شناسهٔ خبر: 46984494 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

کارگزاران و اتحادملت نامزدهای خود را معرفی کردند

ظریف و جهانگیری هستند عارف نیست

صاحب‌خبر -

با نزدیک شدن به موعد ثبت‌نام نامزدهای حضور در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری که به گفته رییس ستاد انتخابات کشور قرار است در فاصله روزهای 21 تا 25اردیبهشت‌ماه باشد، احزاب و گروه‌های سیاسی نیز با ورود به بحث مصادیق، کاندیداهای مدنظر خود را به‌مرور اعلام می‌کنند. در این میان، اصلاح‌طلبان مشغول بررسی‌های گزینه‌های موردنظر خود برای نامزدی در انتخابات1400 و معرفی آن‌ها به نهاد اجماع‌ساز هستند. روز گذشته اخباری دال بر معرفی چهره‌های مدنظر حزب اتحادملت و حزب کارگزاران سازندگی بیرون آمد.
در همین زمینه، حسین نورانی‌نژاد، سخنگوی حزب اتحادملت در گفت‌وگو با ایلنا گفت که کاندیداهای حزب اتحادملت برای انتخابات ریاست‌جمهوری مشخص شدند. طبق اعلام این حزب، قرار است مصطفی تاجزاده، اسحاق جهانگیری، محمدجواد ظریف، محمد صدر و شهیندخت مولاوردی را به‌عنوان گزینه‌های اجماعی خود به نهاد اجماع‌ساز معرفی کند.
نکته قابل‌تامل آنجاست که برخی چهره‌های دیگر نظیر مسعود پزشکیان یا محمدرضا عارف جایگاهی در میان گزینه‌های اجماعی اتحادملت ندارند. علاوه‌بر این، حزب کارگزاران سازندگی نیز از سه گزینه مدنظر خود رونمایی کرد. در همین باره، مصطفی پهلوانی، مسوول روابط‌عمومی حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگو با خبرنگار «صبح‌نو»، تاکید کرد: «آقایان ظریف، جهانگیری و محسن هاشمی سه گزینه حزب کارگزاران برای نامزدی هستند که به نهاد اجماع‌ساز معرفی شدند.»
نکته قابل‌تامل در این میان، غیبت نام محمدرضا عارف در لیست‌های ارائه‌شده اتحادملت و کارگزاران بود. آنطورکه از اخبار به دست آمد گویا قرار است محمدرضا عارف به‌صورت مستقل و بدون اجازه از طیف‌های اصلاح‌طلبی در انتخابات حضور یابد. در همین باره، بابک آذرباد، دبیر جبهه اصلاح‌طلبان ایران در گفت‌وگو با فارس، با تاکید بر اینکه عارف مسیری جدای از نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان برای این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری دنبال خواهد کرد، تصریح کرد: «آقای عارف در نخستین روز ثبت‌نام نامزدها در وزارت کشور حضور و نام‌نویسی خواهد کرد». وی درعین‌حال تاکید کرد: «نام دولت آقای عارف دولت زندگی و رنگ تبلیغات انتخاباتی وی همچون سال92، سفیدرنگ خواهد بود.»
اینکه عارف قصد دارد مستقل از جریان‌های اصلی اصلاح‌طلب در رقابت انتخاباتی پیش رو حضور یابد، خود گویای تحول مهمی در جبهه اصلاحات است که شاید به بهای برهم خوردن روند اجماع تمام شود. البته عارف تنها چهره‌ای نیست که می‌خواهد مستقل از جریان‌های غالب اصلاح‌طلبی در انتخابات حضور یابد. پیشتر مسعود پزشکیان نیز اعلام کرده بود که حضورش در انتخابات مستقل خواهد بود. همانطور که می‌بینیم نام پزشکیان هم نه در لیست اتحادملت و نه در لیست کارگزاران سازندگی حضور ندارد. محسن رهامی نیز از سازوکار انتخاباتی اصلاح‌طلبان عبور کرد و در اعتراض به روند ممیزی قبل از ثبت‌نام داوطلبان جبهه اصلاحات ایران، به‌عنوان یک کاندیدای مستقل اعلام کاندیداتوری کرد. وی خاطرنشان کرد: ضمن تشکر از احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب که از اینجانب برای نامزدی انتخابات دعوت کرده و اکنون نام مرا به‌عنوان داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری به نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان پیشنهاد کرده یا قصد دارند مطرح کنند، تقاضا دارم که از معرفی اینجانب به نهاد مذکور خودداری کنند. او گفت: به‌عنوان فرزند جامعه بزرگ ایران، برنامه‌های خود را جهت اداره کشور و حل مشکلات و معضلات آن به اطلاع مردم می‌رسانم و داوری را بر عهده آن‌ها خواهم گذاشت و چون گذشته دست تمامی نخبگان، احزاب و شخصیت‌های کشور از هر حزب، جریان و جناح را برای مشاوره و همکاری می‌فشارم.
سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری همزمان با نخستین میاندوره‌ای مجلس یازدهم، ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و دومین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری ۲۸خرداد برگزار می‌شود. 

نظر شما