شناسهٔ خبر: 47540557 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جلیلی: باید با دست پر در مذاکرات حضور داشته باشیم

تهران - ایرنا - نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دست ما باید پر باشد تا در مذاکرات بتوانیم حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته باشیم و اهرم فشار به دست مخالفان ندهیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، سعید جلیلی عصر امروز دوشنبه در گفت وگوی تلویزیونی اظهار کرد: در یکی دو قرن گذشته هر زمانی که ما خواستیم جهشی داشته باشیم، دشمنان تلاش کردند که مانع ما شوند و متاسفانه جریان‌هایی را هم در داخل کشور همراه خود کردند و به خدمت خود گرفتند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: امیرکبیر حرکت بزرگی را آغاز کرد اما علیه او فضاسازی شد و در نهایت او را به شهادت رساندند. در دوره‌های مختلف شخصیت‌هایی داشتیم که توانستند کشور را به مراحل بالایی برسانند اما توسط همین دشمنان به شهادت رسیدند که آخرین جنایت آنان ترور سردار دل‌ها شهید قاسم سلیمانی و شهید فخری زاده بود.

جلیلی تصریح کرد: اگر ما امروز می‌خواهیم مسائل روزمره خود را حل کنیم به یک نگاه تمدنی و بلندمدت نیاز داریم.  امروز باید با برنامه ریزی برای جهش بلندی داشته باشیم و این جهش باید در شان ملت ایران باشد.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم مسائل روزمره خود را حل کنیم نیاز به یک جهش بزرگ در شان ملت ایران داریم، ما در اقتصاد نابسامانی داریم، گرانی، مشکل مسکن، تحریم ها و این مسایل را داریم البته ۸ سال پیش هم این‌ها را داشتیم اما کمتر بود.  

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در انتخابات سال ۹۲ بنده صحبت‌هایی کردم و پاسخ‌هایی را به مردم دادم و از همین دوربین گفتم که چگونه می‌توان این مسائل را حل و فصل کرد. کشور نباید معطل این باشد که قاتلان حاج قاسم سلیمانی بخواهند به ما عنایتی بکنند یا نکنند. دست ما باید پر باشد تا در مذاکرات بتوانیم حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته باشیم و اهرم فشار به دست مخالفان ندهیم.  

جلیلی با بیان اینکه رویکرد غلط مانع از رسیدن کشور به قله می‌شود، گفت: رویکرد غلط به این معناست که ما یک رویکرد حداقلی داشته باشیم و بگوییم که مسائل امروز را حل کنیم و برای روزهای آینده برنامه نداشته باشیم.

 وی خاطر نشان کرد: من مخالف مذاکره نیستم و خودم مذاکره کننده بودم اما معتقدم که نباید همه تخم مرغ ها را در یک سبد بگذاریم و بگوییم که گفت‌وگو می‌کنیم و همه مسائل حل می‌شود و این همان رویکرد غلط است. اگر ما مذاکره می‌کنیم و امتیاز می دهیم اما نتیجه نمی گیریم این همان رویکرد غلط است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: ما در این هشت سال گذشته رفتیم با متخصصان، دانشگاهیان، جوانان خبره صحبت کردیم و حتی حرف های جناح های مختلف را هم شنیدیم و با جمع آوری آنها به یک برنامه رسیدیم که این برنامه مسیر جهش را به ما نشان داد.

جلیلی به شرایط جامعه هم اشاره کرد و گفت: امروز مردم در نظرسنجی‌های مختلف موضوعات و مشکلات اصلی خود را مطرح کردند. اشتغال و گرانی از جمله مسایل مهم مردم است که باید برای آن برنامه داشت. کشور این فرصت و آمادگی را دارد جهشی در تولید داشته باشد و این جهش در تولید می‌تواند اشتغال ایجاد کند. این جهش فقط به یک یا چند وزاتخانه خلاصه نمی شود و در همه بخش ها می توان آن را ایجاد کرد. 

وی تاکید کرد: بیش از ۲۰۰ کشور در جهان داریم که می توانیم با بسیاری از آنها وارد صحبت و مذاکره شد و با برقراری مناسبات صحیح زمینه فعالیت اقتصادی و صادرات را ایجاد کرد و نباید خود را به چند کشور خاص محدود کنیم. 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به جوانان و انگیزه آنها نیز اشاره کرد و گفت: جوانی که سال‌های عمر خود را در دانشگاه می گذراند حق این را دارد در شغلی که علاقه دارد کار کند اما آیا شرایط کشور امروز این فرصت را به این جوان می دهد؟ از سویی دیگر هزاران میلیارد تومان در دستگاه‌های مختلف صرف بودجه مراکز پژوهشی و پژوهش های مختلف می شود و همین جوانان با انگیزه و متخصص می توانند این طرح ها را در دست گرفته و دنبال کنند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: فراموش نکنیم برنامه یک شبه نوشته نمی شود، در سال ۹۲ پس از انتخاب آقای روحانی در جمع ستاد انتخاباتی عرض کردم کارمان از همین امروز آغاز شده و دولت سایه را تشکیل دادیم و سایه به سایه تحولات را دنبال کردیم. اگر کار خوبی صورت می گیرد حتی از سوی رقبا ما باید آن را تایید و تشویق کنیم، اگر در فضایی نیاز به کمک است وارد شویم و کمک کنیم و اگر جایی کار خطایی صورت گرفت بیاییم و اصلاح کنیم.

وی ادامه داد: اگر به دنبال اشتغال هستیم باید موانع پیش رو را برداریم، باید اجازه بدهیم ظرفیت بیشتری در دانشگاه ها برای تحصیل وارد شوند، باید اجازه بدهیم جوانان ما در حوزه های مختلف رشد کنند و خودمان را محدود نکنیم.

جلیلی گفت: نفت و گاز به جایی این که اهرمی در دست ما باشد به عنوان عامل فشار در اختیار دشمن است. ما می توانیم از طریق معدن، صنعت، کشاورزی، هنر، فرهنگ و از همه مهمتر از طریق نفت با تبدیل آن به فراورده ها و صنایع پایین دستی برای کشور ارز آوری داشته باشیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: همین دولت در ۸ سال گذشته در بحث اراضی خوزستان اقدام خوبی انجام داد که شایسته تقدیر است که سود آن به کشوررسید و شاهد بودیم هم صرفه جویی ارزی شد و هم ارز آوری به همراه داشت. وقتی کار خوبی صورت می گیرد باید تشکر کرد و من از مدیرانی که در وزارت کشاورزی در این کار دخیل بودند تشکر می کنم. اگر در دولت کار خوبی صورت می گیرد باید به آن اشاره کرد حتی اگر در جناح رقیب باشد و نباید چشم خود را بر روی کارهای خوب ببندیم.

جلیلی تاکید کرد: بحث مافیای واردات مطرح است، بله این یک واقعیت است. ارز دولتی اختصاص داده شد اما گل مصنوعی یا سنگ پا وارد کردند که در زندگی مردم هیچ اثری نداشت. چرا با وجود این که ارز ۴۲۰۰ تومانی داده شد اما کالا به دست مردم نرسید؟ ۶۳۷ شرکت صوری برای دریافت دلار دولتی در همین مدت ثبت شد و این نشان می دهد مافیا و سوء تدبیر وجود دارد.  

وی تصریح کرد: اگر به دنبال مذاکره هستیم باید دستمان پر باشد، نباید به گونه ای رفتار کنیم که اهرم فشار در دست دشمن قرار بگیرد و در شرایط سختی قرار بگیریم. یکی از راه‌های رفع تحریم‌ها مذاکره است اما این همه توان ما نیست. ما باید زمانی وارد مذاکره بشویم که دستمان پر باشد تا دشمن نتواند از اهرم فشار علیه ما استفاده کند. مثلا اگر می خواهد ما را با بنزین تحریم کند چند کار می توان انجام داد. یک راه این است که مذاکره کنیم و امتیاز بدهیم تا دشمن منصرف شود. راه دوم این است که تحریم ها را دور بزنیم و دشمن نفهمد اما بهترین و مفیدترین راه این است که بنزینرا تولید کنیم و حتی به صادرات آن روی بیاوریم تا اهرم فشار از دست دشمن خارج شود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: متوسط تورم در بسیاری از کشورهای دنیا زیر ۵ درصد است اما کشور ما تورم ۵۰ درصدی را تجربه کرده است. حل این مشکل اراده و برنامه می خواهد، باید دید چه کسانی از این تورم سود می برند و چرا فقط عده ای خاص و محدود از تسهیلات سنگین بانکی بهره برده اند.

جلیلی گفت: کسانی که مسوولیت دارند نباید اجازه بدهند فرد یا گروهی دست در جیب مردم بکنند، این مسئله عزم و اراده ای جدی را می طلبد و اول باید از جناح دوست و خودی شروع کرد تا بتوان در مقابل آن ایستاد.  

وی تصریح کرد: برخی از افراد ظرفیت ایرانی را در ساخت آبگوشت بزباش خلاصه می‌کنند و یا اینکه می‌گویند که حد ما صادرات پوست بز است. این مسائل به معنای باور نداشتن است و ناشی از یک نگاه غلط و حداقلی است. امروز ۲۵ درصد جمعیت ما در روستاها ساکن هستند که با شناختی که دارم می گویم هر روستا می تواند یک سلول پیشرفت برای توسعه کشور باشد. اگر مشکلات ۴۰ هزار روستای کشور را حل کنیم خواهیم دید هر روستا می‌تواند سلول جهش کشور باشد و این مساله با برنامه ریزی و مدیریت حل می شود.

جلیلی گفت: ما امروز فرصت هایی داریم که باید از آن بهره ببریم، همین رییس جمهور کنونی آمریکا سندی را منتشر کرد که در ۴ خط آن به یک نکته مهم اشاره شده ، او گفت ایران وارد عرصه جدید در حوزه فناوری پیشرفته شده و این نشان می‌دهد جوانان ما از چه توانمندی بالایی برخوردار هستند. ما در کشور خودمان مواد اولیه، دانش روز و جوانانی را داریم که می توانند دشمن را از تحریم پشیمان کند.

نظر شما