شناسهٔ خبر: 47835605 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ظهور و بروز اراده ملی؛

پنج هزار و ۷۳ شعبه اخذ رای به روی مردم در خراسان رضوی گشوده شد

مشهد- ایرنا- رییس ستاد انتخابات در خراسان رضوی گفت: درهای پنج هزار و ۷۳ شعبه برای اخذ آرای شهروندان خراسانی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره شوراهای اسلامی و میان‌دوره‌ای مجلس پنجم خبرگان رهبری ساعت هفت صبح امروز جمعه ۲۸ خرداد ماه ۱۴۰۰ در سطح این استان باز و فعالیت آنها آغاز شد.

صاحب‌خبر -

محمدعلی نبی‌پور صبح جمعه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: چهار هزار و ۲۴۹ شعبه از این تعداد بطور ثابت و ۸۲۴ شعبه بطور سیار آرا شهروندان خراسانی را در سطح خراسان رضوی دریافت و ثبت می‌کنند. 

وی ادامه داد: استان خراسان رضوی با چهار میلیون و ۶۱۶ هزار و ۷۹۱ نفر جمعیت واجد شرایط رای دهی در این رویداد سیاسی، پس از تهران بیشترین جمعیت واجد شرایط کشور را در خود جای داده است.

رییس ستاد انتخابات در خراسان رضوی گفت: بر این اساس هشت درصد از جمعیت واجد شرایط رای‌دهی کشور امروز در خراسان رضوی آرا خود را برای انتخاب هشتمین رییس جمهوری، اعضای ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و مجلس خبرگان رهبری به صندوقها می‌ریزند.

وی همچنین جمعیت جوانان رای‌اولی را در خراسان رضوی ۱۲۰ هزار و ۷۰۲ نفر اعلام کرد.

نبی‌پور به تمام الکترونیکی بودن رای‌گیری امروز برای انتخابات شوراهای اسلامی شهرستان مشهد نیز اشاره و بیان کرد: انتخابات این دوره از شوراهای شهر و روستا در ۸۷ شهر و دو هزار و ۶۵۶ روستای خراسان رضوی برگزار می‌شود.
وی افزود: ۱۷ هزار و ۸۶۰ نامزد در خراسان رضوی برای کسب هشت هزار و ۷۳۷ کرسی شوراهای اسلامی شهری و روستایی رقابت دارند. سه نامزد انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان نیز در حال رقابت برای تعیین یک نماینده باقیمانده این استان در این آن مجلس هستند.

رییس ستاد انتخابات در خراسان رضوی ادامه داد: ۱۵ هزار صندوق اخذ رای بین فرمانداریهای این استان توزیع و پنج هزار و ۴۰۰ صندوق الکترونیکی هم برای برگزاری انتخابات شورای اسلامی شهر مشهد تدارک دیده شده‌ است. 

وی گفت: بدین ترتیب کلانشهر مشهد بزرگترین حوزه انتخابات الکترونیکی شورای شهر در سطح کشور شناخته می‌شود. 
نبی‌پور به توزیع ۱۸ میلیون برگ رای در خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: ۳۳ فرماندار، ۸۱ بخشدار، ۳۳ معاون فرماندار و ۴۰۰ کارشناس ستادی در انتخابات سه‌گانه امروز در سطح این استان فعال هستند. 
وی افزود: همه تدابیر لازم برای برگزاری سالم و بدون نقص انتخابات در سطح خراسان رضوی اتخاذ شده‌ که حفظ سلامت مردم در زمان رای‌گیری با توجه به شرایط کرونایی از آن جمله است. 
رییس ستاد انتخابات در خراسان رضوی ادامه داد: افزایش ۳۰ درصدی تعداد صندوقهای اخذ رای، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی پیشگیرانه همچون فاصله‌گذاری اجتماعی، ضدعفونی محیط شعبه‌های اخذ رای، حضور ناظران بهداشتی در همه این شعبه‌ها و پایش سلامت عوامل اجرایی انتخابات از نظر ابتلا به کرونا مورد توجه جدی قرار دارد.

وی گفت: ثبت اثر انگشت در این دوره از انتخابات حذف شده و اپلیکیشن‌های شعبه یاب برای حضور در نزدیکترین شعبه اخذ رای در اختیار مردم قرار گرفته است.
نبی‌پور  همچنین از فعالیت ۱۲۰ هزار نفر عوامل اجرایی و امنیتی در انتخابات خراسان رضوی خبر و ادامه داد: ۲۰ هزار نفر از این تعداد عوامل انتظامی و امنیتی هستند که حفاظت و امنیت انتخابات را در استان بر عهده دارند. 
خراسان رضوی در شمال شرق ایران به مرکزیّت مشهد از نظر مساحت پنجمین استان بزرگ کشور است و با شش میلیون و ۸۷۰ هزار نفر جمعیت دومین استان پرجمعیت کشور به شمار می‌رود.
این استان از ۳۳ شهرستان، ۷۹ بخش، ۱۷۵ دهستان و  ۸۷ شهر تشکیل شده‌ است.
بر اساس آمارهای رسمی میزان مشارکت مردم خراسان رضوی در تمامی دوره‌های انتخابات برپا شده شامل انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر و روستا و مجلس خبرگان بیشتر از میانگین کشوری بوده است.
میزان مشارکت مردم  خراسان رضوی در دوازده دوره انتخابات ریاست جمهوری به طور میانگین  ۷۷.۷۵ درصد بوده در حالی که میانگین کشوری در این زمینه ۶۶.۹۶ درصد گزارش شده است.
میانگین میزان مشارکت مردم خراسان رضوی در پنج دوره انتخابات شورای شهر ۶۶.۱۸ درصد، ۱۱ دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ۶۳.۱۸ درصد و پنج دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز ۶۲.۷۲ درصد بوده است.
سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره‌ انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و دومین دوره انتخابات میان دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری ۲۸ خرداد ماه امسال در پنج هزار و ۷۳ شعبه اخذ رای، ۸۷ شهر و ۲ هزار و ۵۸۶ روستای خراسان رضوی برگزار می‌شود.

نظر شما