سازمان ملی شد و البته هنوز قانونی نهایی نشده است. تشکیل سازمان تعلیم و تربیت کودکان به تصویب مجلس می رسد تا این اقدام عملیاتی شود، اساس کار آموزش و پرورش تا کنون مورد غفلت بوده است و باید به این موضوع توجه ویژه ای شود.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مدتی است دانش آموزان از آموزش حضوری محروم هستند، گفت: احتمال می رود که کرونا و آسیب های آن تا آذر ماه کاهش یابد، بنابراین باید برای کلاس های حضوری آماده شد. همچنین باید کاری بزرگ برای بازماندگان از تحصیل انجام شود، باید گروه هایی متشکل از کارشناسان برای بازگشت ۳ و نیم میلیون دانش آموز بازمانده از تحصیل تشکیل شود. معلمان زحمات بسیاری برای جلوگیری از عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان کشیدند.

منادی نتایج مثبت شرکت های دانش بنیان را ثمره نیروهای فارغ التحصیل از آموزش و پرورش و آموزش عالی دانست و گفت: در حال حاضر ۶ هزار شرکت دانش بنیان وجود دارد که بیش از ۲ هزار میلیارد تومان فروش داشتند، این فروش نتیجه زحمات نیروهایی است که از آموزش و پرورش فارغ التحصیل شدند. آموزش و پرورش ظرفیت تاسیس شرکت های دانش بنیان بسیاری را دارد، معلمان و نیروها می توانند هر کدام یک شرکت دانش بنیان فعال داشته باشند که علاوه بر نقش معلمی در این شرکت ها هم نقش آفرین باشند.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ادامه به رتبه بندی فرهنگیان اشاره کرد و گفت: برای تلاش مضاعف معلمان باید توجه ویژه ای به این افراد داشت، به همین منظور لایحه رتبه بندی تقدیم مجلس شد. ان‌شاءالله درباره رتبه بندی به زودی خبرهای خوشی از مجلس به گوش خواهد رسید. همه تلاش ما این است که معلمان روزگار خوشی داشته باشند. رتبه بندی معلمان از سال ۹۰ پیگیری شد، تا در نهایت با همت کمیسیون مجلس و تلاش آقای حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش این لایحه از هیات دولت به مجلس رسید و موضوعات بسیاری از این لایحه فوریت داشت. نمایندگان با رای ۹۵ درصدی به مقام معلم رای دادند. این لایحه در ابتدا لایجه قوی نبود اما مجلس روی موضوعات آن کار کرده است، در وهله اول بحث جایگاه معلم مانند عناوین دانش یار و استادیار معلم پیشنهاد شد که در مجلس رای آورد و در مرحله بعد حقوق متناظر با حقوق اساتید وزارت علوم ۸۰ در صد آنها براساس برنامه پنج ساله باشد. موضوع ۲۰ درصد در ابتدا و پس از آن ۲۵ درصد افزایش حقوق برای معلمان مطرح شد. در روزهای آینده حتماً خبرهای خوشی خواهد رسید.

وی ادامه داد: یکی از بحث‌های مهم بحث مهارت است. ۵۰ درصد دانش آموزان باید در آموزش و پرورش باید به سمت رشته‌های مهارتی بروند. مهارت ما در حال حاضر به سمت ۳۰ درصد و ۳۴ درصد رسیده است اما کافی نیست.

منادی بیان کرد: بحث کنکور در شورای عالی انقلاب فرهنگی یک مصوبه‌ای را در دست اقدام دارد که برخی جاها خلاف برخی قوانین است. البته این مصوبه چند محسنه خوب دارد. آموزش و پرورش مخالف کنکور است که می گوید تحول آموزش و پرورش و محتوا نادیده گرفته می شود، این موضوع باید غربالگری شود، باید کاری کنیم همه کنکور ندهد و ملاک معدل برای شرکت در کنکور برای دانش آموزان قرار دهیم که شرکت در کنکور معدل مناسب باشد، با این شرط در کنکور به جای یک میلیون ۴۰۰ نفر، ۴۰۰ هزار نفر شرکت می کنند.

وی اظهار کرد: آموزش و پرورش می‌گوید کنکور ما را بیچاره کرده است. معدل دانش آموزان در امتحانات نهایی در سیستان بلوچستان ۱۲ است و یزد ۱۶ است ولی در کنکور دو نمره بچه‌های سیستان و بلوچستان بالاتر می‌آید و ۱۴ می‌شود چون تلاش می‌کند. باید کاری کنیم عدالت آموزشی رعایت شود.

وی بیان کرد: ساماندهی نیروی انسانی ۸۰ هزار نفر با کمک وزارت آموزش و پرورش صورت گرفت تا در دانشگاه فرهنگیان پرورش یابند البته این دانشگاه نحیف است و باید قوی شود.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس در بودجه امسال برای مدرسه سازی و نوسازی ۱۰ هزار میلیارد بودجه اختصاص یافت.

نظر شما