شناسهٔ خبر: 47069876 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

#شیراز_پایتخت_کتاب_ایران

ویژه‌برنامه‌های روز جهانی قدس بر بستر فضای مجازی/ روز قدس نمایش اتحاد و همبستگی

صاحب‌خبر -

آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به نام قبله نخستین مسلمانان رقم خورده است، قبله‌ای که جایگاه پیامبران ابراهیمی بوده اما سال‌های سال است که دست ناپاک رژیم صهیونیستی بر آن چنگ انداخته  است. قدس، قبله نخستین مسلمانان جهان و سرزمین اصلی هزاران مسلمان فلسطینی است که استکبار جهانی توسط صهیونیسم جنایتکار از سال 1948 آن سرزمین را از دست ساکنانش خارج ساخت و تحت سلطه نیروهای اشغالگر قدس قرار داد. پس از پیروزی انقلاب، امام خمینی (س) در نخستین فرصت روزی را برای نشان دادن حساسیت جهانی نسبت به سرنوشت قدس و نجات آن از چنگال صهیونیست‌های جنایتکار، به عنوان «روز قدس» تعیین و پیامی به همین مناسبت صادر کردند.

 امام خمینی(ره) و روز قدس  

امام در این پیام که روز 16 مرداد 1358 در سیزدهمین روز از ماه مبارک رمضان سال 1399 هجری قمری خطاب به مسلمانان جهان صادر شد، چنین فرمودند: «من در طی سالیان دراز، خطر اسرائیل غاصب را گوشزد مسلمین نمودم که اکنون این روزها به حملات وحشیانه خود به برادران و خواهران فلسطینی شدت بخشیده است و به ویژه در جنوب لبنان به قصد نابودی مبارزان فلسطینی، پیاپی خانه و کاشانه ایشان را بمباران می‌کند. من از عموم مسلمانان جهان و دولت‌های اسلامی می‌خواهم که برای کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن به هم بپیوندند و جمیع مسلمانان جهان را دعوت می‌کنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است و می‌تواند تعیین کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد، به عنوان «روز قدس» انتخاب و طی مراسمی همبستگی بین‌المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان اعلام نمایند. از خداوند متعال پیروزی مسلمانان را بر اهل کفر خواستارم .» (صحیفه امام؛ ج  9، ص 267)

طولی نکشید که این تصمیم حکیمانه امام خمینی(ره) جهانی شد و نه تنها مسلمانان که آزاده‌خواهان جهان نیز در روز قدس آزادی فلسطین و جنایت رژیم صهیونیستی را فریاد می‌زنند. در ایران اسلامی این روز هر سال با برپایی راهپیمایی همراه بود اما امسال و سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و در اولویت بودن سلامت مردم این راهپیمایی به صورت حضوری نبوده و نیست و به شکل خودرویی در سال گذشته برگزار شد.

نظر شما