شناسهٔ خبر: 47103619 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

هشدار نارنجی به ۴ استان کشور

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: برای استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی، کرمان و شمال خراسان جنوبی هشدار نارنجی صادر شده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
 صادق ضیائیان در برنامه زنده گفتگوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر با بیان اینکه سامانه بارشی در مرکز و نیمه شرقی کشور فعالیت بیشتری داشته است، گفت: سامانه بارشی که از هفته گذشته فعال بوده این هفته هم تا اواسط هفته فعال است.
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی سازمان هواشناسی با بیان اینکه بارش‌های بین ۲۰ تا ۳۰ میلی متر هم در بعضی مناطق شاهد بودیم، افزود: انتظار داریم این بارش‌ها تا اواسط هفته ادامه و با یکی دو روز وقفه، مجددا این بارندگی ها از آخر هفته در برخی استان‌ها و بویژه در نوار شمالی کشور ادامه پیدا کند.
وی افزود: بیشتر این بارش‌ها بر اثر ناپایداری‌های محلی صورت می‌گیرد.
ضیائیان با اشاره به اینکه دو هشدار زرد و نارنجی هم صادر کردیم، گفت: هشدار‌های زرد را برای نوار ساحلی دریای خزر و استان‌های مرکزی و شرقی و هشدار نارنجی هم برای برخی از مناطق این استان‌ها صادر کرده ایم.
به گفته وی هشدار زرد یعنی احتمال خسارت وجود دارد و خسارت کم است ولی در هشدار‌های نارنجی خسارت حتما وجود دارد و خسارت‌هایی که بوجود می‌آید در حد منطقه‌ای و استانی است مثل خراب شدن پل.
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی سازمان هواشناسی افزود: هشدار قرمز یعنی خسارت به اندازه‌ای است که عزم ملی برای مدیریت آن نیاز است مثل سیل خوزستان و بوشهر.
وی با بیان اینکه بیشتر استان‌های مرکزی و شرقی کشور استان‌هایی هستند که در محدوده زرد قرار می‌گیرند، گفت: اما استان‌های خراسان رضوی چه امروز و چه فردا در معرض خطر بارش‌ها قرار دارد و هشدار نارنجی هم برای آن صادر شده است.
ضیائیان با بیان اینکه خراسان شمالی امروز خطرناک است و وضعیت استان سمنان هم برای امروز نارنجی است، گفت: برای دامنه و ارتفاعات استان کرمان هم امروز انتظار داریم که بارش‌های خوبی صورت بگیرد و همچنین در شرق استان اصفهان.
وی افزود: بارش‌هایی که در این فصل شاهد هستیم مثل بارش‌های زمستانی گسترده نیست بلکه بارش‌ها نقطه‌ای و محلی است و در مدت زمان کم حجم زیادی بارش داریم.
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: فردا برای خراسان رضوی و نیمه جنوبی خراسان شمالی و نیمه شمالی کرمان و شمال خراسان جنوبی هشدار نارنجی صادر کردیم.
وی گفت: توصیه می‌کنیم مردم از کنار رودخانه‌ها و مسیل‌ها که محل عبور سیلاب هستند فاصله بگیرند و سلفی نگیرند، برای چرای دام در خط الراس کوه‌ها حرکت نکنند که آسیب ببینند و کشاورزانی که در حریم و بستر رودخانه از آب استفاده می‌کنند هم باید مراقب باشند.
ضیائیان با اشاره به اینکه اردیبهشت امسال بارش‌ها خوب بوده و تقریبا ۲.۸ درصد نسبت به بلندمدت بارش‌ها بیشتر بوده است، گفت: بطور متوسط در کل کشور بارندگی در اردیبهشت ۱۳.۶ میلی متر بوده است.
وی افزود: اردیبهشت حدود ۸ درصد، خرداد حدود ۳ درصد و کل تابستان هم حدود ۴ درصد بارش داریم که در مجموع حدود ۱۵ درصد بارش کشور را شامل می شوند.
عطاءالله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران نیز در ادامه این برنامه بصورت تصویری گفت: سطح زیرکشت گندم در کشور حدود ۶ میلیون هکتار است که ۴ میلیون هکتار آن دیم و ۲ میلیون هکتار آبی است.
وی با بیان اینکه میزان تولید گندم امسال نزدیک ۱۲ میلیون تن برآورد می‌شود، گفت: در حدود ۸.۵ میلیون تن هم خرید تضمینی خواهیم داشت.
هاشمی افزود: گندم و جو دیم در مناطق معتدل و سرد متاثر از این بارندگی‌ها خواهد بود و حتی کشت آبی گندم و جو هم تحت تاثیر این بارندگی‌ها خواهند بود.
به گفته وی پراکنش و میزان بارش‌ها نوید این را می‌دهد که در محصولات دیم در ۱۲ استان آذربایجانها، اردبیل، زنجان، گلستان، قزوین، مازندران، سمنان، کردستان، همدان، خراسان شمال و رضوی خوب باشد.
رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران با بیان اینکه سطح زیر کشت جو دیم یک میلیون هکتار و جو آبی ۷۰۰ هزار هکتار در کشور است، گفت: متوسط برداشت در جو دیم ۱.۳ تن و جو آبی ۳.۵ تن است و در سال بین ۳ تا ۴ میلیون تن جو تولید می‌کنیم.
 
<div id="video-display-embed-code_380564" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/816289/380564?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما