شناسهٔ خبر: 48079659 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان گزارش می دهد؛

آرامگاهی با شکوه ، اما زخمی/ یادگار شاعر تبریزی نامِ زاده‌ اصفهان

آرامگاه صائب تبریزی شاعر بزرگ عهد صفوی در دل باغی در شهر اصفهان، نیازمند مرهمی بر زخم هایش است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، میرزا محمدعلی صائب تبریزی، در سال هزار هجری قمری در اصفهان متولد شد. پدر او تاجری اهل تبریز بود. صائب بزرگترین غزلسرای قرن یازدهم هجری است و در دربار صفوی به او لقب ملک الشعرا دادند.

صائب را بنیانگذار سبک ادبی هندی یا اصفهانی می‌شناسند. صائب در سال ۱۰۸۰ هجری قمری چشم از جهان فروبست و در باغ شخصی اش در محله لنبان اصفهان به خاک سپرده شد. مزاری که بعد‌ها و تا همین قرن اخیر برای مردم صاحبی ناآشنا داشت.

اولین مقبره صائب در دوران پهلوی ساخته شد

سید مرتضی فرشته نژاد کارشناس باز نشسته میراث فرهنگی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: این مکان به عنوان تکیه خانواده صائب  تبریزی است که سه فرزند و نوه صائب نیز در این تکیه به خاک سپرده شده اند.

او ادامه داد:  باغ  جزء اموال شخصی صائب تبریزی بوده و تا مدت‌ها بعد از وفات او به صورت یک باغ متروکه بود تا اینکه در زمان پهلوی دوم قرار شد که در این باغ مقبره برای وی بنا شود و در ان زمان با سفارش انجمن آثار ملی مقبره‌ای ساخته شد.

کارشناس باز نشسته میراث فرهنگی ادامه داد: کاشی کاری و سنگ‌ها و ستون‌های بنا در اوایل انقلاب مجددا مرمت شد و در سال‌های بعد از آن هم عملیات مرمتی و حفاظتی برای این مقبرع انجام شده، اما نکته مهم اینجاست که رسیدگی و حفاظت از این بنا باید در دستور کار سازمان‌های متولی امر قرار گیرد و نگذارند که این محل به پاتوقی برای اوباش تبدیل شود.

او افزود: هرچند در حال حاضر بنا و وضعیت خوبی دارد، اما شب‌های ناامنی دارد و باید جلوی دسترسی افراد به این مکان گرفته شود اگر نگهبان شبانه برای این بنا در نظر گرفته شود که افراد مزاحم را دور کند وضعیت مطلوب می‌شود.

فرشته نژاد گفت: سنگ مزار صائب تبریزی از جنس مرمر است که  استحکام بسیار بالایی دارد و اشعاری که خود شاعر سروده است بر روی مزار حک شده است.

مردم بافرهنگ و هنر دوست اصفهان در بازسازی و ساخت مقبره سهیم بودند

فرشید ابراهیمی پور کارشناس سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: صائب از بزرگترین شاعران روزگار خود بوده است، کتاب شعر او به نام دیوان صائب مجموعه‌ای بسیار گسترده و فاخر شامل بیست هزار بیت شعر به سبک هندی می‌باشد.

او ادامه داد: مقبره صائب در محله لنبان اصفهان در خیابانی به نام صائب است که تا قبل از دوران پهلوی شناخته شده نبود.

کارشناس سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان ادامه داد: در همان زمان با تلاش‌های روان شاد بهشتیان و آگهی‌های روزنامه چهلستون اصفهان توجه مسئولان امر به این مسئله جلب و بودجه‌ای برای ساخت مقبره در نظر گرفته شد.

ابراهیمی پور ادامه داد: فرهنگ دوستی مردم اصفهان موجب شد که حدود یک هشتم از هزینه ۷۰۰ هزار تومانی ساختن بارگاه صائب در آن زمان توسط مردم هنردوست اصفهان پرداخت شود.

آرامگاهی با شکوه، اما زخمی/ یادگار شاعر تبریزی نامِ زاده‌ی اصفهان

متولیان اصلی رسیدگی به وضعیت مقبره باید مشخص شوند

مهدی نجار اعرابی محقق و پژوهشگر تاریخ اصفهان گفت:متاسفانه در این چند دهه اخیر شاهد این هستیم که یادگاری‌هایی روی دیوار‌های آرامگاه صائب نوشته می‌شود .

او تاکید کرد: باید مشخص شود که کدام سازمان  وظیفه رسیدگی به وضعیت این آرامگاه را دارد،درچند دهه اخیر این مکان پاتوق اراذل و اوباش شده است و متولی رسیدگی به این امر هنوز دقیقا مشخص نیست.

وضعیت فعلی مقبره در شآن این شاعر بزرگ نیست

مهدی نجار اعرابی گفت:  وضعیتی که در مقبره صائب شاهد آن هستیم شایسته  این شاعر بزرگوار نیست و ما امیدواریم حفاظت بیشتری در این حوزه انجام شود. 

محقق و پژوهشگر تاریخ اصفهان ادامه داد: متاسفانه مردم اصفهان هنوز صائب را نمی‌شناسند و ما امیدواریم در این حوزه فرهنگ‌سازی شود صائب فقط مختص مردم اصفهان نیست، این شاعر شهرت جهانی دارد و باید برای شناساندن او  به مردم تلاش بیشتری انجام شود.

آرامگاهی با شکوه، اما زخمی/ یادگار شاعر تبریزی نامِ زاده‌ی اصفهان

عملیات مرمتی و حفاظتی مقبره صائب، امسال پیگیری می‌شود

مهین شکرانی مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان، در زمستان سال گذشته به دلیل برودت هوا تا حدی سنگ‌های مقبره آسیب دیده بود که سریعا مرمت شد و ستون‌های مقبره هم بازسازی شد.

او افزود: به طور کلی این مجموعه، تجهیزات و محوطه اطراف آن هر از گاهی مورد آسیب و یا سرقت قرار می‌گیرد که سریعا مورد پیگیری و مرمت قرار می‌گیرد.

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان گفت: از مردم هم درخواست می‌کنیم که شهرداری را حفظ این ابنیه تاریخی یاری دهند که قابل استفاده برای همگان باشد.

شکرانی ادامه داد: سال گذشته سه پاتوق شهری در نزدیکی محل ورودی این آرامگاه ایجاد شد و امسال هم سردر ورودی مقبره طراحی و پیمان کار ان مشخص شده و به زودی عملیات اجرایی آن اغاز می‌شود.

باید تور‌های گردشگری به بارگاه صائب تبریزی آورده شود

محسن احمدی کارشناس سازمان میراث فرهنگی اصفهان گفت: چون این آرامگاه در مسیر حرکت گردشگری شهر اصفهان قرار نگرفته کمتر توجه مخاطبان قرار می‌گیرد.

او افزود: جای آن دارد که رسیدگی به این بنا بیشتر مورد توجه قرار گیرد و تور‌های گردشگری به این مکان آورده شود و خوشبختانه در حال حاضر گردشگری‌های موضوعی به مقبره شاعر شروع شده تا بابی باشد برای شناختن بیشتر مردم از این شاعر بزرگ اصفهانی.

قرار گرفتن مقبره صائب در حاشیه شهر موجب شده امکانات لازم و بودجه مناسبی برای حفاظت و مرمت این بنا در نظر گرفته نشود و از سویی هزینه مرمت و نگهداری ابنیه تاریخی که در هر صورت باید تصمیم اساسی برای آن گرفته شود.

استان اصفهان اماکن تاریخی ارزشمندی دارد که به دلیل قرار گرفتن در حاشیه شهر کمتر مورد توجه مسئولان قرار  می گیرد و این ساختمان‌های با ارزش در گذر زمان مورد تخریب واقع می‌شوند.

لزوم توجه بیشتر مسئولان به شناساندن شاعر بزرگی، چون صائب تبریزی به مردم و تلاش برای مرمت و حفاظت از آرامگاه این شاعر بزرگ بیش از پیش به چشم می‌خورد.

گزارش از سولماز محمدی

انتهای پیام/ی

نظر شما