شناسهٔ خبر: 47612317 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

پوتین: مسکو و واشنگتن باید به دنبال راه حلی برای تنظیم روابط دوجانبه باشند

رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به اختلافات میان این کشور و آمریکا تاکید کرد دو طرف باید راه‌هایی برای تنظیم روابط دوجانبه پیدا کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری تاس، رئیس جمهور روسیه اعلام کرد در صورت برگزاری جلسه‌ای با بایدن، مسکو و واشنگتن باید به دنبال راه حل‌هایی برای تنظیم روابط دو جانبه باشند.

ولادیمیر پوتین روز جمعه در نشست مجمع اقتصادی بین المللی سنت پترزبورگ (SPIEF) گفت: در صورتی که جلسه ای با بایدن داشته باشیم موضوع بحث دو طرف، ثبات استراتژیک، تنظیم منازعات بین المللی، روند خلع سلاح، مبارزه با تروریسم، مبارزه با شیوع کرونا و مسائل زیست محیطی خواهد بود.

او تاکید کرد: بحث ما درباره روابط دوجانبه بین مسکو و واشنگتن خواهد بود. ما سعی می‌کنیم راه‌هایی برای تنظیم این روابط پیدا کنیم، در حال حاضر، آن‌ها در سطح بسیار پایینی از روابط قرار دارند و ما این را به خوبی می‌دانیم.

پیش از این، کرملین و کاخ سفید اعلام کرده بودند که اجلاس مورد انتظار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و جو بایدن، همتای آمریکایی وی، در ۱۶ ژوئن در ژنو، سوئیس برگزار می‌شود.

دیروز دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در مصاحبه با کانال یک روسیه گفت: "این واقعا یک ملاقات بسیار مهم است. در عین حال، انتظارات زیاد از حد از آن اشتباه است. "

به گفته سخنگوی کرملین، دو کشور در مورد بسیاری موارد اختلاف نظر دارند بنابراین هیچ دلیلی برای انتظار پیشرفت در دستیابی به تفاهم وجود ندارد.

رئیس‌جمهور روسیه در بخشی دیگر از اظهاراتش در نشست اقتصادی، سن پترزبورگ گفت: روسیه آماده ادامه اجرای پروژه‌های مشابه نورد استریم ۲ با سایر کشورهاست.

او افزود: ما آماده اجرای پروژه های، مشابه با فن آوری پیشرفته با شرکای اروپایی و سایر شرکای خود هستیم. امیدواریم پروژه‌هایی که با همکاری چند کشور اجرا می‌شود به عامل مهم برای احیا و توسعه اقتصادی جهانی تبدیل شود.

به گفته پوتین، فاز اول خط لوله نورد استریم ۲ علی رغم فشار‌های آمریکا تکمیل شد.

سال گذشته کار ساخت پروژه گازی نورد استریم ۲ در دریای بالتیک و در نزدیکی جزیره «برنهلم» دانمارک به‌دلیل تهدید‌های تحریمی آمریکا متوقف شد. اکنون ساخت این پروژه گازی دوباره رسماً از سرگرفته شده و ۹۳ درصد پیشرفت داشته است. این خط لوله پس از تکمیل شدن، سالانه ۵۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی روسیه را به آلمان منتقل خواهد کرد.

تکمیل پروژه نورد استریم ۲ یک پیروزی بزرگ ژئوپلیتیکی برای پوتین محسوب می‌شود. مقامات آمریکا پیش‌تر اعلام کرده بودند تنها راه توقف این پروژه تحریم آلمان به‌عنوان مصرف‌کننده نهایی گاز صادراتی روسیه است.

پیشتر وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای از تحریم «۳ نهاد و ۱۳ کشتی روسی» به‌دلیل مشارکت در پروژه خط لوله گازی «نورد استریم ۲» خبر داد. اما روسیه، بی‌توجه به تهدید‌های آمریکا علیه پروژه نورداستریم ۲، ساخت لوله گازی در آب‌های آلمان را با استفاده از کشتی «فورتونا» ادامه داد.

انتهای پیام/

نظر شما