شناسهٔ خبر: 47171320 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس پرس | لینک خبر

رییس کنفدراسیون صادرات ایران اعلام کرد:

اهمیت ویژه نحوه مدیریت بازار ارز بعد از لغو تحریم‌ها / پیش بینی تورم ۳۰ درصدی

رییس کنفدراسیون صادرات ایران با یش بینی تورم۳۰ درصدی در سال جاری ، گفت: نحوه مدیریت بازار ارز در صورت لغو تحریم‌ها ، اهمیت بسیار زیادی دارد .

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد لاهوتی با اشاره به اینکه کاهش تصنعی نرخ ارز، تاثیری بر افزایش قدرت خرید مردم ندارد به ایسنا گفت: در صورت لغو تحریم‌ها، نحوه مدیریت بازار ارز از سوی دولت اهمیت بسیاری در آینده اقتصاد دارد. فعالان اقتصادی تمایل دارند تقویت پول ملی، افزایش قدرت خرید مردم و بهبود شاخص‌های رفاهی از راه برسند اما این نگرانی هم وجود دارد با تصمیمات اشتباه، بار دیگر مشکلات جدید اقتصادی از راه برسند.

وی افزود: اجرای تصمیمات اقتصادی در سایه فضای سیاسی می‌تواند مشکل ساز شود. تجربه نشان داده در صورتی که تحریم‌ها لغو شوند یا کاهش یابند، دولت‌ها برای نشان دادن تغییر فضا و ایجاد امید در جامعه به سمت ارزپاشی حرکت می‌کنند و با تزریق گسترده ارز به بازار به دنبال کاهش قیمت می روند. از سوی دیگر وقتی زمان جابه جایی دولت‌ها می‌رسد، احتمال اینکه دولت مستقر به سمت کاهش تصنعی نرخ ارز حرکت کند اما دولت بعدی توان و ظرفیت ادامه دادن آن مسیر را نداشته باشد وجود دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: حتی در صورت لغو تحریم و افزایش درآمدهای بین المللی، منابع ارزی بی انتها نیست و جایی دولت مجبور می‌شود ارزپاشی را متوقف کند که موجب افزایشی شدن دوباره قیمت‌ها در بازار و ایجاد شوک جدید ارزی می‌ شود.

لاهوتی با اشاره به اینکه آسیب به تولید، آسیب به بخش مهمی از اقتصاد است، توضیح داد: برخی می‌گویند در دوره‌ای که دلار ناگهان گران شد، صادرکنندگان هم سود قابل توجهی کسب کردند. این حرف هیچ مبنایی ندارد زیرا صادرکننده برای تولید دوباره همان محصول باید مواد اولیه را با نرخ دلار بالاتر بخرد و در عمل هیچ تفاوتی در شرایط به وجود نمی آید. اما کاهش ناگهانی نرخ دلار هم باعث می‌شود تولید دیگر به صرفه نباشد و با از بین رفتن قدرت رقابت تولیدات ایرانی و خارجی، احتمال قاچاق کالا افزایش یابد.

وی افزود: وقتی تولید آسیب ببیند، رشد اقتصادی هم کاهش خواهد یافت، نیاز به واردات افزایش می یابد و آمار بیکاری دوباره افزایش می‌یابد. بهترین راهکار برای افزایش قدرت خرید مردم، کاهش نرخ تورم و کاهش سرعت رشد نقدینگی است. نرخ دلار را نمی‌توان به شکل تصنعی پایین آورد و همانطور که رسیدن قیمت دلار به ۳۰ هزار تومان واقعی نبود، تلاش برای کاهش نرخ با ارزپاشی هم رخداد مثبتی به شمار نمی‌رود.

لاهوتی ادامه داد: در شرایطی که به نظر می‌رسد نرخ تورم در سال جاری بالای ۳۰ درصد باشد، فشار جدید بر تولید می‌تواند منجر به ورشکستگی شود. قطعا باید از افزایش واقعی ارزش ریال حمایت کرد اما در عین حال سیاست‌های غلط ارزی می‌تواند به چالشی جدید بدل شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 

نظر شما