شناسهٔ خبر: 47379789 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

راه اندازی بیش از ۳۰۰۰ پایگاه نوبت گیری الکترونیکی برای سنجش نوآموزان کرمانی

صفوی گفت: بیش از ۳ هزار پایگاه نوبت گیری الکترونیکی برای برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان در اختیار خانواده‌ها قرار دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، عباس صفوی، رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان کرمان  امروز در جلسه ستاد سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان، گفت: ضرورت برنامه سنجش، شناسایی به موقع اختلالات کودکان است که مهم ترین دستاورد آن اقدام به هنگام و موثر برای درمان و رفع مشکل است.

او افزود: بعضی از دانش آموزان بسته به نوع آسیب و مشکل، نیاز به ارائه خدمات خاص دارند، مثلا خانواده کودکی که فرزندشان  آسیب شنوایی دیده با شناسایی و تشخیص به موقع می‌تواند برای کاشت حلزون گوش کودکشان اقدام کند که معمولا این خدمات از سوی دانشگاه علوم پزشکی، بهزیستی و غیره انجام می‌شود و از آسیب‌های بیشتر پیشگیری می‌شود.

صفوی با اشاره به اینکه جای دهی دانش آموزان بسیار مهم است و اولویت با نوآموزان تلفیقی پایه اول است، بیان کرد: نوبت گیری سنجش در بیش از ۳ هزار  پایگاه الکترونیکی انجام می‌شود که مهم ترین رکن این است که بتوانند از خدمات مناسب بهره‌مند شوند.

 او ادامه داد:  نوآموزان بدو ورود به دبستان از نظر اختلالات بینایی، شنوایی، رفتاری، جسمی ـ  حرکتی، اوتیسم و غیره مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و زمینه برای دریافت خدمات مناسب در مدارس دانش آموزان با نیاز‌های ویژه  برای کودکانی که مشخص شود، مشکلی دارند، فراهم می‌شود.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان کرمان بیان کرد: تعداد پایگاه‌های سنجش امسال به ۴۳ پایگاه ثابت افزایش یافته که در دو نوع الف و ب تقسیم بنده شده اند و  ۲۱ پایگاه نوع ب و ۲۲ پایگاه نوع الف داریم که در نوع ب تعداد عوامل اجرایی کمتر است.

او افزود: برای بهبود انجام برنامه ها، بایستی پایگاه سنجش در مکان مناسبی در شهر و در دسترس همه اولیا باشد، فضای باز و مناسب و اتاق‌هایی بزرگ با تهویه مناسب داشته باشد و وجود سیستم سرمایشی و اقلام بهداشتی و رعایت کامل شیوه نامه‌ها ضروری است تا از این رهگذر، ازدحام اولیا و در نتیجه شیوع بیشتر کرونا و تهدیدی برای سلامت خانواده‌ها صورت نگیرد.

صفوی با بیان اینکه پارسال ۹۹.۶ درصد سنجش انجام داده ایم و  ۰.۴ درصد کسانی هستند که شناسایی نشدند،  بیان داشت: اتفاقا گروه هدف ما، معمولا افرادی هستند که نیاز به خدمات حمایتی بیشتری دارند. 

او گفت: پیش بینی می‌شود امسال با همراهی و همکاری همه دست اندرکاران، جذب صد در صدی داشته باشیم که این مهم هم مسئولیت شرعی و هم قانونی است و بدین منظور تریبون‌های نماز جمعه، پایگاه‌های بسیج، اعضای شورا‌های اسلامی شهر و روستا، فرمانداران و بخشداران و غیره  نقش مهمی در فرهنگ سازی و جذب خانواده‌ها برای سنجش نوآموزان دارند.

سنجش بیش از ۶۵ هزار نوآموز بدو ورود به دبستان درکرمان

عباس ضیا، معاون آموزش ابتدایی آموزش وپرورش استان کرمان  نیز در این جلسه  گفت: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان، فعالیتی مشترک بین وزارت خانه‌های آموزش و پرورش و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و طبق اساسنامه سازمان آموزش و پرورش استثنایی و مصوبه هیئت وزیران و با نظارت شورای سیاست گذاری و برنامه ریزی سنجش اجرا می‌شود.

او با بیان اینکه مسئولیت اصلی برنامه سنجش به آموزش و پرورش واگذار شده و بقیه دستگاه‌ها هم از نتایج آن استفاده می‌کنند، افزود: در سال‌های اخیر سنجش از پیش دبستانی شروع شده تا کار سنجش و مداخلات از دوره پیش دبستانی انجام شود.

ضیا بیان داشت: دستورالعمل این برنامه به همه شهرستان‌ها و مناطق استان ارسال شده و پس از انجام برنامه سنجش، دانش آموزان نیازمند به دریافت خدمات، شناسایی می‌شوند و مداخلات به هنگام صورت می‌گیرد.

او گفت: طی این دو سال، شرایط متفاوتی داشتیم؛ اما امسال بر اساس آمار ثبت احوال، ۶۵ هزار و ۴۲۸ پایه اول و حدود همین آمار هم نوآموز پیش دبستانی داریم؛ یعنی  مجموع این ۲ گروه، حدود ۱۲۰ هزار نفر می شوند که اولویت سنجش با نوآموزان بدو ورود به پایه اول است؛ اما شهرستان‌هایی که امکانات کافی در اختیار دارند، می‌توانند سنجش کودکان دوره پیش دبستانی را هم انجام دهند.

حسین صافی زاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان نیز در این جلسه گفت: برنامه سنجش، فرصت مناسبی برای غربالگری و پایش سلامت نوآموزان است که کودکان نیازمند به خدمات ویژه هر چه سریع تر از این خدمات بهره‌مند شوند و شناسایی و اقدام به موقع برای درمان آن‌ها صورت گیرد.

او بیان کرد: شرایط برگزاری این رویداد باید مدنظر باشد و  امیدواریم شرایط کرونا بهتر شود و در زمان برگزاری برنامه سنجش، شیوه نامه‌های بهداشتی به طور کامل رعایت شود و شرایط به گونه‌ای رقم خورد که کمترین ازدحام جمعیت را در پایگاه‌ها داشته باشیم.

صافی زاده گفت: باید از رهگذر این برنامه، نوآموزان به سمت صحیحی برای آموزش و تربیت هدایت شوند تا جلوی بسیاری از آسیب‌ها و مشکلات جدی‌تر گرفته شود.

انتهای پیام/ م 

نظر شما