شناسهٔ خبر: 48461476 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آتش سوزی تالاب کانی برازان مهاباد پس از ۱۰ ساعت تلاش مهار شد

مهاباد- ایرنا- مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مهاباد گفت: آتش سوزی ۲۰۰ هکتار از نیزارهای منطقه تالاب کانی برازان این شهرستان پس از ۱۰ ساعت تلاش نیروهای آتش نشانی مهار شد.

صاحب‌خبر -

رحمان احمدی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این آتش‌سوزی در نیزارهای تالاب بین‌المللی کانی برازان و تالاب گروس شروع شده بود و برای مهار آن سه تیم آتش‌نشانی از شهر مهاباد یک تیم از روستای "قم‌قلعه" و همچنین یک تیم آتش نشانی از پتروشیمی اعزام شدند که پس از حدود ۱۰ ساعت مهار شد.

وی ادامه داد: علاوه بر حضور به موقع آتش نشانان، بیش از ۱۰۰ نفر از اهالی روستاهای اطراف نیز برای کنترل و جلوگیری از سرایت آتش به سایر مناطق کمک کردند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مهاباد اظهار داشت: گرمای هوا، وزش باد و خشک بودن علفزارها و بوته‌ها از عوامل بروز آتش سوزی در این نیزارها بود.

احمدی بیان کرد: با توجه به کم آبی‌های پیش رو و کاهش بارندگی امسال احتمال حریق در عرصه‌های طبیعی بسیار محتمل است، بنابراین لازم است مراقبت‌های لازم را در پیش بگیریم و نکات ایمنی را به طور کامل رعایت کنیم تا از آتش سوزی در طبیعت جلوگیری شود.

تالاب بین‌المللی "کانی‌برازان" مهاباد با وسعتی افزون بر ۹۱۰ هکتار یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی در شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود.

این تالاب که به دلیل موقعیت ویژه و شرایط زیستی منحصربفرد خود در سال ۱۳۸۵ به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد، به نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان‌غربی تبدیل و به این ترتیب به عنوان یکی از مناطق چهارگانه کشور با جایگاه قانونی معرفی شده است.

در مهاباد علاوه‌بر تالاب بین‌المللی "کانی‌برازان" و "قوپی‌باباعلی"، تالاب‌ دایمی "حسن‌خان" و تالاب‌های فصلی "گروس"، "داشخانه" و "قره‌قشلاق" نیز در این فصل میزبان پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی هستند.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

نظر شما