شناسهٔ خبر: 47074099 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

روز قدس؛ روز تجدید حیات اسلام

۴۳ سال پیش، در آخرین جمعه ماه رمضان سال ۱۳۹۹ هجری قمری حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی، طی پیامی جمعه آخر ماه مبارک رمضان هر سال را به عنوان روز قدس اعلام کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان، ۴۳ سال پیش، در آخرین جمعه ماه رمضان سال ۱۳۹۹ هجری قمری حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی، طی پیامی مهم و سرنوشت ساز، جمعه آخر ماه مبارک رمضان هر سال را به عنوان روز قدس اعلام کردند و آن را روز تجدید حیات اسلام نامیدند. از آن پس همه ساله در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، ایران اسلامی و بسیاری از نقاط جهان شاهد راهپیمایی‌های گسترده مسلمانان علیه اشغالگران قدس و در حمایت از آرمان مردم فلسطین بوده و سال به سال بر عظمت و شکوه این تجمعات مردمی افزوده شده است.

 

اعلام روز قدس با حمایت گسترده مسلمان‌ها در سراسر جهان روبرو شد و نشان داد که نمی‌توان مساله قدس را در پشت در‌های بسته و میز‌های مذاکره، به ضرر فلسطینی‌ها خاتمه داد، زیرا مسلمانان بیدار و آگاه، به دلیل ظلمی که بر قدس و ملت فلسطین رفته است، دست از مبارزه با رژیم صهیونیستی بر نخواهند داشت.

 

امام خمینی (ره) در پیام خویش به مناسبت روز قدس، اظهار داشتند: «من از عموم مسلمانان جهان و دولت‌های اسلامی می‌خواهم که برای کوتاه کردن دست این غاصب (اسرائیل) و پشتیبانان آن، به هم بپیوندند و جمیع مسلمانان جهان را دعوت می‌کنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس انتخاب و طی مراسمی همبستگی بین المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین اعلام نمایند.»

 

روز قدس از زوایای گوناگونی دارای اهمیت است. از جمله اینکه نشانگر مخالفت همگانی جهان اسلام با موجودیت نامشروع رژیم غاصب اسرائیل است. همچنین روز قدس به منزله اهرم فشار علیه رژیم صهیونیستی است.

 

خارج کردن مسئله فلسطین از بعد ملی و تبدیل آن به بعد جهانی و اسلامی یکی دیگر از مسائلی است که نشانگر اهمیت روز جهانی قدس در میان مسلمانان و امت اسلام می باشد. در این باره لازم به توضیح است که دشمن صهیونیستی ابتدا سعی داشت که این نبرد میان رژیم اسرائیل و فلسطینیان را به یک منازعه قومی و نژادی بین اعراب و اسرائیل تبدیل کند، اما با اعلام مواضع امام به عنوان یک مرجع بزرگ دینی در جهان اسلام، روحی تازه به بعد اسلامی فراموش شده و نیمه جان مبارزه با رژیم اسرائیل دمیده شد و باعث گردید مبارزان فلسطین به جای انتخاب گزینه های چپ گرایی، ملی گرایی و ناسیونالیستی و حتی گرایش به غرب و سازش، تنها به گزینه «مقاومت اسلامی» بیندیشند که شکل گیری گروه های جهاد اسلامی و نیر جنبش مقاومت اسلامی (حماس) و رویگردانی مردم فلسطین از جنبش فتح و دیگر مجموعه های سازش کار مؤید این نظر است.

 

خنثی کردن توطئه غرب و رژیم صهیونیستی و تأثیر معنوی بر مسلمانان و ایجاد نوعی مشارکت عمومی از دیگر موضوعاتی است که اهمیت بیش از پیش روز قدس را نمایان می سازد. و در نهایت، زیر سؤال رفتن دولت های مرتجع و غرب گرای جهان اسلام را هم باید یکی دیگر از کواردی برشمرد که اهمیت این روز را بیشتر از گذشته نمایان می سازد. در واقع همان طور که امام فرمودند: «این روز، روز امتیاز و جدایی بین حق و باطل است و دنیای اسلام و امت اسلامی شاهد برخی ممانعت ها از سوی برخی دولت های منطقه برای برگزاری تظاهرات بوده است که داشتن رابطه و علقه سیاسی بین آن دولت ها و اسرائیل را نشان می دهد و از سویی نشانه حقانیت کشورهایی است که سعی در باشکوه برگزار کردن این روز دارند؛ زیرا که این روز به نوعی رویارویی مستقیم اسلام و صهیونیسم جهانی است».

 

این پدیده را می توان با مواضع برخی دولتها و گروهها در جنگ ۳۳ روزه لبنان و اسرائیل و ۲۲ روزه و ۸ روزه رژیم صهیونیستی با مردم مسلمان غزه هم مشاهده کرد که برخی دولت ها و گروه ها منجمله القاعده با اتخاذ مواضعی که نارضایتی آن ها را از این جنگ نشان می داد، ماهیت ضد اسلامی خود را افشا کردند و از سویی دیگر باعث حقانیت حزب اللهراهپیمایی روز قدس امسال در حالی برگزار می شود که خاورمیانه و جهان اسلام در شرایط ویژه ای قرار دارد.

 

در مصر، تونس، لیبی و … تحولات اساسی انجام شده و بیداری اسلامی در منطقه همچنان در جریان است و وابستگان به نظام سلطه و صهیونیسم جهانی در حال حذف شدن از معادلات سیاسی و اجرایی بسیاری از کشورها هستند؛ ملت بحرین همچنان در مصاف با آل خلیفه مصمم بوده و در عربستان نیز بخشی از مردم به دنبال حقوق خود هستند و این موضوعات شرایطی است که در فلسطین نیز گفتمان سازش با رژیم صهیونیستی محکوم به شکست بوده و گفتمان مقاومت مورد پذیرش افکار عمومی قرار گرفته است. در چنین فضایی آرمان آزادسازی قدس طرفداران زیادی به خود جذب کرده است.

 

در این سوی نیز رژیم صهیونیستی هم اکنون در وضعیت سخت و دشواری از لحاظ بین المللی، منطقه ای و در داخل مرزهای فلسطین اشغالی به سر می برد. ناهماهنگی و اختلاف شدید بین احزاب صهیونیستی، مطالبات متعدد ساکنان مناطق اشغالی مبنی بر مهاجرت معکوس، امواج توفنده خشم و خروش ملت ها علیه رژیم صهیونیستی و ناتوانی حامیان بین المللی رژیم جعلی اسرائیل در حمایت از آن رژیم بخشی از مشکلات و چالشهای موجود علیه رژیم صهیونیستی است که همه این موارد از آثار و نتایج روز قدس و بیداری اسلامی است.

پایان پیام/50

نظر شما