شناسهٔ خبر: 48257754 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

کمالی نیا در گفتگو با دانشجو:

مصوبه جدید شورای سنجش و پذیرش استعداد‌های نخبگان را هدر می‌دهد

فعال دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: اجرای مصوبه جدید شورای سنجش و پذیرش وزارت علوم، نظام آموزشی ما را فشل‌تر می‌کند و موجب هدررفت استعداد‌ها در آینده می‌شود.

صاحب‌خبر -

سجاد کمالی نیا، فعال دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با اشاره به مصوبه جدید شورای سنجش و پذیرش وزارت علوم، اظهار کرد: دانشجویان زیادی به این مسئله اعتراض داشتند و از ما به عنوان فعالین دانشجویی و صنفی درخواست داشتند تا موضوع را پیگیر باشیم.

کمالی نیا به مشکلات سیستم آموزشی کشور اشاره کرد و گفت: بسیاری از دانش آموزان برای انتخاب رشته در کنکور کارشناسی، به سمت رشته‌هایی مانند مهندسی و پزشکی و ... سوق داده می‌شوند. در صورتی که بسیاری از آن‌ها شناخت و علاقه واقعی به این رشته‌ها ندارند و پس از چند سال، بسیاری از آن‌ها متوجه می‌شوند که راه اشتباهی را انتخاب کردند و به آن رشته علاقه‌ای ندارند.

این فعال دانشجویی ادامه داد: در سال‌های گذشته شاهد موارد زیادی از پدیده مهاجرت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در دوره تحصیلات تکمیلی به رشته‌هایی غیر از رشته کارشناسی‌شان بوده ایم و این خود از نکات مثبت آموزش عالی بوده است که اجازه جبران اشتباه را برای دانشجویان فراهم کرده است.

وی بیان کرد: نکته مهم اینکه بسیاری از این افراد که تعداد زیادی از آن‌ها از رشته‌های مهندسی به رشته‌های علوم انسانی مهاجرت کردند، حال از نخبگان کشور در عرصه علوم انسانی شده اند و این یعنی این فرصت بازگشت، ثمرات بسیاری را برای کشور داشته است و مسئولین نباید با این مصوبه تمام پل‌های پشت سر دانشجویان را خراب کنند.

کمالی نیا تصریح کرد: اجرای این مصوبه واقعا نظام آموزشی ما را فشل‌تر خواهد کرد و موجب هدررفت استعداد‌ها در آینده کشور خواهد شد.

وی با بیان اینکه این مصوبه باعث افزایش نارضایتی و ناامیدی بین دانشجویان خواهد شد، افزود: دانشجویانی که امید داشتند تا بتوانند در دوره تحصیلات تکمیلی در رشته مورد علاقه خود تحصیل کنند، این مصوبه مهر بطلانی بر آرزو‌های آن‌ها خواهد بود و قطعا این اقدام منجر به افزایش فرار مغز‌ها و مهاجرت از کشور برای تحصیلات تکمیلی خواهد شد.

این فعال دانشجویی با مطرح کردن این سوال که واقعا متوجه نمی‌شوم که مسئولین مربوطه با چه استدلالی این موضوع را تصویب کردند، بیان کرد: مسئولین اگر قصد دارند نظام آموزشی را بهبود بخشند باید برنامه‌های جامع ارائه دهند نه اینکه با تک مصوبه‌ای بخواهند این اوضاع را درست کنند.

وی تصریح کرد: این مصوبه در صورتی مناسب خواهد که قبل از آن در مقاطع تحصیلی پایین تر، طوری برنامه ریزی شود که افراد اشتباه انتخاب نکنند و آن چه مسلم این است که قطعا زمان اجرای این مصوبه در حال حاضر نیست و نیاز است تا قبل از آن خلا‌های موجود دیگر پر شود.

وی خاطرنشان کرد: از تمامی مسئولین مربوطه از جمله مسئولین وزارت علوم و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و هم چنین اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، خواستاریم تا هر چه سریعتر این مصوبه را لغو کنند و از این فاجعه که منجر به هدررفت استعداد‌های کشور خواهد شد، جلوگیری کنند.

نظر شما