شناسهٔ خبر: 47960802 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

چگونه یک دستگاه جوجه کشی همه فن حریف بخریم؟

صاحب‌خبر -

رپورتاژآگهی

انتخاب دستگاه جوجه کشی مناسب، اولین قدم در راه پرورش هدفمند طیور می باشد. در این مقاله به معرفی انواع مدل های دستگاه جوجه کشی خواهیم پرداخت تا با خیال راحت بتوانید دستگاه جوجه کشی مناسب خود را انتخاب کنید .

هدف از این مقاله ، انتخاب دستگاه جوجه کشی مناسب برای غاز می باشد. با توجه به قیمت بالای تخم نطفه دار غاز و اهمیت بالای جوجه کشی آن ، انتخاب دستگاه جوجه کشی مناسب اهمیت بسیاری دارد که در این مقاله به بررسی ویژگی های دستگاه های مناسب در جهت انتخاب یک ماشین جوجه کشی با کیفیت خواهیم پرداخت .

دستگاه جوجه کشی خانگی بخریم یا صنعتی ؟

در اولین قدم باید نوع دستگاه را انتخاب کنید. تفاوت اساسی در دستگاه های جوجه کشی خانگی و صنعتی در ظرفیت آنها می باشد. در دستگاه های جوجه کشی خانگی ظرفیت پایین و در دستگاه های جوجه کشی صنعتی ظرفیت بالا می باشد. از این رو اگر تعداد تخم های در دسترس شما ، هم اکنون و در آینده محدود خواهد بود ، بهتر است از دستگاه های جوجه کشی خانگی استفاده کنید، در غیر این صورت استفاده از دستگاه های جوجه کشی صنعتی ضروری می باشد.

دستگاه جوجه کشی خانگی :

با توجه به اینکه تخم نطفه دار غاز ، دارای ابعاد بزرگی می باشد ، ظرفیت دستگاه های خانگی برای آن کم می باشد . برای مثال در دستگاهی که ۴۸ تخم نطفه دار مرغ جای میگیرد، حداکثر می شود از ۳۰ تخم نطفه دار غاز جوجه کشی کرد که بخصوص برای افرادی که بیش از ۵ غاز ماده دارند تعداد بسیار کمی می باشد.

در انتخاب دستگاه جوجه کشی خانگی توجه داشته باشید که دستگاه دارای سنسور های دقیقی باشد. بهترین نوع سنسور های مورد استفاده ، سنسور SHT ساخت سوئیس می باشد که توانایی سنجش دما و رطوبت ار به صورت همزمان و با دقت بسیار بالایی دارد.

استفاده از سنسورهای آنالوگ در دستگاه های جوجه کشی ، به دلیل دقت پایین و نیاز به کالیبراسیون، سبب کاهش راندمان دستگاه خواهد شد و از این رو راندمان کلی سیستم را کاهش خواهد داد. بنابراین پیشنهاد میشود در انتخاب دستگاه جوجه کشی خانگی ، توجه ویژه ای سنسور آن داشته باشید.

سیستم کنترل دستگاه و بخصوص سیستم رطوبت رسانی نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. همانطور که می دانید ، تخم غاز دارای پوسته ای ضخیم می باشد. از این رو نسبت به سایر پرنده ها در دوران هچر به رطوبت بالاتری تا ۷۵-۸۰ درصد نیاز دارد . در جوجه کشی از غاز علاوه بر رطوبت بالا نیاز است که از روز ۷ ام به بعد به صورت مرتب هر روز تخم ها آبپاشی شوند. این مورد علاوه بر اینکه رطوبت را افزایش می دهد، به دلیل غریزه ی این پرنده که در طبیعت با بدن خیس بر روی تخم ها می خوابد ، شرایط مساعد تری را برای جوجه کشی مهیا می سازد.

دستگاه جوجه کشی صنعتی :

دستگاه های جوجه کشی صنعتی در ظرفیت های مختلفی قابل دسترسی می باشند. این دستگاه ها بخصوص برای پرورش دهندگان غاز انتخاب بسیار مناسبی بوده و راندمان بالاتری را بهمراه خواهند داشت. دستگاه های جوجه کشی صنعتی به منظور عملکرد مناسب باید دارای ویژگی های باشند که در زیر به معرفی برخی از آنها می پردازیم :

سنسور دقیق : سنسور از اهمیت بسیار بالایی در این دستگاه ها برخوردار است. سنسور های سوئیسی بهترین انتخاب برای این مورد می باشند. این سنسورها دارای دقت بالا و خطای پایینی می باشند که عملکرد مناسبی را در تخم های حساسی همچون غاز از خود نشان می دهند. در دستگاه های مدرن از سیستمی مخصوص به منظور پشتیبانی در سنسورهای دستگاه های جوجه کشی استفاده میشود به گونه ای که اگر سنسور دستگاه دچار آسیب یا مشکل هین جوجه کشی شد، سنسور پشتیبان وارد مدار شده تا اختلالی در عملکرد دستگاه ایجاد نشود.

شانه مناسب : شانه جوجه کشی مناسب برای غاز در دو نوع موجود می باشد. یا به صورت تخصصی فقط برای جوجه کشی از غاز استفاده میشود ، که به شانه های حفره ای معروف هستند و یا از شانه های یونیورسال که امکان استفاده برای تمامی طیور را دارند استفاده میشود. شانه های غاز حفره ای به دلیل هزینه ای که برای تعویض آنها وجود دارد و همینطور سایز حفره ها که فقط برای تخم های استاندارد مناسب می باشد، شاید گزینه ای مناسب برای جوجه کشی از غاز نباشند. از این رو پیشنهاد میشود از شانه های همه کاره استفاده شود .

بدنه دستگاه جوجه کشی صنعتی : بدنه از دیگر موارد مهم می باشد که بخصوص در دستگاه جوجه کشی صنعتی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. بدنه در صورتی که از جنس مناسبی انتخاب نشود ،تاثیر مستقیمی در طول عمر دستگاه و همینطور راندمان دستگاه خواهد داشت.

تاثیر در طول عمر به دلیل احتمال بالای زنگ زدگی و در نتیجه آسیب به بدنه خواهد بود که مستقیما از طول عمر دستگاه می کاهد که این امر در دستگاه های صنعتی که قیمت بالایی نیز دارند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

تاثیر در راندمان دستگاه نیز به دلیل احتمال ورود آلودگی به داخل دستگاه و همینطور کاهش میزان عایق بندی دستگاه خواهد بود که با زنگ زدگی دستگاه احتمال هر دو مورد افزایش می یابد.

سیستم تولید رطوبت : یکی از مهمترین قسمت های هر دستگاهی سیستم تولید رطوبت دستگاه می باشد. استفاده از سیستم های مخصوص تولید رطوبت که به کنترلر متصل شده و در زمان مورد نیاز رطوبت لازم برای دستگاه را تامین میکنند، تاثیر بسزایی در افزایش راندمان دستگاه خواهد داشت.

برخی از سیستم ها که به صورت دستی تامین رطوبت می شوند نیازمند بررسی ساعتی دستگاه و چک میزان آب موجود در آن می باشند تا از این نظر مشکلی برای دستگاه ایجاد نشود.

در دستگاه های صنعتی دو نوع دستگاه بیشتر برای تولید رطوبت استفاده میشوند. دستگاه های تولید رطوبت سرد التراسونیک و دستگاه های تولید رطوبت گرم که رطوبت را به صورت گرم وارد دستگاه می کنند. دستگاه های التراسونیک رطوبت سرد تولید میکنند که می تواند موجب ایجاد مشکلاتی برای تخم های نطفه دار شود. اول اینکه دمای کلی محیط را کاهش می دهد، سبب وارد شدن شک دمایی به تخم ها میشود چرا که تخم ها دارای دمای ۳۷ درجه هستند و بیکباره یک رطوبت با دمای ۱۴ ۱۵ درجه وارد محیط میشود، همینطور سبب ایجاد رسوب بر روی تخم ها و قسمت های مختلف دستگاه میشود.

از این رو پیشنهاد میشود از رطوبت ساز های سرد برای دستگاه های جوجه کشی استفاده کنید .

نتیجه گیری :

در این مطلب راهنمایی کلی در مورد دستگاه های جوجه کشی و فاکتورهای مهم در خرید دستگاه پرداختیم. پس از بررسی و اشنایی با این فاکتور ها و با در نظر گرفتن قیمت دستگاه جوجه کشی ، میتوانید انتخابی مناسب داشته و از حداکثر راندمان دستگاه خریداری شده به بهترین نحو ممکنه بهره ببرید. علاوه بر تمامی موارد گفته شده توجهی خاص به پشتیبانی و خدمات پس از فروش دستگاه هم داشته باشید چرا که غفلت در تهیه قطعات یک دستگاه جوجه کشی می تواند سبب وارد شدن زیان بسیاری به شما شود.

نظر شما