شناسهٔ خبر: 47541473 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

جلیلی: باید کاری کنیم که دشمنان به التماس بیفتند

سعید جلیلی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: یکی از راه‌های رفع تحریم‌ها مذاکرات است و همه این موضوع را مطرح می‌کنند و باید دنبال شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در برنامه «با دوربین» که عصر امروز از شبکه اول سیما پخش شد به تشریح برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود در انتخابات پرداخت و گفت: تاریخ فراز و نشیب‌های زیادی داشته است و ماجراهای زیادی را از سر گذرانده است و ما در جهان فقط یک کشور نیستیم بلکه یک فرهنگ و تمدن بزرگ هستیم.

وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی یک خیز بزرگ برای احیای تمدن اسلامی برداشته است و امروز ما شخصیت‌هایی داریم که به مرزهای دانش نزدیک شدند و در برخی از رشته‌ها در رده‌های بالای جهان هستیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما راه درازی را طی کرده‌ایم و امروز در یک پیچ تاریخی هستیم. در یکی دو قرن گذشته هر زمانی که ما خواستیم یک جهشی داشته باشیم، دشمنان خارجی ما تلاش کردند که مانع ما شوند و متاسفانه جریان‌هایی را هم در داخل کشور همراه خود کردند و به خدمت خود گرفتند. امیرکبیر حرکت بزرگی را آغاز کرد اما علیه او فضاسازی شد و در نهایت او را به شهادت رساندند.

جلیلی گفت: در دوره های مختلف شخصیت هایی داشتیم که توانستند کشور را به مراحل بالایی برسانند اما توسط دشمنان به شهادت رسیدند و آخرین جنایت آنان ترور سردار دلها و شهید فخری زاده بود.

وی تاکید کرد: اگر ما امروز می‌خواهیم مسائل روزمره خود را حل کنیم به یک نگاه تمدنی و بلندمدت نیاز داریم و ما امروز به یک جهش بزرگ در شان ملت ایران نیازمند هستیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: در اقتصاد نابسامانی داریم، گرانی، بیکاری و مشکلات مسکن وجود دارد. البته هشت سال پیش هم این مشکلات را داشتیم ولی این مشکلات کمتر بود. در انتخابات سال ۹۲ بنده پاسخ‌هایی را به مردم دادم و از همین دوربین گفتم که چگونه می‌توان این مسائل را حل و فصل کرد. البته بنده کلید در نیاوردم و وعده‌های ۱۰۰ روزه ندادم و گفتم که کشور ما ظرفیت هایی دارد و توانایی‌هایی دارد و ما اگر آن ظرفیت‌ها را به خوبی به کار بگیریم و برنامه داشته باشیم، می‌توانیم بسیار موفق شویم.

جلیلی ادامه داد: کشور ما نباید معطل و علاف این باشد که قاتلان حاج قاسم سلیمانی بخواهند به ما عنایتی کنند و یا نکنند و ما همان زمان گفتیم که برخی از مسیرها که دنبال می‌شود راه به جایی نمی‌برد و مردم امروز می‌بینند که روندی که طی شده آیا درست بوده و آیا آن وعده‌ها انجام شد یا خیر.

وی تاکید کرد: رویکرد غلط و عملکرد ضعیف نمی تواند کشور را به قله‌ها برساند. رویکرد غلط به این معناست که ما یک رویکرد حداقلی داشته باشیم و بگوییم که مسائل امروز را حل کنیم و برای روزهای آینده برنامه نداشته باشیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بنده خودم مذاکره کننده بودم و به هیچ وجه مخالف مذاکره نیستم اما معتقدم که نباید همه تخم مرغ ها را در یک سبد بگذاریم و بگوییم که گفت‌وگو می‌کنیم و همه مسائل حل می‌شود و این همان رویکرد غلط است. اگر ما امتیاز دهیم و وعده‌های بدون تضمین بگیریم، رویکرد غلطی است.

جلیلی اظهار داشت: امروز تحریم‌ها دو برابر و قیمت دلار ۷ برابر شده است. نباید علاف و منفعل باشیم. ما می‌گوییم که دولت به جای علاف بودن باید فعال باشد و باید همه ظرفیت‌های کشور را به فعالیت در بیاورد.

وی گفت: ما در این هشت سال، کار، فعالیت و آسیب‌شناسی کردیم و همچنین نظرات موافق و مخالف را شنیدیم و سعی کردیم از همه جناح‌ها استفاده کنیم و به یک برنامه رسیدیم و آن برنامه به ما جهش را نشان داد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: حق مردم ما این است که یک وعده را باور کنند. امروز مردم در نظرسنجی‌های مختلف موضوعات و مشکلات اصلی خود را مطرح کردند. بیکاری یکی از مشکلات اساسی است و از کسی که می‌خواهد رئیس جمهور شود باید برنامه خود را در زمینه اشتغال ارائه دهد.

جلیلی درباره برنامه‌های خود در حوزه اشتغال، گفت: ما با برآورد، فرصت‌های کشور متوجه شدیم که اگر می‌گوییم اشتغال، امروز کشور آماده یک جهش در تولید را دارد و این جهش در تولید می‌تواند یک اشتغال در سطح خودش را ایجاد کند و ما برای این کار معتقدیم که یک طرح های پیشرانی باید شکل گیرد تا موتور تولید و جهش و اشتغال فراوان در کشور ایجاد شود.

وی گفت: رئیس جمهور باید همه دستگاه‌ها را بسیج کند و برای آنان مأموریت در جهت بهبود وضعیت اشتغال تعیین کند. بله فقط مربوط به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نیست و همه وزارتخانه‌ها باید پای کار بیاید.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: جهش تولید بدون افزایش صادرات و تعاملات گسترده با جهان امکان‌پذیر نیست. دولت علاف و معطل، دولتی است که تمام فرصت‌ها را در ارتباط با چند کشور و در یک موضوع خاص خلاصه کند و در این شرایط تعامل سازنده با جهان شکل نمی‌گیرد.

جلیلی تاکید کرد: یبیش از ۲۰۰ کشور در جهان داریم و باید با همه کشورها بتوانیم تعامل داشته باشیم و مناسبات قوی برقرار کنیم تا بتوانیم صادرات داشته باشیم و تولید ما افزایش یابد که در آن شرایط اشتغال گسترده ایجاد می‌شود.

وی بیان کرد: زمانی که جوانی، سال‌های عمر خود را در دانشگاه می گذراند، حق او و کشور است که از وی نهایت استفاده برده شود. ما امروز هزاران میلیارد تومان در دستگاه‌ها صرف بودجه مراکز پژوهشی می‌کنیم و آیا امکان پذیر نیست که این اقدامات توسط دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه ها انجام شود؟

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: امروز کشور ما به پزشک بیشتری نیاز دارد و باید پذیرش دانشگاه‌ها در این رشته افزایش یابد. اگر ما می‌خواهیم اشتغال ایجاد کنیم، باید بروکراسی های ظالمانه و امضاهای طلایی که وجود دارد و مانع کارآفرینی در کشور می‌شود را برداریم.

جلیلی گفت: نفت و گاز، ظرفیت و مزیت نسبی ماست و وظیفه رئیس جمهور و دولت است که در این زمینه فعال باشند تا این اهرم در دست خودمان باشد نه اینکه در دست دشمنان ما قرار گیرد.

وی تاکید کرد: ظرفیت صنایع پایین دستی پتروشیمی ما بسیار زیاد است و اراده می خواهد تا ما از این ظرفیت به خوبی و در جهت بهبود اشتغال استفاده کنیم. ما بررسی کردیم که چگونه می‌توان از پتروشیمی، صنعت، کشاورزی و بخش های دیگر ارزآوری کرد و معطل فروش نفت نبود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما امروز در عرصه کشاورزی فرصت‌های بسیار بزرگی داریم و با یک نگاه منصفانه می‌توان ظرفیت‌های کشور را فعال کرد.

جلیلی تاکید کرد: اگر بحث مافیای واردات مطرح می‌شود، این یک واقعیت است و گزارش‌های گمرک موجود است و همه دیدیم که با ارز ۴۲۰۰ تومانی گل مصنوعی و سنگ پا و کالاهایی وارد کشور شد که هیچ‌گونه ضرورتی نداشت.

وی گفت: مگر ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده نشد؟ پس چرا قیمت مرغ افزایش یافت و کالاها با قیمت کم به دست مردم نرسید؟ کجای کار ایراد دارد؟

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: یکی از راه‌های رفع تحریم‌ها مذاکرات است و همه این موضوع را مطرح می‌کنند و باید دنبال شود. اما این تنها راه نیست و یکی از راه‌های ماست. زمانی ما می‌توانیم در این زمینه موفق باشیم که دست مان پُر باشد و برنامه‌ای داشته باشیم که تحریم‌ها را از اساس خنثی کنیم.

جلیلی تاکید کرد: زمانی که دشمنان به دنبال تحریم بنزین ما هستند ما باید اهرم این تحریم را از دست آنان خارج کنیم و در راستای خنثی‌سازی تحریم‌ها قدم برداریم. ما برای خنثی‌سازی تحریم‌ها برنامه داریم و ما باید دشمن را از تحریم ها پشیمان کنیم و جنگ اقتصادی اقتضائات خودش را دارد و ما باید کاری کنیم که دشمنان به التماس بیفتند و این مسئله راه و برنامه دارد. این مسئله کاملا شدنی است و ما می‌توانیم کاری کنیم که دشمنان از تحریم ما پشیمان شوند.

وی درباره راهکار برون رفت از تورم، گفت: ما باید یک برنامه جدی در این زمینه داشته باشیم و این برنامه یک روزه نوشته نمی شود و نیازمند یک برنامه عمیق و طولانی است. با بودجه ریزی صحیح باید این موضوع را دنبال کرد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: متوسط تورم در کشورهای دنیا زیر ۵ درصد است اما کشور ما تورم ۵۰ درصدی دارد. حل این مشکل اراده می خواهد و این کار مستلزم اراده جدی در مقابله با کسانی است که نفع شان در این تورم‌هاست.

جلیلی تصریح کرد: کسانی که عهده‌دار کاری می‌شوند، نباید اجازه دهند که نه تنها رقبای آنان بلکه رفقای آنان به جیب مردم دست درازی کنند و این مسئله اراده جدی می خواهد و مسئولان برای مبارزه با رانت خواری ابتدا باید این مبارزه را با افراد هم جناح خود انجام دهند.

وی ادامه داد: امروز ۲۵ درصد جمعیت ما در روستاها هستند و هر روستا می تواند یک سلول پیشرفت کشور باشد. اگر مشکلات ۴۰ هزار روستای کشور حل شود، هر روستای ما می‌تواند به جهش کشور کمک کند. این مسئله سازوکار و برنامه می‌خواهد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: ما امروز نه تنها می توانیم کشور را اداره کنیم، بلکه می‌توانیم یک جهش بزرگ در کشور داشته باشیم. ۸ سال کار کردیم و تجربه های زیادی را بررسی کردیم و حالا وقت عملیات است و جهاد بزرگ برای جهش ایران در دستور کار ما است.

وی بیان کرد: کاملاً رویکرد غلطی است که ما از راه ها و توانمندی های مختلف که ملت ما دارند، بخواهیم صرفا به یک راه اکتفا کنیم و یک توانمندی را دنبال کنیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اینکه ما به دست خودمان روی سرمایه‌های کشور بتن بریزیم و در ازای آن پوزخند تحویل بگیریم، رویکرد غلطی است. امروز نتیجه چه شد؟ زمانی که توافقی می‌شد، شهروندی اظهار خوشحالی می‌کرد و می گفت که دلار ارزان می شود که کاملا حق داشت چرا که به وی وعده داده بودند و گفته بودند که ما با توافق این کار را خواهیم کرد اما چه شد؟ چرا این مسیر جواب نداد؟

جلیلی اظهار داشت: در اقتصاد نابسامانی هایی چون گرانی و بیکاری داریم. دولت نباید منفعل، علاف و معطل باشد. فعال بودن اقتضائاتی دارد و این اقتضائات، باور، اراده و برنامه است.

وی افزود: مهم‌ترین مسئله‌ای که باید باور داشت، این است که راهبرد های حداقلی جواب نمی دهد و در شأن ملت ایران نیست و مردم ایران یک نقش تمدنی با انقلاب اسلامی باید در جهان ایفا کنند. کشور نباید فقط اداره شود و اینکه برخی از افراد فقط به دنبال اداره کشور و حل برخی از مسائل باشند، ایران بزرگ را به جهش و قله نمی‌رساند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: زمانی افرادی مانند رزم آرا می‌گفتند که ایرانیان نمی‌توانند حتی یکی لولهنگ بسازند و این مسئله جای تاسف دارد که در داخل کشور چنین ادبیاتی را از افرادی می‌شنویم. برخی از افراد ظرفیت ایرانی را در ساخت آبگوشت بزباش خلاصه می‌کنند و یا اینکه می‌گویند که حد ما صادرات پوست بز است. این مسائل به معنای باور نداشتن است و ناشی از یک نگاه غلط و حداقلی است.

جلیلی تاکید کرد: ما می‌گوییم که کشور را نباید فقط اداره کرد و باید کشور در چهار سال آینده جهش پیدا کند. ما به این مسئله باور داریم چرا که در ۸ سال گذشته ۱۲۰ سفر انجام دادیم و به اقصی نقاط کشور رفتیم. بیش از هزار جلسه با متخصصان، اصناف، مدیران و اساتید دانشگاه از جناح‌های مختلف برگزار کردیم.

وی بیان کرد: ما روز به روز بیشتر به این نتیجه رسیدیم که بسیاری از کارها شدنی است اما برخی از افراد نمی توانند. ما می‌گوییم که می شود و می توانیم چرا که کشور ظرفیت جهش را دارد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: سال ۹۲ و پس از انتخاب روحانی به عنوان رئیس جمهور کشور، بنده در همان مقطع و در جمع ستاد انتخاباتی مان گفتم که کار ما تازه شروع شده است و ما دولت سایه را تشکیل دادیم و گفتیم اگر رقبای ما رأی می آورند، وظیفه ما این است که تحولات کشور را سایه به سایه دنبال کنیم.

جلیلی ادامه داد: ما گفتیم که اگر کار خوبی صورت می گیرد، باید کمک کنیم و آن کار را تایید و تقویت کنیم. در مقابل گفتیم که اگر کار ناقصی انجام می شود، باید کمک کنیم که آن کار تکمیل شود. همچنین برنامه ما این بود که اگر کار خطا و اشتباهی صورت می‌گیرد، کمک کنیم تا آن کار تصحیح شود.

وی اظهار داشت: ما در این ۸ سال کارگروه‌هایی را متشکل از جوانان این مرز و بوم، اساتید برجسته کشور، مدیران با سابقه و با کفایت و همه اصناف تشکیل دادیم و از آنان مدد گرفتیم. ما سعی کردیم روند کشور را سایه به سایه دنبال کنیم و هر جا به نقطه نظری رسیدیم که کمک می کرد، به‌ کمک دولت می‌رفتیم. اگر کار خوبی بود، تایید می‌کردیم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما