شناسهٔ خبر: 47622578 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

در آستانه دیدار پوتین و بایدن؛

خط و نشان های کرملین برای آمریکا/روسیه: کنترل تسلیحات موضوع اصلی دیدار پوتین و بایدن خواهد بود

صاحب‌خبر -

خبرگزاری آریا-سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد که نمی‌توان انتظار داشت دیدار رؤسای جمهور آمریکا و روسیه در تاریخ 16 ژوئن به امضای بیانیه مشترک بینجامد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از،راشا تودی، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد که نمی‌توان انتظار داشت دیدار رؤسای جمهور آمریکا و روسیه در تاریخ 16 ژوئن به امضای توافق‌نامه مشترک بینجامد.
وی گفت: «بعید است که چنین اتفاقی روی دهد».
پسکوف افزود: طی دیدار «جو بایدن» و «ولادیمیر پوتین»، رؤسای جمهور آمریکا و روسیه مسأله امنیت سایبری مطرح خواهد شد و نمی‌توان انتظار داشت که در این زمینه همکاری صورت بگیرد.
شبکه «سی‌ان‌ان» سه شنبه هفته گذشته به نقل از دو مقام عالی رتبه آمریکایی اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه 15 و 16 ژوئن (25 و 26 خرداد ماه) در ژنو سوئیس دیدار می‌کنند.

مسکو: انتظار چندانی از نتیجه دیدار پوتین و بایدن نداریم
 «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه ضمن مهم خواندن نشست آتی رئیس‌جمهور این کشور با همتای آمریکایی خود، هشدار داد نباید انتظار زیادی از این دیدار داشت.
به گزارش «اسپوتنیک»، او در خصوص نشست پوتین و بایدن که برای تاریخ 16 ژوئن (26 خرداد) برنامه‌ریزی شده گفت: این در واقع جلسه‌ای بسیار مهم است. اما در عین حال، اشتباه است که انتظارات آنچنانی از آن داشته باشیم.
به گفته سخنگوی کرملین، دو کشور درباره بسیاری از مسائل با هم اختلاف دارند که هیچ دلیلی برای انتظار پیشرفت در دستیابی به تفاهم وجود ندارد.
وی افزود: هر دو نفر امکان مطرح کردن مباحثی که برای آن‌ها در اولویت قرار دارد را دارا هستند. آغاز گفت‌وگوی سطح بالا نشانه‌ای مثبت علیرغم وضعیت اسفناک روابط دوجانبه است. می‌دانید که رئیس‌جمهور پوتین به دنبال بهبود وضعیت روابط ماست اما این تنها در صورت درک متقابل و در نظر گرفتن منافع یکدیگر امکان‌پذیر است.
مسکو پیش‌تر ابراز امیدواری کرده پوتین و بایدن در این دیدار درباره ثبات استراتژیک جهانی و همچنین روابط روسیه و آمریکا در مذاکرات آتی در ژنو گفت‌وگو کنند.
از طرف دیگر، کاخ سفید اعلام کرده مسائل مرتبط با اوکراین و بلاروس، پیمان استارت نو و مسئله ایران در دستور کار این نشست قرار دارد.
سخنگوی کرملین اخیراً هم در یک کنفرانس خبری تصریح کرد مسکو انتظار ندارد که نشست آتی رؤسای‌جمهور روسیه و آمریکا به توافق و تفاهم درباره اختلافات عمیق منجر شود.
پیش از این نیز «ولادیمیر شیزوف» نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا در واکنش به اخباری در خصوص دیدار رؤسای‌جمهور روسیه و آمریکا گفته بود که نباید انتظار معجزه از دیدار پوتین و بایدن داشت
اخیراً پوتین و بایدن با یکدیگر تلفنی صحبت کردند و در این تماس رئیس‌جمهور آمریکا به همتای روس خود پیشنهاد داد به صورت حضوری در ماه‌های آتی دیداری داشته باشند.
این در حالی است که تنش‌ها میان دو کشور با تداوم اتهام زنی آمریکا علیه روسیه در خصوص دخالت در انتخابات ماه نوامبر و ارتباط داشتن با عملیات هک «سولار ویندز» و اعمال تحریم علیه مسکو به این بهانه‌ها، بالا گرفته است. پیش از آن هم بایدن در مصاحبه‌ای در ماه مارس با شبکه «ای‌بی‌سی نیوز» پوتین را قاتل خواند و گفت که باید بهای اقداماتش را بپردازد.
رئیس‌جمهور روسیه  به تازگی حکمی را امضا کرده که دولت را موظف می‌کند به اقدامات غیردوستانه برخی کشورهای غربی پاسخ دهد.

بایدن: به پوتین خواهم گفت که در برابر نقض حقوق بشر در روسیه سکوت نمی‌کنیم
جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز یکشنبه وعده داد که در جریان دیدارش با ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود بر رعایت حقوق بشر در روسیه اصرار خواهد ورزید.
رئیس جمهوری ایالات متحده قرار است روز 16 ژوئن (26 خرداد) برای اولین بار از زمان راهیابی به کاخ سفید با ولادیمیر پوتین دیدار کند. جو بایدن گفت: «دو هفته دیگر در ژنو با رئیس جمهوری پوتین ملاقات خواهم کرد. به وضوح [به او] خواهم گفت که ما در برابر نقض حقوق بشر سکوت نخواهیم کرد.»
جو بایدن چند هفته پیش در جریان یک مصاحبه تلویزیونی گفته بود که باور دارد ولادیمیر پوتین «یک قاتل» است. این سخنان رئیس جمهوری آمریکا با واکنش کاخ کرملین روبرو شد و مسکو سفیر خود در آمریکا را برای مشورت از واشنگتن فراخواند.
ولادیمیر پوتین نیز در واکنش به سخنان جو بایدن گفته بود: «این صفت برازنده گوینده آن است.»
مسمومیت و سپس زندانی شدن الکسی ناوالنی، منتقد سرشناس رئیس جمهوری روسیه یکی از عوامل موثر در تیره شدن روابط مسکو با کشورهای غربی بوده است. با این حال طرح اتهام نقض حقوق بشر علیه مسکو تنها عامل تنش زا در روابط آمریکا با مسکو نیست. واشنگتن دولت روسیه را به دخالت در روند انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده متهم می کند.
جو بایدن در همین راستا وعده داده است که در صورت تداوم «دخالت های روسیه در دموکراسی آمریکا» به این اقدامات واکنش نشان خواهد داد. ایالات متحده و روسیه همچنین بر سر بحران در شرق اوکراین و حمایت های مسکو از الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس اختلاف نظرهای جدی دارند.

پوتین: توقع دستاورد چشمگیری از دیدار با بایدن ندارم
رئیس جمهور روسیه می گوید به رغم هم پوشانی منافع در برخی حوزه ها، انتظار ندارد که دیدار او و همتای آمریکایی، دستاورد چشمگیری داشته باشد.
به گزارش ایتارتاس، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه می گوید انتظار ندارد دیدار او با جو بایدن همتای آمریکایی، به پیشرفت قابل ملاحظه ای (در روابط دو کشور) منجر شود.
با این حال وی در نشست رسانه ای که از سوی خبرگزاری تاس برگزار شد؛ افزود: اما به رغم همه اختلاف ها که البته روسیه منشاء هیچیک از آنها نیست؛ همچنان منافع مان با یکدیگر هم پوشانی هایی دارد که از آن میان می توان به مسائل محیط زیستی، ثبات راهبردی و همکاری در باب حل برخی مسائل منطقه ای اشاره کرد. بنابراین امیدوارم دیدارمان سازنده باشد.
دیدار پوتین و بایدن برای 26 خرداد در سوئیس تدارک دیده شده است.
پوتین در ادامه به مسئله هسته ای کره شمالی اشاره کرد و گفت اعمال تحریم های بیشتر چاره ساز نیست و این مسئله باید از راه ارائه تضمین های امنیتی به پیونگ یانگ حل شود.

پیام‌های ناخوشایند روسیه به آمریکا 
دو هفته مانده به نخستین دیدار جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا با همتای روسی‌اش، ولادیمیر پوتین تنش میان دو ابرقدرت نظامی در حال شدت گرفتن است. رسانه‌های روسیه از ارسال پیام‌های ناخوشایند این کشور به آمریکا خبر دادند.
به گزارش دویچه وله، خبرگزاری‌های روسیه روز دوشنبه 31 مه (10 خرداد) به نقل از سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه نوشتند، مسکو به زودی برای آمریکا پیام‌های ناخوشایندی ارسال خواهد کرد. ریابکوف همچنین گفت آمریکا قصد ندارد در دیدار بایدن و پوتین در مورد همه مسائل مذاکره کند.
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین، همتای روس او قرار است روز 16 ژوئن (26  خرداد) در ژنو دیدار کنند.
کاخ سفید قبلا گفته بود در این دیدار تمام مسائل عاجل از جمله درگیری‌های منطقه‌ای، سلاح‌های هسته‌ای و روابط دو جانبه مورد بحث قرار خواهد گرفت.
اما رسانه‌های روسیه اکنون نوشتند که واشنگتن تمایل ندارد در مورد همه مسائل گفت‌وگو کند.
قرار است حدود دو هفته دیگر بایدن در نشست کشورهای هفت کشور صنعتی موسوم به جی 7 در بریتانیا و نشست ناتو در بروکسل شرکت کند. رئیس جمهور آمریکا در ماه آوریل به پوتین پیشنهاد کرده بود که آنها برای گفت‌وگو در یک کشور سوم دیدار کنند.
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه گفته است که کشورش آماده بحث و گفت‌وگو در مورد هر موضوعی است
روز یکشنبه 30 مه بایدن اعلام کرد اجازه نقض حقوق بشر را به روسیه نخواهد داد. او تاکید کرد وقتی با پوتین صحبت می‌کند اصرار خواهد کرد که حقوق بشر در روسیه رعایت شود.
کشورهای غربی از اقدامات مقامات روسیه علیه آلکسی ناوالنی و طرفدارانش به شدت انتقاد می‌کنند. علاوه بر آن روابط بین آمریکا و روسیه به دلیل ادعای دخالت روسیه در کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا تیره است.

استقرار 20 واحد نظامی در واکنش به اقدامات ناتو
هم‌زمان با این تحولات سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در آستانه دیدار پوتین و بایدن از افزایش تحرکات نظامی روسیه در غرب این کشور خبر داد.
به گفته شویگو روسیه این اقدام را در واکنش به تحرکات نظامی آمریکا و دیگر اعضای ناتو در نزدیکی مرزهای این کشور انجام داده است.
وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که تا پایان سال جاری میلادی 20 واحد نظامی جدید در غرب روسیه مستقر خواهد شد.
شویگو تاکید کرد اقدامات همکاران غربی امنیت جهانی را برهم می‌زند و روسیه را مجبور به واکنش متقابل کرده است.

کرملین: کنترل تسلیحات موضوع اصلی دیدار پوتین و بایدن خواهد بود
 دیمیتری پسکوف سخنگوی رییس جمهوری روسیه اعلام کرد که کنترل تسلیحات و ثبات راهبردی جهان موضوع اصلی دیدار ولادیمیر پوتین و جو بایدن روسای جمهوری روسیه و آمریکا خواهد بود.
پسکوف روز یکشنبه در برنامه سیاسی «مسکو.کرملین.پوتین» در شبکه تلویزیونی روسیه1 گفت: مساله کنترل تسلیحات موضوع اصلی در دیدار سران روسیه و آمریکا در صورت برگزاری چنین دیداری خواهد بود.
به گفته وی، روسیه پیشرفته ترین نیروی راهبردی در سطح جهان را دارد و بدیهی است این نیرو ضامن تامین ثبات خواهد بود زیرا که عامل بازدارنده است. 
 سخنگوی کرملین گفت: ثبات راهبردی بخش جدایی ناپذیر مذاکرات روسیه و آمریکاست؛ این مسائل باید در سطوح مختلف مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
ثبات راهبردی موضوع های مربوط به تسلیحات موشکی و هسته ای را دربرمی گیرد. 
دیدار پوتین و بایدن برای برون رفت از وضعیت موجود ضروری است
سخنگوی رییس جمهوری روسیه دراین برنامه تلویزیونی گفت:نشست پوتین و بایدن برای خروج از شرایط کنونی روابط روسیه و آمریکا حائز اهمیت است.
وی افزود: روسیه خواهان روابط دوستانه با تمامی کشورهاست، اما این دوستی باید حقیقتا دوستی باشد و نه روابطی همراه با تحکم و استانداردهای دوگانه.
پسکوف یادآورشد: انتخاب شهر محل برگزاری دیدار روسای جمهوری روسیه و آمریکا مساله ای فنی است؛ آنچه اهمیت دارد واقعیت خود نشست است.
 رییس جمهوری آمریکا روز 24 فروردین ماه در تماس تلفنی با همتای روسی خود، پیشنهاد داد برای برای بحث درباره طیف کاملی از مسایل پیش روی آمریکا و روسیه، دیدار حضوری در کشور ثالث برگزار کنند.
 پوتین و بایدن تعدادی از موضوعات منطقه‌ای و جهانی را از جمله قصد ایالات متحده و روسیه برای پیگیری گفت‌وگوی ثبات استراتژیک در مورد طیف وسیعی از کنترل تسلیحات و مسائل امنیتی نوظهور، با تکیه بر تمدید پیمان جدید استارت مورد بحث قرار دادند.
  بایدن همچنین تصریح کرد که ایالات متحده در دفاع از منافع ملی خود در قبال اقدامات روسیه همچون دخالت در فضای مجازی و دخالت در انتخابات، محکم عمل خواهد کرد.
 بایدن بر تعهد بی دریغ ایالات متحده به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تأکید کرد. رئیس جمهوری همچنین در مورد تجمع ناگهانی ارتش روسیه در کریمه اشغالی و مرزهای اوکراین ابراز نگرانی کرد و از روسیه خواست که تنش ها را کاهش دهد.

 پوتین از امکان افول آمریکا سخن گفت
 ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه از امکان افول آمریکا و پایان امپریالیسم سخن گفت و خاطرنشان کرد که آمریکا در مسیر اتحاد جماهیر شوروی حرکت می کند.
 پوتین روز شنبه در دیدار وبیناری با روسای خبرگزاری های مختلف در حاشیه مجمع اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ که از شبکه تلویزیونی روسیه24 پخش می شد، در مورد سیاست های آمریکا در قبال کشورهای دیگر گفت: آمریکا در مسیر اتحاد جماهیر شوروی حرکت می کند.  
رئیس جمهوری روسیه با طرح این سوال که مساله امپراتوری ها چیست، اظهار داشت: آنها (سران امپراتوریها) فکر می کنند که قادر مطلق هستند که به خود اجازه می دهند خطاها و اشتباهاتی داشته باشند.
وی ادامه داد: آنها فکر می کنند می توانند افرادی را اجیر کرده و با کسانی توافق کنند و افرادی را هم بترسانند.
رئیس جمهوری روسیه گفت: اما با این رویکردها، تعداد مسائل افزایش می یابد و زمانی فرا می رسد که دیگر از عهده حل مشکلات برنمی آیند.
پوتین خاطرنشان کرد: آمریکا بطور مستقیم و با اطمینان خاطر در مسیری که اتحاد جماهیر شوروی (مسیر فروپاشی) حرکت کرد، گام برمی دارد.  
 رئیس جمهوری روسیه این را نیز گفت که مسکو قصد کنار گذاشتن کامل دلار آمریکا را ندارد اما در مواردی به دلیل اینکه ایالات متحده از واحد پولی خود برای تحریم ها استفاده می کند، مجبور است از آن صرف نظر کند. 

هشدار درباره تلاش اروپایی‌ها برای ایجاد جو رویارویی بین روسیه و آمریکا
رئیس دومای روسیه از سیاستمداران اروپایی انتقاد کرد که در آستانه برگزاری نشست سران پوتین-بایدن، قصد دارند دستورکار رویارویی را به رئیس جمهوری آمریکا تحمیل کرده و جو منفی را در آستانه این نشست بوجود آورند.
به گزارش  خبرگزاری «تاس»، "ویچسلاو والودین" رئیس دومای دولتی روسیه ابراز عقیده کرد که پارلمان اروپا و شخص "دیوید ساسولی" رئیس آن در پیش‌نویس بیانیه مشترک تهیه شده و اظهارات ضدروسی خود، در واقع قصد دارند یک جو رویارویی را در آستانه نشست ولادیمیر پوتین و جو بایدن، روسای جمهوری روسیه و آمریکا (که قرار است در تاریخ 16 ژوئن/26 خرداد ماه، در ژنو برگزار شود) بوجود آورند.
این مقام بلندپایه پارلمانی در کانال تلگرام خود با اشاره به پیشنهاد مطرح شده از سوی اتحادیه اروپا به آمریکا برای انتشار بیانیه مشترکی در نشست سران 15 ژوئن، دقیقاً قبل از برگزاری دیدار پوتین و بایدن، که در آن درخواست اعمال تحریم‌های شدیدالحن علیه روسیه و چین طرح شده، نوشت: «مقامات پارلمان اروپا تلاش می‌کنند تا خود را بعنوان یک وزنه سیاسی مطرح کرده و به امتیاز خاصی دست یابند و برای این منظور از بهانه مناسب نخستین دیدار حضوری رهبران روسیه و آمریکا استفاده می‌کنند. آنها قصد دارند یک دستورکار رویارویی را به بایدن در آستانه دیدارش با پوتین تحمیل کرده و به او اعمال فشار نموده و بدین ترتیب جو منفی را در آستانه این نشست ایجاد کنند.»
والودین چنین موضع گیری را غیرمسئولانه و تلاش برای از بین بردن امکان دست یابی به هر نوع توافقات احتمالی بین روسیه و آمریکا ارزیابی کرده و یادآور شد، این در حالی است که مقامات بروکسل اهمیت سرو سامان گرفتن روابط مسکو و واشنگتن برای قاره اروپا را فراموش کرده‌اند.
لازم به یادآوری است که آژانس خبری بلومبرگ به نقل از منابع خبری خود فاش کرد که نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا به آمریکا پیشنهاد کرده‌اند که بیانیه مشترکی درباره اتخاذ مواضع یکسان در قبال روسیه منتشر کرده و در عین حال مشترکاً با اقدامات مسکو که به عقیده آنها خصمانه است، مقابله کنند. 

نظر شما