شناسهٔ خبر: 48471323 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی:

یک فروند بالگرد اطفای حریق به تالاب "گروس" مهاباد اعزام شد

مهاباد- ایرنا- مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی گفت: برای اطفای کامل حریق در نیزارهای تالاب گروس مهاباد با هماهنگی های انجام شده یک بالگرد ویژه اطفای حریق به این منطقه اعزام شد.

صاحب‌خبر -

امیرعباس جعفری در جریان بازدید از روند اطفای حریق این تالاب روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با تلاش همه نیروهای امدادی ، آتش نشانی ، محیط بانی و محیط زیست آتش در این تالاب در بامداد امروز مهار شد ولی برای اطمینان از اطفای کامل حریق یک فروند بالگرد آب پاش نیز به این تالاب اعزام شد تا اقدام به اطفای کامل آتش کند.

وی گفت: روز گذشته نیز یک فروند بالگرد هلال احمر استان به دلیل وسعت منطقه حادثه برای مشارکت در امر اطفای حریق و جابجایی نیروهای امدادی به این تالاب اعزام شده بود.

 مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی با قدردانی از مشارکت بسیار خوب جوامع محلی و روستاییان منطقه در اطفای حریق در این تالاب اضافه کرد: روستاییان و جوامع محلی ظرفیت مناسبی برای مقابله با حریق هستند که باید آموزش‌های لازم را در این راستا فرا گیرند و حتی باید تجهیزات مورد نیاز برای مقابله با حریق را نیز در اختیار آنها گذاشت.

جعفری با رد نکردن عامل انسانی در ایجاد این حریق تاکید کرد: روستاییان محافظان اصلی مراتع، تالاب ها و جنگل ها به شمار می روند که در چنین حوادثی می توانند نقش مهم و حیاتی ایفا کنند. 

وی گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۵۰ هکتار از مراتع، مزارع کشاورزی و جنگل های استان دچار آتش سوزی شده است.

وی اضافه کرد: براساس تفاهم نامه منعقد شده یک فروند بالگرد ویژه اطفای حریق مستقر در استان کرمانشاه در صورت بروز آتش سوزی در مناطق مختلف آذربایجان غربی وظیفه کمک رسانی و خاموش ساختن آتش را برعهده دارد.

آتش سوزی در تالاب گروس مهاباد که روز گذشته روی داد پس از ۱۰ ساعت تلاش مستمر مهار شد ولی سپس دوباره شروع و در ساعت ۱:۳۰ دقیقه بامداد با تلاش ماموران آتش نشانی، محیط بانان، ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی و اهالی روستاهای اطراف دوباره مهار شد.

براساس اعلام اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان در این حادثه ۷۶۰ هکتار از نیزارهای فصلی این تالاب از بین رفته است.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است که علاوه بر تالاب بین‌المللی "کانی‌برازان" دارای تالاب‌های دایمی "حسن‌خان" و "قوپی‌باباعلی" و تالاب‌های فصلی دیگری از جمله "گروس"، "داشخانه" و "قره‌قشلاق" نیز است.

نظر شما