شناسهٔ خبر: 47407259 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آیت‌الله علم‌الهدی: شرکت در انتخابات، واجب شرعی است

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: در منطق سیاسی اسلام، مشارکت سیاسی و شرکت در انتخابات، تکلیف و واجب شرعی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، آیت الله سیداحمد علم الهدی عصر امروز در مراسم پاسداشت حماسه فتح خرمشهر روز مقاومت، ایثار و پیروزی که در مجتمع فرهنگی آیه‌ها برگزار شد، اظهار کرد: برداشت عمومی مردم از  روایت «مَن اَصبَحَ وَ لَم یَهتَمَّ بِاُمورِ المُسلِمینَ فَلَیسَ بِمُسلِم» این است که آدم باید به فکر دیگران باشد، در صورتی‌که معنای حدیث به عنوان یک منبع فقهی در یک معنا و مفهوم دیگری قابل توجه است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: معمولا انسان صبح که ازخواب برمی‌خیزد و می‌خواهد کار روزانه‌اش را شروع کند  به مهمترین مسأله‌ای که از نظر او اهمیت بیشتر و اولویت یک را دارد و مقدم بر برنامه‌های دیگر است، اهتمام می‌ورزد.کسی که صبح برمی‌خیزد باید اولویت یک او اهتمام به امور مسلمین باشد و اگر نباشد، اصلا این آدم مسلمان نیست.

وی ادامه داد: امور مسلمین به این معنا نیست که گرسنه‌ها را سیر کند، فقرا را دستگیری کند یا بیماران را به درمان برساند، اینها امور مسلمین نیست بلکه امور مسلمان است.

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: امور و مسلمین هر دو لفظ جمع است. مقصود از امور مسلمین، مسایل رسیدگی به فقرا و خیرات و مبرات و خدمات فردی نیست. امور مسلمین امور سیاسی و اجتماعی مسلمان‌ها است، یعنی مسائلی که به جمع مسلمان ها مربوط است.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: اگر کسی صبح برخیزد و اولویت اولش مسایل جمعی و اجتماعی و سیاسی مسلمان‌ها نباشد، مسلمان نیست.

وی گفت: بنابراین مسأله مشارکت سیاسی در اسلام، یک تکلیف است،در اندیشه سیاسی لیبرال دموکرات، مساله مشارکت یک حق است. کسی که می‌خواهد از حق خودش استفاده کند، مشارکت سیاسی دارد و اگر نخواهد و از این حق استفاده نکند مشارکت سیاسی ندارد.

آیت الله علم الهدی تبیین کرد:  اما در منطق سیاسی اسلام، مشارکت سیاسی، تکلیف و واجب شرعی است. اگر کسی بگوید به سرنوشت مردم کاری ندارم و به من مربوط نیست و اداره زندگی خودم مهم است، این فرد مسلمان نیست‌، یعنی شهادتینش قبول نیست.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه معروف به معنای خوب و منکر به معنای زشت است، گفت: آدم وظیفه دارد دیگران را به کار خوب وادار و از کار زشت نهی کند. فقها می‌گویند قدر متیقن معروف واجبات شرعی است و قدر متیقن منکر، حرام شرعی است.

وی تأکید کرد: اگر جایی دیدید حرام شرعی صورت می‌گیرد و جلوی آن را نگرفتید، تارک نهی از منکر هستید، اگر در مقابل ترک حلال و انجام حرام شرعی سکوت کردید، مورد عقاب خدا قرار می‌گیرید.

آیت‌الله علم الهدی ضمن تاکید بر این مسأله که مشارکت سیاسی تکلیف است، گفت: اگر کسی مشارکت سیاسی خود را ترک کند، معروف را ترک کرده و شما به عنوان آمر به معروف در مقابل آنها مسئول هستید.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: این طور نیست کسی بگوید من در انتخابات شرکت نمی‌کنم و شما هم شرکت نکنید، یا بگوید فلان جریان سیاسی در انتخابات شرکت نکند؛ این عمل حرام است.

وی با اشاره به عملیات روانی که معاندین علیه صحبت‌هایش در نماز جمعه به راه انداختند، گفت: گاهی آدم حرفی می‌زند و دشمن روی آن عملیات روانی می‌کند، من در نماز جمعه گفتم اگر کسی مردم را وادار کند که در انتخابات شرکت نکند، در حد شرک به خداست، عده ای این حرف را استهزا کردند.

آیت الله علم الهدی ادامه داد: اما این مثل این است که کسی بگوید نماز نخوانید. اگر کسی جلوی نماز خواندن و روزه گرفتن مردم را بگیرد، مشرک است. بنا بر حدیث پیامبر(ص)، این از نظر همه مسلمانان کافر است، اگر کسی جلوی شرکت در انتخابات را بگیرد، بنا بر کلام پیامبر اسلام، فردی که جلوی واجب الهی را بگیرد مسلمان نیست.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: بنابراین شما به عنوان آمران معروف در این انتخابات وظیفه دارید. یعنی این طور نیست که خودتان یک رأی بدهید و بروید، بلکه شما باید برای ترویج شرکت در انتخابات به عنوان اجرای امر به معروف و نهی از منکر حداکثر فعالیت را داشته باشید.

وی در خصوص بیان مصادیق و تبلیغ برای افراد در انتخابات یادآور شد: در تشخیص مصداق اگر کسی را تشخیص دهید که می‌تواند با فعالیت های جهادی کشور را اداره کند، او را معرفی کنید‌.

آیت الله علم الهدی بیان کرد: نگاه نکنید کدام گروه و جریان سیاسی چه می‌گوید، همان‌طور که معروف را شناختید و مصداق کامل شرعی و دینی را شناختید همان را ترویج کنید و نباید در مقابل شرکت دیگران بی توجه باشید زیرا کسی که واجب شرعی خود را انجام ندهد، فعل حرام انجام داده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه و به مناسبت روز آزادسازی خرمشهر گفت: آزادسازی خرمشهر قریب به چهل سال گذشته انجام گرفت و امام هم به همین مناسبت جمله  «خرمشهر را خدا آزاد کرد» گفت؛ ما خیلی کارهای دیگر هم داریم که به خدا مربوط است اما خدا کمک نمی‌کند و ما در آنجاها موفق نمی‌شویم و خیلی جنایات روی کره زمین رخ می‌دهد که جریانات استکبار و صهیونیست‌ها انجام می‌دهند ولی خدا در دفع آنها کمک نمی‌کند.

وی با اشاره به جریان تصرف قدس و اقدامات صهیونیست‌ها عنوان کرد: هشتاد میلیون گوینده شهادتین درسال ۱۹۸۷ و در حدود شصت سال قبل در مقابل صهیونیست شکست خوردند و زمین‌هایشان توسط صهیونیست ها تصرف شد و ساکنان آن در به در شدند و خدا کمک نکرد، اما خدا خرمشهر را آزاد کرد.

آیت الله علم الهدی ضمن تشریح این جریان اظهار کرد: صهیونیست‌ها ابتدا مصر را شکست دادند و صحرای سینا را تصرف کردند، صنایع نظامی مصر در آن زمان پیشرفته بود‌. در آن ایام که اسراییل تمام سلاح‌هایش را از آمریکا گرفته بود، مصر خودش این سلاح‌ها را داشت، اما نتوانست پیروز شود.

وی تصریح کرد: خدا بنایش بر این است به کسانی کمک کند که برای او حرکت کنند و اعتماد و اتکایشان به او باشد؛ در جریان فتح خرمشهر عزیزان رزمنده ما  به عشق شهادت به طرف اجرای این عملیات راه افتادن، وقتی با اتکای به خدا رفتند و جنگیدند، خدا هم خرمشهر را آزاد کرد.

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: در دوره طاغوت اخباری که پخش می‌شد، به نفع اسراییل بود. ما از خبرگزاری‌های عربستان استفاده می‌کردیم. رادیو عربستان در آن زمان شعار « یا ابناء الورید» را پخش می‌کرد، ورید یکی از کافران و دشمنان پیغمبر(ص) بوده است اما به اعتبار اینکه این شخص عرب بوده، این شعار را در آن زمان سر می‌دادند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: من همان زمان در منبر اعلام کردم که این‌ها شکست خواهند خورد زیرا خود را ابناء خدا نمی‌دانستند، دلیل این‌که هنوز هم نتوانسته‌اند پیروز شوند این است که همچنان در این افراد بحث سرزمین و خاک و نژاد است، بحث خدا نیست.

وی ضمن بیان اینکه امروز فلسطین خط مقدم جبهه اسلام در برابر کفر است، گفت: اگر این‌ها در مقابل کفر متحد شوند و برای خدا به میدان بیایند، خدا آنها را آزاد می‌کند.

آیت الله علم الهدی تاکید کرد: اگر در این انتخابات نیت ما خدا شد و مشکلات را به خدا واگذار کردیم، ما پیروزیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: تورم در حال حاضر ۴٣ درصد است  و بنا به گفته اقتصاددانان تا زمانی‌که دولت جدید بیاید، تورم به ۴٧ درصد می‌رسد و این دولت هم ۱۳ هزار میلیارد دلار بدهی به بانک دارد؛ فردی که به عنوان رئیس جمهور انتخاب می‌شود، در ماه اول ورود، نمی‌داند از کجا باید پول بیاورد و خرج کند.

وی ادامه داد: ما گرفتار این مشکلات هستیم و خدا باید مشکلات ما را حل کند و باید به خدا اعتماد داشته باشیم. باید سراغ کسی برویم که خدا باور و معادباور است. بر این باور دارد که انجام یک مسئولیتی را برعهده گرفته که فردای قیامت باید جواب همه گرسنگان مملکت را بدهد و لازم است جهادی کار کند و تا جایی که توان دارد سعی و تلاش کند تا عذر شرعی در مقابل خدا نداشته باشد.

آیت الله علم الهدی تأکید کرد: ما این گونه فردی را باید انتخاب کنیم و بخواهیم خدا مشکلاتمان را حل کند و با این تفکر خدا مشکلاتمان را حل خواهد کرد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی لازمه امداد الهی را  باورمندی عنوان کرد و گفت: این باورمندی باید طوری باشدکه هم خودمان براساس آن اقدام کنیم و هم به عنوان امر به معروف و نهی از منکر این تفکر را ترویج کنیم و در این صورت ما موفق خواهیم بود.

وی در ادامه خطاب به طلایه‌داران امر به معروف حاضر در مراسم گفت: از مجموعه فعالیت‌های ارزشمند شما برادران و خواهران در ایفای وظیفه شرعی و واجب قطعی دینی‌ امر به معروف و نهی از منکر تشکر می‌کنم، هرچند که تشکر بنده از این خدمات ارزشمند شما بی‌جا و بی‌معناست، مثل اینکه کسی بگوید من تشکر می‌کنم از شما که نماز صبح را برای خدا خواندید، این امر واجب است و ربطی به تشکر مخلوق خدا ندارد.

آیت الله علم الهدی افزود: این تشکر از همه زحمات و خدمات ارزشمندانه در اجرای امر به معروف و نهی از منکر از دو جهت است،  اول اینکه من یک طلبه‌ام و به عنوان یک طلبه دربان حریم ولی عصر(عج) وظیفه دارم از نوع عامل و عملی که در خط توسعه این ارزش مقدس انجام می‌گیرید به عنوان ترویج حوزه مأموریت خودم در دربانی حریم بقیه الله تشکر کنم، دوم اینکه برای آن اثر بسیار سازنده‌ مجاهدات شما برادران و خواهران در امر به معروف و نهی از منکر در جریان تثبیت انقلاب و خدمت به نظام در جامعه دارد، شما این وظیفه را به عنوان یک عبادت ارزشمند و فریضه قطعی شرعی و دینی الهی انجام می‌دهید اما این فریضه شما در تقویت مبانی انقلاب موثر است.

وی بیان کرد: انقلاب ما انقلاب اسلامی است و به هر میزانی که اسلام قدرت پیدا کند، انقلاب ما پیروزتر است و اسلام بستگی به ترویج ارزش‌های دینی دارد که این به‌وسیله مجاهدات شما در جامعه امروز محقق می‌شود.

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: شما فقط یک فاعل وظیفه دینی نیستید بلکه یک نیروی تداوم‌بخش انقلاب و عزت‌بخش اسلام، عنصر مبارز با استکبار و یک شخصیت فرهنگ‌ساز در یک جامعه دینی هستید، این‌ها عناوینی است که برای شما در اجرای وظیفه شرعی امر به‌معروف و نهی از منکر ثابت است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی یادآور شد: ما از ابتدای تشکیل دبیرخانه حساب می‌کردیم مدیریت و اجرای این برنامه اجرایی ستاد امر به‌معروف به‌وسیله مسئولان و عزیزان خدمت‌گذار و ایثارگر سپاه پاسداران صورت بگیرد که خوشبختانه امروز هم مورد اجرا قرار گرفت و امیدواریم این ستاد با ممزوج شدن حوزه وظایف اجرایی با نهاد مقدس سپاه پاسداران از یک توان بالاتری برخوردار باشد.

وی عنوان کرد: اگر بنا باشد در نظام اجتماعی ما، امام زمان(عج) کسانی را به عنوان سپاه قطعی خودشان بپذیرند، طلایه‌داران امر به‌معروف از جمله گروه‌هایی هستند که به‌عنوان سپاه بقیه الله مورد پذیرش آن حضرت قرار می‌گرفتند.

انتهای پیام/ ٧٠٠۴٢

نظر شما