شناسهٔ خبر: 48155286 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

نشست رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در مشهد برگزار شد

نشست مشترک رئیس و اعضای دفتر نهاد رهبری در دانشگاه‌ها با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با موضوع ازدواج دانشجویی و اسلامی کردن دانشگاه‌ها در مشهد برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام حسن میرزایی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در جلسه مشترک رئیس و اعضای نهاد رهبری در دانشگاه‌ها با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی که در مشهد مقدس برگزار شد، اظهار کرد: مسئله اسلامی شدن دانشگاه‌ها مسئله‌ای کلیدی و مهمی است. من بیست و چند سال در دانشگاه فعالیت داشتم. یا دانشجو بودم، یا کارمند، یا مبلغ و یا مدرس بودم و بر اثر این مدت حضور شمی برای اظهار نظر دارم. اگر شما این صحنه را به صفحه شطرنج تشبیه بکنید. سیاست پادشاه است، اقتصاد وزیر است، قدرت و نیروی نظامی فیل است، هنر و زیبایی اسب است و علم رخ آن است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: همان طور که می‌بینید، از حدود ۲۰۰ سال پیش که تا پیش از آن نهاد حوزه‌های علمیه تنها نهاد علم جهان اسلامی بود یک جایگزین در کنار آن تأسیس کردند که در حوزه علوم فنی و مهندسی هم شروع شد و بعد تمام حوزه‌ها را فرا گرفت. کاری به نیت امیرکبیر ندارم، چون شاید امثال او آینده آن را نمی‌دیدند. این نهاد در کنار حوزه‌های علمیه آنقدر بزرگ شد که حوزه علمیه را محو و از میدان خارج کرد. حتی در فقه و اصول امروز شما کرسی‌های درسی دانشگاه را به طور جدی می‌بینید. البته نه در وزن علمی، اما در سطح اعتباری مرجع تقلید ما در جامعه می‌شود این وضع را دید.

حجت الاسلام میرزایی با اشاره به اینکه دو پیشنهاد مشخص در این باره وجود دارد، گفت: ابتدا اینکه بدون هیچ تعارفی حوزه علوم انسانی دانشگاه‌ها باید از دانشگاه‌ها گرفته شود و نهال آن در باغچه دین کاشته شود. یعنی در حوزه‌های علمیه. رشته‌های فنی و مهندسی و علوم پایه و پزشکی را می‌خواهند در دانشگاه حفظ کنند ایرادی ندارد. اما علوم انسانی تفاوت دارد. چرا؟ پیامبر (ص) فرمودند توجه بکنید که علم را از چه کسی می‌گیرید.

وی رشته‌های فنی و مهندسی را علومی دانست که کاوش در آن ربطی به دین ندارد و در این باره گفت: در علوم انسانی نظر دانشمند در تئوری و بعد ساخت انسان تأثیر مستقیم دارد. بنابراین، باید حوزه علوم انسانی را از سایر رشته‌های علمی منفک کنیم و پایگاه این علوم باید حتما قرآن و سیره اهل بیت باشد ولا غیر.

در بخش دیگری از این نشست، غلامرضا منتظری، نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی، اظهار کرد: خانواده‌ها از خروجی دانشگاه‌ها نگران‌اند

منتظری گفت: امروز خانواده‌ها به شدت از خروجی دانشگاه‌ها نگران هستند. باید در این باره تئوری‌سازی و به مسئولین راهکار‌های موثر ارائه شود.


عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه مقام معظم رهبری با اعتمادی که به جوان‌ها دارند آن‌ها را برای ایجاد تحولاتی در حوزه‌های اجرایی تقویت کرده‌اند، اظهار کرد: چند سالی هست که رویکرد دانشجویان به انتخاب رشته‌های دانشگاهی تغییر کرده و به سمت رشته‌های مهارت‌محور می‌روند. بر اساس نیاز اشتغال، افراد اکنون بحث خود اشتغالی را به پیش می‌برند. در کنار این جریان هر ساله صد‌ها هزار دانشجو و یا بهتر بگوییم داوطلبان ثبت نام می‌کنند و سر جلسه آزمون حاضر نمی‌شوند یا اگر حاضر شوند انتخاب اقدام به رشته نمی‌کنند و با اگر تعیین رشته کنند سر کلاس‌ها حاضر نمی‌شوند و یا تغییر رشته می‌دهند. این‌ها خسارت‌های زیادی به کشور وارد می‌کند.

وی افزود: نهاد رهبری در دانشگاه‌ها جایی است که می‌تواند در این باره پژوهش کند و راهکار ارائه دهد. نباید موضوعات ما صرفا به مسائل حوزه معارف محدود شود. کارکرد دانشگاه‌ها پس از ایجاد دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه پیام نور منجر به تغییر سبک زندگی شد. در خیلی از شهر‌های ما این بحث عدم التفاط به بومی‌گزینی که باعث شد بچه‌ها به دور از نظارت‌های اجتماعی در شهر‌های دیگر تحصیل کنند بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را رقم زد.

منتظری با اشاره به اینکه کنکور آسیب بزرگی به آموزش کشور زده است و این آثار تبعات خود را به دانشگاه می‌آورد خاطرنشان کرد: دانشگاه فرهنگیان با ۷۲ پردیس امسال ۵۰ هزار دانشجو دارد. در این حوزه با توجه به اینکه فرهنگیان کلید هر تحولی در نظام تعلیم و تربیت هستند باید نقطه کانونی توجه ما دانشگاه فرهنگیان باشد.

وی تأکید کرد: من چند جلسه با دوستان در نمایندگی در دانشگاه فرهنگیان نشست و برخاست کردم احساس کردم که چینش نیرو‌ها و عملکرد این حوزه قابل بهبود است و خواهش دارم در این زمینه توجه‌های بیشتری شود.

منتظری در پایان تصریح کرد: آمار‌ها نشان می‌دهد موضوع دین‌باوری و توجه به مظاهر دینی در بچه‌های آموزش ابتدایی در قالب شرکت در نماز مدرسه حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد است و این رقم در در دوره اول متوسطه به حدود ۵۰ درصد می‌رسد. به متوسطه دوم که می‌آید علاقه‌مندی دانش‌آموزان به حضور در نماز جماعت حدود ۲۰ درصد است. در دانشگاه و در دوره کارشناسی به ۱۰ درصد و هر دوره که بالاتر می‌رود کمتر می‌شود. این آمار‌ها بسیار قابل تأمل است. امروز خانواده‌ها به شدت از این جریان نگران هستند و باید حتما در این باره کار پژوهشی صورت بگیرد. خانواده‌ها از خروجی دانشگاه‌ها نگران هستند. باید در این باره تئوری‌سازی شود و به مسئولین راهکار‌های موثر ارائه شود.


گفتنی است، در این نشست، بانکی پور، قاضی زاده هاشمی، راستینه و لاجوردی دیگر اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی حضور داشتند و در سخنانی نظرات خود را درباره ترویج ازدواج دانشجویی و نقش نهاد رهبری در اسلامی کردن دانشگاه‌ها بیان کردند.

نظر شما