شناسهٔ خبر: 47102723 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی سازمان هواشناسی مطرح کرد؛

صدور هشدار زرد و نارنجی هواشناسی در برخی مناطق کشور/ تاثیر بارش‌های اخیر در بهبود وضعیت کشت آبی

ضیائیان گفت:برای امروز و فردا دو نوع هشدار زرد و نارنجی هواشناسی در برخی مناطق کشور از جمله نواحی شرقی و مرکزی صادر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، صادق ضیائیان رئیس مرکز ملی پیش‌بینی سازمان هواشناسی در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص تشدید فعالیت سامانه بارشی در کشور تصریح کرد: شدت بارش ها طی دو روز آینده در نواحی مرکزی و نیمه شرقی و شمال غربی کشور خواهد بود.

او ادامه داد: در چند روز اخیر بین ۲۰ تا ۳۰ میلیمتر بارش در برخی مناطق کشور داشته ایم، وسعت بارش ها کم شده اما همچنان ادامه دارد.

ضیائیان بیان کرد: بیشتر بارش ها در اثر ناپایداری های محلی صورت می گیرد اگرچه ناپایداری های بزرگ مقیاس هم به آن کمک می کند.  تا اواسط هفته در بعد از ظهر و اوایل شب شاهد بارش هایی هستیم سپس وقفه یک روزه داریم  و بعد از آن دوباره تا آخر هفته شاهد بارش به ویژه در نوار شمالی کشور خواهیم بود.

او در خصوص هشدارهای هواشناسی توضیح داد:  صدور هشدار زرد یعنی احتمال خسارت وجود دارد. هشدار نارنجی یعنی خسارت حتما وارد می شود اما در محدوده استان قابل حل است و نیاز به کمک ملی نیست. هشدار قرمز زمانی صادرمی شود که خسارت گسترده است و نیاز به کمک ملی دارد .سال گذشته در مجموع دو هشدار قرمز هواشناسی صادر شد.

او ادامه داد: برای امروز و فردا هشدار زرد در مناطق شرقی و مرکزی کشور و  هشدار نارنجی در برخی مناطق خراسان رضوی ، شمالی، دامنه های البرز و ارتفاعات کرمان ، تهران و شرق اصفهان صادر شده که بارش ها به صورت نقطه ای است.

ضیائیان بیان کرد: بارش باران از ابتدای اردیبهشت  ماه تاکنون ۲.۸ درصد نسبت به میانگین بلند مدت بیشتر بوده است که این امر می تواند به بهبود وضعیت کشت آبی محصلات کشاورزی در برخی مناطق کشور کمک کند.

این کارشناس هواشناسی افزود: بارش هاس اردیبهشت حدود ۸ درصد، خرداد حدود ۳ درصد و کل تابستان هم حدود ۴ درصد از منایع آبی مورد نیاز کشور را تامین می کند که در مجموع حدود ۱۵ درصد بارش کشور را شامل می‌شوند.

او گفت: توصیه می‌کنیم مردم از کنار رودخانه‌ها و مسیل‌ها که محل عبور سیلاب هستند فاصله بگیرند.دامداران  برای چرای دام در خط الراس کوه‌ها حرکت نکنند که آسیب ببینند و کشاورزانی که در حریم و بستر رودخانه از آب استفاده می‌کنند هم باید مراقب باشند.

تاثیر بارندگی های اخیر بر کشت گندم و جو

در ادامه برنامه هاشمی رئیس ملی گندم کاران در خصوص میزان تولید گندم گفت:  سطح زیر کشت گندم در کشور ۶ میلیون هکتار است که ۴ میلیون هکتار به صورت کشت دیم و ۲ میلیون هکتار به صورت کشت آبی است. نزدیک به ۱۲ میلیون تن هم گندم برداشت می شود که  ۸.۵ میلیون تن آن خرید تضمینی خواهد شد.

او ادامه داد: بارندگی های اخیر در مناطق معتدل و سرد کشور بر زراعت گندم و جو به صورت کشت آبی تاثیر مثبت خواهد داشت.

این مقام مسئول تصریح کرد: پراکنش و میزان بارش‌ها نوید این را می‌دهد که کشت آبی محصولات کشاورزی در ۱۲ استان از جمله  آذربایجان های غربی و شرقی، اردبیل، زنجان، گلستان، قزوین، مازندران، سمنان، کردستان، همدان، خراسان شمال و رضوی خوب باشد.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران با بیان اینکه سطح زیر کشت جو دیم یک میلیون هکتار و جو آبی ۷۰۰ هزار هکتار در کشور است، گفت: متوسط برداشت در جو دیم ۱.۳ تن و جو آبی ۳.۵ تن است و در سال بین ۳ تا ۴ میلیون تن جو تولید می‌کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما