شناسهٔ خبر: 46980581 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

کوتاه از انتخابات

صاحب‌خبر -


کدخدایی: زنان هم می‌توانند
برای انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد شوند

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگویی با شبکه خبری المیادین لبنان درخصوص آخرین وضعیت قانون انتخابات گفت: قرار شد قانون اصلاح بشود که آن‌هم با ایرادات شورای نگهبان و هیئت نظارت مجمع تشخیص مصلحت مواجه شد و الان در اختیار مجلس هست. اگر مجلس بتواند ایرادات مجمع تشخیص مصلحت را اصلاح بکند طبیعتاًً می‌آید به‌عنوان قانون لازم‌الاجرا تلقی می‌شود... قانون انتخابات ما چه در حوزه مجلس و چه در حوزه ریاست‌‌جمهوری باید تبدیل بشود به یک قانون جامع که همه موضوعات و فروعات مورد بحث در انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری در آن لحاظ بشود تا بتواند یک چشم‌انداز روشنی را برای مجریان، ناظرین و مردم ایجاد بکند.
کدخدایی درباره موضوع رجل سیاسی بودن نیز توضیح داد: بحث رجال که در قانون اساسی آمده شورای نگهبان تاکنون مانع ثبت‌نام خانم‌ها نشده است، اما اینکه بررسی صلاحیت بانوان گرامی‌در شورای نگهبان انجام می‌شود مثل بقیه آقایان بررسی می‌شود، البته تاکنون ما چنین وضعیتی را نداشتیم که خانم‌ها صلاحیت‌شان برای این مسئله احراز بشود. اما شورای نگهبان هم هیچگاه مانع ایجاد نکرده برای ثبت‌نام آنها کما اینکه در ادوار گذشته ثبت‌نام می‌کنند مثل بقیه آقایان اسامی ‌و سوابق‌شان برای شورای نگهبان ارسال می‌شود و ما بررسی می‌کنیم و اعلام نظر می‌کنیم.
المیادین پرسید، «جریان اصلاح‌طلب نگرانی‌هایی درخصوص رد صلاحیت شخصیت‌های بارز خود در انتخابات آتی دارد. آیا شما اطمینان‌خاطری برای این جریان دارید؟» و کدخدایی پاسخ داد: البته این یک تهمت ناروایی هست که معمولاً برخی افراد یا گروه‌های سیاسی به شورای نگهبان متوجه می‌کنند. ما بهترین پاسخ‌مان عملکرد شورای نگهبان هست که خدمت همه مردم عرض می‌کنیم، که در انتخابات ریاست‌جمهوری شما ملاحظه کنید افرادی که تأیید صلاحیت شدند از چه قشرهایی بودند و چه کسانی رأی ‌آوردند، در انتخابات مجلس به همین صورت. گاهی اوقات مثل انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی مردم اقبالشان به یک گروه دیگری هست، در اینجا دیگر شورای نگهبان مقصر نیست. در همین انتخابات مجلس اگر شما مرور کنید، برای شورای نگهبان تفاوتی نمی‌کرد که چه کسی متخلف هست از بین نمایندگان وقت که صلاحیت آنها مورد تأیید واقع نشد؛ تعداد افرادی که در آن گروه بودند هم منتسب بودند به جناح اصلاح‌طلب و هم منتسب بودند به جناح اصولگرا، اتفاقاً افراد خیلی اصطلاحاً در حوزه سیاسی مهمی ‌از حوزه اصولگرایی بودند، به هر حال شورای نگهبان با توجه به سوابقی که داشت نتوانست آنها را تأیید بکند. اما اگر می‌فرمایید چرا مردم رأی نمی‌دهند، این دیگر شورای نگهبان مسئولش نیست. مثلاً در همین انتخابات مجلس ما ۷۵ نفر از نمایندگان وقت را نتوانستیم صلاحیت‌شان را تأیید کنیم، اما ۱۱۷ نفرشان را هم مردم به آنها رأی ندادند.
حضور یک زن در لیست کاندیداهای اصلاح‌طلب
در انتخابات ۱۴۰۰

تسنیم در خبری نوشت: حزب اتحاد ملت از نامزدهای اجماعی مورد حمایت خود برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری رونمایی کرد. به گفته آذر منصوری سخنگوی جبهه اصلاحات ایران قرار است کاندیداهای نهایی اصلاح‌طلبان پس از برگزاری انتخابات درون‌جبهه‌ای مشخص و در تاریخ ۲۰ اردیبهشت اعلام شود.
عارف مسیرش را از نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان جدا کرد
معاون اول دولت اصلاحات با شعار «دولت زندگی»

محمدرضا عارف معاون اول رئیس دولت اصلاحات و رئیس فراکسیون امید مجلس دهم برای حضور در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام می‌کند.
بابک ‌آذرباد، دبیر جبهه اصلاح‌طلبان ایران گفت: آقای عارف مسیری جدایی از نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان برای این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری دنبال خواهد کرد و در نخستین روز ثبت‌نام نامزدها در وزارت کشور حضور و نام‌نویسی خواهد کرد.
وی گفت که نام دولت آقای عارف «دولت زندگی» و رنگ تبلیغات انتخاباتی وی همچون سال ۹۲ سفید رنگ خواهد بود.
محمد شریعتمداری، جدیدترین کاندیدای انتخابات
جهانبخش خانجانی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی درخصوص تمایل اصلاحات برای حضور محمد شریعتمداری در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰، گفت: وی یکی از گزینه‌های تأثیرگذار جریان اصلاح‌طلب و از وزرای کابینه آقای روحانی است که در حوزه‌های شفافیت، جوانگرایی و رفاه اجتماعی فعالیت‌های خوبی داشته و شاخص‌های عملکرد وی در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی از امتیاز خوبی برخوردار است و توانمندی بالایی دارد.
ایرنا نوشت: شنیده‌ها حاکی از این است که محمد شریعتمداری برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ قصد کاندیداتوری دارد.
ساز جدایی یک نامزد انتخابات از جبهه اصلاح‌طلبان
محسن رهامی، داوطلب نامزدی انتخابات ۲۸ خرداد ریاست‌جمهوری روز شنبه در بیانیه‌ای ضمن اتخاذ روش فراجناحی و ملی برای کمپین خود، در واکنش به روند ممیزی قبل از ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری جبهه اصلاحات ایران، نوشت: اینجانب راه‌حل مشکلات کشور را برخورداری داوطلبان ریاست‌جمهوری از رویکرد ملی و فراجناحی برای حل مسائل و مشکلات کشور می‌دانم و با همین رویکرد ملی و فراجناحی برای ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام آمادگی کرده‌ام.
این داوطلب نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: ضمن تشکر از احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب که از اینجانب برای نامزدی انتخابات دعوت کرده و اکنون نام مرا به‌عنوان داوطلب انتخابات ریاست جمهوری به نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان پیشنهاد کرده یا قصد دارند مطرح کنند، تقاضا دارم که از معرفی اینجانب به نهاد مذکور خودداری کنند. رهامی‌ یادآور شد: به‌عنوان فرزند جامعه بزرگ ایران، برنامه‌های خود را جهت اداره کشور و حل مشکلات و معضلات آن به اطلاع مردم می‌رسانم و داوری را بر عهده آنها خواهم گذاشت و چون گذشته دست تمامی نخبگان، احزاب و شخصیت‌های کشور از هر حزب، جریان و جناح را برای مشاوره و همکاری می‌فشارم.
وی تأکید کرد: ضمناً دلایل تفصیلی خود را در مورد علل اتخاذ این خط‌مشی در روزهای آینده با مردم در میان خواهم گذاشت.
صادق خرازی: برگردم به روحانی رأی نمی‌دهم
فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: شاید دلیلی که مردم به آقای روحانی رأی دادند همین امید به حل مشکلات ناشی از سیاست خارجی ما بود، اما بعد از ۸ سال هنوز بسیاری از مشکلات باقی مانده و حداقل در برجام به بن‌بست رسیدیم. روحانی یکی از بدشانس‌ترین دولت‌های تاریخ ایران است و در یک مقطع خیلی عجیبی رئیس‌جمهور شد.
خرازی در پاسخ به اینکه «اگر برگردید به سال 92 باز هم به او رأی می‌دهید؟» اظهار داشت: من به فکر اولیه روحانی که حل مشکلات مردم بود و شعاری که برای حل مسئله اتمی‌ داد هنوز معتقدم و به آن فکر رأی می‌دهم، اما به شخص روحانی رأی نمی‌دهم.
محسن ‌هاشمی ‌و ظریف؛ کاندیدای کارگزاران
محسن‌ هاشمی، عضو حزب کارگزاران در گفت‌وگویی با تسنیم با بیان اینکه «کارگزاران من و ظریف را برای کاندیداتوری مصوب کرده است» اظهار داشت: نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان هم تاکنون در مورد کاندیداها به جمع‌بندی نرسیده است.
متکی: رئیسی به احتمال قوی در انتخابات حاضر خواهد شد
منوچهر متکی، سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان گفت: «رئیسی» به احتمال قوی در انتخابات حاضر خواهد شد، البته همه باید کمک کنند تا او کاندیدا شود.
وی گفت: اگر دولتی پاکدست، تلاشگر، ضدفساد، عدالت‌خواه، با مدیریت، با کفایت، معتقد به درون‌زایی و درون‌نگری، با ایمان و سایر ویژگی‌هایی که مقام معظم رهبری برشمردند شکل بگیرد، جایی برای این پرونده‌ها باقی نمی‌ماند و این نوع از پرونده‌ها در قوه قضائیه افت پیدا خواهد کرد. در مجموع با وجود اینکه شواهد مبنی بر حضور آقای رئیسی است، اما ما هم باید در راستای حضور او تلاش کنیم.
توییت سعید محمد به مناسبت روز کارگر
سعید محمد، کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم در توییتی نوشت: توجه به قشر زحمتکش کارگر به‌عنوان گرداننده اصلی چرخ اقتصاد کشور باید در اولویت قرار بگیرد. امنیت شغلی کارگران، بهبود معیشت شاغلین و بازنشستگان و اجرای طرح مسکن کارگری از اولویت‌های اصلی است.
درخواست ۱۷۱ نماینده از شورای نگهبان
برای ابلاغ قانون انتخابات

محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس در گفت‌وگویی با‌ اشاره به ایراد هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام به طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، تصریح کرد: شورای نگهبان به طرحی که مجدداًً به این شورا ارسال شد ایرادی نگرفته منتهی از سوی هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص ایراداتی به طرح گرفته شده است که علاوه بر ایراد به شرایط سنی برای ثبت‌نام در انتخابات، به ماده ۲ این طرح درباره شرایط و شاخص‌های رجال مذهبی و سیاسی ایرادهایی را وارد دانسته است.
رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس تصریح کرد: بر همین اساس ۱۷۱ نفر از نمایندگان در نامه‌ای خطاب به آیت‌الله جنتی درخواست کردند که با توجه به اینکه بیش از دو سوم اعضای شورای نگهبان به لحاظ کارشناسی نظر هیئت عالی نظارت مجمع را مغایر نظرات اعلامی ‌شورای نگهبان شناختند، قانون مصوب مجلس که به تأیید آن شورا رسیده را جهت ابلاغ به مجلس شورای اسلامی ارجاع فرمایند.

برچسب‌ها:

نظر شما