شناسهٔ خبر: 47948602 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

به زودی تلسکوپ 90تنی تمام ایرانی رصدخانه ملی ایران نورگیری خواهدکرد

سورنا ستاری در جدیدترین پست اینستاگرام خود از نورگیری و بهره برداری از رصدخانه ملی ایران بزرگترین پروژه علوم پایه کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، سورنا ستاری معاون علم و فناوری رییس جمهوری در جدیدترین پست اینستاگرامی خود از نورگیری و بهره برداری از رصدخانه ملی ایران بزرگترین پروژه علوم پایه کشور خبر داد و زحمات اساتید و دانشمندان پژوهشگاه دانش‌های بنیادی کرد. ستاری در پست اینستاگرامی خود نوشت:

«رصدخانه ملی ایران بزرگترین پروژه علوم پایه کشور بزودی نور گیری و به بهره برداری میرسد

این رصد خانه در ارتفاع ۳۶۰۰ متری کوه گرگش کاشان ساخته شده و در کنار ۷ رصدخانه دیگر بزرگ در نیم کره شمالی زمین قرار می گیرد تا زنجیره اتصال رصد ستارگان بین اروپا تا هند را پر نماید ، ۶ سال برای مکان یابی طرح از بین بیش از ۸۰ نقطه در سطح کشور وقت صرف شده و بیش از دو و نیم میلیون ساعت مهندسی برای طراحی آن توسط بهترین جوانان و دانشمندان کشور وقت صرف شده است. تلسکوپ ۹۰ ( نود ) تنی این رصد خانه با چهل هزار قطعه تماما در داخل طراحی و ساخته شده و آینه کلاس ۴ متری آن که قریب به ۳ سال فقط صرف ساخت و پرداخت آن شده تا به صافی سطح یک نانو متر برسد قطعا یکی از بهترین تصاویر کهکشان را در آینده ارائه می دهد و محلی برای رصد دانشمندان داخلی و خارجی فراهم می آورد با نگاهی به عکسهای فوق العاده شب این منطقه و ابعاد دهها متری رصد خانه به اهمیت آن در آینده توسعه علم نجوم در کشور با وجود جوانان با استعداد و اساتید مطرح پی می بریم .
این نتیجه زحمات بسیاری از اساتید و دانشمندان خصوصا در پژوهشگاه دانشهای بنیادی است افراد پرآوازه ای که نامشان بر این اثر علمی فوق العاده حک شده و در تاریخ کشور جاودان خواهد ماند و خاطره رصدخانه مراغه و دانشمندان شهیری چون خیام و خواجه نصیرالدین طوسی را در ذهنها زنده می کند.
شخصا از اینکه زمانی شاگردی این اساتید را می کردم به خود می بالم .»

 

انتهای پیام/
 

نظر شما