شناسهٔ خبر: 47081467 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

عضو حقوقدان شورای نگهبان:

مصوبه شورای نگهبان دفاع از نامزد‌های واقعی انتخابات است

طحان‌ نظیف با بیان اینکه مصوبه شورای نگهبان یک گام مثبت برای شفافیت است، گفت: ما این مصوبه را دفاع از نامزد‌های واقعی در برابر کاندیداتوری‌های تفننی می‌دانیم.

صاحب‌خبر -

مصوبه شورای نگهبان دفاع از نامزد‌های واقعی انتخابات استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، هادی طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان در گفتگویی با اشاره به مصوبه اخیر شورای نگهبان جهت ساماندهی ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: سیاست‌های کلی انتخابات، به شورای نگهبان تکلیف کرده بود که ملاک‌های تعیین مصادیق رجل سیاسی - مذهبی و مدیر و مدبر بودن را مشخص کند.

طحان نظیف با بیان اینکه مصوبه شورای نگهبان یک گام مثبت برای شفافیت است گفت: ما این مصوبه را دفاع از نامزد‌های واقعی در برابر کاندیداتوری‌های تفننی می‌دانیم.

وی ادامه داد: برخی‌ها چرا با شفاف‌سازی مخالفند؟ کسی از شفافیت ضرر نمی‌کند. واقعا مردم، نخبگان و شخصیت‌های سیاسی از انتشار تصاویر افرادی که تفریحی در انتخابات ثبت‌نام می‌کردند، ناراحت بودند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان تاکید کرد: ما باید مشخص کنیم که چه کسی مدیر و مدبر است و چه کسی از نظر ما رجل سیاسی - مذهبی است، ما مدافع حق مردم هستیم.

طحان نظیف با بیان اینکه حدود ۳۰۰ نفر در انتخابات گذشته دارای محکومیت قطعی ماننده نزاع، ضرب و جرح، سرقت، کلاهبرداری و ... بوده‌اند گفت: ۱۲۰۰ نفر از ۱۶۰۰ ثبت‌نامی‌های انتخابات گذشته، مدرک تحصیلی‌شان دیپلم و سیکل داشته‌اند.

وی افزود: متاسفانه برخی افراد در انتخابات گذشته، فرزندان خردسال‌شان را هم در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند!

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: وقتی برای انتخابات‌های مجلس، خبرگان و شوراها شرایط سن و مدرک گذاشته شده، چرا برخی مخالف گذاشتن شرایط برای انتخابات ریاست‌جمهوری هستند؟

طحان‌نظیف تاکید کرد: انتخابات محل دیده شدن و خودنمایی برخی افراد که صلاحیت‌های اولیه را ندارند و می‌خواهند دیده شوند، نیست.

وی ادامه داد: مردم دغدغه معیشتی و اقتصادی دارند و کسانی که می‌خواهند کاندیدا شوند، باید حداقل‌هایی مثل سن و مدرک و سابقه را داشته باشند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: زمان بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان ۵ روز است که ۵ روز هم می‌توانیم آن را تمدید کنیم، اما آیا واقعاً می‌توان صلاحیت ۱۶۰۰ نفر را در این زمان کوتاه دقیقاً بررسی کرد؟

طحان نظیف با تاکید بر اینکه حق اعتراض افراد در مصوبه شورای نگهبان پیش‌بینی شده است گفت: ما نسبت به حق مردم حساس هستیم و شورای نگهبان پاسدار حق مردم است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شورای نگهبان با این مصوبه، قانون اساسی را نقض نکرده است؟ اظهار کرد: ما پاسدار قانون اساسی هستیم و قطعاً خودمان قانون اساسی را نقض نمی‌کنیم.

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: تشخیص معیارها بر مبنای اصول قانون اساسی برعهده شورای نگهبان است، علاوه بر این بر مبنای بند ۱۰-۵ سیاست‌های کلی انتخابات، تکلیف تعیین معیارها و ساماندهی ثبت‌نام‌ها برعهده شورای نگهبان گذاشته شده است.

طحان‌نظیف افزود: ما در پاسداری از قانون اساسی به هیچ وجه کوتاه نخواهیم آمد.

وی افزود: مجلس مصوبه شورای نگهبان را قبول دارد، چون خود نمایندگان هم دنبال همین موارد بودند اما مجمع تشخیص ایرادش این بود که تعیین این موارد در صلاحیت‌های شورای نگهبان است، نه مجلس، لذا برخی اعضای مجمع هم مصاحبه کرده و از مصوبه شورای نگهبان استقبال کردند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: ساماندهی ثبت‌نام‌های انتخابات، خواسته مردم، نخبگان و شخصیت‌ها از جناح‌های مختلف بود.

انتهای پیام/ 241

نظر شما