شناسهٔ خبر: 47966183 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اتصال بیش از ۱۰۰ نقطه کشور به سیستم دادرسی الکترونیکی

معاون قضایی قوه قضائیه از اتصال بیش از ۱۰۰ نقطه کشور به سیستم دادرسی الکترونیکی خبر داد و گفت: دادرسی الکترونیکی از خدمات مهم دستگاه قضا به شمار میرود چراکه امر دادرسی علاوه بر مشکلات مالی، موانع متعددی را در مسیر خود میدید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از ساوه، حجت‌الاسلام حکمت علی مظفری بعد از ظهر امروز در حاشیه سفر به ساوه و در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه از تأسیس شوراهای حل اختلاف ۱۸ سال می‌گذرد گفت: این نهاد مردمی و شبه قضایی توانسته بعنوان بازوی توانمند دستگاه قضا نقش خوب و بسزایی در حل و فصل اختلافات و دعاوی مختلف ایفا کند.

وی با بیان اینکه تعداد قابل توجهی از کارکنان شورای حل اختلاف سال‌هاست در این مجموعه فعالیت داشته اما وضعیت مشخصی ندارند گفت: با حضور آیت‌الله رئیسی در رأی قوه قضائیه پیگیری‌های لازم برای تعیین وضعیت این افراد صورت پذیرفت و مسئولان قضایی نیز ملزم به چاره‌اندیشی و تصمیم‌گیری با دستور رئیس قوه شدند.

معاون قوه قضائیه تصریح کرد: با برگزاری جلسات مختلف مقرر شد لایحه‌ای جهت تثبیت قانون شوراهای حل اختلاف و تعیین تکلیف کارکنان آن تهیه و به مجلس ارسال شود که این امر انجام شد و به تصویب مجلس نیز رسید اما شورای نگهبان ایراداتی را به مصوبه مجلس وارد کرده است.

مظفری تأمین منابع مالی استخدام شاغلین در شوراهای حل اختلاف را مهمترین ایراد شورای نگهبان دانست و افزود: در حال حاضر مجلس به دنبال رفع این ایرادات است و مراحل پایانی کار در حال انجام می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: قرار است به شیوه‌ای که ساز و کارش آن در مجلس شورای اسلامی مشخص شده این ایرادات مرتفع و با قرار گرفتن آیت‌الله رئیسی در رأس قوه مجریه بستر اجرای این قانون فراهم شود تا دغدغه این عزیزان نیز مرتفع شود.

معاون قضایی قوه قضائیه از اتصال بیش از ۱۰۰ نقطه کشور به سیستم دادرسی الکترونیکی خبر داد و گفت: دادرسی الکترونیکی از خدمات مهم دستگاه قضا به شمار می‌رود چراکه امر دادرسی علاوه بر مشکلات مالی، موانع متعددی را در مسیر خود می‌دید اما با فراهم شدن فرآیند دادرسی الکترونیکی از سال گذشته بخش قابل توجهی از زیرساخت‌های این حوزه در کشور فراهم شده و در استان مرکزی نیز تا امروز بالغ‌بر ۱۰ هزار پرونده به‌صورت الکترونیکی رسیدگی و ثبت شده است.

وی دادرسی الکترونیکی را باعث جلوگیری از اطاله وقت و تسریع در روند رسیدگی به پرونده‌هایی دانست که امکان حضور طرفین در دادگاه نیست و یا فرد مورد نظر در خارج از کشور زندگی می‌کند.

مظفری اضافه کرد: در زمان شیوع ویروس کرونا که حضور طرفین دعوا در دادگاه‌ها مخاطره‌آمیز بود دادرسی الکترونیکی کمک شایانی به حفظ سلامت کارکنان و مردم کرد که با گسترش این موضوع در سال‌های آینده بخش زیادی از دادرسی را می‌توان به‌صورت الکترونیکی انجام داد.

به گزارش فارس معاون رئیس قوه قضائیه در ادامه سفر خود به ساوه عصر امروز از زندان ساوه بازدید خواهد کرد و در نشستی با فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان پای صحبت‌ها و مشکلات آنان خواهد نشست.

انتهای پیام/خ

نظر شما