شناسهٔ خبر: 67963918 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در گفتگو با ایلنا مطرح شد؛

نگرانی بابت حذف یک الزام قانونی/ ارائه گواهی صلاحیت ایمنی پیمانکاران ملغی شد؟

در گفتگو با ایلنا مطرح شد؛ عضو هیأت مدیره کانون انجمنهای ایمنی و بهداشت کار کشور گفت: با توجه به مصوبه هیات دولت در واپسین روزهای عمر خود، مبنی بر حذف شرط اجبار ارائه گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاری در اسناد مناقصه، به اشتباه ابطال آئین‌نامه تلقی گردیده که صحیح نیست و این مصوبه صرفا" ارائه گواهی صلاحیت ایمنی پیمانکاران را از زمان مناقصه به زمان عقد قرارداد به تعویق می‌اندازد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، خبر حذف الزام تعیین صلاحیت ایمنی پیمانکاران در مناقصه‌ها این روزها سروصدای زیادی در بین اهل فن به پا کرده است. متخصصان، آیین‌نامه صلاحیت ایمنی پیمانکاران را یکی از قوانینی می‌دانند که اجرای آن سبب شده حداقل‌های ایمنی و بهداشت تا حدودی رعایت شود و حذفِ این الزام در مناقصه را به معنای بدتر شدن اوضاع کارگران می‌دانند. وضعیتی که باعث می‌شود خیلی از شرکت‌ها بدون داشتن شرایط لازم اصول ایمنی و بهداشت بتوانند در مناقصه پیروز شوند. 

وحید فرحبخش، عضو هیأت مدیره کانون انجمنهای ایمنی و بهداشت کار کشور، در گفتگو با «ایلنا» البته حذف این الزام در مناقصه‌ها را به معنای ملغی شدن کلی چنین الزامی نمی‌داند و می‌گوید: ارائه گواهی صلاحیت ایمنی پیمانکاران همچنان الزامیست. 

وی ادامه می‌دهد: با توجه به مصوبه هیات دولت در واپسین روزهای عمر خود، مبنی بر حذف شرط اجبار ارائه گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاری در اسناد مناقصه، به اشتباه ابطال آئین‌نامه تلقی گردیده که صحیح نیست و این مصوبه صرفا" ارائه گواهی صلاحیت ایمنی پیمانکاران را از زمان مناقصه به زمان عقد قرارداد به تعویق می‌اندازد و اصل آئین نامه امور پیمانکاری مصوب سال ۸۹ به قوت خود باقیست. 

فرحبخش می‌گوید: طبق ماده ۲ آئین نامه پیمانکاران می‌بایست صلاحیت انجام کار خود را از نظر ایمنی از وزارت کار و امور اجتماعی اخذ نمایند. پیمانکاران بایستی گواهی صلاحیت ایمنی خود را به کارفرما در حین قرارداد ارائه نمایند و به استناد ماده ۳ آئین‌نامه ایمنی امور پیمانکاری کارفرما بایستی با پیمانکارانی قرارداد منعقد نماید که صلاحیت انجام کار آنان از نظر ایمنی توسط وزارت کار و اموراجتماعی تأیید شده باشد.

انتهای پیام/

نظر شما