شناسهٔ خبر: 47000165 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

«هشتمین جمهور» | بسته خبری ویژه انتخابات

اولین انصرافی از ریاست جمهوری/ فهرست نامزد‌های اصلاحات/ جدیدترین نظرسنجی انتخابات

در هشتمین جمهور گزیده‌ای از آخرین اخبار فضای انتخابات و حواشی پیرامون آن را پیگیری خواهیم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، «هشتمین جمهور» عنوان بستۀ خبری-تحلیلی است که همزمان با سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران و انتخاب هشتمین رئیس جمهور، به بازخوانی اخبار رسمی و غیر رسمی پیرامون انتخابات و نامزد‌های ریاست جمهوری می‌پردازد.
در هفتمین بستۀ خبری هشتمین جمهور، به اولین انصراف دهنده از نامزدی ریاست جمهوری تا تازه‌ترین اعلام کاندیداتوری‌های امروز و گمانه‌زنی‌ها و اظهار نظر‌های احزاب پرداختیم. آخرین اخبار انتخاباتیِ ۱۲ اردیبهشت را در ادامه دنبال کنید.


اولین انصرافی از ریاست جمهوری
سید ابراهیم اصغرزاده، دبیر کل انجمن مهندسان ایران در واکنش به بیانیه‌ی این انجمن که در تاریخ ۱۰ اردیبهشت منتشر شد، عدم کاندیداتوری خود را اعلام کرد که «شرایط را برای ورود به عرصه رقابتی آبرومند، منصفانه و نسبتا آزاد مناسب نمی‌بینم. طبعا به تکلیف تاریخی در آگاهی بخشی و تبیین مواضع اصلاح طلبانه عمل خواهم کرد» و افزود: «رسما به دبیرخانه جبهه اصلاحات ایران اعلام کردم که اینجانب برای دوره فعلی داوطلب نمی‌شوم. امیدوارم انجمن مهندسان بتواند با طرح موشکافانه مباحث کلیدی و مسائل بنیادی و ارائه راه حل‌های ریشه‌ای گام موثری جهت ارتقای گفتمان اصلاحات ساختاری در درون سیستم بردارد.»
انجمن اسلامی مهندسان ایران روز جمعه دهم اردیبهشت در بیانیه‌ای، ابراهیم اصغرزاده را به‌عنوان داوطلب اجماعی این تشکل اصلاح‌طلب معرفی و اعلام کرده بود که در صورتی که به هر علت اصغرزاده به عرصه انتخابات ورود نکند؛ انجمن بر اساس اولویت از اشخاص زیر حمایت می‌کند:
۱- سید مصطفی تاج‌زاده
۲- محمد جواد ظریف
۳- شهیندخت مولاوردی

فهرست نامزد‌های اصلاحات
آذر منصوری سخنگوی جبهۀ اصلاحات ایران با اشاره به نامزد‌های احتمالی این حزب و ارزیابی آن‌ها، گفت: «فهرست افرادی که توسط حداقل ۱۰ عضو مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران برای ارزیابی نامزدی ریاست‌جمهوری‌شان در جبهه اصلاحات ایران به دبیرخانه مجمع پیشنهاد شده‌اند از این قرار است.»
(به ترتیب تعداد پیشنهاددهنده):
۱- جواد ظریف (۳۷ پیشنهاد)
۲- اسحاق جهانگیری (۳۵ پیشنهاد)
۳- مصطفی تاج‌زاده (۳۲ پیشنهاد)
۴- مسعود پزشکیان (۲۵ پیشنهاد)
۵- محمدرضا عارف (۲۱ پیشنهاد)
۶- محسن هاشمی (۲۰ پیشنهاد)
۷- محمد شریعتمداری (۱۹ پیشنهاد)
۸- مصطفی کواکبیان (۱۵ پیشنهاد)
۹- محمد صدر (۱۳ پیشنهاد)
۱۰- محمود صادقی (۱۲ پیشنهاد)
۱۱- شهیندخت مولاوردی (۱۱ پیشنهاد)
۱۲- زهرا شجاعی (۱۱ پیشنهاد)
۱۳- عباس آخوندی (۱۱ پیشنهاد)
۱۴- صادق خرازی (۱۰ پیشنهاد)
در جلسۀ امروز مجمع عمومی، مراحل بعدی ارزیابی نامزد‌ها در جبهه اصلاحات ایران تصمیم‌گیری می‌شود.

کواکبیان گزینۀ مردم سالاری
داریوش قنبری، عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری در گفتگو با ایرنا گفت: «در حزب مردم‌سالاری مصطفی کواکبیان آمادگی داوطلبی برای انتخابات ریاست جمهوری را دارد. اگرچه حزب در نظر دارد که داوطلب خود را معرفی کند، اما یقینا در چارچوب جریان اصلاحات عمل می‌کند و مساله تعیین کننده، نظر جبهه اصلاحات و کمک به تشکیلات انسجام‌بخش است.»
وی تصریح کرد: «در حال حاضر اصلاح‌طلبان داوطلبان زیادی، چون اسحاق جهانگیری، محمدرضا عارف، محسن هاشمی، علی لاریجانی، مسعود پزشکیان و سید مصطفی تاجزاده را در لیست خود دارند و ممکن است زمان ثبت نام به تعداد داوطلبان افزوده شود. ظریف نیز یکی از گزینه‌های جدی جبهه اصلاحات است و یقینا نظر جمع کثیری از اصلاح‌طلبان بر اعلام داوطلبی او است.»
قنبری با اشاره به شانس پیروزی اصلاح طلبان، اظهار داشت: «اصلاحات جریان مردمی است و شانس پیروزی آن‌ها بستگی به میزان مشارکت بالا دارد که در حال حاضر به دلیل فشار‌های اقتصادی، وعده‌های انباشته شده و عدم حضور برخی داوطلبان ممکن است نرخ مشارکت کاهش داشته باشد. در ارتباط با وعده‌های انباشته شده نیز باید جریان‌های سیاسی برای مردم شفاف سازی کنند و از ضعف‌های خود عذرخواهی کنند که این موضوع نیز روی مشارکت مردم تاثیر خواهد گذاشت.»

جهانگیری، ظریف و هاشمی گزینه‌های کارگزاران
یدالله طاهرنژاد، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در گفتگو با ایرنا گفت: «حزب کارگزاران اسحاق جهانگیری، محمد جواد ظریف و محسن هاشمی را به مجمع عمومی جبهه اصلاح طلبان معرفی کرده است. در آنجا کار ارزیابی انجام می‌شود، منتها گزینه‌ها باید رای بیاورند.»
وی تاکید کرد: «تا فرایند کار انجام شود زمان می‌برد ما فرصت کافی برای اینکه مذاکرات را نهایی کنیم در اختیار داریم.»

اعلام کاندیداتوری افشار
سرتیپ علی‌رضا افشار، فرمانده پیشین نیروی مقاومت بسیج و معاون سیاسی وزارت کشور دولت با برگزاری نشستی خبری و با بیانیه‌ای داوطلبی خود برای انتخابات ۲۸ خرداد ریاست‌جمهوری را اعلام کرد.

اعلام کاندیداتوری خلیلیان
صادق خلیلیان، وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم با صدور بیانیه‌ای ضمن تشریح برنامه‌ها و سوابق در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری کرد.
عارف قطعا می‌آید
بابک‌آذرباد، دبیر جبهه اصلاح‌طلبان ایران یا اشاره به کاندیداتوری عارف اظهار داشت: «آقای عارف مسیری جدای از نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان برای این دوره از انتخابات ریاست جمهوری دنبال خواهد کرد و در نخستین روز ثبت‌نام نامزد‌ها در وزارت کشور حضور و نام‌نویسی خواهد کرد.»

رهامی راهش را جدا کرد
محسن رهامی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بیانیه‌ای نوشت: «اینجانب راه‌حل مشکلات کشور را برخورداری داوطلبان ریاست‌جمهوری از رویکرد ملی و فراجناحی برای حل مسایل و مشکلات کشور می‌دانم و با همین رویکرد ملی و فراجناحی برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرده‌ام.»
وی افزود: «ضمن تشکر از احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب که از اینجانب برای نامزدی انتخابات دعوت کرده و اکنون نام مرا به عنوان داوطلب انتخابات ریاست جمهوری به نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان پیشنهاد کرده یا قصد دارند مطرح کنند، تقاضا دارم که از معرفی اینجانب به نهاد مذکور خودداری کنند.»

نتایج جدیدترین نظرسنجی درباره انتخابات ریاست جمهوری
به نقل از فارس، نتایج افکارسنجی ملی ۹ اردیبهشت ماه یک مرکز دانشگاهی معتبر در خصوص انتخابات ریاست جمهوری خبر از پیشتازی آیت الله سیدابراهیم رئیسی با ۴۲ درصد می‌دهد. محمدباقر قالیباف با ۲۲ درصد، محمدجواد ظریف با ۲۰ درصد، محسن رضایی با ۱۰ درصد و علی لاریجانی با ۶ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.
در این نظرسنجی، بیشترین رأی منفی به اسحاق جهانگیری و علی لاریجانی تعلق گرفته است. نکته مهم این نظرسنجی، در احتمال رأی به دوگانه «رئیسی - ظریف» در انتخابات پیش رو است که در آن، ۶۷ درصد گفته اند به سید ابراهیم رئیسی و ۲۷ درصد به محمدجواد ظریف رأی خواهند داد. همچنین در دوگانه «قالیباف - ظریف»، ۵۶ درصد گفته اند به قالیباف و ۳۳ درصد به ظریف رأی خواهند داد.
بر اساس این نظرسنجی، میزان مشارکت در انتخابات آینده تا این لحظه ۴۷ درصد برآورد شده است.

نامه نمایندگان مجلس به شورای نگهبان
محمد صالح جوکار، رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تسنیم با اشاره به طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، اظهار داشت: «این طرح پس از اصلاح برای اعلام نظر به شورای نگهبان ارسال شده است. حدود ۱۷۱ نماینده طی نامه‌ای به شورای نگهبان خواستار تسریع در رسیدگی به این طرح شده‌اند تا هرچه زودتر تعیین تکلیف شود.»
وی خاطرنشان کرد: «اگر تا قبل از ثبت‌نام کاندیدا‌ها این طرح تصویب و برای اجرا ابلاغ شود می‌توان بخش‌هایی از آن را که قید زمانی ندارد در انتخابات پیشِ‌رو اجرایی کرد. هیئت نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام ایراداتی به این طرح وارد دانسته است که باید آن‌ها را برطرف کرد.»
جوکار تصریح کرد: «ایرادات هیئت نظارت مجمع به شرایط سنی و شرایط و شاخص‌های رجال مذهبی و سیاسی است.»

نمازی از رابطه‌ی شورای نگهبان و اصلاح طلبان می‌گوید
علی محمد نمازی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: «رابطه‌ای که شورای نگهبان با اصولگرایان دارد با اصلاح طلبان ندارد و کاندیدای اصولگرایان به راحتی مورد تایید شورای نگهبان قرار می‌گیرد، اما احتمال اینکه کاندیدای اصلاح طلبان رد صلاحیت شود وجود دارد. وقتی جریانی در تایید صلاحیت مشکلات داشته باشد، مجبور است به سمت کاندیدا‌هایی برود که علاوه بر داشتن شرایط لازم، احتمال تایید صلاحیت آن نیز بالا باشد.»
وی افزود: «اصولگرایان هنگام انتخاب کاندیدای مورد نظر خود به دو موضوع داشتن شرایط لازم و اقبال عمومی توجه می‌کنند، اما اصلاح طلبان علاوه بر این دو شرایط باید این را درنظر بگیرند که گزینه‌شان مورد تایید شورای نگهبان هست یا خیر.»
نمازی خاطرنشان کرد: «این موضوع تایید صلاحیت است که باعث می‌شود اصلاح طلبان نتوانند کاندیدای شاخص جریان خود را معرفی کنند و به این ترتیب چندین کاندیدا معرفی می‌شود، اما براساس فرآیندی که اصلاح طلبان تعریف کرده‌اند در این دوره در نهایت فقط یک یا دو نامزد معرفی خواهند شد.»

نظر شما