شناسهٔ خبر: 48394439 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دامپزشکی خلخال به ذبح قربانی نظارت می‌کند

اردبیل _ ایرنا _ رییس اداره دامپزشکی خلخال گفت: با هدف اطمینان شهروندان از سلامت گوشت و آلایش خوراکی مصرفی و سلامت دام‌های قربانی اداره دامپزشکی این شهرستان با اجرای طرح ضربتی نظارت بهداشتی بر ذبح قربانی نظارت خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

دکتر علی بهرو روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: با توجه به قرار گرفتن در آستانه  عید سعید قربان و افزایش تقاضا برای خرید گوشت قرمز و آلایش خوراکی دام، از عموم شهروندان درخواست می‌شود برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با توجه به شیوع بیماری مشترک تب کریمه کنگو در برخی از استان‌های کشور از جمله استان اردبیل از خرید گوشت‌های حاصل از ذبح دام‌های غیرمجاز و خارج از نظارت بهداشتی دامپزشکی خودداری کنند.

او از اعمال محدودیت‌های مربوط به خرید و ذبح قربانی در این شهرستان خبرداد و افزود: برخلاف سال‌های قبل از شیوع کرونا که گوسفند قربانی در میادین و بازار شهر به فروش می‌رسید امسال نیز خرید و تهیه گوسفند قربانی با اعمال محدودیت از سوی این اداره و همکاری شهرداری خلخال انجام . خرید و فروش دام قربانی تنها در محل میدان دواب و زیر نظر دامپزشکی امکان‌پذیر خواهد بود.

وی گفت: برای اطمینان مردم از سلامت گوشت و آلایش خوراکی مصرفی و سلامت دام‌های قربانی اداره دامپزشکی خلخال با اجرای طرح ضربتی نظارت بهداشتی دامپزشکی و با تجهیز و ساماندهی اکیپ‌های ثابت و سیار در قالب پرسنل فنی و متخصص در بازرسی گوشت در عید سعید قربان جهت انجام عملیات نظارت بهداشتی و خدمت به شهروندان به حال آماده‌باش درآمده است.

دکتر بهرو به مردم توصیه کرد از ذبح قربانی در منزل و یا معابر عمومی برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و همچنین پیشگیری از ابتلا به بیمارهای مشترک انسان و دام پرهیز کنند ضمن اینکه تا جایی که امکان دارد از انجام ذبح قربانی در معابر عمومی جلوگیری خواهد شد.

وی گفت: برای انتقال دام‌های قربانی به کشتارگاه خلخال برنامه‌ریزی شده و افرادی که قصد قربانی کردن در روز عید قربان را دارند می‌توانند از صبح روز چهارشنبه با مراجعه به این محل و پرداخت هزینه ناچیز آن برای ذبح گوسفند و ذبح گاو و گوساله اقدام کنند.

وی افزود: نگهداری حداقل ۲۴ ساعت لاشه قربانی در سردخانه کشتارگاه برای اطمینان از مصرف گوشت قربانی ضرورت داشته و تنها در صورت اصرار صاحب قربانی متصدی کشتارگاه ملزم به تحویل لاشه به صورت گرم به صاحب قربانی است.

وی اظهارکرد: شهروندانی که بدلایلی نتوانند گوسفند قربانی خود را تحویل کشتارگاه دهند می‌توانند با مراجعه به گروه‌های دامپزشکی مستقر در میادین اصلی در روز عید قربان و یا ضمن مراجعه به اداره دامپزشکی و حضور گروه سیار دامپزشکی در منزل بصورت رایگان از سلامت دام و لاشه دام قربانی خود اطمینان حاصل کنند.

وی گفت: شهروندان از خرید گوشت‌های حاصل از ذبح دام‌های غیرمجاز که بدون نظارت بهداشتی دامپزشکی و خارج از کشتارگاه‌ها و روستاهای اطراف تهیه و وارد چرخه مصرف می‌شود، خودداری و هنگام خرید گوشت از ممهور بودن آن به مهر بهداشتی دامپزشکی اطمینان حاصل کنند.

او با توصیه به مردم جهت پرهیز از خرید گوشت قرمز کشتار شده در واحدهای بین راهی جاده‌ای خلخال به استان گیلان که فاقد هرگونه نظارت بهداشتی ودامپزشکی کشتار هستند، افزود: مردم باید فرآورده‌های خام دامی مورد نیاز خود را به صورت بسته‌بندی کددار و تحت نظارت بهداشتی تهیه کنند.

او در زمینه گوشت‌های منجمد وارداتی که در بیشتر فروشگاه‌ها وجود دارد، بیان کرد: این گوشت‌ها کاملاً بهداشتی و با نظارت دامپزشکی بر مراکز عرضه به فروش می‌رسند ضمن اینکه کارشناسان دامپزشکی در کشورهای مبداء بر روند تهیه این گوشت‌ها از جمله انتخاب دام، ذبح شرعی و بهداشتی و نیز حمل و بارگیری این لاشه‌ها به کشور نظارت کامل دارند ولی باید دقت شود که به هنگام عرضه از حالت انجماد خارج نشده باشند.

او با بیان اینکه از ابتدای صبح روز چهارشنبه چند گروه بازرسی دامپزشکی و یا گروه مشترک با دانشکده علوم پزشکی  برای معاینه سلامت دام زنده و لاشه دام در کشتارگاه ،میادین اصلی و یا بصورت سیار در شهر فعالیت خواهند داشت، اظهارکرد: کسانی که قصد قربانی گوسفند و دام زنده را دارند می‌توانند با شماره تلفن ۳۲۴۲۳۴۴۶ اداره دامپزشکی خلخال تماس گرفته و موارد درخواست خودرا به گروه‌های نظارتی اعلام کنند.

او گفت: به موسسات خیریه و همچنین نهادهای حمایتی، مراکز نگهداری معلولان و سالمندان خلخال توصیه شده از تحویل گوشت قربانی ذبح شده در خارج از کشتارگاه جدا پرهیز کنند.

دکتر بهرو افزود: معاینه دام زنده و لاشه از سوی گروه‌های ثابت و سیار دامپزشکی خلخال در قالب سه گروه دامپزشکی در محل کشتارگاه، محل اداره دامپزشکی و سیار صورت خواهد گرفت.

 اعمال محدودیت‌های کرونا و افزایش قابل توجه قیمت گوشت قرمز بویژه گوسفند زنده در بازار در آستانه عید قربان هرچند بر آیین‌های این روز سایه زده ولی بطور کامل مانع از برگزاری آن نشده و شهروندان با رعایت موارد بهداشتی به استقبال این عید می‌روند.

بر اساس یک سنت دیرینه یک یا چند روز قبل از عید اهالی خلخال قربانی خود را تهیه می‌کنند، خرید گوسفند قربانی با اهداف مختلفی صورت می‌گیرد، برخی افراد گوشت قربانی را مستقیم به مراکز خیریه و یا خانواده‌های بی‌بضاعت اهدا می‌کنند.

بسیاری از خانواده‌های خلخالی نیز با تقسیم گوشت قربانی در بین همسایگان، خویشاوندان و فقرا خود را در این جشن بزرگ مسلمانان شریک می‌کنند.

همچنین بر اساس یک سنت دیرینه، گوسفند قربانی خریداری شده از سوی خانواده تازه داماد بصوت زنده به خانه پدری نوعروسان و دختران نامزد فرستاده می‌شود.

آیین فرستادن گوسفند قربانی به خانه پدری نوعروسان شامل مراسم دیگری از جمله تهیه هدایای جنسی و نقدی است که به همراه گوسفند قربانی راهی خانه نوعروسان می‌شود.

نظر شما